Foarte multe scrieri au fost dedicate făuritorilor Unirii,
vrednicilor bărbați de stat care au contribuit la înfăptuirea acesteia în anul
astral 1859.
Despre soțiile
care au stat în spatele lor și au avut o contribuție însemnată s-a scris prea
puțin.
În cazul Doamnei
Elena Cuza lucrurile stau ceva mai bine, ei i-a dedicat o monografie
documentată Lucia Borș. Elena Cuza și-a cucerit un loc în inima românilor, deși
nu a reușit să câștige și inima soțului ei pe deplin. Aceasta i-a purtat lui
Cuza, încă din anul 1844 când s-au căsătorit și după moartea acestuia în 1873
la vârsta de 53 de ani ca și regele Carol al II-lea, în exil, aceeași dragoste
dedicându-și întreaga energie perpetuării memoriei celui care prin faptele sale
în slujba țării și a poporului său a intrat în posteritate. Fapte ca Unirea,
împroprietărirea clăcașilor, secularizarea averilor mânăstirești, legea
electorală, crearea unei oștiri naționale care mai târziu va lupta pentru
neatârnare pe câmpiile Bulgariei, autonomia țării și a bisericii, instrucția
publică gratuită și obligatorie, etc, aparțineau definitiv istoriei, oricât
dușmanii au încercat să-i scadă meritele. Printre altele și pentru acestea l-a
iubit Doamna Elena Cuza. Nicolae Iorga spunea: „Cuza Vodă a fost un om iubit.
Mai iubit chiar decât cele mai mari chipuri din trecutul nostru. Românilor le-a
plăcut totdeauna în toate vremurile oamenii frumoși și Cuza Vodă a fost un om
frumos. Ca un om frumos el se înfățișează pe scena istorică. Ceea ce plăcea la Cuza Vodă nu era numai
frumusețea, chiar și frumusețea energică ce ședea bineunui bărbat; plăcea
cavalerismul său, un cavalerism care se vădește în figura sa și în toate
gesturile și cuvintele sale”.
De la începutul
până la sfârșitul domniei sale, Cuza a fost văzut oriunde de oricine. S-a
apropiat fără trufie și de cei mai mici și a avut urechea deschisă pentru
plângerile lor. El n-a scăzut prin aceasta, dar i-a înălțat pe ei, căci oamenii
se înalță totdeauna prin acea superioară virtute a iubirii care au dovedit
tragere de inimă și bunătate față de dânșii.
Cuza era un om
cinstit plin de dragoste față de țara sa, nu era amețit de succes, foarte
hotărât să pună în practică Unirea și ideile sale de reformă și progres care
erau idealurile revoluției pașoptiste.
Cuza deși detronat
a lăsat în urmă amintiri neuitate simpatii înrădăcinate adânc în inimile
românilor, mai ales ale celor din clasa de jos.
Domnia septenală
(1859-1866) a lui Cuza a fost mai rodnică decât cele patru decenii și mai bine
a succesorului său Carol I de Hohenzollern, Cuza nu și-a pătat mâinile și
obrazul cu sânge de român cum a făcut-o Carol I.
Ca orice om a
avut și slăbiciunile sale. Marea pasiune a lui Alexandru I. Cuza ca bărbat de
stat pentru o femeie de lume mai frumoasă și mai feminină decât soția sa a lăsat
o pată rușinoasă pe chipul domnitorului Unirii. Maria Obrenovici a influențat
comportamentul politic al domnitorului și a contribuit substanțial la căderea
lui. Maria Obrenovici a fost și și pricina unor mari suferințe sufletești
pantru Doamna Elena Cuza care a avut tăria să se stăpânească, să nu lase să se
vadă decât foarte rar și numai rudelor sale – mamei și cumnatului ei Iordache
Lambrino – furtuna ce-i răvășea inima. Acum se știe că Maria Obrenovici cu
toată afecțiunea pe care o avea față de Al. I. Cuza a fost atrasă în conjurația
februariștilor care urmăreau detronarea domnitorului. Unii complotiști doreau
chiar asasinarea lui Cuza, împotriva acesteia erau soldații și ofițerii care
intraseră în complot. Maria Obrenovici a acceptat să intre în complot ca să
salveze viața lui Cuza.
Atât de mult l-au
urât boierii speriați de politica sa ca de un eveniment apocaliptic, încât C.
Suțu s-a rugat de sultan să trimită armata împotriva lui Cuza și Kogălniceanu
pentru actul de la 2 mai 1864.
La 11 februarie 1866
Cuza a părăsit domnia cu demnitate pe care a păstrat-o ca pe un „depozit sacru”
totdeauna la dispoziția natiunii. Prin tot ce a făcut în cei șapte ani de
domnie Cuza a intrat în HRONIC ca un ocârmuitor prin excelență popular. Cu
toate că a fost forțat să abdice, poporul n-a încetat să-l iubească, iubire ce
s-a răsfrânt și asupra soției sale, și să-i construiască legenda. Elena Cuza
era întruchiparea bunătății, generozității simple și blânde, care făcea binele
fără ostentație, fiind modelul de devoțiune și sacrificiu pe măsura măreției
domnitorului. Vasile Alecsandri îi dedică Elenei Cuza volumul de poezii
populare, ca semn al legăturii ce se făceau între sufletul ei și al poporului
în ceea ce avea el mai bun.
Elena Cuza femeia
plăpândă și sfioasă a supraviețuit tuturor celor care i-au marcat viața într-un
fel sau altul.
Poate este cazul
să amintim că Alexandru Ioan Cuza își găsește corespondent în istoria noastră
națională în persoana Regelui carol al II-lea. Întâlnim niște similitudini
frapante.
Astfel, și Cuza
cât și Carol al II-lea au murit la vârsta de 53 de ani, în exil, bolnavi,
veghiați cu dragoste și îngrijiți de soțiile lor.
Ambii au lăsat în
istorie urme adânci și cu toate acestea contemporanii nu i-au înțeles pe
deplin.
Elena Cuza și-a
revendicat locul și rolul de drept în societate ca primă Doamnă, a afișat până
la sfărșitul mandatului soțului său un comportament public ireproșabil.Totodată
și-a asumat responsabilitățile ce decurgeau din rolul său social.
A fost apreciată
și stimată de cuplul princiar (apoi regal) de Hohenzollern, care a sprijinit-o
în actele sale caritabile.
Elena Cuza avea o
răbdare proverbială, armă cu care și-a dezarmat pe dușmanii ei și ai soțului
ei.
Pagini
emoționante și pline de respect îi dedica Elenei Cuza, V.A. Urechia în
Amintirile sale, care menționând că „nu pot uita bunătatea cu care ne trata pe
toți fără osebire. Câte graiuri de la novila sa inimăn-aș voi eu astăzi să pot
grava aici, pentru cunoașterea tuturor”.
În semn de
respect față de persoana sa pelerinajele de la Ruginoasa de ziua Unirii
aveau loc în fiecare an ocazionând ca și moartea Elenei Cuza întâmplată la 2
iulie 1909, pioase rememorări.
Elena Cuza a dus
o viață de exemplară frumusețe morală încurajând opere de binefacere, fiind ca
și soțul ei devotată poporului român.
În conștiința
populară, Doamna Elena Cuza era cea mai iubită doamnă din istoria noastră. Ea a
înțeles cel mai bine frământările, curajul și misiunea soțului.
Elena Cuza își va
urma soțul în exil stând alături de acesta până la moartea lui, fiind apreciată
de români pentru iubirea pe care a păstrat-o nestinsă pentru cel care a fost
eroul României și eroul iubirii sale.
Elena Cuza a fost
o femeie cum rareori s-a văzut nu numai în zona noastră balcanică, dar și în
întreaga Europă, îndurând cu abnegație suferințele pricinuite de soțul ei, mai
ales din cauza legăturii amoroase cu Maria Obrenovici și nu numai.
Doamna Elena a
mers până acolo, încât a luat sub ocrotirea sa cei doi copii nelegitimi
Alexandru și Dimitrie pe care domnitorul îi avusese cu principesa sârbă Maria
Obrenovici. Se pare că acești copii nici măcar nu erau ai lui Al. I. Cuza după
cum menționează în memoriile sale Sabina Cantacuzino, ci ai lui Cezar Liebrecht
după cum îi spusese A.D. Sturdza, care „avea scrisorile acestor doi complici și
mi-a arătat dosarul care le conținea”. La întrebarea Sabinei Cantacuzino „De ce
le ții ascunse, d-le Sturdza, istoria e istorie””, „Dar, dar, de ce însă să fac
scandal cât sunt liniștiți. Să nu ridice capul spre ce nu li se cuvine, că le
public”.
D. A. Sturdza era
vărul Elenei Cuza și a locuit o bună perioadă la palatul domnesc, fiind
secretar particular al domnitorului și a avut dese conflicte cu acesta, ba a
fost acuzat de trădare publicând o scrisoare a lui Napoleon al III-lea din 1860
adresată lui Al. I. Cuza în care îl îndemna pe acesta să-și întărească armata
și să o concentreze pe malurile Dunării pentru a proclama Independența. Prin
publicarea acestei scrisori Împăratul a fost pus într-o postură delicată și va
trimite la Bucure ști
o telegramă dură. „O țară care are asemenea trădători nu merită independența”.
Domnitorul l-a pălmuit pe A. D. Sturdza , dându-l afară din Palat dorind să-l
aresteze, dar trădătorul fugise la
Giurgiu și de acolo trecuse Dunărea în Turcia.
A. D. Sturdza îl
ura pe domnitor îl acuza că este ușuratic, îngâna și fluiera cântece
franțuzești scandaloase sau pe vremea când era ministru se prezentase la Domnitor cu un document
ce trebuia semnat, găsindu-l pe acesta în compania unei femei goale (Maria
Obrenovici) fără a se simți stânjenit câtuși de puțin De o pudicitate
proverbială, a. D. Sturdza se arăta oripilat. Se spunea despre acesta că era și
impotent.
Elena Cuza care-i
păstra memoria cu o extraordinară devoțiune, neîngăduind să se rostească un
singur cuvânt despre slăbiciunile soțului ei Domnul Cuza pe care le cunoștea,
le îngăduise – și o spunea cu mândrie – le iertase ca singura care pe lume
putea să aibă acest drept.
Chiar dacă părea
firavă, Elena Cuza a rămas retrasă departe de lume până la sfârșitul zilelor,
convinsă că și-a făcut datoria față de societate, față de țară, față de soț și
chiar față de amanta (țiitoarea) ai cărei copii i-a adoptat și crescut.
Elena Cuza s-a
bucurat în timpul vieții de simpatia împăratului Napoleon al III-lea și a
împărătesei Eugenia, a prietenilor apropiați ai soțului ei, a lui Carol I,
Ferdinand și a Mariei. Napoleon III aflând de prezența ei la Paris o invită la Palat făcându-i o primire
așa cum se cuvine unei principese domnitoare. Nu putem uita că Napoleon al
III-lea a fost un prieten constant al românilor.
Pentru V. A.
Urechia, doamna Elena Cuza era un „tip de madonă dulce și rezignată”. În
continuare spune că „În viața mea nu pot uita bunătatea cu care ne trata pe
toți fără osebire. Câte graiuri de la nobila sa inimă n-aș voi eu astăzi să pot
grava aci, pentru cunoașterea tuturor”.
La solicitarea
lui V.A. Urechia în 1880 de a adera la societatea Macedo-Română, Doamna Elena
Cuza răspunde de la Paris
că îi felicită pe inițiatorii societății „de a împiedica deznaționalizarea
macedo-românilor răspândiți pe pământul Turciei europene”, cerând înscrierea sa
printre embrii acestei societăți.
Pentru principele
Nicolae Suțu, complotiștii de la 11 februarie 1866 și mai ales „ofițerii
însărcinați cu paza palatului fiind vârâți în conspirație, l-au silit pe
principe (Cuza, n.n.) să abdice și l-au răpit ca să-l sechestreze într-o casă
particulară”. Dacă față de Al. I. Cuza avea sentimente contradictorii deși „fusese
în relații foarte bune cu acesta, care era „om de societate, dacă nu cultivat,
cel puțin fin și subțire, în afaceri dăduse dovadă de corectitudine, iar în
funcțiile ocupate fusese drept în judecăți”. Pentru soția sa avea mai multe
cuvinte de respect. De menționat că februariștii conspiratori ar fi vrut să
urgenteze operațiunea îndepărtării din țară a lui Cuza, dar atât Ploieștiul cât
și județul Prahova „sunt în mâna fostului regim” după cum arăta Dim. Ghica
ministru de interne. Din această cauză pentru a nu întâmpina obstacole, Th.
Văcărescu este numit prefect de Prahova și însărcinat de guvern a merge imediat
la Ploie ști
pentru a-l înlocui pe prefecul „”cuzist” Istrate Negulescu, după care,
dispunând discreționar de autoritatea civilă și militară împreună cu „vechiul
liberal” Anton Arion trebuia să asigure îndeplinirea misiunii „de mare
importanță pentru țară” – trecerea peste graniță a lui Cuza. La Ploie ști, în momentul în
care s-a aflat de debarcarea forțată a Domnitorului, unii locuitori și chiar pe
clădirile publice s-a arborat steagul țării în bernă.
Pentru Constantin
Bacalba;a, Al. I. Cuza a fost un patriot el nu a dorit să fie domn „deși țara
l-a voit, pentru că el nu a voit rezbel civil, pentru că a voit pacea acestei
‚țări, pentru că a voit să fie demn de numele ce poartă”.
La moartea
ilustrului Domn al Unirii în 1873 Constantin Bacalbașa o implora pe văduva
acestuia să nu plângă „căci Alexandru Ioan I nu a murit! Alexandru Ioan I nu
poate să moară! Nu lacrimile acelora care sunt aci vor putea dovedi aceasta, ci
lacrimile tuturor, lacrimile unui popor întreg; lacrimi ce se varsă de oriunde
se vorbește românește.De la
Carpa ți până la Marea Neagră și de la Tisa până la Nistru nu este hotar
politic pentru tristețea ce se poartă de soția lui Alexandru Ioan I! Vecinica
lui amintire în spiritele noastre nu se va șterge din inimile noastre și ale
fiilor noștri. Și cât va avea țara aceasta o istorie cea mai frumoasă pagină va
fi accea a lui Alexandru Ioan I”.
Prințul sârb
Efrem Obrenovici căsătorit în august 1854 la Ia și cu Maria Catargi fiica Smaraldei Balș și a
lui Constantin Catargi a avut un fiu pe prințul Miloș care era fratele (prin
mamă) al fiilor Alexandru I. Cuza și rudă cu prim ministrul României Lascăr
Catargiu.
În scrisoarea sa
A.D. Xenopol trimisă în iunie 1916 lui N. Iorga acesta amintea de contribuția
Elenei Cuza la întemeierea unui Așezământ pentru orfani. Iată ce spunea A.D.
Xenopol: „Cine nu știe cu cât acânt sufletesc Doamna Elena Cuza a întemeiat
azilul care poartă și azi numele ei? Care au fost rezultatele date de el, le
știm; în decurs numai de câțiva ani, a trebuit preschimbat dintr-un azil al
dezmoșteniților, într-o școală a celor săraci, care aveau câte o rudă și care
puteau din când în când să vie să vadă ce se întâmplă cu acești copii”.
Elena Cuza a mai
trăit atât cât să vadă răzbunată nedreptatea făcută lui Cuza Vodă.
Coincidență sau
nu, D.A. Sturdza trecea în lumea celor săraci cu duhul tocmai la momentul
solemnității prilejuite de semicentenarul Unirii, pe care n-a mai avut putința
să-l împiedice.
Cuza le-a apărut
complotiștilor februariști ca întotdeauna superior. Dându-și seama că nu-i era
în puteri să facă ceva primi înțelept detronarea și în întrevederea pe care o
ceru lui n. Golescu, I. Ghica, C.A. Rosetti declara că se supune țării și
acceptă să părăsească de bună voie teritoriul Dușmanilor săi nu le-a fost
îndeajuns că l-au detronat dar l-au umilit pleca din țară hulit și păzit ca un
tâlhar. Autorii loviturii de stat erau cei ce-l aclamaseră cu ocazia alegerii
sale ca domn al Românilor. Colonelul Cuza pleca din țară însoțit ca un ostatic
în timp ce doi ofițeri de la palat maiorul N. Lecca și col. Dimitrie Haralambie
erau proslăviți ca cei trimiși de PRONIE „pentru faptul mîntuitor de la 11
februarie”. Peste tot și peste toate a strălucit figura legendarului Cuza Vodă
Dacă înainte C.
A. Rosetti îl vedea pe Cuza ca o personalitate de seamă, după abdicare l-a
ponegrit prin cuvinte jignitoare. N. Iorga nu i-a iertat lui C.A. Rosetti
cuvintele urâte ce le adresase lui Cuza îndată după abdicare. La moartea lui
Al. I. Cuza, chiar adversarul său C. A. Rosetti avea să recunoască că „Cuza
Vodă a fost un bun român”.
Elena Cuza a
purtat o puternică afecțiune prietenilor sinceri ai soțului ei. Amintim aici pe
lângă cei cunoscuți ca Costache Negri, V. Alecsandri sau M. Kogălniceanu pe
francezul de mare caracter Arthur Baligot de Beyne, fost secretar particular al
lui Al.I. Cuza și mentor al copiilor lui Cuza. Cu ocazia îmbolnăvirii acestuia
în anul 1883, doamna Elena Cuza îi trimite acestuia 24000 franci. De menționat
că acesta a fost un mare filoromân, care a avut o dragoste nețărmurită față de
al. I. Cuza și români.
În anul 1888
într-un cadru solemn s-a inaugurat la
Ia și statuia cronicarului Miron Costin, monument de for
public ridicat din inițiativa lui M. Kogălniceanu, B.P. Hașdeu, Titu Maiorescu,
V. A. Urechia etc. și la inaugurare a fost invitată și Elena Cuza.
Dimitrie
Bolintineanu este de fapt întâiul biograf de substanță al principelui domnitor.
Cartea sa Viața lui Vodă Cuza. Memoriu istoric, până în 1873 a fost retipărită în
cinci ediții consecutive.
Unul dintre fiii
lui Al. I. Cuza, prințul Alexandru Cuza a fost implicat într-o mișcare
anticarlistă la 1888. Barbu Delavrancea îl acuză pe fiul lui Cuza că este
tributar privilegiului osului domnesc, depășit de dreptul constituțional
modern. Deoarece Alexandru Cuza a fost printre fondatorii ziarului Adevărul
alături de Alex. Beldiman fostul prefect al poliției Capitalei, rudă cu Al. I.
Cuza și Grigore Ventura (tatăl actriței Maria Ventura), care avea ca program
„înlăturarea monarhiei ereditare și domn pământean” și care a militat pentru
aducerea pe tron a lui Alexandru Cuza fiul. Acțiunea se stinge de la sine prin
decesul prematur al prințului Cuza în martie 1890 la Madrid , fiind înhumat la Ruginoasa.
Teodor Rosetti,
fratele Doamnei Elena Cuza trimite la 1 septembrie 1907 din Piatra Neamț o
scurtă scrisoare lui I. Balassan șeful Gării RUGINOASA prin care îi mulțumește
din însărcinarea Elenei Cuza „pentru toate serviciile ce i-ați adus și pentru
îngrijirea ce ați arătat cu ocazia șederii Domniei Sale în gara RUGINOASA”.
Motivul
trimiterii acestei scrisori este că în anul 1907 Doamna Elena Cuza s-a ocupat
personal de dezgroparea osemintelor domnești de la RUGINOASA și pentru a fi
așezate în cripta bisericii. Ceremonia este un episod al dramei celei dintâi
Doamne a României. Oficialitățile s-au distins prin lipsa participării lor la
această creștinească acțiune.
Deoarece Doamna
Cuza nu mai putea intra în fosta reședință princiară, a trebuit să se
odihnească în vagonul-salon închiriat și garat pe linia peronului Ruginoasa. În
semn de respect față de Elena Cuza, șeful gării a luat de la sine putere
hotărârea ca încă din stațiile Pașcani și Tg Frumos trenurile de călători să-și
înăbușe semnalele ca să nu tulbure liniștea Doamnei Elena care se odihnea în vagon.
I. Balassan a fost martor ocular al sobrei ceremonii, când ilustra bătrână
spăla sub ochii țăranilor, scumpele rămășițe.
Epistola primită
de șeful gării Ruginoasa din partea lui Teodor Rosetti era păstrată cu
sfințenie de familia acestuia.
În anul 1907 lt.
col. I. Manolescu – Mladian ca fost ofițer de ordonanță al domnitorului al. I.
Cuza trimite văduvei acestuia, Elena Cuza o scrisoare în care arată că a „rămas
un credincios al acestui mare patriot și iubitor de neam, ale cărui acte de
nemărginită dragoste au plămădit și pus bazele consolidării Statului nostru, de
unde a decurs Regatul român de astăzi”. Pentru acesta „Ruginoasa unde se află
înmormântat Al. I. Cuza – va fi pe viitor Mecca Românilor; aici vor veni
Românii de pretutindeni cum se duc creștinii la Ierusalim ”.
La 2 noiembrie
1899, Elena Cuza trimite de la
Piatra Neam ț „din singurătatea în care m-am retras să-mi
amintesc de marile și glorioasele fapte ale răposatului meu soț” o scrisoare
lui B. C. Livianu din București prin care îi mulțumește pentru relatarea unui
episod din viața domnitorului, menționând că „sunteți aproape singurul care
v-ați gândit să puneți vederea contimporanilor faptele mărețe ale fostului
domnitor”.
Elena Cuza a fost
o susținătoare energică a înfăptuirii reformei agrare. În ziua de 21 mai, ziua
onomastică a Doamnei Elena Cuza, comisia a Comunicat lui Cuza rezultatul
plebiscitului din 1864.
După moartea
soțului ei Doamna Elena Cuza se întoarce în țară. De multe ori trecea
neobservată pe străzile întortocheate ale Iașului.
Face un ultim
drum la Ruginoasa
– palat cumpărat de soțul ei în 1862 și care era locul ei de refugiu numai cu
soțul ei unde țiitoarea Maria Obrenovici nu avea acces – adună ce a mai rămas
din omul care a fost numai energie și le îngroapă în cripta bisericii de la Ruginoasa.
Doamna Elena Cuza
și-a donat cea mai mare parte din averea personală săracilor și s-a retras la Piatra Neam ț într-o
casă pusă la dispoziție de familia Bacalu, deoarece casa ei o dăruise lui
Theodor Rosetti, fratele ei.
Aici a vizitat-o
istoricul N. Iorga „în zilele sărbătorilor amintitoare ale Unirii”, când
„întovărășiam două studente ale Universității din București care veniau să-i
înfățișeze o adresă de omagiu din partea colegelor lor”. Credem că este cazul
să amintim că doamna Elena Cuza a fost vizitată la Piatra Neam ț și de un
grup de soldați din Prahova aflați la manevre în Moldova în anul 1909, printre
acești soldați se afla și subofițerul de artilerie Theodor Pâslaru, care a
descris această vizită în amintirile sale.
Nu putem trece cu
vederea faptul că Doamna Elena Cuza a contribuit la creșterea prestigiului
țării noastre peste hotare, fiind cunoscută în mediile politice și culturale.
Astfel, Ida Vegezzi Ruscala – fiica binecunoscutului istoric și deputat italian
precum și prieten sincer al românilor – drept pentru care guvernul român îi va
acorda cetățenia de onoare – dedică „Elenei Doamna” legenda scrisă în versuri
„Baba Dochia” publicată în Revista Contemporană din Torino. Elena Cuza îi
răspunde printr-o emoționantă scrisoare în care se spune: „Domnișoară Ida
Vegezzi Ruscala, nu voi întârzia să vă mulțumesc în numele Domnitorului și în
numele lor chiar, pentru cartea ce ne-ați trimis-o și pe care ați binevoit a
mi-o dedica. A vă spune, Domnișoară, că am citit această frumoasă lucrare cu un
viu interes, nu ar fi îndestul; am citit-o cu adâncă recunoștință. Isvoarele
din anale, pe care le-ați povestit și dezvoltat sub o formă atât de mișcătoare,
sunt din acele care onorează mai mult țara noastră, în acest trecut plin de
lupte uriașe, care au scăpat naționalitatea română.
Mamele noastre au
fost demne de străbunii noștri. Nu cunosc nimic mai eroic, decât pe muma lui
Ștefan cel Mare. Doamna Elena care încalcă strigătul inimii sale ca să recheme
la datorie către acel domnitor, care va deveni mai târziu mândria noastră.
Sufletul Bătrânei Italii se poate inspira de la aceste suflete generoase. D-ta,
Domnișoară, demnă fiică a unui om care are atâtea drepturi la recunoștința
Românilor, încearcă să arăți compatrioților Dumneavoastră trecutul acestei mici
națiuni surori. Nimic nu va fi mai binevenit spre a explica conservarea noastră
în mijlocul atâtor încercări și nefericiri, pentru a ne atrage simpatia atât de
folositoare a Italiei”.
În încheiere,
putem spune că a vorbi atât despre Al. I. Cuza cât și despre Doamna Elena Cuza
este practic o întâlnire de destin. Fără a greși, putem afirma că Elena Cuza a
fost într-un fel inspiratoarea și sprijinitoarea marilor acte ale soțului său.
Prof. dr. Constantin Dobrescu
BIBLIOGRAFIE
1.Sabina
Cantacuzino, Din viața familiei Ion C. Brătianu, 1821-1891, Humanitas,
București, 2015;
2.VA Urechia, Din
tainele vieții. Amintiri contimporane (1840-1882), Editura Polirom, Iași, 2014;
3.Constantin
Bacalbașa, Bucureștii de altădată 1871-1877, Humanitas, București, 2014;
4.Constantin c
Giurescu, Viața și opera lui Cuza Vodă, Editura Științifică, București, 1966;
5.Lucia Borș,
Doamna Elena Cuza, ediția a III-a, București, 1940;
6.Nicolae Iorga,
Oameni care au fost, Editura militară, 1975;
7.Nicolae Iorga,
Conferințe. Ideea Unității Românești, Editura Minerva, București, 1987, ediție
îngrijită de Ștefan Lemny și Rodica Rotaru;
8.James William Ozane, Trei ani în România, Humanitas,
București, 2015;
9.Nicolae Iorga, Sfaturi pe întunerec, Conferințe la Radio , Editura militară,
1976, ediție îngrijită de Valeriu Râpeanu și Sanda Râpeanu;
10.Nicolae Iorga, Istoria Românilor în chipuri și icoane,
Humanitas, București, 1992;
11.Memoriile
Principelui Nicolae Suțu mare logofăt al Moldovei (1798-1871), Humanitas,
București, 2013;
12.Cuza Vodă. In
memoriam, Editura Junimea, București, 1973, coordonatori L. Boicu, Gh. Platon,
Al. Zub;
13.Mihaela
Damean, Personalitatea Omului Politic Dimitrie A. Sturdza, Editura Cetatea de
Scaun, Târgoviște, 2012;
14.Dobrescu T. Constantin, Memoria documentelor, Editura
Elapis, Ploiești, 2011
15.Neamul Românesc, 20 noiembrie 1907;
16.Neamul Românesc Literar, iunie 1909.
Felicitari pentru tot ce ati postat despre aceasta zi istorica pentru Romania, 24 ianuarie 1859! Am urmarit in aceste ultime doua zile absolut tot ce ati pus pe blogul dvs. domnule profesor Dragos! Sincere felicitari! Ma inchin!De ar fi mai multi romani ca dvs! Poate scrieti si de hotelul CONCORDIA care acum se afla in paragina...va multumesc anticipat! L.D.H.
RăspundețiȘtergere