La 10 ianuarie 1863 Londra a fost desemnata ca fiind primul
oras din lume dotat cu transport subteran, prima linie de metrou purtand
denumirea de Metropolitan Line . La vremea respectiva, vagoanele erau trase de
locomotive cu aburi. Conceptia si constructia sa au fost dictate de necesitatea
de a regla circulatia intr-un oras foarte aglomerat si cu o geografie urbana
destul de complicata. Primul tronson dat in functiune avea 6,5 kilometri
lungime si lega Farringdon Street cu gara Paddington. Desi locomotivele cu abur
creau serioase probleme de ventilatie in tunel, metroul s-a bucurat de un
succes imediat si numarul liniilor a crescut rapid. In 1890 a fost inaugurata prima
linie electrica si, pana la 1900, toate locomotivele cu abur au fost inlocuite,
reteaua electrificandu-se complet. Astazi Metropolitan Line poarta denumirea de
London Underground. Daca la inceput linia metropolitana transporta lunar 25 000
de pasageri, in prezent numarul anual de calatori depaseste un miliard si
metroul londonez a ajuns sa numere 270 de statii, de unde rezulta si un numar
de linii de metrou inmultite considerabil. In 1890 se vorbea despre metrou ca
despre niste cutii cu sardine, de unde si porecla care a dainuit pana in zilele
noastre si anume: ”the tube”. In prezent, cea mai extinsa retea de linii de
metrou din lume se afla la New York, cu o istorie care incepe in 1904. La un
secol si jumatate de la inaugurare, metroul londonez acopera 460 km, deserveste
287 de statii si transporta aproximativ 3 milioane de persoane zilnic, adica
1,1 miliarde de pasageri pe an. Reteaua cuprinde 12 tronsoane: Bakerloo,
Central, Circle, District, East London, Hammersmith and City, Jubilee,
Metropolitan, Nothern, Picadilly, Victoria Waterloo City. Cele mai aglomerare
statii sunt Victoria si Oxford Circus prin care tranziteaza anual circa 58 de
milioane de pasageri. Desi in ultimii ani au avut loc cateva deraieri ale
garniturilor de trenuri ''Tubul'' isi pastreaza renumele privind siguranta
pasagerilor, iar platformele din statii sunt monitorizate cu ajutorul
televiziunii cu circuit inchis.
Ionuţ Iuliu DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu