Las la o parte că pragul la referendum este neconstituțional, ori că vine in contradicție flagrantă cu recomandările Comisiei de la
Veneția in materie de referendum, dar
asta am mai explicat-o și o să o mai
explic o dată la sfârșit. Putem privi
momentul acesta din cel puțin două
perspective:
Prima, din perspectiva legii actuale, in care, deși neconstituțional
și impotriva recomandărilor Comisiei de
la Veneția, acest prag există:
Prin invalidarea referendumului, nu inseamnă că legea de
revizuire a Constituției a fost
respinsă și nici că poporul român s-a
exprimat decisiv, așa cum ticălos
clamează toată propaganda progresistă adversară a referendumului. Nicidecum.
Rezultatul ne arată că poporul, in majoritatea lui (80%
dintre cei cu drept de vot), a ales să nu-și
exercite suveranitatea (opțiune
liberă), neprezentându-se la urne. Deci legea nefiind respinsă prin vot, ea
rămâne in continuare valabilă.
Altfel spus și cu
prag, așa cum a ieșit in urma votului, prin invalidarea
referendumului, legea nu e respinsă, ea trebuind să se intoarcă in Parlament,
care să decidă calea de urmat.
Este dacă vreți, o
situație similară referendumului din
2012 când, printr-un abuz in serviciu, CCR-ul condus la acea dată de Zegrean,
un jurist de autobază, a decis in locul Parlamentului, deși nu avea această atribuție, ca Băsescu să se intoarcă la Cotroceni.
Acum situația este cumva similară.
Diferă numai cifrele – și alea mult
măsluite.
Deși acum poporul,
in proporție de 80% nu s-a pronunțat pur și
simplu, ceilalțí, cei care s-au pronunțat au votat in proporție de aproape 92% aprobarea legii de revizuire.
De reținut, că prin
neindeplinirea cvorumului, REFERENDUMUL pentru aprobarea legii de revizuirea a
Constituției ESTE INVALID, NU LEGEA in
sine, care rămâne valabilă, fiind votată in Parlament.
Legea deci, nu a fost nici adoptată dar nici respinsă de
popor dacă ținem seama de pragul
mincinos. Drept urmare, trebuie să se intoarcă la Parlament, rămânând in
suspensie până se va decide ce se face cu ea.
Ori asta inseamnă, dacă Parlamentul nu o abrogă, că poate fi
supusă unui alt referendum la un moment dat – să zicem cu ocazia
europarlamentarelor – când să vedeți ce
ne vom distra cu politicienii care vor și
voturi de la popor dar și să dea bine
la Bruxelles – sau va intra intr-o altă revizuire a Constituției.
A doua perspectivă, este cea a neconstituționalității
pragului:
O să repet aici ce spuneam și
acum o săptămână și acum două și cu alte ocazii, când atrăgeam atenția că stabilirea unui prag la o consultare
populară, așa cum este referendumul,
incalcă legea fundamentală a României, Constituția.
Așadar.. Cum dintre
cei 3.857.308 de cetățenii care s-au
exprimat la urne, 3.531.732, adică 91,56% au votat DA pentru aprobarea legii de
revizuire a Constituției și 249.412 adică (6,47%), impotrivă, asta
inseamnă că, deși nu s-a atins pragul
pentru validare, legea pentru revizuire a primit votul majorității celor care s-au prezentat la urne. Fapt
indiscutabil.
Deci, făcând abstracție
de prag – prag amintesc, neconstituțional,
legea de revizuire a primit aprobarea cetățenilor
care au ales să-și exercite
suveranitatea, conf. art. 2(1) din Constituției,
prin referendum, nu a celor care au ales să nu și-o
exercite..
Art. 2 – Suveranitatea
(1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o
exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere,
periodice şi corecte, precum şi prin referendum.
(2) Nici un grup şi nici o persoană nu pot exercita
suveranitatea în nume propriu.
Deci ce ne spune nouă art. 2(1):
Că suveranitatea aparține
poporului și se exprimă […] și prin referendum. Iar la art. 2(2), că
nimeni nu poate exercita suveranitatea in nume propriu.
Ori stabilirea unui prag arbitrar pentru validarea
exprimării suveranității la urne, vine
in contradicție flagrantă cu spiritul și litera Constituției.
Suveranitatea – ne spune Constituția, nu numai că aparține
poporului român neputând fi exercitată in nume propriu de nimeni altcineva, dar
și că, pe cale de consecință, nu poate depinde nici de vreo condiționare – așa
cum este pragul, care să o valideze. Ea, suveranitatea este sau nu este. Punct.
Și aparține
intr-adevăr poporului român, in măsura in care și-o
exercită.
* * *
Și ca cercul să se
inchidă perfect..
In articolul 7 al Codului de bune practici in materie de
referendum, Comisia de la Veneția
precizează:
7. Cvorum
Nu se recomandă următoarele:
a. Un cvorum (prag, procentaj minimal) de participare,
întrucât îi asimilează pe cei care se abţin cu partizanii votului negativ;
b. Un cvorum de aprobare (acceptarea de către un procentaj
minimal din numărul alegătorilor înscrişi), întrucât riscă să creeze o situaţie
politică dificilă în cazul când proiectul este adoptat cu o majoritate simplă,
inferioară însă cvorumului (pragului) necesar. / sursa: CDL-AD(2007)008
Autor: Petre Căluian
Sursa: Petre Căluian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu