Educaţia rămâne cel mai zdruncinat domeniu – de prea multe
idei, opinii, măsuri de reformă, de contrareformă. Un domeniu unde, indiferent
de studii, de pregătire profesională, de experienţă, personaje ale momentului
au mereu modificări de propus şi, mai grav, chiar de făcut. Fără patetisme şi
formule melodramatice, trebuie să recunoaştem că suntem incapabili să decidem
ce ne propunem cu educaţia generaţiilor actuale şi a celor care urmează să
vină. Există doar idei la bucată,
iar fiecare iniţiator de idee nu se lasă până când nu produce şi o lege. Dar
nimeni din cei care modifică aleatoriu regulile în Educaţie nu răspunde la
întrebarea simplă, în aparenţă, dar esenţială: care este menirea educaţiei în
România? Ce vrem să facem cu copiii noştri? Individual, putem răspunde şi ne
putem salva, dar asta nu înseamnă că am răspuns în numele societăţii din care
fac parte aceşti copii şi în care s-ar putea, totuşi, să trăiască. Recent, s-a reluat tema introducerii uniformei şcolare. Mai nou, unii au
găsit că studierea limbii latine în clasa a VIII-a e de prisos şi că ar fi
indicat să introducem, într-un orar oricum supraaglomerat, discipline noi.
Motivaţiile pentru propuneri pot fi decente sau de bună credinţă, dar asta nu va
determina îmbunătăţirea calităţii actului educaţional. Pentru că sunt doar
felii de idei care nu formează un tort unitar. Mai expresiv: e ca si cum ai
alcătui un tort din felii luate din torturi diferite ca aspect şi compoziţie.
De ce introducem uniforma şcolară?
Una dintre motivaţii e atenuarea diferenţelor
sociale dintre copii. Poate că e nevoie de ştergerea acestor diferenţe. Ne
putem da cu părerea, fiecare după experienţa şi educaţia proprie. Dar, dincolo
de această dezbatere socializantă, trebuie să aşezăm orice măsură într-un cadru
mult mai extins. A decis şcoala românească, pe baza unor studii de
specialitate, că trebuie să pregătească o generaţie uniformă, cu cât mai puţine
discrepanţe sociale? Să fim egali şi solidari, în primul rând, şi apoi, liberi?
Cum decidem că avem nevoie de această uniformă?
Ori prin această uniformă şcolară se urmăreşte crearea sentimentului de
apartenenţă la o comunitate? Îşi propune şcoala să îi responsabilizeze pe elevi
faţă de prima comunitate căreia îi aparţin, pentru a putea apoi extrapola
această atitudine la comunitatea mai mare care e ţara, apoi Europa, până la
valoarea finală - umanitatea? Nu ar fi rău ca şcoala să creeze toţi acei piloni
pentru a produce asemenea cetăţeni. Nu ştiu însă dacă, doar prin uniforma
şcolară, percepută de elev mai degrabă ca o sancţiune, vom da aceste valenţe
viitorului adult.
De ce
eliminăm latina din programa clasei a VIII-a?
S-a decis cumva
că şcoala va fi una prin excelenţă vocaţională, că programa şi curriculum vor
fi structurate doar pe elemente de studiu aplicat, practic, fără accente
academice, fără noţiuni de cultură şi civilizaţie? Poate fi o opţiune, dar
pentru asta nu elimini doar latina, simplifici programa până o cureţi de toate
elementele academice, inclusiv noţiuni de matematică intuile în viaţa de zi cu
zi, şi propui un învăţământ general bazat pe noţiuni practice, cu tendinţă
susţinut vocaţională. Actualul model
şcolar aparţine Prusiei secolului al XVIII-lea. Toate principiile actuale –
împărţirea în ciclul primar şi secundar, structura zilei şi anului de scoală,
împărţirea pe ore, a disciplinelor pe materii, obligativitatea educaţiei,
finanţarea de la buget, baremul de vârstă pentru începerea scolii, statul care
decide cine poate fi profesor, ce se predă în şcoli – au la bază acel model.
Pentru acel secol, sistemul a fost revoluţionar, reformator, democratic. Dar
statul prusac avea un scop bine definit. Nu a introdus întămplător
obligativitatea educaţiei şi nu a rezumat misiunea educaţiei la combaterea
analfabetismului, ci a propus ceva pe termen lung: crearea unei pături de
mijloc care a avut un rol semnificativ în poziţionarea Germaniei ca una dintre
marile puteri industriale. Aceasta le-a fost viziunea şi au urmărit-o într-un crescendo.
Salman Khan (nu actorul, ci fondatorul Khan Academy, realizată cu ajutorul lui
Bill Gates, absolut impresionat de tehnicile revoluţionare de predare şi
învăţare pe care le practică S Khan) face o observaţie importantă: „Sistemul
prusac nu avea scopul să încurajeze gândirea individuală, ci crearea de
cetăţeni loiali şi uşor de manipulat, care să înveţe să se supună autorităţii,
părinţilor, profesorilor, Bisericii şi, în ultimă instanţă, regelui”. Statul
prusac aveau un ţel, o gândire, un proiect. Şi, pentru acea perioadă, cu
siguranţă aveau sens. Educaţia
diferenţiată, convenţională, pe care se bazează încă sistemul românesc, nu cred
că se încadrează într-o „misiune”. Pare inerţial prost şi indisponibil secolului
XXI. Cu atât mai mult cu cât acelaşi Khan atrăgea atenţia asupra faptului că
dintre toţi copiii care încep şcoala anul acesta, 65 la sută vor avea slujbe
care nu s-au inventat încă.
Adriana SĂFTOIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu