miercuri, 26 februarie 2020

EVALUAREA ACTIVITĂŢII INSPECTORATULUI PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,GHEORGHE POP DE BĂSEŞTI” AL JUDEŢULUI MARAMUREŞ PE ANUL 2019



Misiunea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este aceea de a sprijini comunităţile, cetăţenii şi echipele de răspuns în demersul acestora de a construi, susţine şi perfecţiona capacităţile necesare protecţiei şi intervenţiei în situații de urgență, de a reduce pe cât posibil vulnerabilitatea comunităţilor la riscurile la care sunt expuse.
Ritmul rapid al schimbărilor din întreaga lume, de la cele climatice la cele economice, are un impact deosebit asupra activităţii Sistemului Naţional al Managementului Situaţiilor de Urgenţă şi implicit asupra instituţiei noastre, ce  impune o adaptare permanentă a tehnicilor de management a situaţiilor de urgenţă, dar şi a metodelor de intervenţie.
Este deci crucial pentru instituţia noastră să previzionăm și să identificăm tendinţele de manifestare a riscurilor la care sunt expuse comunităţile şi cetăţenii, de evoluţia societăţii şi a impactului acestei evoluţii asupra securităţii cetăţeanului. Aceasta presupune că  va trebui să conlucrăm cu toate nivelurile societăţii, dar mai ales cu cetăţenii – partenerii noştri cei mai importanţi pentru a asigura un răspuns rapid şi eficient la producerea unor situaţii de urgenţă care să implice protecţie suficientă, participare extinsă, rezultate palpabile şi eficienţă în utilizarea resurselor.
Inspectoratul își stabilește o serie de obiective orientate către reducerea substanțială a pierderilor de vieți omenești, afectării sănătății, bunurilor populației și a mediului, obiective care impun o abordare activă și integrată a continuității procesului de creștere a capacității operaționale și de răspuns a inspectoratului.

I. OBIECTIVE INSTITUȚIONALE
I.1. Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate în perioada analizată, a vizat creşterea capacităţii operaţionale şi de răspuns, reducerea impactului efectelor situaţiilor de urgenţă asupra comunităţilor şi îmbunătăţirea calităţii misiunilor executate în folosul populaţiei, sens în care s-au întreprins acţiuni pentru:
·     creşterea rezilienţei societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor naturale şi asigurarea unui răspuns prompt şi eficient al forţelor de intervenţie;
·     o abordare cuprinzătoare a managementului situaţiilor de urgenţă, la nivelul judeţului Maramureş;
·     reducerea timpilor de răspuns la intervenţii;
·     îmbunătăţirea indicatorilor specifici inspecţiei de prevenire;
·     armonizarea relaţiilor de colaborare între segmentul operativ şi cel preventiv;
·     eficientizarea acţiunilor preventive prin implementarea conceptului de securitate la incendiu în acord cu cerinţele reglementărilor europene actuale;
·     gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor resurselor;
·     menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de intervenţie;
·     îmbunătăţirea cooperării şi colaborării interinstituţionale;
·     menţinerea şi creşterea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
·     accesarea de fonduri europene în vederea iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
·     implicarea şi responsabilizarea autorităţilor locale în gestionarea situaţiilor de urgenţă.

II. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUȚIONALE
II.1. ÎN PLAN OPERAȚIONAL
Activitatea principală în plan operaţional s-a axat pe creşterea capacităţii de răspuns, în vederea asigurării unei reacţii rapide şi oportune pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă, intervenţia pentru înlăturarea efectelor negative ale manifestării tipurilor de risc şi restabilirea stării provizorii de normalitate.
În anul 2019, serviciile profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul Maramureş au fost alertate la 8800 situaţii de urgenţă, în medie 24 pe zi.
Comparativ cu anul 2018, numărul situaţiilor de urgenţă la care am fost solicitaţi a crescut cu 670 intervenţii (de la 8130 în anul 2018 la 8800 în anul 2019).
Dacă în anul 2018 am înregistrat o scădere a situaţiilor de urgenţă cu 8,32% faţă de anul 2017, iată că în anul 2019 s-a înregistrat o creștere a situaţiilor de urgenţă cu 7,61 % faţă de anul 2018.
Situaţiile de urgenţă se împart astfel:
- 6457   cazuri de  asistență medicală de urgență și prim-ajutor calificat;
- 320     incendii;
- 323     arderi necontrolate;
- 93       descarcerări;
- 12       acțiuni pentru protecția mediului;
- 15       acțiuni de salvări de animale;
- 174     cazuri de asistență a persoanelor;
- 92       alte intervenții;
- 116     reprezentând alte situații de urgență.(GRAFIC)
Pe lângă acestea au mai fost executate 873 recunoaşteri şi instruiri în domeniul situaţiilor de urgenţă şi 62 exerciţii.
În toate aceste acțiuni au fost salvate 17 persoane, din care 2 copii și 15 adulți. De asemenea, au fost salvate și bunuri în valoare de  33.228.601 lei, iar pagubele au însumat 6.082.950 lei.
Din păcate,  pe timpul intervenţiilor la incendii au fost înregistrate şi victime: 6 persoane adulte decedate, 1 copil decedat, 14 persoane adulte rănite, însă de această dată nici un cadru militar din instituția noastră nu a fost rănit.
Ca o concluzie, pe linia intervenţiilor la incendii se observă o scădere a numărului acestora cu  8,4%, principalele cauze fiind coșurile de fum defecte sau necurățate unde a fost înregistrată o scădere cu 18%, o scădere a cauzelor reprezentate de focul deschis cu 19% şi o creștere cu 15% a incendiilor cauzate de instalații electrice defecte faţă de cele din anul precedent. (GRAFIC)
Durata medie a intervenţiilor a fost de 1 oră 20 minute şi 22 secunde, în scădere cu aproximativ 4 minute și 6 secunde, comparativ cu anul precedent.(GRAFIC)
Timpii de răspuns realizaţi în comparaţie cu anul trecut (GRAFIC):

Timpul mediu de răspuns
2018
2019
Timpul mediu de răspuns la incendii
12 min 05 sec
14 min 01 sec
Timpul mediu de răspuns pentru interv. SMURD
12 min 33 sec
12 min 17 sec

În gestionarea situațiilor de urgență au fost solicitate și au fost implicate și Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență organizate la nivelul Unităţilor Administrativ Teritoriale. Acestea au participat în cooperare cu serviciile profesioniste pentru situații de urgență la 146  dacțiuni, iar în 38 de situaţii au intervenit fără sprijinul pompierilor militari.
Echipajele de prim-ajutor și terapie intensivă mobilă din organigrama inspectoratului au intervenit la un număr de 6868 acțiuni, în medie 19 acţiuni pe zi (cu 6,13 % mai multe decât în anul 2018), asistând 6481 adulți și 388 copii (GRAFIC).
3933 din interveţiiile amintite au avut loc în mediul urban  și 2792 în mediu rural.
Timpii de răspuns ai echipajelor SMURD realizaţi în comparaţie cu anul trecut, sunt următorii (GRAFIC):
Timpul mediu de răspuns
2018
2019
Timpul mediu de răspuns în mediu urban
7 min 24 sec
9 min 20 sec
Timpul mediu de răspuns în mediu rural
16 min 54 sec
16 min 25 sec

Dinamica acţiunilor de intervenţie produse pe raza judeţului Maramureş în ultimii 5 ani, se prezintă astfel (GRAFIC):
-         anul 2015: 8902
-         anul 2016: 8924
-         anul 2017: 8954
-         anul 2018: 8130
-         anul 2019: 8800
Creșterea numărului acțiunilor de intervenție se datorează următorilor factori principali:
-      operaționalizarea în luna August a echipajului de prim ajutor calificat de la Punctul de lucru Șomcuta Mare;
-       numărul mult mai scăzut al zilelor de scoatere din intervenție a tehnicii de intervenție (datorat în principal îmbunătățirii parcului auto cu ambulanțe de prim ajutor calificat);
-       fenomenele meteo periculoase ce au avut un impact crescut în dinamica intervențiilor față de anul 2018;
-      misiunile asociate premergător și pe timpul proceselor electorale din anul 2019 (Alegerile Europarlamentare și Prezidențiale)
În baza Planului de activităţi al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul managementului eficient al tipurilor de risc, au fost organizate 16 şedinţe extraordinare şi o şedinţă ordinară, în cadrul cărora au fost adoptate 15 hotărâri.
A fost asigurată, de asemenea, transmiterea către personalul cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă a unui număr de 7 avertizări COD ROȘU, 66 avertizări COD PORTOCALIU, 275 mesaje de atenţionare COD GALBEN şi 54 informări meteorologice.
A fost actualizat Regulamentul de organizare şi funcţionare  al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, a fost reorganizată componenţa acestuia și au fost organizate noile grupuri de suport tehnic pentru toate tipurile de risc identificate în plan teritorial.
Documentele subsecvente de planificare și organizare a intervenției, dar și  concepțiile generale de intervenție primite de la eșalonul superior pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de inundații, incendii de pădure și cutremur, au fost diseminate în cadrul ședințelor de CJSU și au stat la baza actualizării Planurilor de intervenție comune și a Concepțiilor de intervenție județene.
Cele mai relevante intervenţii au fost (POZE):
Ø    În data de 24.04.2019, gestionarea situației de urgență generată de incendiul de pădure din localitatea Vișeu de Sus, str. Valea Vaserului, în urma căruia au ars cca. 2 ha de pădure, în mare parte conifere. Intervenția a fost cu atât mai dificilă cu cât accesul în zonă a forțelor și mijloacelor s-a făcut foarte dificil, acțiunea pentru lichidare a durat mai bine de două zile.
Ø    Gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomenele meteo periculoase imediate din data de 28.05.2019, în urma cărora au fost emise  succesiv 2 CODURI PORTOCALII și un COD ROȘU ce au vizat grindină de dimensiuni medii și mari, vijelii puternice, frecvente descărcări electrice, averse torențiale ce au cumulat peste 25...35 l/mp și au avut efecte devastatoare în 5 unități administrativ teritoriale și municipiul Baia Mare.
Ø    Gestionarea situației de urgență din data de 04.11.2019 generată  de incendiul izbucnit la ”Hala de producție Sofa Works”- Secția brichetare din orașul Târgu Lăpuș, unde au ars cca.  2000 mp din hala de producție, bunurile distruse fiind de peste 1.000.000 lei.

II.2. ÎN PLANUL ACTIVITĂŢII DE PREVENIRE, PREGĂTIRE ŞI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
2.1 Prevenirea situaţiilor de urgenţă
Prevenirea situaţiilor de urgenţă are un impact major în reducerea riscului şi în diminuarea consecinţelor acestuia şi se realizează prin exercitarea competenţelor de aplicare a legii, activitatea de control şi cea de avizare şi autorizare în domeniile apărării împotriva incendiilor şi protecţiei civile.
Controalele de prevenire au vizat, cu preponderenţă, instituţiile, operatorii economici, obiective hidrotehnice şi obiective de investiţii. De asemenea s-au desfășurat controale la obiective publice, la care se înregistrează aflux de persoane în zilele libere, de sărbători legale sau pe durata nopţii, în principal din categoria cluburi, baruri, discoteci, mall-uri, săli de spectacol ori cinematografe şi structuri de cazare turistice. Aceste activităţi preventive inopinate au evidenţiat o foarte bună corelare cu obiectivele şi perioadele vulnerabile (pe durata nopţii, când se înregistrează mare afluenţă de persoane) şi au prilejuit o aplicare fermă a legii.   
Media numărului de controale raportat la numărul de inspectori cu atribuţii de control încadraţi este de 190 controale, în creştere faţă de valoarea de 139 controale executate în anul 2018 (procentual a crescut cu 37%).
  În anul 2019, măsurile adoptate şi acţiunile întreprinse în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenta au urmărit îndeplinirea dezideratului care stă la baza întregii activităţi a instituţiei – creşterea nivelului de securitate a vieţii cetăţenilor, protejarea proprietăţii și a mediului.
Activitatea de prevenire pe linie de dezastre tehnologice la operatorii economici  sursă de risc s-a realizat în conformitate cu prevederile Legii nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, prin activităţi specifice desfăşurate de reprezentanţi ai inspectoratului, G.N.M MM, A.P.M. MM. În acest sens, cadre din inspecţia judeţeană au realizat un număr de 4 inspecţii SEVESO în scopul examinării sistematice a echipamentelor tehnice, organizării şi administrării obiectivelor pentru a stabili dacă titularii de activitate au adoptat toate măsurile necesare, care să garanteze un înalt nivel de protecţie pentru persoane, bunuri şi mediu, acţiuni realizate pe baza unei planificări comune întocmite de I.S.U. şi G.N.M MM, A.P.M. MM. Pe timpul celor 1322 controale efectuate au fost depistate 4252 deficienţe, din care 477 au fost înlăturate operativ (soluționate pe timpul controlului), ponderea fiind de 11,21%, iar în 2109 cazuri au fost sancţionate contravenţional 3775 de deficiențele constatate (ponderea fiind de 88,78%, din totalul celor constatate).
Pe timpul controalelor  de prevenire a situaţiilor de urgenţă efectuate, pentru încălcările la actele normative în vigoare s-au aplicat 686 de amenzi în cuantum de 1.181.700 lei şi 3095 avertismente, în domeniul securității la incendiu și protecției civile.
Numărul de amenzi aplicate este în creștere cu 38,58 % comparativ cu anul precedent. De asemenea, cuantumul amenzilor a crescut cu 39,09 %, iar numărul de avertismente aplicate a crescut cu 39,08 %.
Raportând numărul amenzilor aplicate la numărul de inspectori, rezultă aproximativ 98 amenzi pe inspector, media valorii unei amenzi fiind de 1722,59 lei.
În perioada analizată au fost soluţionate de către personalul inspecţiei un număr de 36 de sesizări în domeniul situaţiilor de urgenţă, respectiv 32 în domeniul apărării împotriva incendiilor şi 4 în domeniul avizării autorizării, în creștere față de anul precedent cu 29%.
S-au acordat un număr de 586 asistențe tehnice de specialitate privind securitatea la incendiu și protecția civilă, în creștere față de anul precedent cu 24%.
De asemenea cadrele inspecției de prevenire au participat în 98 comisii din care: 37 de analiză tehnică, 45 comisii de recepție la terminarea lucrărilor și 16 comisii tehnice de urbanism și amenajarea teritorială; în scădere față de anul precedent cu 18%.
Activitatea de auditare a persoanelor autorizate, care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incediilor, fiind în creștere față de anul precedent cu 62%. (42 audituri de supraveghere față de 26 în anul 2018).
Şi în anul 2019 s-au desfăşurat activităţi de informare preventivă în cadrul campaniei naţionale de informare şi educare preventivă a populaţiei  R.I.S.C – „Renunţă Improvizaţiile Sunt Catastrofale!” şi „Siguranţa nu e un joc de noroc!” .
Au fost desfăşurate 1282 activităţi de informare preventivă (instruiri, exerciţii de simulare, activităţi interactive în unităţile de învăţământ, puncte de informare, Ziua Porţilor Deschise etc.). 
Activităţile de informare preventivă desfăşurată de inspectorat au fost susţinute de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă prin furnizarea și distribuirea la nivelul județului a peste 81894 pliante, flyere, broşuri, afişe, minicalendare şi stickere drept materiale suport, în creştere cu 17 % faţă de anul 2018. 
2.2 Activitatea de avizare / autorizare
S-au soluţionat un număr de 348 solicitări pentru emiterea de avize de securitate la incendiu, 132 de solicitări pentru emiterea de autorizaţii de securitate la incendiu, 8 solicitări pentru emiterea de avize de protecţie civilă și 8 solicitări emitere acord pentru organizarea jocurilor de artificii, respectiv comercializarea articolelor pirotehnice. Totodată, au fost emise 105 de avize de securitate la incendiu, respectiv 74 de autorizaţii de securitate la incendiu, 2 avize de protecție civilă, 6 acorduri pentru organizarea jocurilor de artificii, 41 avize amplasament în parcelă și 5 puncte de vedere PUG, PUZ și PUD.
De remarcat numărul însemnat de solicitări, respectiv soluționări de avize/autorizații de securitate la incendiu, comparativ cu numărul mic de inspectori încadrați la compartimentul avizare autorizare. Ca și o comparație privind indicatorul stabilit prin ordin al inspectorului general cu privire la numărul de activități executate de fiecare specialist din compartimentul avizare-autorizare, care este de 192 activități/ inspector/an, acest indicativ are o valoare de 404 activități/inspector/an, putându-se observa o dublare a activităților desfăsurate, fapt ce reflectă munca desfășurată având în vedere faptul că toate solicitările au fost soluționate în termenul legal.
Deși calitatea este înainte de cantitate, pentru a o putea susține pe termen lung este nevoie acută de o suplimentare a numărului de inspectori care încadrează compartimentul avizare autorizare.
2.3. Pregătire şi dezvoltare profesională
În perioada de referinţă, un total de 108 cadre de la nivelul subunităților de intervenție au urmat cursuri sau module de formare în cadrul centrelor de pregătire și 30 de voluntari au absolvit programul de pregătire organizat de unitate.
În baza Planului de învățământ și a Programei analitice 4 subofițeri din cadrul Detașamentul de pompieri “Cpt. Adrian Marchiș” Baia Mare au urmat stagii de formare în vederea menținerii în clasă și în vederea obținerii brevetului de Specialist de clasă alpinist – intervenție.
În vederea pregătirii populației și autorităților, au fost efectuate:
 - 12 exerciții de alarmare publică;
              - 26 exerciții de alarmare ale serviciilor voluntare pentru situații de urgență;
              - 11 exerciții de alarmare ale serviciilor private pentru situații de urgență;
               Personalul ISU a fost desemnat în 12 comisii de examinare, în cadrul programului de formare profesională, pentru următoarele ocupații în domeniul situațiilor de urgență: servant pompier, șef SVSU/SPSU și cadru tehnic.
Au fost efectuate 45 de activități de pregătire în domeniul situațiilor de urgență cu autorități publice, reprezentanți ai instituțiilor și operatorilor economici din județ, fiind instruite cu această ocazie 2065 de persoane.
În vederea pregătirii personalului operativ al SVSU - SPSU, au fost organizate Concursurile profesionale ale serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă în 7 etape zonale și o etapă județeană.
Rezultatele cele mai notabile au fost obținute de SVSU Mireșu Mare, ce a ocupat locul I la etapa județeană și locul II la etapa interjudețeană, respectiv SPSU S.C. Aramis Invest - Baia Mare ce a ocupat locul I la etapa interjudețeană și locul V la etapa Națională.
În urma evaluării la educaţie fizică a personalului la categoria de solicitare fizică normală, din 78 cadre verificate, 34 au obținut calificativul Excepțional, 38 calificativul Foarte Bine, și 8 calificativul Bine – 9 scutiți medical, 2 cadre concediu îngrijire copil, 1 concediu fără plată și un cadru detașat.
La categoria de solicitare fizică accentuată, din 368 cadre verificate, 44 au obținut calificativul Excepțional, 212 calificativul Foarte Bine, și 109 calificativul Bine și 3 calificativul Corespunzător - 16 scutiți medical, 4 cadre în concediu medical și un cadru se află în concediu pentru creșterea copilului.
Tot ca o formă de pregătire a personalului operativ, în acest an inspectoratul nostru a fost gazda Concursurilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă etapa a III-a, unde echipajul reprezentativ al inspectoratului a ocupat locul IV în cadrul clasamentului general.
Pregătirea elevilor în domeniul situaţiilor de urgenţă s-a desfăşurat prin participarea la faza judeţeană a concursurilor cu cercurile tehnico-aplicative de elevi  “Prietenii Pompierilor” şi concursul cu tematică de protecţie civilă “Cu viaţa mea apăr viaţa”, precum şi derularea Campaniilor naţionale ,,FOC – Flăcările omoară copii !” şi ,,RISC – Siguranţa nu e un joc de noroc !”, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean – Maramureş – cu sprijinul E.ON România, la care au participat peste 1700 de adulţi şi copii.
În perioada 28 – 29.09.2019 s-a desfășurat în municipiul Baia Mare și orașul Baia Sprie o activitate de instruire a populației în situații de urgență sub egida ”Caravana SMURD – Fii pregătit”, activitate ce s-a bucurat de o afluență foarte mare de participanți, îndeosebi în rândul copiilor.
II.3. RESURSE UMANE
Pe linie de resurse umane, din perspectiva încadrării, unitatea are la sfârșitul anului 2019, un grad mediu de ocupare de 91,87%.
La data de 31.12.2019 în statul de organizare al inspectoratului erau vacante 43 posturi (13 posturi de ofițeri, 1 post de maistru militar, 27 de posturi de subofițer , 2 posturi de personal contractual).  În perioada analizată au fost organizate 3 concursuri pentru ocuparea unor posturi de conducere.
Se constată un deficit major de personal la unele structuri suport, mai ales la Serviciul Logistic al inspectoratului unde acesta este de 45%.
Media de vârstă a personalului inspectoratului este de 38 ani, pe categorii prezentându-se  astfel : ofițeri -  38 ani, maiștri militari – 33 ani, subofițeri – 39 ani, și  personal contractual – 54 ani.(GRAFIC)
În vederea asigurării unității cu personal specializat, unitatea a desfășurat în anul 2019 activități extinse și eficiente de recrutare și selecție, materializate prin admiterea la instituțiile de formare inițială a unui număr de 11 candidați și prin repartiția în unitate a unui număr de 16 cadre.
Situația candidaților recrutați și a absolvenților repartizați în unitate după absolvire este următoarea : (GRAFIC)

Recrutați pt ofițeri
Admiși
Repatizați
Recrutați pt. subofițeri și maiștri militari
Admiși
Repartizați
2017
7
1
2
10
7
15
2018
4
0
2
74
18
14
2019
4
0
0
48
11
16
Total
15
1
4
132
36
45

II.4. ASIGURARE LOGISTICĂ
Activitatea desfăşurată a avut ca scop principal menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare, asigurarea cu carburanţi-lubrifianţi, asigurarea cheltuielilor curente minime pentru desfăşurarea activităţii tuturor subunităţilor inspectoratului.
În ceea ce priveşte dotarea inspectoratului,  în anul 2019 inspectoratului nostru i-au fost distribuite, următoarele mijloace tehnice de intervenție:
-         un autoturism Dacia Logan 1,6 MPI;
-         cinci ambulanțe tip B 4x4 marca Volkswagen Transporter;
-         două ambulanțe tip C marca Renault Master;
-         o autoutilitară marca  Dacia Dokker;
-         trei ambulanțe tip A2 4X2 marca Renault Master care au fost predate ulterior Serviciului de Ambulanță Județean  (S.A.J.).


Vechimea autospecialelor din dotarea inspectoratului
Vechimea autospecialelor pentru stingerea incendiilor variază astfel: cu o vechime de exploatare între 0-10 ani – 38%, 10 – 20 ani – 5%, 20-30 ani – 14%, iar procentul cel mai mare îl reprezintă autospecialele cu o vechime în exploatare între 30-40 ani – 43% (ce au norma de casare îndeplinită) (Grafic).
Inspectoratul nostru are în dotare autospeciale SMURD cu o vechime între 1-5 ani – 71% și între 5 - 10 ani – 29 %.
În ceea ce priveşte gradul de asigurare cu mijloace de protecţie, acestea sunt asigurate astfel (Grafic):
Cască protecţie cu vizor pentru pompieri – 60,98 %
Costum protecţie pentru pompieri – 76,02 %
Cizme scurte din piele cu branţ metalic – 68,88 %
Centuri de siguranţă - 61,78%
Creditele bugetare deschise au fost utilizate în proporţie de 100% întocmindu-se documentele legale pentru angajarea, propunerea şi ordonanţarea cheltuielilor.
Pe parcursul anului 2019 s-au efectuat achiziții în valoare totală de 1.596.800 lei  derulându-se aproximativ 850 achiziții directe on-line prin intermediul SEAP și 300 achiziții directe off-line.
In trimestrul IV  2019 s-a derulat și s-a finalizat procedura simplificată pentru atribuirea acordului cadru de prestare servicii de reparații și revizii pentru autovehiculele din parcul auto pentru 18 luni. Acordurile cadru s-au semnat în luna decembrie și vor asigura executarea mult mai rapidă a operatiunilor de mentenanță a autovehiculelor.
Inspectoratul îşi desfăşoară activitatea în 10 locaţii, dintre care 3 sunt în administrare proprie şi 7 aparţin autorităţilor locale și județene.
Pentru amenajarea dispeceratului integrat SAJ, UPU-SMURD, IPJ, IJJ, ISU, STS la sediul inspectoratului nostru, au fost încheiate contracte de execuție lucrări (finisaje interioare, montare pardoseală flotantă, instalații electrice circuite de priză, modificări, reparații și recompartimentare dulapuri existente în  vestiar) și de achiziție obiecte de inventar (mobilier, aparate de aer condiționat, fișete metalice, scaune, frigider, cuptor cu microunde, uscător de mâini), reușindu-se finalizarea acestora și operaționalizarea dispeceratul integrat la data de 19.12.2019. Valoarea totală a creditelor bugetare utilizate a fost de 119.000 lei
Cel mai problematic aspect de natură logistică rămâne lipsa spaţiilor de garare a tehnicii de intervenţie, unele autovehicule noi sunt garate afară, direct sub cerul liber, cu toate că acestea sunt utilizate în intervenție, fapt ce duce la o degradare prematură și accentuată a acestora. Pentru înlăturarea acestei disfuncționalități, în cursul anului 2019, a fost elaborat de către Direcția Generală Logistică - Direcția de Proiectare și Consultanță în Construcții, studiul de fezabilitate aferent obiectivului de investiții "Garaj autospeciale din elemente de construcție ușoară" la Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Gheorghe Pop de Băsești” al județului Maramureș, urmând a se parcurge următoarele etape în vederea realizării efective a acestui obiectiv de investiții.
În anul 2019, după multe demersuri la nivel local și central (IGSU), s-a reușit prin execuția lucrărilor de ˮReparații curente platformă asfaltată Reședința unității și Detașamentul de Pompieri ʺCpt. Marchiș Adrianʺ Baia Mareˮ, asfaltarea curții interioare și a parcărilor în suprafață totală de 3995 mp și repararea platformei pavate cu piatră cubică având suprafața de 411 mp. Lucrările au fost realizate de către o societate comecială de profil, valoarea finală a lucrărilor executate fiind de 457.333,83 lei (inclusiv TVA), iar perioada de garanție a lucrărilor 60 de luni.
            Din bugetul alocat instituției noastre de Consiliul Județean Maramureș, în cursul anului 2019 s-au achiziționat următoarele:
-         obiecte de inventar (echipament protecție pentru intervenții la inundații, echipamente de comunicații de informatică, scule și echipamente pentru întreținerea tehnicii de intervenție) în valoare de 51276 lei;
-    mijloace fixe   în valoare de  215.000 lei din care:
-          Computer scufundări  - 3 buc.;
-          Remorcă auto – 1 buc.;
-          Sistem de calcul tip laptop – 4 buc;
-          Autospecială pentru control tehnic de prevenire – la acre este in curs de derulare procedura de achizitie;
-   licențe sistem operare Windows în valoare de 12.000 lei;
-   s-au finalizat lucrările de reparații interioare și modernizare a pavilionului principal de la sediul Inspecției de Prevenire, valoarea aproximativă a lucrărilor fiind de 79.000 lei;
-   s-au realizat lucrările de asfaltare a jumătate din curtea imobilului  unde funcționează Inspectia de prevenire, valoarea aproximativă a lucrărilor fiind de 150.000 lei;
-                     s-au finalizat lucrările de înlocuire a tabloului general pentru alimentarea cu curent electric a clădirii SMURD și realizarea unui sistem de automatizare pentru asigurarea alimentării cu energie electrică a sediului inspectoratului și a dispeceratului integrat 112 în cazul întreruperii alimentării cu energie electrică de la rețeaua publică, valoarea aproximativă a lucrărilor fiind de 53.000 lei.
II.5. UTILIZAREA RESURSELOR FINANCIARE
În anul 2019 unitatea noastră a avut în finanţare următoarele capitole:   
*Cap.61.05.00 „Protecţie civilă şi protecţia contra incendiilor” în sumă 40.911.800 lei;
*Cap. 68.06.00 „Asistenţă socială” în sumă de 136.500 lei.
*Cap. 68.50.00 ,,Alte cheltuieli în domeniul asistenței sociale,, în sumă  de 3.100 lei.
Fondul bugetar alocat unităţii noastre în anul 2019 a asigurat plata drepturilor salariale, a furnizorilor de utilităţi, precum şi desfăşurarea procesului pregătirii pentru intervenţie.
 În anul 2019, la cap.61.05.00 a fost alocat următorul Buget de cheltuieli:
·        Titlul I „Cheltuieli de personal” în sumă de 39.320.900 lei,
·        Titlul II  „Bunuri si servicii” în sumă de 1.590.900 lei,
Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, fondurile bugetare repartizate unităţii noastre se prezintă astfel:
·   La Titlul I „Cheltuieli de personal” fondurile bugetare au înregistrat o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anilor 2017 - 2019.
       Detaliat pe articole situaţia se prezintă astfel (GRAFIC):

Articol bugetar
2017
2018
2019
10.01 „Cheltuieli salariale în bani”   
18.336.500
23.592.600
30.477.000
10.02 „Cheltuieli salariale în natură”
7.218.750
7.631.400
8.168.000
10.03 „ Contribuţii”                           
959.250
584.900
675.900
Fondurile bugetare alocate pe articole bugetare  la Titlul II „Bunuri si servicii” pentru Cap 61.05.00  se prezintă astfel:
-         articol 20.01 Bunuri si servicii   619.300 lei
-         articol 20.02 Reparaţii curente 764.000 lei
-         articol 20.05 Alte obiecte de inventar 114.400 lei
-         articol 20.06 Deplasări, detaşări, transferări 39.200 lei
-         articol 20.30 Alte cheltuieli 54.000 lei  (GRAFIC)

 La Titlul II „Bunuri si servicii”, în anul 2019 fondurile bugetare alocate au înregistrat o scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 (pe total titlu II), prezentând creștere la articolele 20.05, 20.06 și 20.30,  astfel (GRAFIC):

Articol bugetar
2017
2018
2019
20.01 „ Bunuri si servicii”
1.037.700
735.400
619.300
20.02 „Reparaţii curente” 
241.200
238.700
764.000
20.05 „Bunuri de natura obiectelor de inventar” 
17.700
0
114.400
20.06.01 „Deplasări, detaşări”
51.700
58.500
39.200
20.30 „Alte cheltuieli”
41.100
59.700
54.000
            
II.6. JURIDIC ȘI CONTENCIOS ADMINISTRATIV
La nivelul I.S.U. Maramureș, în anul 2019, au fost înregistrate 4 noi dosare civile pe rolul diferitelor instanțe de judecată, la fel ca și în anul 2018.
Au fost verificate şi avizate pentru legalitate 350 ordine de personal, 53 contracte şi proceduri de achiziţii şi peste 450 de alte lucrări diverse care necesită aplicarea vizei de legalitate a consilierului juridic.
Din totalul de 12 dosare aflate în lucru în cursul anului 2019, în care unitatea are atât calitatea de pârât, reclamant şi de parte responsabilă civilmente, până la finele anului au fost soluționate definitiv 4 dosare, iar hotărârile altor 5 dosare soluționate favorabil pot fi atacate la instanța superioară în grad.
După soluționarea în anul 2019 a celor 4 dosare mai sus amintite, prin hotărârile pronunțate, instanța nu a reținut în sarcina unității noastre obligații de plată.
II.7. ACTIVITĂȚII PSIHOLOGICE
1. Potrivit prevederilor legale, în anul 2019, compartimentul psihologie a desfășurat activitati specifice de asistenţă psihologică profilactică – evaluare psihologică periodică atât în cadrul I.S.U. Maramureş, cât şi în cadrul I.S.U. Bihor – judeţ arondat parțial în baza ordinului e;alonului superior.
În anul 2019 s-au emis 432 de Avize psihologice pentru următoarele scopuri:
- Avizarea personalului pentru acordarea dreptului de a conduce autovehiculele din dotarea M.A.I.: 28 cadre militare evaluate;
- Avizarea personalului pentru îndeplinirea de sarcini, atribuții și misiuni în condiții de solicitare psihică intensă: 6;
- Executarea unor activități care expun personalul la riscuri psihosociale: 377;
- Menținerea funcției pentru artificier și pirotehnist: 6;
- Menținerea funcției pentru munca la înălțime: 15.
2. În cadrul activității de asistență psihologică profilactică au fost prezentate teme specifice pe linie de comunicare eficienta, Inteligența emoțională” „Prevenirea suicidului” și un program profilactic legat de „Managementul echipei de intervenție”.
3. Au fost efectuate 63 ședințe de intervenție psihologică primară a personalului militar şi a membrilor familiilor acestora, pentru autocunoaştere, dezvoltare şi optimizare personală, facilitarea adaptării la rolul şi mediul profesional, intervenţii în probleme familiale şi de cuplu, acordarea de suport în situaţii de criză psihologică, precum și consilierea unor şefi ierarhici pe probleme de psihologie.
4. Organizarea și desfășurarea ședințelor de lucru cu Grupul de psihologi voluntari constituit la nivelul județului Maramureș, pentru acordarea primului ajutor psihologic la dezastre (18.05.2019, 08.08.2019), reușindu-se chiar o pregătire psihologică cu aceștia, susținută de d-na psiholog sanitar general  Andreea Apostol, membru al echipei de intervenţie psihologică în situaţii de Urgență,  din cadul Serviciilor Psihologice în Urgenţe, din Barcelona, având ca temă „Intervenţia psihologică în traumă acută şi acordarea primului ajutor psihologic”.

III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
Dintre cele mai importante realizări ale anului 2019, amintim:
-       asfaltarea curții interioare și a parcărilor în suprafață totală de 3995 mp și repararea platformei pavate cu piatră cubică având suprafața de 411 mp de la Reședința unității și Detașamentul de Pompieri ʺCpt. Marchiș Adrianʺ Baia Mareˮ;
-       finalizarea la 19.12.2019 a lucrarilor la dispeceratul integrat de la sediul inspectoratului;
-       obținerea studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții "Garaj autospeciale din elemente de construcție ușoară" la Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Gheorghe Pop de Băsești” al județului Maramureș;
-       obținerea avizului Consiliului Tehnico-Economic al Ministerului Afacerilor Interne nr. 95/2019 din data de 20.12.2019 pentru obiectivul ˮConstrucție Turn Instrucțieˮ situat în municipiul Baia Mare, strada Vasile Lucaciu, nr. 87 și includerea acestui obiectiv de investiții în lista obiectivelor de investitii a Consiliului Județean Maramureș. La ceasta data contractul de executie este semnat urmând ca lucrările sa se finalizeze până la sfârșitul semestrului I 2020.
-       înlocuirea substanțială a ambulanțelor SMURD vechi cu ambulanțe noi care au fost repartizate la  toate subunitățile inspectoratului, ceea ce a dus la reduceri însemnate de cheltuieli privind reparațiile și reviziile;
IV. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII
În perioada menţionată, personalul compartimentului a redactat şi difuzat 85 de comunicate de presă, care au apărut în presa audio-vizuală şi în cea tipărită, precum şi în publicaţiile de pe internet. Comunicatele difuzate s-au reflectat în mass media locală după cum urmează: publicații online și scrise 715 apariții, posturi de televiziune 222 de apariții,  iar la posturile de radio au fost 149 de difuzări. De asemenea, intervențiile de amploare ale inspectoratului au fost mediatizate și în presa națională.
În anul 2019, imaginea inspectoratului a fost preponderent pozitivă.
În perioada supusă analizei au fost organizare 6 conferințe briefinguri de presă, iar în ceea ce privește prevederile legii 544/2001 au fost înregistrate și soluționate un număr de 5 cereri scrise de informații publice și 32 de cereri verbale în baza aceleași legi.
V.                 DISFUNCTIONALITATI IN ACTIVITATE.
În cadrul procesului de realizare a capabilităților principalelor misiuni care să permită un management performant al situațiilor de urgență, inspectoratul nostru este afectat de o serie de probleme recurente:
Ø  Creșterea insuficientă a capacității operaționale și de răspuns în raport cu necesitățile societății și cu exigențele cetățenilor;
Ø  Lipsa spaţiilor de garare a autovehiculelor existente în parcul auto, ceea ce duce la degradarea prematură şi accentuată a acestora;
Ø  Încadrarea insuficientă cu personal la nivelul structurilor inspectoratului în special structurile operative si Serviciul Logistic;
Ø  Existența în continuare a  tehnicii specifice de intervenție având o uzură morală și fizică accentuată (îndeosebi în rândul autospecialelor de lucru cu apă și spumă);
Ø  Creșterea numărului, diversității și sensibilității intervențiilor, în condițiile în care resursa umană se confruntă cu nevoia de adaptare continuă a competențelor;
Ø  Parcurgerea unui proces de îmbătrânire graduală și sistematică a efectivelor și de pierderi de personal;
Ø  Necesitatea acoperirii de noi competențe în domeniul situațiilor de urgență;
Ø  Insuficiența echipamentului de protecţie pentru întregul personal din cadrul subunităților;
Ø  Totodată, luând în calcul suprafaţa unităţilor administrativ-teritoriale, riscurile implicate în plan teritorial, specificul intervenţiilor, numărul şi mărimea localităţilor, numărul populaţiei, caracteristicile fizico-geografice ale unităţilor administrativ-teritoriale, timpii de răspuns, raza medie a raioanelor de intervenţie şi viteza medie de deplasare a autospecialelor, la nivelul zonei de competenţă a judeţului,  ar fi necesară operaționalizarea a încă trei subunităţi, dotate cu cel puţin o autospecială de lucru cu apă şi spumă, cu accesorii de descarcerare şi un echipaj de prim ajutor calificat;
Ø  Lipsa poligoanelor cu materiale specifice pentru instrucția de specialitate, respectiv a unui turn de instrucție;
Ø  Neimplicarea suficientă a Comitetelor Locale în gestionarea situaţiilor de urgenţă produse pe raza unităţilor administrativ teritoriale din competenţa acestora.
VI.              PRINCIPALELE DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU ANUL 2020
Ø  Menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de luptă și utilajelor pentru intervenţie, asigurarea resurselor necesare şi alocarea acestora până la nivelurile de maximă eficienţă şi operativitate;
Ø  Continuarea demersurilor către Consiliul Judeţean pentru implementarea proiectului  Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiilor;
Ø  Obţinerea documentaţiilor necesare şi construirea unui garaj ce va fi finanţat din fondurile IGSU;
Ø  Scăderea numărului de incendii la gospodăriile populaţiei ce au drept cauză exploatarea necorespunzătoare a coşurilor de fum şi a instalaţiilor de încălzire;
Ø  Reducerea numărului de obiective care funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu;
Ø  Evidențierea indicatorilor relevanți ce trebuie monitorizați;
Ø  Pregătirea în fiecare domeniu de răspuns, crescând reziliența la un nivel care să permită adaptarea rapidă la scenariul cel mai rău cu care ne putem confrunta;
Ø  Continuarea demersurilor necesare construcției unui turn de instrucție și a unui poligon de pregătire specific în cadrul Detaşamentului de Pompieri „Căpitan Marchiş Adrian” Baia Mare;
Ø  Continuarea cooperării cu Consiliul Judeţean Maramureş în vederea achiziţionării unor autospeciale necesare intervenţiei în situaţii de urgenţă;
Ø  Reanalizarea statului de organizare în vederea identificării unor structuri subdimensionate (Avizare-autorizare, structuri de intervenţie) şi efectuarea propunerilor pentru suplimentarea acestora cu indicatori;
Ø  Identificarea şi promovarea unor proiecte ce urmează a fi derulate în cadrul programelor de cooperare transfrontalieră;
Ø  Implementarea unor măsuri ce vizează aspecte de natură psihologică ce trebuie monitorizate de către şefii nemijlociţi şi direcţi;
Ø  Eficientizarea colaborării cu autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile deconcentrate şi descentralizate de specialitate, precum şi cu societatea civilă, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin inspectoratului.


(D) INSPECTOR ŞEF

Colonel

 BALTARU PAVEL

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu