Misiunea
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al
judeţului Maramureş, este aceea de a sprijini comunităţile, cetăţenii şi
echipele de răspuns în demersul acestora de a construi, susţine şi perfecţiona
capacităţile necesare protecţiei şi intervenţiei în situații de urgență, de a
reduce pe cât posibil vulnerabilitatea comunităţilor la riscurile la care sunt
expuse.
Ritmul rapid al schimbărilor
din întreaga lume, de la cele climatice la cele economice, are un impact
deosebit asupra activităţii Sistemului Naţional al Managementului Situaţiilor
de Urgenţă şi implicit asupra instituţiei noastre, ce impune o adaptare permanentă a tehnicilor de
management a situaţiilor de urgenţă, dar şi a metodelor de intervenţie.
Este deci crucial pentru
instituţia noastră să previzionăm și să identificăm tendinţele de manifestare a
riscurilor la care sunt expuse comunităţile şi cetăţenii, de evoluţia
societăţii şi a impactului acestei evoluţii asupra securităţii cetăţeanului.
Aceasta presupune că va trebui să
conlucrăm cu toate nivelurile societăţii, dar mai ales cu cetăţenii – partenerii
noştri cei mai importanţi pentru a asigura un răspuns rapid şi eficient la
producerea unor situaţii de urgenţă care să implice protecţie suficientă,
participare extinsă, rezultate palpabile şi eficienţă în utilizarea resurselor.
Inspectoratul își stabilește
o serie de obiective orientate către reducerea substanțială a pierderilor de
vieți omenești, afectării sănătății, bunurilor populației și a mediului, obiective
care impun o abordare activă și integrată a continuității procesului de
creștere a capacității operaționale și de răspuns a inspectoratului.
I. OBIECTIVE INSTITUȚIONALE
I.1. Obiectivul
fundamental al activităţii desfăşurate în perioada analizată, a vizat creşterea
capacităţii operaţionale şi de răspuns, reducerea impactului efectelor
situaţiilor de urgenţă asupra comunităţilor şi îmbunătăţirea calităţii
misiunilor executate în folosul populaţiei, sens în care s-au întreprins
acţiuni pentru:
· creşterea rezilienţei
societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor naturale şi asigurarea unui
răspuns prompt şi eficient al forţelor de intervenţie;
· o abordare cuprinzătoare a managementului situaţiilor
de urgenţă, la nivelul judeţului Maramureş;
· reducerea timpilor de răspuns la intervenţii;
· îmbunătăţirea indicatorilor specifici inspecţiei de
prevenire;
· armonizarea relaţiilor de colaborare între segmentul
operativ şi cel preventiv;
· eficientizarea acţiunilor preventive prin implementarea
conceptului de securitate la incendiu în acord cu cerinţele reglementărilor
europene actuale;
· gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor resurselor;
· menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de
intervenţie;
· îmbunătăţirea cooperării şi colaborării
interinstituţionale;
· menţinerea şi creşterea imaginii pozitive a
inspectoratului în mass-media;
· accesarea de fonduri europene în vederea iniţierii de
noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
·
implicarea şi responsabilizarea autorităţilor locale
în gestionarea situaţiilor de urgenţă.
II. MANAGEMENTUL
RESURSELOR INSTITUȚIONALE
II.1. ÎN PLAN OPERAȚIONAL
Activitatea principală în plan operaţional s-a
axat pe creşterea capacităţii de răspuns, în vederea asigurării unei reacţii
rapide şi oportune pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă, intervenţia
pentru înlăturarea efectelor negative ale manifestării tipurilor de risc şi
restabilirea stării provizorii de normalitate.
În anul 2019, serviciile
profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul Maramureş au
fost alertate la 8800 situaţii de urgenţă, în medie 24
pe zi.
Comparativ cu anul 2018, numărul
situaţiilor de urgenţă la care am fost solicitaţi a crescut cu 670 intervenţii (de la 8130
în anul 2018 la 8800 în
anul 2019).
Dacă în anul 2018 am înregistrat o
scădere a situaţiilor de urgenţă cu 8,32% faţă de anul 2017, iată că în
anul 2019 s-a înregistrat o creștere a situaţiilor de urgenţă cu 7,61 % faţă de anul 2018.
Situaţiile de urgenţă se împart
astfel:
- 6457 cazuri de asistență
medicală de urgență și prim-ajutor calificat;
- 320 incendii;
- 323 arderi necontrolate;
- 93 descarcerări;
- 12 acțiuni pentru
protecția mediului;
- 15 acțiuni de salvări
de animale;
- 174 cazuri de asistență a
persoanelor;
- 92 alte intervenții;
- 116 reprezentând alte situații de urgență.(GRAFIC)
Pe lângă acestea au mai fost
executate 873 recunoaşteri şi
instruiri în domeniul situaţiilor de urgenţă şi 62 exerciţii.
În toate aceste acțiuni au fost
salvate 17 persoane, din care 2 copii și 15 adulți. De asemenea, au fost salvate și bunuri în valoare de 33.228.601
lei, iar pagubele au însumat 6.082.950
lei.
Din păcate, pe timpul intervenţiilor la incendii au fost
înregistrate şi victime: 6 persoane adulte decedate, 1 copil decedat, 14 persoane adulte rănite, însă de această dată nici un cadru
militar din instituția noastră nu a fost rănit.
Ca o concluzie, pe linia
intervenţiilor la incendii se observă o scădere a numărului acestora cu 8,4%, principalele cauze fiind coșurile de fum
defecte sau necurățate unde a fost înregistrată o scădere cu 18%, o scădere a
cauzelor reprezentate de focul deschis cu 19% şi o creștere cu 15% a incendiilor
cauzate de instalații electrice defecte faţă de cele din anul precedent. (GRAFIC)
Durata medie a intervenţiilor a fost de 1 oră 20 minute şi 22
secunde, în scădere cu aproximativ 4 minute și 6 secunde, comparativ cu anul precedent.(GRAFIC)
Timpii de răspuns realizaţi în
comparaţie cu anul trecut (GRAFIC):
Timpul mediu de
răspuns
|
2018
|
2019
|
Timpul mediu de
răspuns la incendii
|
12 min 05 sec
|
14 min 01 sec
|
Timpul mediu de
răspuns pentru interv. SMURD
|
12 min 33 sec
|
12 min 17 sec
|
În gestionarea
situațiilor de urgență au fost solicitate și au fost implicate și Serviciile
Voluntare pentru Situații de Urgență organizate la nivelul Unităţilor
Administrativ Teritoriale. Acestea au participat în cooperare cu serviciile
profesioniste pentru situații de urgență la 146 dacțiuni, iar în 38 de situaţii au intervenit fără
sprijinul pompierilor militari.
Echipajele de prim-ajutor și
terapie intensivă mobilă din organigrama inspectoratului au intervenit la un
număr de 6868 acțiuni, în medie 19
acţiuni pe zi (cu 6,13 % mai
multe decât în anul 2018), asistând 6481
adulți și 388 copii (GRAFIC).
3933 din interveţiiile amintite au avut loc în mediul urban și 2792
în mediu rural.
Timpii de răspuns ai echipajelor
SMURD realizaţi în comparaţie cu anul trecut, sunt următorii (GRAFIC):
Timpul mediu de
răspuns
|
2018
|
2019
|
Timpul mediu de
răspuns în mediu urban
|
7 min 24 sec
|
9 min 20 sec
|
Timpul mediu de
răspuns în mediu rural
|
16 min 54 sec
|
16 min 25 sec
|
Dinamica acţiunilor de intervenţie
produse pe raza judeţului Maramureş în ultimii 5 ani, se prezintă astfel (GRAFIC):
-
anul 2015: 8902
-
anul 2016: 8924
-
anul 2017: 8954
-
anul 2018: 8130
-
anul 2019: 8800
Creșterea numărului acțiunilor de
intervenție se datorează următorilor factori principali:
-
operaționalizarea
în luna August a echipajului de prim ajutor calificat de la Punctul de lucru Șomcuta
Mare;
-
numărul mult mai scăzut al zilelor de scoatere
din intervenție a tehnicii de intervenție (datorat în principal îmbunătățirii
parcului auto cu ambulanțe de prim ajutor calificat);
-
fenomenele meteo periculoase ce au avut un
impact crescut în dinamica intervențiilor față de anul 2018;
-
misiunile
asociate premergător și pe timpul proceselor electorale din anul 2019
(Alegerile Europarlamentare și Prezidențiale)
În baza Planului de activităţi al Comitetului
Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul managementului eficient al tipurilor
de risc, au fost organizate 16 şedinţe extraordinare şi o şedinţă ordinară,
în cadrul cărora au fost adoptate 15 hotărâri.
A fost asigurată, de asemenea, transmiterea către
personalul cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă a unui număr de 7 avertizări COD ROȘU, 66
avertizări COD PORTOCALIU, 275 mesaje de atenţionare COD GALBEN
şi 54 informări meteorologice.
A fost actualizat Regulamentul de organizare şi funcţionare
al Comitetului Judeţean pentru Situaţii
de Urgenţă, a fost reorganizată componenţa acestuia și au fost organizate noile
grupuri de suport tehnic pentru toate tipurile de risc identificate în plan
teritorial.
Documentele subsecvente de planificare și
organizare a intervenției, dar și concepțiile
generale de intervenție primite de la eșalonul superior pentru gestionarea
situațiilor de urgență generate de inundații, incendii de pădure și cutremur, au
fost diseminate în cadrul ședințelor de CJSU și au stat la baza actualizării
Planurilor de intervenție comune și a Concepțiilor de intervenție județene.
Cele mai relevante intervenţii au fost (POZE):
Ø În data de
24.04.2019, gestionarea situației de urgență generată de incendiul de pădure
din localitatea Vișeu de Sus, str. Valea Vaserului, în urma căruia au ars cca.
2 ha de pădure, în mare parte conifere. Intervenția a fost cu atât mai dificilă
cu cât accesul în zonă a forțelor și mijloacelor s-a făcut foarte dificil,
acțiunea pentru lichidare a durat mai bine de două zile.
Ø Gestionarea situațiilor de urgență generate de
fenomenele meteo periculoase imediate din data de 28.05.2019, în urma cărora au fost emise succesiv 2 CODURI PORTOCALII și un COD ROȘU ce
au vizat grindină de dimensiuni medii și mari, vijelii puternice, frecvente
descărcări electrice, averse torențiale ce au cumulat peste 25...35 l/mp și au
avut efecte devastatoare în 5 unități administrativ teritoriale și municipiul
Baia Mare.
Ø Gestionarea situației de urgență din data de 04.11.2019 generată de
incendiul izbucnit la ”Hala de producție Sofa
Works”- Secția brichetare din
orașul Târgu Lăpuș, unde au ars cca. 2000 mp din hala de producție, bunurile
distruse fiind de peste 1.000.000 lei.
II.2. ÎN
PLANUL ACTIVITĂŢII DE PREVENIRE, PREGĂTIRE ŞI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
2.1
Prevenirea situaţiilor de urgenţă
Prevenirea situaţiilor de urgenţă are un
impact major în reducerea riscului şi în diminuarea consecinţelor acestuia şi
se realizează prin exercitarea competenţelor de aplicare a legii, activitatea
de control şi cea de avizare şi autorizare în domeniile apărării împotriva
incendiilor şi protecţiei civile.
Controalele
de prevenire au vizat, cu preponderenţă, instituţiile, operatorii economici,
obiective hidrotehnice şi obiective de investiţii. De asemenea s-au desfășurat
controale la obiective publice, la care se înregistrează aflux de persoane în
zilele libere, de sărbători legale sau pe durata nopţii, în principal din
categoria cluburi, baruri, discoteci, mall-uri, săli de spectacol ori cinematografe
şi structuri de cazare turistice. Aceste activităţi preventive inopinate au
evidenţiat o foarte bună corelare cu obiectivele şi perioadele vulnerabile (pe
durata nopţii, când se înregistrează mare afluenţă de persoane) şi au prilejuit
o aplicare fermă a legii.
Media
numărului de controale raportat la numărul de inspectori cu atribuţii de
control încadraţi este de 190
controale, în creştere faţă de valoarea de 139
controale executate în anul 2018 (procentual a crescut cu 37%).
În anul 2019, măsurile adoptate şi
acţiunile întreprinse în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenta au urmărit îndeplinirea dezideratului care stă la
baza întregii activităţi a instituţiei – creşterea nivelului de securitate a
vieţii cetăţenilor, protejarea proprietăţii și a mediului.
Activitatea de prevenire pe linie de dezastre tehnologice la operatorii
economici sursă de risc s-a realizat în
conformitate cu prevederile Legii nr. 59/2016 privind controlul asupra
pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase,
prin activităţi specifice desfăşurate de reprezentanţi ai inspectoratului,
G.N.M MM, A.P.M. MM. În acest sens, cadre din inspecţia judeţeană au realizat
un număr de 4 inspecţii SEVESO în
scopul examinării sistematice a echipamentelor tehnice, organizării şi
administrării obiectivelor pentru a stabili dacă titularii de activitate au
adoptat toate măsurile necesare, care să garanteze un înalt nivel de protecţie
pentru persoane, bunuri şi mediu, acţiuni realizate pe baza unei planificări
comune întocmite de I.S.U. şi G.N.M MM, A.P.M. MM. Pe
timpul celor 1322 controale
efectuate au fost depistate 4252 deficienţe,
din care 477 au fost înlăturate
operativ (soluționate pe timpul controlului), ponderea fiind de 11,21%, iar în 2109 cazuri au fost sancţionate contravenţional 3775 de deficiențele constatate (ponderea fiind de 88,78%, din totalul celor
constatate).
Pe timpul
controalelor de prevenire a situaţiilor
de urgenţă efectuate, pentru încălcările la actele normative în vigoare s-au
aplicat 686 de amenzi în cuantum de 1.181.700 lei şi 3095 avertismente, în domeniul securității la incendiu și
protecției civile.
Numărul de amenzi
aplicate este în creștere cu 38,58 %
comparativ cu anul precedent. De asemenea, cuantumul amenzilor a crescut cu 39,09 %, iar numărul de avertismente
aplicate a crescut cu 39,08 %.
Raportând numărul
amenzilor aplicate la numărul de inspectori, rezultă aproximativ 98 amenzi pe inspector, media valorii
unei amenzi fiind de 1722,59 lei.
În perioada analizată au
fost soluţionate de către personalul inspecţiei un număr de 36 de sesizări în domeniul situaţiilor de urgenţă,
respectiv 32 în domeniul apărării împotriva incendiilor şi 4 în domeniul
avizării autorizării, în creștere față de anul precedent cu 29%.
S-au
acordat un număr de 586 asistențe
tehnice de specialitate privind securitatea la incendiu și protecția civilă, în creștere față de anul
precedent cu 24%.
De
asemenea cadrele inspecției de prevenire au participat în 98 comisii din care: 37 de analiză tehnică, 45 comisii de recepție
la terminarea lucrărilor și 16 comisii tehnice de urbanism și amenajarea
teritorială; în
scădere față de anul precedent cu 18%.
Activitatea
de auditare a persoanelor autorizate, care efectuează lucrări în domeniul
apărării împotriva incediilor, fiind în creștere față de anul precedent cu 62%. (42 audituri de supraveghere față de 26 în anul
2018).
Şi în anul 2019
s-au desfăşurat activităţi de informare preventivă în cadrul campaniei
naţionale de informare şi educare preventivă a populaţiei R.I.S.C
– „Renunţă Improvizaţiile Sunt Catastrofale!” şi „Siguranţa nu e un joc de
noroc!” .
Au fost
desfăşurate 1282 activităţi de
informare preventivă (instruiri, exerciţii de simulare, activităţi interactive
în unităţile de învăţământ, puncte de informare, Ziua Porţilor Deschise
etc.).
Activităţile de
informare preventivă desfăşurată de inspectorat au fost susţinute de către
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă prin furnizarea și
distribuirea la nivelul județului a peste 81894 pliante, flyere, broşuri,
afişe, minicalendare şi stickere drept materiale suport, în creştere cu 17 %
faţă de anul 2018.
2.2 Activitatea
de avizare / autorizare
S-au soluţionat
un număr de 348 solicitări pentru emiterea de avize de securitate
la incendiu, 132 de solicitări
pentru emiterea de autorizaţii de securitate la incendiu, 8 solicitări pentru emiterea de avize de protecţie civilă și 8 solicitări emitere acord pentru
organizarea jocurilor de artificii, respectiv comercializarea articolelor
pirotehnice. Totodată, au fost emise 105
de avize de securitate la incendiu, respectiv 74 de autorizaţii de securitate la incendiu, 2 avize de protecție civilă, 6
acorduri pentru organizarea jocurilor de artificii, 41 avize amplasament în parcelă și 5 puncte de vedere PUG, PUZ și PUD.
De remarcat numărul însemnat de solicitări,
respectiv soluționări de avize/autorizații de securitate la incendiu,
comparativ cu numărul mic de inspectori încadrați la compartimentul avizare
autorizare. Ca și o comparație privind indicatorul stabilit prin ordin al
inspectorului general cu privire la numărul de activități executate de fiecare
specialist din compartimentul avizare-autorizare, care este de 192 activități/
inspector/an, acest indicativ are o valoare de 404 activități/inspector/an, putându-se observa o dublare a
activităților desfăsurate, fapt ce reflectă munca desfășurată având în vedere
faptul că toate solicitările au fost soluționate în termenul legal.
Deși calitatea este înainte de cantitate, pentru
a o putea susține pe termen lung este nevoie acută de o suplimentare a
numărului de inspectori care încadrează compartimentul avizare autorizare.
2.3. Pregătire şi dezvoltare profesională
În perioada de
referinţă, un total de 108 cadre de la nivelul subunităților de intervenție au
urmat cursuri sau module de formare în cadrul centrelor de pregătire și 30 de voluntari
au absolvit programul de pregătire organizat de unitate.
În baza Planului de învățământ și a Programei analitice 4 subofițeri din cadrul Detașamentul de pompieri “Cpt. Adrian Marchiș” Baia Mare au urmat stagii de formare în vederea menținerii în clasă și în vederea
obținerii brevetului de Specialist de clasă alpinist – intervenție.
În vederea pregătirii populației și autorităților,
au fost efectuate:
- 12 exerciții de alarmare publică;
- 26 exerciții de
alarmare ale serviciilor voluntare pentru situații de urgență;
- 11 exerciții de
alarmare ale serviciilor private pentru situații de urgență;
Personalul ISU a fost desemnat în 12 comisii
de examinare, în cadrul programului de formare profesională, pentru următoarele
ocupații în domeniul situațiilor de urgență: servant pompier, șef SVSU/SPSU și
cadru tehnic.
Au fost efectuate 45 de activități de pregătire în domeniul situațiilor
de urgență cu autorități publice, reprezentanți ai instituțiilor și
operatorilor economici din județ, fiind instruite cu această ocazie 2065 de
persoane.
În vederea pregătirii
personalului operativ al SVSU - SPSU, au fost organizate Concursurile
profesionale ale serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă în
7 etape zonale și o etapă județeană.
Rezultatele cele mai
notabile au fost obținute de SVSU Mireșu Mare, ce a ocupat locul I la etapa
județeană și locul II la etapa
interjudețeană, respectiv SPSU S.C. Aramis Invest - Baia Mare ce a ocupat locul
I la etapa interjudețeană și
locul V la etapa Națională.
În urma evaluării la educaţie fizică a personalului la categoria de
solicitare fizică normală, din
78 cadre verificate, 34 au obținut calificativul Excepțional, 38 calificativul Foarte Bine, și 8 calificativul Bine – 9 scutiți medical, 2 cadre
concediu îngrijire copil, 1 concediu fără plată și un cadru detașat.
La categoria de solicitare fizică accentuată, din 368 cadre
verificate, 44 au obținut calificativul Excepțional, 212 calificativul Foarte Bine, și 109 calificativul Bine și 3 calificativul Corespunzător
- 16 scutiți medical, 4 cadre în concediu medical și un cadru se află în
concediu pentru creșterea copilului.
Tot ca o formă de
pregătire a personalului operativ, în acest an inspectoratul nostru a fost
gazda Concursurilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă etapa a III-a,
unde echipajul reprezentativ al inspectoratului a ocupat locul IV în cadrul
clasamentului general.
Pregătirea elevilor în domeniul situaţiilor de
urgenţă s-a desfăşurat prin participarea la faza judeţeană a concursurilor cu
cercurile tehnico-aplicative de elevi
“Prietenii Pompierilor” şi concursul cu tematică de protecţie civilă “Cu viaţa mea apăr viaţa”, precum şi
derularea Campaniilor naţionale ,,FOC –
Flăcările omoară copii !” şi ,,RISC –
Siguranţa nu e un joc de noroc !”, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar
Judeţean – Maramureş – cu sprijinul E.ON România, la care au participat peste 1700 de adulţi şi copii.
În perioada 28 – 29.09.2019 s-a desfășurat în
municipiul Baia Mare și orașul Baia Sprie o activitate de instruire a
populației în situații de urgență sub egida ”Caravana SMURD – Fii pregătit”,
activitate ce s-a bucurat de o afluență foarte mare de participanți, îndeosebi
în rândul copiilor.
II.3. RESURSE UMANE
Pe linie de resurse umane, din
perspectiva încadrării, unitatea are la sfârșitul anului 2019, un grad mediu de
ocupare de 91,87%.
La data de 31.12.2019 în statul de
organizare al inspectoratului erau vacante 43 posturi (13 posturi de ofițeri, 1
post de maistru militar, 27 de posturi de subofițer , 2 posturi de personal
contractual). În perioada analizată au
fost organizate 3 concursuri pentru ocuparea unor posturi de conducere.
Se constată un deficit major de
personal la unele structuri suport, mai ales la Serviciul Logistic al
inspectoratului unde acesta este de 45%.
Media de vârstă a personalului
inspectoratului este de 38 ani, pe categorii prezentându-se astfel : ofițeri - 38 ani, maiștri militari – 33 ani,
subofițeri – 39 ani, și personal
contractual – 54 ani.(GRAFIC)
În vederea asigurării unității cu personal
specializat, unitatea a desfășurat în anul 2019 activități extinse și eficiente
de recrutare și selecție, materializate prin admiterea la instituțiile de
formare inițială a unui număr de 11 candidați și prin repartiția în unitate a
unui număr de 16 cadre.
Situația candidaților recrutați și a absolvenților
repartizați în unitate după absolvire este următoarea : (GRAFIC)
|
Recrutați pt ofițeri
|
Admiși
|
Repatizați
|
Recrutați pt. subofițeri și maiștri militari
|
Admiși
|
Repartizați
|
2017
|
7
|
1
|
2
|
10
|
7
|
15
|
2018
|
4
|
0
|
2
|
74
|
18
|
14
|
2019
|
4
|
0
|
0
|
48
|
11
|
16
|
Total
|
15
|
1
|
4
|
132
|
36
|
45
|
II.4. ASIGURARE LOGISTICĂ
Activitatea desfăşurată a avut ca scop principal
menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare, asigurarea cu
carburanţi-lubrifianţi, asigurarea cheltuielilor curente minime pentru
desfăşurarea activităţii tuturor subunităţilor inspectoratului.
În ceea ce priveşte dotarea inspectoratului, în anul 2019 inspectoratului nostru i-au fost
distribuite, următoarele mijloace tehnice de intervenție:
-
un autoturism
Dacia Logan 1,6 MPI;
-
cinci ambulanțe
tip B 4x4 marca Volkswagen Transporter;
-
două ambulanțe
tip C marca Renault Master;
-
o autoutilitară
marca Dacia Dokker;
-
trei ambulanțe
tip A2 4X2 marca Renault Master care au fost predate ulterior Serviciului de
Ambulanță Județean (S.A.J.).
Vechimea
autospecialelor din dotarea inspectoratului
Vechimea autospecialelor pentru stingerea
incendiilor variază astfel: cu o vechime de exploatare între 0-10 ani – 38%, 10
– 20 ani – 5%, 20-30 ani – 14%, iar procentul cel mai mare îl reprezintă
autospecialele cu o vechime în exploatare între 30-40 ani – 43% (ce au
norma de casare îndeplinită) (Grafic).
Inspectoratul nostru are în dotare autospeciale
SMURD cu o vechime între 1-5 ani – 71% și între 5 - 10 ani – 29 %.
În ceea ce
priveşte gradul de asigurare cu mijloace de protecţie, acestea sunt asigurate
astfel (Grafic):
Cască protecţie cu
vizor pentru pompieri – 60,98 %
Costum protecţie
pentru pompieri – 76,02 %
Cizme scurte din
piele cu branţ metalic – 68,88 %
Centuri de
siguranţă - 61,78%
Creditele bugetare
deschise au fost utilizate în proporţie de 100% întocmindu-se documentele
legale pentru angajarea, propunerea şi ordonanţarea cheltuielilor.
Pe parcursul
anului 2019 s-au efectuat achiziții în valoare totală de 1.596.800 lei derulându-se aproximativ 850 achiziții
directe on-line prin intermediul SEAP și 300 achiziții directe off-line.
In trimestrul
IV 2019 s-a derulat și s-a finalizat
procedura simplificată pentru atribuirea acordului cadru de prestare servicii
de reparații și revizii pentru autovehiculele din parcul auto pentru 18 luni.
Acordurile cadru s-au semnat în luna decembrie și vor asigura executarea mult
mai rapidă a operatiunilor de mentenanță a autovehiculelor.
Inspectoratul îşi
desfăşoară activitatea în 10 locaţii, dintre care 3 sunt în administrare
proprie şi 7 aparţin autorităţilor locale și județene.
Pentru amenajarea dispeceratului integrat SAJ, UPU-SMURD, IPJ, IJJ,
ISU, STS la sediul inspectoratului nostru, au fost încheiate contracte de
execuție lucrări (finisaje interioare, montare pardoseală flotantă, instalații
electrice circuite de priză, modificări, reparații și recompartimentare
dulapuri existente în vestiar) și de
achiziție obiecte de inventar (mobilier, aparate de aer condiționat, fișete
metalice, scaune, frigider, cuptor cu microunde, uscător de mâini), reușindu-se
finalizarea acestora și operaționalizarea dispeceratul integrat la data de
19.12.2019. Valoarea totală a creditelor bugetare utilizate a fost de 119.000
lei
Cel mai
problematic aspect de natură logistică rămâne lipsa spaţiilor de garare a
tehnicii de intervenţie, unele autovehicule noi sunt garate afară, direct sub
cerul liber, cu toate că acestea sunt utilizate în intervenție, fapt ce duce la
o degradare prematură și accentuată a acestora. Pentru
înlăturarea acestei disfuncționalități, în cursul anului 2019, a fost elaborat
de către Direcția Generală Logistică - Direcția de Proiectare și Consultanță în
Construcții, studiul de fezabilitate aferent obiectivului de investiții
"Garaj autospeciale din elemente de construcție ușoară" la
Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Gheorghe Pop de Băsești” al județului
Maramureș, urmând a se parcurge următoarele etape în vederea realizării
efective a acestui obiectiv de investiții.
În anul 2019, după multe demersuri la nivel local și
central (IGSU), s-a reușit prin execuția lucrărilor de ˮReparații curente
platformă asfaltată Reședința unității și Detașamentul de Pompieri ʺCpt. Marchiș
Adrianʺ Baia Mareˮ, asfaltarea curții interioare și a parcărilor în suprafață
totală de 3995 mp și repararea platformei pavate cu piatră cubică având
suprafața de 411 mp. Lucrările au fost realizate de către o societate comecială
de profil, valoarea finală a lucrărilor executate fiind de 457.333,83 lei
(inclusiv TVA), iar perioada de garanție a lucrărilor 60 de luni.
Din bugetul alocat
instituției noastre de Consiliul Județean Maramureș, în cursul anului 2019 s-au
achiziționat următoarele:
-
obiecte de inventar (echipament
protecție pentru intervenții la inundații, echipamente de comunicații de
informatică, scule și echipamente pentru întreținerea tehnicii de intervenție)
în valoare de 51276 lei;
-
mijloace fixe în valoare de 215.000 lei din care:
-
Computer
scufundări - 3 buc.;
-
Remorcă auto
– 1 buc.;
-
Sistem de
calcul tip laptop – 4 buc;
-
Autospecială
pentru control tehnic de prevenire – la acre este in curs de derulare procedura
de achizitie;
-
licențe sistem operare Windows
în valoare de 12.000 lei;
-
s-au finalizat lucrările de
reparații interioare și modernizare a pavilionului principal de la sediul
Inspecției de Prevenire, valoarea aproximativă a lucrărilor fiind de 79.000
lei;
-
s-au realizat lucrările de
asfaltare a jumătate din curtea imobilului
unde funcționează Inspectia de prevenire, valoarea aproximativă a
lucrărilor fiind de 150.000 lei;
-
s-au finalizat lucrările de
înlocuire a tabloului general pentru alimentarea cu curent electric a clădirii
SMURD și realizarea unui sistem de automatizare pentru asigurarea alimentării
cu energie electrică a sediului inspectoratului și a dispeceratului integrat
112 în cazul întreruperii alimentării cu energie electrică de la rețeaua
publică, valoarea aproximativă a lucrărilor fiind de 53.000 lei.
II.5. UTILIZAREA
RESURSELOR FINANCIARE
În anul 2019 unitatea noastră a avut în finanţare
următoarele capitole:
*Cap.61.05.00 „Protecţie civilă şi protecţia contra incendiilor”
în sumă 40.911.800 lei;
*Cap. 68.06.00 „Asistenţă socială” în sumă de
136.500 lei.
*Cap. 68.50.00 ,,Alte cheltuieli în domeniul
asistenței sociale,, în sumă de 3.100 lei.
Fondul bugetar
alocat unităţii noastre în anul 2019 a asigurat plata drepturilor salariale, a
furnizorilor de
utilităţi, precum şi desfăşurarea procesului pregătirii pentru intervenţie.
În
anul 2019, la cap.61.05.00 a fost alocat
următorul Buget de cheltuieli:
·
Titlul I „Cheltuieli de personal” în sumă de 39.320.900 lei,
·
Titlul II „Bunuri
si servicii” în sumă de 1.590.900 lei,
Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut,
fondurile bugetare repartizate unităţii noastre se prezintă astfel:
· La Titlul I
„Cheltuieli de personal” fondurile bugetare au înregistrat o creştere faţă
de aceeaşi perioadă a anilor 2017 - 2019.
Detaliat pe articole situaţia se prezintă astfel (GRAFIC):
Articol bugetar
|
2017
|
2018
|
2019
|
10.01 „Cheltuieli salariale în bani”
|
18.336.500
|
23.592.600
|
30.477.000
|
10.02 „Cheltuieli salariale în natură”
|
7.218.750
|
7.631.400
|
8.168.000
|
10.03 „ Contribuţii”
|
959.250
|
584.900
|
675.900
|
Fondurile bugetare
alocate pe articole bugetare la Titlul II
„Bunuri si servicii” pentru Cap
61.05.00 se prezintă astfel:
-
articol 20.01
Bunuri si servicii 619.300 lei
-
articol 20.02
Reparaţii curente 764.000 lei
-
articol 20.05
Alte obiecte de inventar 114.400 lei
-
articol 20.06
Deplasări, detaşări, transferări 39.200 lei
-
articol 20.30
Alte cheltuieli 54.000 lei (GRAFIC)
La Titlul
II „Bunuri si servicii”, în anul 2019
fondurile bugetare alocate au înregistrat o scădere faţă de aceeaşi perioadă a
anului 2018 (pe total titlu II), prezentând creștere la articolele
20.05, 20.06 și 20.30, astfel (GRAFIC):
Articol bugetar
|
2017
|
2018
|
2019
|
20.01 „ Bunuri si servicii”
|
1.037.700
|
735.400
|
619.300
|
20.02 „Reparaţii curente”
|
241.200
|
238.700
|
764.000
|
20.05 „Bunuri de natura obiectelor de inventar”
|
17.700
|
0
|
114.400
|
20.06.01 „Deplasări, detaşări”
|
51.700
|
58.500
|
39.200
|
20.30 „Alte cheltuieli”
|
41.100
|
59.700
|
54.000
|
II.6. JURIDIC
ȘI CONTENCIOS ADMINISTRATIV
La nivelul I.S.U. Maramureș, în
anul 2019, au fost înregistrate 4
noi dosare civile pe rolul diferitelor instanțe de judecată, la fel ca și în
anul 2018.
Au fost verificate şi avizate pentru
legalitate 350 ordine de personal, 53 contracte şi proceduri de achiziţii
şi peste 450 de alte lucrări diverse
care necesită aplicarea vizei de legalitate a consilierului juridic.
Din totalul de 12 dosare aflate în lucru în cursul anului 2019, în care unitatea
are atât calitatea de pârât, reclamant şi de parte responsabilă civilmente, până
la finele anului au fost soluționate definitiv 4 dosare, iar hotărârile altor 5
dosare soluționate favorabil pot fi atacate la instanța superioară în grad.
După soluționarea în anul 2019 a
celor 4 dosare mai sus amintite,
prin hotărârile pronunțate, instanța nu a reținut în sarcina unității noastre
obligații de plată.
II.7.
ACTIVITĂȚII PSIHOLOGICE
1. Potrivit
prevederilor legale, în anul 2019, compartimentul psihologie a desfășurat
activitati specifice de asistenţă psihologică profilactică – evaluare
psihologică periodică atât în cadrul I.S.U.
Maramureş, cât şi în cadrul I.S.U.
Bihor – judeţ arondat parțial în baza ordinului e;alonului superior.
În anul 2019
s-au emis 432 de Avize
psihologice pentru următoarele scopuri:
- Avizarea
personalului pentru acordarea dreptului de a conduce autovehiculele din dotarea
M.A.I.: 28 cadre militare evaluate;
- Avizarea
personalului pentru îndeplinirea de sarcini, atribuții și misiuni în condiții
de solicitare psihică intensă: 6;
- Executarea
unor activități care expun personalul la riscuri psihosociale: 377;
- Menținerea
funcției pentru artificier și pirotehnist: 6;
- Menținerea
funcției pentru munca la înălțime: 15.
2. În cadrul
activității de asistență psihologică profilactică au fost prezentate
teme specifice pe linie de comunicare eficienta, Inteligența emoțională”
„Prevenirea suicidului” și un program profilactic legat de „Managementul echipei de intervenție”.
3. Au fost
efectuate 63 ședințe de intervenție psihologică primară a
personalului militar şi a membrilor familiilor acestora, pentru autocunoaştere,
dezvoltare şi optimizare personală, facilitarea adaptării la rolul şi mediul
profesional, intervenţii în probleme familiale şi de cuplu, acordarea de suport
în situaţii de criză psihologică, precum și consilierea unor şefi ierarhici pe
probleme de psihologie.
4. Organizarea și desfășurarea ședințelor de
lucru cu Grupul de psihologi voluntari constituit la nivelul județului
Maramureș, pentru acordarea primului ajutor psihologic la dezastre (18.05.2019,
08.08.2019), reușindu-se chiar o pregătire psihologică cu aceștia,
susținută de d-na psiholog sanitar general
Andreea Apostol, membru al echipei de intervenţie psihologică în
situaţii de Urgență, din cadul Serviciilor
Psihologice în Urgenţe, din Barcelona, având ca temă „Intervenţia psihologică în traumă acută şi acordarea primului
ajutor psihologic”.
III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
Dintre cele mai importante realizări ale anului 2019,
amintim:
-
asfaltarea curții
interioare și a parcărilor în suprafață totală de 3995 mp și repararea
platformei pavate cu piatră cubică având suprafața de 411 mp de la Reședința
unității și Detașamentul de Pompieri ʺCpt. Marchiș Adrianʺ Baia Mareˮ;
-
finalizarea la
19.12.2019 a lucrarilor la dispeceratul integrat de la sediul inspectoratului;
-
obținerea
studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții "Garaj
autospeciale din elemente de construcție ușoară" la Inspectoratul pentru
Situații de Urgență ”Gheorghe Pop de Băsești” al județului Maramureș;
-
obținerea
avizului Consiliului Tehnico-Economic al Ministerului Afacerilor Interne nr.
95/2019 din data de 20.12.2019 pentru obiectivul ˮConstrucție Turn Instrucțieˮ
situat în municipiul Baia Mare, strada Vasile Lucaciu, nr. 87 și includerea
acestui obiectiv de investiții în lista obiectivelor de investitii a Consiliului
Județean Maramureș. La ceasta data contractul de executie este semnat urmând ca
lucrările sa se finalizeze până la sfârșitul semestrului I 2020.
-
înlocuirea
substanțială a ambulanțelor SMURD vechi cu ambulanțe noi care au fost
repartizate la toate subunitățile
inspectoratului, ceea ce a dus la reduceri însemnate de cheltuieli privind
reparațiile și reviziile;
IV. MANAGEMENTUL
COMUNICĂRII
În perioada
menţionată, personalul compartimentului a redactat şi difuzat 85 de comunicate de presă, care au
apărut în presa audio-vizuală şi în cea tipărită, precum şi în publicaţiile de
pe internet. Comunicatele difuzate s-au reflectat în mass media locală după cum
urmează: publicații online și scrise 715
apariții, posturi de televiziune 222
de apariții, iar la posturile de radio
au fost 149 de difuzări. De
asemenea, intervențiile de amploare ale inspectoratului au fost mediatizate și
în presa națională.
În anul 2019, imaginea
inspectoratului a fost preponderent pozitivă.
În perioada supusă
analizei au fost organizare 6 conferințe briefinguri de presă, iar în ceea ce
privește prevederile legii 544/2001 au fost înregistrate și soluționate un
număr de 5 cereri scrise de informații publice și 32 de cereri verbale în baza
aceleași legi.
V.
DISFUNCTIONALITATI IN ACTIVITATE.
În cadrul
procesului de realizare a capabilităților principalelor misiuni care să permită
un management performant al situațiilor de urgență, inspectoratul nostru este
afectat de o serie de probleme recurente:
Ø Creșterea insuficientă a capacității operaționale
și de răspuns în raport cu necesitățile societății și cu exigențele
cetățenilor;
Ø Lipsa spaţiilor de garare a autovehiculelor
existente în parcul auto, ceea ce duce la degradarea prematură şi accentuată a
acestora;
Ø Încadrarea insuficientă cu personal la nivelul
structurilor inspectoratului în special structurile operative si Serviciul
Logistic;
Ø Existența în continuare a tehnicii specifice de intervenție având o uzură
morală și fizică accentuată (îndeosebi în rândul autospecialelor de lucru cu
apă și spumă);
Ø Creșterea numărului, diversității și
sensibilității intervențiilor, în condițiile în care resursa umană se confruntă
cu nevoia de adaptare continuă a competențelor;
Ø Parcurgerea unui proces de îmbătrânire graduală și
sistematică a efectivelor și de pierderi de personal;
Ø Necesitatea acoperirii de noi competențe în
domeniul situațiilor de urgență;
Ø Insuficiența echipamentului de protecţie pentru
întregul personal din cadrul subunităților;
Ø Totodată, luând în calcul suprafaţa unităţilor
administrativ-teritoriale, riscurile implicate în plan teritorial, specificul
intervenţiilor, numărul şi mărimea localităţilor, numărul populaţiei,
caracteristicile fizico-geografice ale unităţilor administrativ-teritoriale, timpii
de răspuns, raza medie a raioanelor de intervenţie şi viteza medie de deplasare
a autospecialelor, la nivelul zonei de competenţă a judeţului, ar fi necesară operaționalizarea a încă trei
subunităţi, dotate cu cel puţin o autospecială de lucru cu apă şi spumă, cu
accesorii de descarcerare şi un echipaj de prim ajutor calificat;
Ø Lipsa poligoanelor cu materiale specifice pentru
instrucția de specialitate, respectiv a unui turn de instrucție;
Ø Neimplicarea suficientă a Comitetelor Locale în
gestionarea situaţiilor de urgenţă produse pe raza unităţilor administrativ
teritoriale din competenţa acestora.
VI.
PRINCIPALELE DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU ANUL 2020
Ø Menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de
luptă și utilajelor pentru intervenţie, asigurarea resurselor necesare şi
alocarea acestora până la nivelurile de maximă eficienţă şi operativitate;
Ø Continuarea demersurilor către Consiliul Judeţean
pentru implementarea proiectului
Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiilor;
Ø Obţinerea documentaţiilor necesare şi construirea
unui garaj ce va fi finanţat din fondurile IGSU;
Ø Scăderea numărului de incendii la gospodăriile
populaţiei ce au drept cauză exploatarea necorespunzătoare a coşurilor de fum şi
a instalaţiilor de încălzire;
Ø Reducerea numărului de obiective care funcţionează
fără autorizaţie de securitate la incendiu;
Ø Evidențierea indicatorilor relevanți ce trebuie
monitorizați;
Ø Pregătirea în fiecare domeniu de răspuns, crescând
reziliența la un nivel care să permită adaptarea rapidă la scenariul cel mai
rău cu care ne putem confrunta;
Ø Continuarea demersurilor necesare construcției
unui turn de instrucție și a unui poligon de pregătire specific în cadrul
Detaşamentului de Pompieri „Căpitan Marchiş Adrian” Baia Mare;
Ø Continuarea cooperării cu Consiliul Judeţean
Maramureş în vederea achiziţionării unor autospeciale necesare intervenţiei în
situaţii de urgenţă;
Ø Reanalizarea statului de organizare în vederea
identificării unor structuri subdimensionate (Avizare-autorizare, structuri de
intervenţie) şi efectuarea propunerilor pentru suplimentarea acestora cu
indicatori;
Ø Identificarea şi promovarea unor proiecte ce
urmează a fi derulate în cadrul programelor de cooperare transfrontalieră;
Ø Implementarea unor măsuri ce vizează aspecte de
natură psihologică ce trebuie monitorizate de către şefii nemijlociţi şi
direcţi;
Ø Eficientizarea colaborării cu autorităţile
administraţiei publice locale, instituţiile deconcentrate şi descentralizate de
specialitate, precum şi cu societatea civilă, în vederea îndeplinirii atribuţiilor
ce revin inspectoratului.
(D) INSPECTOR ŞEF
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu