vineri, 28 decembrie 2018

Părinți fel de fel

Sunt învățătoare. Da! Știu! Nu e mare lucru. Muncesc 4 ore pe zi și am vacanță cât cuprinde. Probabil că de aceea am și timp să scriu pe blog. E o meserie ușoară. Ce este și mai bine este faptul că toată lumea ar putea face ceea ce fac eu, mai ales părinții elevilor. Nu-i mare filozofie să înveți pe cineva să citească sau să rezolve adunări cu trecere peste ordin. Aceasta este percepția generală despre profesia mea. Inclusiv colegii profesori privesc de la înălțimea studiilor lor universitare cu un ușor dispreț tagma învățătorilor. Mă amuză foarte tare faptul că mai nou, dacă ești învățătoare și ai studii superioare te numești profesor învățământ primar. E limpede ca cristalul -vorba marelui Creangă-că învățător este un termen desuet ce trebuie musai înlocuit.

Mie îmi place să fiu învățătoare, chiar dacă am studii superioare de lungă durată, pe care le-am făcut la timpul potrivit, imediat după ce am terminat Liceul Pedagogic. Studiile superioare au fost o continuare firească a formării mele intelectuale, nu un must pentru a avea încadrarea de profesor învățământ primar. Anii de facultate (la stat, la zi, la o facultate ce avea în zorii anilor 90 o mare căutare, am fost 27 pe un loc) au fost ani în care am căpătat pe lângă cunoștințe teoretice și abilități intelectuale care îmi sunt de folos în fiecare zi, pe care o petrec în sala de clasă. Pentru un cadru didactic, orice oportunitate de învățare are beneficii indiscutabile pe plan profesional, dar și personal. Cel mai mare câștig este acela că te ajută să ai viziune, să vezi dincolo de ora de matematică sau de limba română, unde poate ajunge elevul din fața ta.

De ceva timp mi-am concentrat atenția asupra părinților elevilor, cărora li se spune în cărțile de specialitate parteneri educaționali, beneficiari indirecți ai educației, parte a procesului instructiv-educativ etc. Eu i-am privit din altă perspectivă, din aceea a cuvintelor care îi plasează în categorii create de mine, care nu apar în tratate de pedagogie. Așadar ceea ce veți citi în continuare nu are girul unui studiu de cercetare metodico-științifică.

Clasificarea mea are drept criteriu relația părinților cu școala și cuprinde următoarele categorii:

1. Părintele Știe tot! Este categoria cea mai grea pentru un învățător. Părintele îți spune obsesiv că știe foarte bine și legea învățământului, și ce trebuie să învețe copilul lui, și ce ai tu de făcut la catedră. Nu ai loc de argumente, pentru că părintele știe mai bine decât tine ce este mai bine pentru copilul lui, așa că trebuie să te conformezi ca să nu riști să te reclame și să devii subiect de presă sau un punct pe ordinea de zi a unui Consiliu Profesoral.

2. Părintele Nu e bine! Este categoria cu care permanent ai de lucru de parcă ai fi mediator într-un proces de divorț. Este cârcotaș, nu pentru că are ceva cu tine, ci are cu sistemul, iar tu, cadru didactic, ești parte din sistem. Nu e bine să dai teme, nu e bine să predai tradițional, nu e bine să faci serbări școlare…După nu e bine nu mai e loc de argumente logice…

3. Părintele Pe vremea mea! Este categoria ce conservă principiile educaționale perene. Pe vremea acestui părinte școala era școală, exista respect pentru profesori, elevii purtau uniforme, nu exista Școala Altfel, nici materii opționale și totul era utopic de bine. Este dificil de abordat și acest gen de părinte, pentru că te lovești permanent de zidul nostalgiei…

4. Părintele Cum credeți dumneavoastră! Este categoria pe cale de dispariție. Părintele are încredere că ceea ce faci la clasă este pentru interesul major al copilului său, îți acordă încredere și susținere necondiționată. Este o categorie restrânsă din punct de vedere numeric. Dacă ai tact și nervi de oțel inoxidabil poți aduce părinți din alte categorii în aceasta.

5. Părintele Doamna, doamna! Este categoria care consideră că nu există viață pentru profesor dincolo de gardul școlii. În permanență ești la dispoziția părintelui pentru a-i oferi informații despre evoluția copilului. Cum a fost astăzi la școală? Ce ar trebui să mai lucrez cu el/ea acasă? Ați putea să îl mutați de lângă X cu o bancă mai în față? etc. Grav este că acest gen de părinte te sună la orice oră, îți dă SMS sau mesaj pe WhatsApp, te așteaptă dimineața în clasă, iar la prânz în curtea școlii pentru că e absolut necesar să îți mai spună ceva. Recomandarea mea răbdare și…tutun sau cafea sau ciocolată….

6. Părintele La altă clasă! Este părintele care cunoaște câte un părinte de la fiecare clasă din școală. Îți comunică cu precizie de ceas elvețian tot ce se întâmplă la clasele paralele: ce culegeri folosesc, în ce excursii pleacă, ce proiecte derulează etc. Oricum ce se face la alte clase este mai bine și ai putea și tu să te inspiri pentru a fi în top…

7. Părintele Nu e treaba mea! Este o categorie cu grad de implicare 0 în viața școlii. Copilul de îndată ce a trecut pragul școlii devine responsabilitatea cadrului didactic. Nu e treaba părintelui să îi ajusteze comportamentul, să îl supravegheze la teme, să îl ajute să termine un proiect la științele naturi, să caute informații pentru știrea zilei…E treaba ta de cadru didactic să te ocupi de educația copilului său, să recuperezi episoadele pierdute din serialul 6 ani de-acasă, să faci tot ce poți să aibă succes…Succes!

8. Părintele Merge și-așa! Este categoria tipic românească. Părintele știe el, că de aceea e părinte, că într-un fel sau altul copilul va citi, va socoti, va promova examene…oricum nu îți trebuie multă școală ca să fii cineva!

9. Părintele La asta nu m-am gândit! Este o categorie care empatizează cu profesorul. Are reacție imediată, aude și ascultă ceea ce spui despre copilul său, caută soluții, dar le și aplică. Răspunde prompt la cerințele școlii și acceptă observații pertinente, fără să creadă că ai ceva personal cu copilul său.

10. Părintele Ați putea să! Este categoria care suferă de autosuficiență. Părintele îți face recomandări zilnice despre ceea ce este bine să faci. A citit pe net, i-a spus un prieten, a văzut un reportaj la televizor – nu contează sursa, dar cert e că are rețeta succesului în educație.

Ai ajuns la finele articolului…sper că te-ai amuzat și ai reușit să te categorisești singur, tu părinte de școlar…Eu știu că am doi copii, iar pentru fiecare aparțin unei categorii diferite de părinți…E adevărat că raportarea la școală este condiționată de mulți factori: de tipul de copil pe care îl avem, de propriile noastre convingeri despre educație, de relația pe care noi părinții am avut-o cu școala atunci când am fost elevi. Să nu uităm însă că "Tota vita schola est"...așa cum bine spunea Comenius.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu