Propunerea de reformă în învățământul
românesc a făcut să reizbucnească aprinsele dezbateri pe tema școlii. În poziționarea
noastră vizavi de această problemă, invit la o discuție care să pornească de la o cunoaștere realistă a școlii,
refuzând tratarea superficială sau cuvintele mari.
Vă voi prezenta punctul de vedere al unei persoane care nu
are altă pasiune mai acaparantă decât aceea de a încerca să facă educație. Un argument care îmi permite să afirm că
mediul școlii mi-e bine cunoscut e
acela că am predat în mai multe școli,
de la unele centrale, la altele mărginașe,
și am trecut atât prin sistemul de
stat, cât și prin cel al școlii private. În prezent, aș putea constitui obiect de experiment pedagogic,
prin discrepanța încadrării, deoarece
predau la două clase dintr-un liceu top 3 al Capitalei (o micro-universitate
adolescentină), însă baza și
majoritatea orelor le am la o mică școală
gimnazială de cartier.
Deci când vorbesc despre elevi, nu am în minte un model
elitist. Mă interesează elevul la modul general, copilul acela pe care îl
trimitem la școală cu un ghiozdan
care-i rupe spatele și care se așază în bancă pentru că e curios, creativ,
vrea să învețe și crede că merită să stea acolo. Nu îl trimitem la școală pentru că nu avem baby-sitter sau
modalitate de umplere a timpului, ci pentru că avem așteptări de la școală că
îl va educa, că îi va întări sistemul de gândire, că îi va încuraja
creativitatea și îl va pregăti pentru
viitor.
Mai întâi, aș
spune că, într-o dezbatere, conflictele izbucnesc din pricina unei înțelegeri
diferite a termenilor. Este cazul ilustrat și în iluzia optică denumită raţa
lui Wittgenstein, prin care filosoful german arată, alegoric, două moduri de a
vedea și
a gândi. Privind spre dreapta, se conturează un cap de iepure, dar concentrând
privirea spre stânga, ne apare un cap de rață. Două persoane pot recepta
lucruri cu totul diferite, în funcția de direcția în care privesc. La fel, e
foarte important să definim ce așteptări avem de la școală. Dinspre ce direcție
privim? Ce așteptări avem? De ordin strict cognitiv? De ordin moral? De
ordin social?
Putem experimenta la
nesfârșit,
rezultatul va fi unul modest pentru că școala e un educator de mâna a treia. Azi
primul rang e deținut de internet și televiziune, al doilea de
familie și al treilea de școală.
Dacă principala
noastră așteptare este ca școala să dea oameni civilizați și
dacă ne vom tot uita în societate pentru a măsura aceste rezultate, atunci vom
fi mereu nemulțumiți. Și având definit acest barometru social,
desigur că vom fi dezamăgiți și vom tot reforma (fiecare ministru anulându-l
pe celălalt), poate-poate vom obține acel cetățean civilizat, empatic,
tolerant și moral pe care ni-l dorim. Inutil. Putem experimenta la nesfârșit,
rezultatul va fi unul modest pentru că școala e un educator de mâna a treia. Azi
primul rang e deținut de internet și televiziune, al doilea de
familie și al treilea de școală. Iar distanța dintre primul loc și
al doilea este colosală. Influența familiei a scăzut nebănuit de mult, lucru
pe care părinții îl află, de regulă, cu maximă surprindere, târziu.
Azi mulți
copii nu mai sunt oglinda părinților, ci oglinda modelelor de la TV
Ca dirigintă, am
întâlnit mulți părinți foarte rezonabili, oameni civilizați și
validați
social, dar copiii lor își luaseră setul de valori din cu totul alte
părți
decât din familie. Azi mulți copii nu mai sunt oglinda părinților,
ci oglinda modelelor pe care și le iau din cultura media ori din anturaj.
De unde și drama la care, cu ochii în lacrimi, părinții
îi fac adesea părtași pe diriginți. Desigur, este până la urmă
vina părinților că permit această expunere excesivă la alte medii
(virtuale sau de anturaj) cărora le deleagă, involuntar, sarcina educării
copilului. Fiind realiști, vom înțelege că școala
are cel mult un efect ameliorativ, după viitura năprasnică de violență și
vulgaritate care trece, de regulă, peste mințile elevilor. Minți
atât de gingașe! Nu vreau ca acest adjectiv să sune siropos, dar nu ar trebui
să avem de nimic mai multă grijă amestecată cu respect, ca de gingășia
acestor suflete.
În schimb, de la
grădiniță le permitem expunerea la filmulețe (de grafică excepțională,
de acord) în care trupuri umane sunt făcute zob, iar decorul este invadat de
monștri,
războaie, peisaje apocaliptice. Ca detaliu lingvistic neașteptat
(prin natura meseriei rezonez la aspectul lingvistic), desenele animate au dus și
la recuperarea unor termeni altfel ușor învechiți. Auzeam printre copii mai
mici, rostită apăsat, jignirea „nemernicule!”. Cine mai folosește
astăzi acest cuvânt, în afară de acea voce care dublează desenele animate și
care încearcă să găsească traduceri eufemistice? De la groapa de nisip din parc
s-ar putea strânge material pentru o teză de doctorat în lingvistică. De
exemplu, aici se pot auzi chemări de tipul „Hei, amice, vino să ne jucăm!”, cu
o fidelă ritmare de Disney channel și cu reînvierea acelui caragialian „amice”.
Oricum, ce am ilustrat mai sus apare ca minim pericol. Să privim spre adolescență,
unde cu greu mesajul școlii (și al familiei) mai este
acceptat de elevi, interesați extrem de mult de aspect fizic (aceeași
presiune media și de grup), epatare financiară,
divertisment, recompensă imediată. Foarte mulți dintre copiii noștri
au scopuri imediate și nesemnificative, iar dacă mai învață,
o fac de regulă pentru recompense rapide (nota), fiindu-le greu să privească
într-un viitor îndepărtat, greu să înțeleagă că învață pentru următorul ciclu de
învățământ
sau pentru integrarea lor profesională. Ei devin niște copii care nu își
mai conturează astfel de speranțe, pentru că societatea le oferă permanent
modele de oameni care au reușit în absența școlii și a educației,
în general. Mulți dintre copiii noștri au suspendat cu totul
aceste proiecții despre ei înșiși ca adulți integrați
în viața
profesională. Sunt interesați doar de prezent, de la care cer în
principal divertisment și poziționare favorabilă în anturaj.
Iar, când mai au totuși planuri de termen lung, mulți
se visează programatori de jocuri video, cântăreți, actori, dansatori de succes
(fără să realizeze că în branșa artiștilor pe care ei îi admiră și
urmăresc asiduu se pătrunde totuși foarte greu și circumstanțial,
la noroc).
Dacă familia nu
intervine, asumându-și sarcina educării, ci o deleagă
televizorului, atunci mare lucru nu mai e de făcut. Este o inegalitate totală
de forțe,
amintind doar faptul că discursul profesorului nu poate fi niciodată la fel de
seducător și persuasiv ca discursul ecranului. Atunci în zadar vrem să
transferăm în seama școlii sarcina educării copilului. În această
triadă cu mare joc de forțe, cultură media-familie-școală,
se stabilesc coalizări diferite, de la caz la caz. În principiu, familia și școala
ar trebui să fie aliate. Uneori, familia se opune vehement școlii,
din varii motive (contestarea profesionalismului cadrului didactic, nemulțumiri
legate de evaluare, de volum de muncă la teme etc), dar există și
marele pericol să se întâmple și invers, ca școala să devină dușmana
familiei, când conținuturile programelor contravin principiilor
de moralitate și educație predate în familie.
Consider că pe acest delicat teritoriu s-a înaintat rareori în istorie (și
ar fi bine să nu repetăm greșeala) prin transferarea către școală
a unei agende politice. (vezi predarea comunismului marxist în școala
românească).
În dorința
aceasta de a reforma școala, trebuie să cântărim rațional,
privind foarte atent spre realitatea concretă a școlii. Problema care se ridică
acum este aceea că, încercând să îl recuperăm pe elevul dezinteresat și
necivilizat, vom distruge elevii interesați, care vor ieși
din școală
mult mai slab pregătiți decât ies azi. Elevul dezinteresat oricum
nu va fi sedus de o nouă programă, oricât am încerca să o simplificăm, să o
cosmetizăm și să o modernizăm, pentru că acel elev este produsul fasonat de
societatea de consum și de anturaj, în condițiile
în care familia lui a abdicat, din naivitate sau lipsă de timp, din sarcina de
a-l educa. Elevul dezinteresat poate fi un elev cu o inteligență
foarte ridicată, dar care are definite alte scopuri și are altă motivație.
Mi se pare o dovadă de realism și rațiune ca profesorul să înțeleagă
că există zone unde competența lui se oprește. Sunt date pe care școala
este în imposibilitatea de a le modifica (mediul social al elevului, familia,
opțiunea
de petrecere a timpului extra-școlar etc). Desigur, ca profesor dedicat (nu
am cunoscut alt gen în cei zece ani de când predau, pentru că numai atașamentul
față
de copii te poate ține aici), nu vei renunța
niciodată la a încerca măsuri de ameliorare și la a lupta pentru o cât de
mică schimbare pozitivă.
Soluția?
După critică, ar trebui să încerc și o minimă conturare de scenariu optimist.
Desigur, bâjbâi eu însămi în acest delicat domeniu care este educația,
deci nu îmi permit să dau judecăți definitive. O înțeleaptă vorbă românească
afirmă, aproximativ, că cizmarul are în picioare ghetele rupte, iar învățătorul
are acasă copii needucați. E o temere proprie. Așadar,
noi înșine
ne mărturisim neputințele. Aș zice însă că familia trebuie
să își
recupereze locul pierdut și să facă educație, nelăsând-o pe seama
tabletei și nici măcar pe seama școlii. Iar, în ceea ce ne privește,
aș
spune că e necesar să avem un cadru legal care să ne lase să ne facem treaba, o
programă profesionistă și cinstită (fără scopuri ascunse) și
o ierarhie de control care să ne ajute să progresăm. Asta înseamnă că trebuie
valorificată resursa umană, pentru că omul sfințește locul. Poate nu ar fi rău
să se investească în continua perfecționare, prin cursuri (gratuite și
profesioniste), cărți, permise la muzee (în Franța
profesorii au intrare gratuită la orice obiectiv cultural), abonamente
decontate la reviste de specialitate, vizite educative în școli-pilot
etc. Și,
mai ales, poate nu ar fi rău ca societatea să se socotească în aceeași
tabără cu profesorii, dacă nu pentru rezultatele lor, atunci măcar pentru
dedicare. În cancelariile prin care am trecut, am întâlnit mulți
profesori. Cu metodele unora am simțit că nu rezonez, dar nu am cunoscut niciunul
care să nu fie dedicat meseriei și copiilor.
Dar, de fapt, aici
este marea problemă, a metodei de predare, nu a programei și
a planurilor cadru! Pentru că sunt multe de spus, voi încerca să revin cu un
articol în care să expun părerile mele și ale unora dintre colegi în privința
metodelor de predare.
Autor: Rucsandra Cioc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu