vineri, 17 ianuarie 2025

Comunicat

 

Organizarea unei testări standard la nivelul tuturor disciplinelor de trunchi comun, în toate şcolile din județ, este o inițiativă a Inspectoratului Școlar Județean Maramureș şi are rol de diagnoză. Este o evaluare unitară ce presupune un tratament egal pentru toți elevii, din punct de vedere al aplicării instrumentului de evaluare și al interpretării acestuia, indiferent de școala sau mediul de proveniență al elevilor. În fond, programele școlare și competențele cuprinse în acestea stau la baza întregului proces de predare-învățare-evaluare, independent de unitatea de învățământ în care acesta se realizează. Prin tratament egal înțelegem același test, respectiv același barem, aplicat tuturor elevilor din județ, în aceeași zi și la aceeași oră. Acestea sunt principalele elemente ale conceptului de evaluare standardizată pe care ne-am propus să le respectăm, pentru a avea ulterior o imagine de ansamblu. Precizăm, printre altele, că nu urmărim standardizarea întregului proces de evaluare, partea de diferențiere a predării, învățării și evaluării și a adaptării acestui proces la colectivele de elevi revine cadrului didactic. Considerăm, însă, că este nevoie ca, o dată pe an, să fie aplicate instrumente unice de evaluare pentru fiecare clasă și disciplină, pentru a crea un reper în ceea ce privește evaluarea. Legislația în domeniul învățământului vorbește de standarde unitare de evaluare. Acestea, în momentul de față nu sunt elaborate, dar s-a constatat nevoia existenței lor.

Prin această testare standard se urmărește verificarea competențelor formate ca urmare a parcurgerii conținuturilor din primele două module ale acestui an școlar, iar inițiativa nu vizează verificarea rigidă a gradului de acumulare de conținuturi din partea elevilor.
Ca și valorificare a rezultatelor testării, nu se urmăreşte prin această evaluare o ierarhizare a elevilor şi a unităţilor de învăţământ, ci ne dorim să fie o sondare a realității procesului educațional la nivelul întregului județ, pentru toate disciplinele din trunchiul comun, care să fie punct de plecare pentru analizele ce se vor face împreună cu colectivele de cadre didactice pentru fiecare disciplină în parte și pentru măsurile punctuale care pot fi adoptate în urma acestui demers. Prin consultare cu partenerii educaționali și beneficiarii primari ai educației, respectiv reprezentanții acestora, rezultatele pot fi consemnate în catalog.
Ne dorim ca acest demers să constituie un sprijin în vederea creşterii calităţii actului educaţional în toate şcolile din judeţ.

Mihai Pop, Inspector școlar general

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu