Gheorghe
Grigurcu: “Criticii cei mai buni de poezie sunt, după spusa faimoasă a lui
Baudelaire, poeţii – discuție cu
Gheorghe Grigurcu
Alexandru Petria:
Cînd mă gîndesc la dumneavoastră, stimate domnule Gheorghe Grigurcu, mintea îmi
fuge la Clint Eastwood.
Nici vorbă de asemănarea fizică, desigur. Ci îmi păreţi, ca şi multe din
personajele celebrului actor american, un “lup singuratic”…
Gheorghe
Grigurcu: Iată o comparaţie la care nu mă aşteptam în ruptul capului. Eu şi…
Clint Eastwood! Acesta joacă într-adevăr de multe ori rolul unui “lup
singuratic”, dar într-un stil… american. Solitudinea are şi o amprentă
naţională, nu găsiţi? Cea pe care o ilustrează Clint Eastwood nu e una
introvertită, autoscopică, ci legată de condiţia unui “om între oameni”, care se
simte stînjenit din pricina semenilor. Un cunoscut romancier american, Henry
Miller, scria: “Dintre toate fiinţele terestre, omul e cel mai singur. Cu atît
mai solitar cu cît e mai înconjurat de cei din rasa lui”. În condiţiile
imanente ale spaţiului său, cucerit treptat, anevoios, singuraticul american e
un explorator, un aventurier. Dîrz, fire de luptător, s-a deprins cu pistolul
(o seamă de pistolari au căpătat o aură legendară) şi nu cu introspecţia. În
schimb francezii reprezintă o solitudine, ca să zic aşa, mondenă. De regăsiri
doar intermitente ale intimităţii eului relaţionat social, pretinzînd o
comunicare convenabilă, singurătatea prelungită, dramatică nefiind de bonton.
Vauvenargues o caracteriza drept “o dietă a spiritului mortală cînd e prea îndelungată”,
după cum Valéry pune punctul pe i afirmînd că “un om singur e totdeauna în
proastă companie”. Să ne gîndim la
Proust care a fost eminamente un “om de lume”, frisonat de
constatarea ierarhiilor sociale, a snobismelor pe care le-a analizat, punîndu-se
el însuşi în cauză, cu o perspicacitate tangentă la genialitate. Atunci, unde
am putea vorbi de o singurătate care angajează “în forţă” fiinţa interioară,
care devine un resort al creaţiei? Mai curînd la germani, la ruşi. Muzica,
filosofia, lirica în care au excelat germanii găsesc acoperire într-un aforism
al lui Schopenhauer, care desemnează singurătatea ca fiind “soarta spiritelor
superioare”. După cum marii scriitori ruşi au oferit cele mai profunde sondaje
ale fiinţei, graţie solitudinii religioase a lui Tolstoi şi a celei
religios-demonice a lui Dostoievski. Dar la români? Aici lucrurile sînt
amestecate. Dacă la un Eminescu, la un Blaga, la un Bacovia (“nordicii” noştri)
triumfă solitudinea dureroasă, la un Arghezi, la un Ion Barbu avem a face cu o
ambiguitate, cu o apropiere de lume datorită pitorescului inclusiv de expresie.
Practica unui limbaj colorat, sarcastic nu e oare o mişcare a deschiderii spre
exterior, id est o nervozitate a solitudinii ce ar vrea să-şi înceteze “dieta”?
Dar dvs. voiaţi probabil să vă vorbesc şi despre modesta mea persoană. M-am
aflat, mai toată viaţa, între două tipuri de singurătate care s-au potenţat
reciproc. Una nativă, alta impusă de împrejurări. Singurătatea dată cutez a
presupune că ţine de o fibră “nordică” ce m-a îndrumat către o evadare în mine
însumi, în acea perspectivă a trăirilor care pune în paranteză prezentul,
bizuindu-se pe trecut şi pe viitor. Pe un viitor nutrit de energia neconsumată a trecutului, o formă de trecut
ideal în care m-aş putea recunoaşte. Trecutul şi viitorul: timpuri trase în ficţiune, reprezentînd o
similiestetizare existenţială. Să fie astfel vorba de singurătate ca de-o
ipostază strict egotică, închisă? De o noncomunicare? Nu cred, întrucît
solitudinea proprie poetului configurează limbajul liric, factor ce caută a se
sustrage prezentului, dar, oricum, un limbaj. Dacă autorii de tip “sudic”
aţîţă, provoacă timpul prezent printr-o manieră spectaculară, nu o dată
extravagantă, (suprarealiştii aparţin acestei categorii), “nordicii” îl prefac
în tensiuni ale aşteptării. Emoţia lor specifică: nostalgia. În primul caz e o
singurătate libertină, în al doilea una fidelă sieşi. Evident, contează şi
circumstanţele vieţii unui scriitor. În situaţia mea, dovedindu-se de atîtea
ori neprielnice, acestea au avut totuşi generozitatea de a-mi favoriza ceea ce
am numit singurătatea nativă.
– Să ne întoarcem
în timp. Aţi fost refugiat de două ori, în două cotituri ale istoriei. Ce au
lăsat în urmă aceste ruperi de locurile unde aţi trăit? În viaţă, în scris.
– Da, am cunoscut
în copilărie două refugii. Unul din Ardealul de Nord, în 1940, altul din
Basarabia, meleagul meu de baştină, în 1944. A fost o invazie timpurie a prezentului
în viaţa mea, zdruncinată la un mod care m-a făcut pesemne şi mai rezervat faţă
de acest timp “regal”, aşa cum îl socoteşte un poet spaniol, însă pentru umila
mea persoană, opresiv. Amintirile din Basarabia pe care am părăsit-o definitiv
la 8 ani au dulceaţa paradiziacă a începutului de viaţă, cînd temporalitatea nu
e încă divizată, formînd un conglomerat feeric. Nimic de atunci n-am impresia
că ar constitui un rest inutil, un rebut, totul se încarcă într-o memorie
afectivă cu caracter vital, precum un organ al corpului nostru. La fel s-a
întîmplat cu zilele petrecute în Ardeal, la Gheorgheni , unde, în
pragul unor evenimente triste ale istoriei, am locuit un an. Necazurile s-au
înmulţit în 1944, cînd am ajuns la
Târgu-Jiu (Amarul Tîrg de mai tîrziu!) şi, ulterior, într-o
comună gorjeană, Peşteana-Jiu. Au continuat la Oradea , unde am urmat
liceul, între 1950-1954. Goma vorbeşte despre un fapt cunoscut şi de mine şi
anume atitudinea neprietenoasă a unor “regăţeni”, oameni ai locului, cu casa,
masa şi rosturile lor îndeobşte încă neatinse, faţă de noi, refugiaţii, victime
ale acelor vremuri de restrişte. Îmi sună încă în auz acest cuvînt peiorativ,
aplicat nu o dată cu ciudă unor nefericiţi. Desigur, îndată după război exista
o criză economică, nivelul de trai al majorităţii locuitorilor ţării a coborît,
însă refugiaţii se vedeau loviţi de soartă într-un chip aparte. Plecaţi de
acasă în grabă, cu doar cîteva geamantane, am fost nevoiţi a ne vinde puţinele
lucruri pe care le mai aveam, tacîmuri, feţe de pernă, rochii ale mamei, pentru
a ne procura mîncare. Bunica spăla rufele unor militari sovietici… De la Târgu-Jiu ne-am mutat,
cum spuneam, la
Peşteana-Jiu , unde tatăl meu, inginer agronom, primise
serviciu. Cultivînd legume pe o mică suprafaţă de teren din preajma casei
(oficiale) în care ne-am stabilit, crescînd cîteva păsări, situaţia ni s-a mai
ameliorat întrucîtva. Însă mă umilea starea de inferioritate în care mă aflam
chiar faţă de colegii mei de şcoală. Toţi (marea majoritate era alcătuită din
copii de ţărani săraci) aveau o casă proprie. O curte, o gospodărie. Adesea şi
o mică livadă şi un petec de pămînt. Erau proprietari. Noi eram nişte venetici.
În acel moment simţămîntul de proprietate era încă foarte dezvoltat, precum un
element determinant pentru calitatea unei persoane. Nici la Oradea , destulă vreme,
lucrurile n-au mers bine. Ca licean, locuiam împreună cu părinţii şi cu bunica,
toţi patru într-o singură odaie igrasioasă. Bunica şi tata dormeau pe jos.
Niciunul, din cîte ştiu, dintre colegii mei de clasă nu păţise aşa ceva. Într-o
bună zi, unul din ei a vrut să-mi facă o vizită. L-am zărit pe fereastră
şi nu i-am deschis uşa .
M-a văzut şi el şi a rămas supărat pe mine, nedîndu-şi probabil seama că mi-a
fost ruşine să-l primesc în mizeria noastră. Abia cînd devenisem student la Cluj , ne-am mutat într-o
locuinţă mai “onorabilă”, cu două camere, dar fără baie şi fără toaletă în
interior, în care am rămas pînă la reîntoarcerea, lipsită de glorie, în Amarul
Tîrg, în 1978. Să mai continui? Ca student al Şcolii de literatură din
Bucureşti, m-am pomenit exmatriculat după numai un trimestru, ca “duşman al
poporului”, pentru că-i vizitasem pe Tudor Arghezi şi pe fosta soţie a lui E. Lovinescu . Ca student la Universitatea din
Cluj, neîndoios rău văzut şi acolo pentru relaţiile cu Blaga, am fost aşijderea
exmatriculat pentru cîteva absenţe la plicticoasele ore de marxism-leninism şi
reprimit numai după ce autorul Spaţiului mioritic a făcut un drum pînă la
decan. Deşi am luat, în ultimul an de studenţie, premiul întîi pe ţară, n-am
obţinut, la terminarea facultăţii şi nici mai tîrziu, nici măcar un post de
portar la vreo instituţie culturală a oraşului de pe Someş (poetul, mult
preţuit de mine, Aurel Rău ştie cum stau lucrurile)… Bucuros, la un moment dat,
că am ajuns redactor al revistei Familia, la reînfiinţarea ei, în 1965, m-am
trezit scos din funcţie, proiectat în şomaj pe o perioadă de nu mai puţin de 16
ani. Pe deasupra silit să părăsesc Oradea ,
întrucît am indispus “organele” prin cîteva scrisori de protest înaintate lor.
Motivul, unicul motiv invocat? N-am scris nimic despre partid şi despre
“tovarăşul” Ceauşescu… Ce-au însemnat aceste “ruperi” de locurile unde am stat
de-a lungul vieţii, v-am povestit pe scurt. Ce-au însemnat în scris, vă poate spune scrisul meu însuşi.
– Dacă excelezi
în mai multe specii literare, dintr-o lene sau comoditate a evaluării probabil,
lumea literară românească ţine să încline balanţa spre una, neglijînd-o pe
cealaltă. E o prostie şi o nedreptate. Sînteţi un poet extraordinar, însă în
percepţia publică are întîietate criticul literar Grigurcu. Vă mărturisesc că
am citit prima dată poeme de-ale dumneavoastră cînd eram în liceu, din paginile
revistei “Convorbiri literare”.
– Cum v-aş putea
contrazice în privinţa “balanţei” arbitrar înclinate? Cum aş putea să nu admit că, în principiu, se
comite astfel o “nedreptate”? În cazul meu, poate că a constituit o eroare scrisul critic, cultivat
insistent, care mi-a împins mai la margine poezia, chemarea, mărturisesc,
precum şi silinţa mea literară dintîi, obiectul debutului editorial. Un
confrate mai tînăr, Nicolae Coande, nota în acest sens: “nu se ştie pe cine iei
la drum”! Şi n-avea dreptate? Nu era mai bine să am o singură “direcţie de
înaintare”? Aşa cum am mai explicat, mi s-a părut că a fi critic poate fi o
eventuală profesie, pe cînd a fi (doar) poet… nu prea. O dorinţă de
“corectitudine” socială m-a împins către o activitate critică ce, din aproape
în aproape, a căpătat proporţii pe care nu le prevăzusem. De unde o anume lipsă
de atenţie faţă de poezia pe care am publicat-o mereu (cu toate că aprecierile
favorabile asupra ei, sub semnătura unor prestigioase condeie, s-ar fi cuvenit
să mă bucure). Fenomenul nu e nou. Iată observaţiile amare ale lui E.
Lovinescu, romancier suficient de neglijat în epoca sa, care abia în ultimii
ani începe a fi preţuit după cum se cuvine şi pe această latură: “Criticul care
se încearcă în literatura de imaginaţie, este privit cu aceeaşi neîncredere
instinctivă cu care e privit romancierul făcînd poezii. Din comoditatea
clasificării, publicul nu poate admite polivalenţa talentului; scriitorul este
legat în cămaşa de forţă a unităţii şi toate încercările lui de a evada sînt
considerate ca abateri sau ca simplă neseriozitate”. Curios e faptul că o atare
“comoditate” nu cedează uşor nici în atmosfera aşa-zisului postmodernism,
însuşit în alte privinţe precum o deschidere largă, precum o convieţuire
exemplară a modalităţilor. Mă gîndesc însă şi la altceva. Criticii cei mai buni
de poezie sînt, după spusa faimoasă a lui Baudelaire, poeţii. Iată şi o vorbă
în această privinţă a lui Novalis: “Criticul autentic trebuie să posede
capacitatea de a crea el însuşi creaţia supusă criticii”. Or, ce se întîmplă?
Criticii care nu sînt poeţi (nu e o incriminare, vocaţia lor critică poate fi
înaltă şi în felul acesta), aplicîndu-se asupra textelor poetice, se întîmplă
să nu posede acei senzori aparte ai recepţiei celor mai fine calităţi, a
reliefurilor ca şi impalpabile, a particulelor ca şi imponderabile ale
acestora. Istoria criticii noastre e în măsură a confirma un asemenea punct de
vedere. Titu Maiorescu, e adevărat, l-a descoperit pe Eminescu (ceea ce nu era
prea greu), dar mai departe a promovat numele unor minori, fiind total
neinteresat de valorile lirice reprezentative cu care s-a întîmplat a fi
contemporan, de la
Macedonski şi Coşbuc la Dimitrie Anghel ,
St. O. Iosif, Ştefan Petică, Ion Minulescu, Ion Pillat, Bacovia. Cu E.
Lovinescu s-a petrecut altceva. N-a fost poet, însă a fost, cum arătam, un
romancier de înaltă ţinută, un prozator excepţional în Memorii. Meritul său
de-a fi susţinut şi introdus în tabloul literaturii române pe modernişti e
legat şi de prezenţa în cenaclul Sburătorul a unor poeţi ale căror opinii şi
preferinţe le-a înregistrat cu folos: Felix Aderca, Ion Barbu, B. Fundoianu,
Camil Petrescu, Vladimir Streinu ş.a. În continuare, cei mai de seamă critici
ai poeziei au fost şi poeţi: G. Călinescu, Vladimir Streinu, I. Negoiţescu (să
nu-l uităm nici pe Ion Pillat, foarte comprehensiv faţă de numele noi pe atunci
ale poeziei occidentale).
– Care
personalităţi v-au marcat anii de formare?
– Spre deosebire
de mulţi literaţi tineri de azi, eu unul am avut o mare preţuire pentru trecut,
mai mult, o evlavie a trecutului. Să fi fost în cauză aceeaşi neîncredere în
prezent cu care intram în viaţă? Copil şi adolescent, am crezut o vreme că mă
voi consacra istoriei. Citeam pe nerăsuflate tot ce-mi cădea în mînă din
domeniul său. Mirajul literaturii s-a ivit ceva mai tîrziu. Să precizez că
liceul şi facultatea le-am urmat în perioada cea mai întunecată a ideologizării
comuniste, pe care au reprezentat-o anii ’50. Căutam cu înfrigurare cărţile
interzise de cenzură, încredinţat fiind că ele întrupează universul firesc al
scrisului, că adevăratele valori se află acolo. Trecutul pe care oficialitatea
abuzivă se străduia să-l suprime devenea pentru mine un reazem major, dătător
de speranţe. Aveam nevoie de textele sale precum de aer. Astfel i-am citit cu
nesaţ pe marii poeţi interbelici, pe criticii aceleiaşi perioade fundamentale,
resimţindu-i drept mentori. E. Lovinescu, pe care-l cunoşteam suficient de bine
încă din clasele liceale, se constituia pentru mine într-un autor de căpătîi,
apropiat sufleteşte şi din pricina vicisitudinilor biografiei sale, oferind o
lecţie de consecvenţă şi demnitate. Dar n-aş putea omite fascinaţia resimţită
în faţa Istoriei lui G. Călinescu, procurată de la un anticar particular din
Capitală, Radu A. Sterescu, personaj curajos care îndrăznea să vîndă cărţi puse
la index (a şi intrat în curînd în temniţă), la care am ajuns prin recomandarea
lui Labiş. Desigur, Divinul critic urma să mă dezamăgească atunci cînd mi-am
dat seama de compromisurile pe care le făcea cu regimul comunist, prefigurate
într-un fel în paginile lovinesciene care-l comentau, neomiţînd a-i semnala
slăbiciunile. Cu toată antipatia pe care patronul Sburătorului i-o purta lui G.
Ibrăileanu (i-a lăudat, totuşi, Adela), mi-a devenit drag acest moralist
“provincial”, de-o acuitate pe care o resimt neştirbită pînă în prezent, cînd
îl recitesc. Dintre poeţi, preferaţii mei erau Adrian Maniu, Fundoianu, Vinea,
Voronca, dar mai presus de toţi Blaga. Am avut marele noroc de a-l cunoaşte
îndeaproape în anii petrecuţi la
Cluj , de-a fi încurajat de marele om cu o înţelegere şi
magnanimitate uluitoare. Blaga a rămas o stea polară a existenţei mele
intelectuale, cu toate că în poezia pe care o scriu, ale cărei începuturi le-a
apreciat aşa cum n-aş fi nădăjduit nici în visele cele mai frumoase, s-a
întîmplat să nu-l urmez. Ce să vă mai spun? Am citit şi destui autori străini,
pe cei francezi şi ruşi adesea în original (Baudelaire, Rimbaud, Apollinaire,
Thibaudet, Bachelard, ca şi Esenin, Blok, Maiakovski, Bagriţki, etc.). Limba
rusă o cunoşteam din familie, iar pentru a mă deprinde mai bine cu limba
franceză am citit, cu creionul în mînă, vreo 7-8 volume de Anatole France… Cum
rămîne aşadar cu personalităţile care mi-ar fi “marcat” formarea? Toţi la un
loc, mai curînd decît unul sau doi sau trei, într-o devălmăşie a cărţilor care,
în acea epocă de cumplită secetă culturală, alcătuiau, pentru copilandrul
visător ce eram, o boltă nu mai puţin copleşitoare decît bolta celestă. Jules
Renard afirma că a înţelege cum se cuvine un autor înseamnă a-i deveni egal.
Poate că aşa este: o egalitate respectuoasă, rezultat al empatiei pe care o
presupune admiraţia, dar care nu se cuvine a-şi prelungi prea mult farmecul
prezumţios, lăsîndu-ne disponibili pentru alte experienţe de acelaşi norocos
tip.
– Vă rog să
încercaţi un Top 10 al celor mai importanţi poeţi români.
– Am mai făcut
cîndva un asemenea exerciţiu, ajungînd la un rezultat care nu m-a mulţumit. Îmi
aduc aminte de o comparaţie a lui Tolstoi, din Moartea lui Ivan Ilici, aceea
după care a muri ar fi ca şi cum omul ar încerca să intre într-un sac mai mic
decît el. Ce se petrece în cazul poeţilor români “de top” (acum încerc a mă
pronunţa asupra celor ce, cu o unică excepţie, nu se mai află în viaţă)? Asupra
primilor şase n-aş avea niciun dubiu: Eminescu, Macedonski, Arghezi, Blaga,
Bacovia, Ion Barbu. De-aici
încolo însă apar dificultăţi. Din rîndul interbelicilor renunţ cu greu la Fundoianu şi la Al. Philippide.
Dar ce nume să aleg mai departe? Cum să nu am impresia stînjenitoare că
nedreptăţesc pe cineva, oprindu-mă doar la patru dintre următorii: Gellu Naum,
M. Ivănescu, Leonid Dimov, Emil Brumaru, Ştefan Aug. Doinaş, Ion Caraion,
Nicolae Labiş, Cezar Ivănescu? Aşa încît, cu voia dvs., renunţ.
– Viaţa
dumneavoastră n-a fost deloc roză. Dacă era altfel, era mai bine pentru literatul Grigurcu? Fără securişti,
fără comunişti, cu bani îndestulători?
– Vedeţi dvs.
domnule Alexandru Petria, mi-ar fi greu să mă gîndesc în această clipă la o
viaţă contrafactuală. Aşa cum s-a desfăşurat, integrată în cea mai mare parte
în cei 45 de ani de comunism, îmi resimt viaţa, desfigurată de perioada cu
pricina, ca pe un prezent care n-a încetat. Un prezent extins aidoma unei
uriaşe pete de ulei pe suprafaţa mării, care stăruie încă mult timp după
accidentul de navigaţie care l-a produs. Am fost dat afară din oraşe, din
universităţi, din slujbe, marginalizat cu îndărătnicie pînă am ajuns la
seninătatea unei constatări. Acesta e un Destin. Cum să te împotriveşti
Destinului, teribilului Destin pe care grecii antici îl venerau cu resignare,
dîndu-ne o pildă, poate cea mai teribilă pe care ne-o oferă mitologia lor?
Trăsătura de “lup singuratic” pe care mi-aţi atribuit-o e oare premisa sau
consecinţa acestui Destin? Îndrăznesc a socoti că e o premisă, un dat al unei
fiinţe care trebuia să fie inadaptabilă, în răspăr cu habitudinile lumii, cu
destui semeni, mîhnită de dizarmoniile sale lăuntrice, dar şi de cele ale întîlnirilor
cu realul, aşteptînd. Aşteptînd ce? Poate reînvierea unui trecut real cîndva,
îndepărtat în zona unei vîrste aurorale, care în mod fabulos s-ar cuveni să
curme odată blestemul prezentului perpetuu, stigmatizat de comunism şi de
urmările sale. Blaga are un aforism enigmatic: “Cele mai multe aspecte ale
prezentului sînt accesibile numai profeţiei”. Ce s-ar putea înţelege de aici?
Că prezentul e fie proiecţia unor vaticinări confirmate, fie conţine
vaticinările pentru vremea ce va să vie. Sau ambele. Aşadar o perspectivă care,
fără a izbăvi prezentul de scăderile sale, îi recunoaşte funcţia de receptacol
al unor misterioase forţe care-l transcend, mistuindu-i condiţia inferioară. Am
aşteptat decenii în şir o schimbare istorică ce a venit fără a aduce totuşi
decît o jumătate a eliberării, încărcîndu-ne cu un nou set de dezamăgiri care
nu o dată pornesc din cele ale totalitarismului, insuficient eradicate, precum
o operaţie nereuşită, care lasă neatins un rest de ţesut bolnav.
– O să abat
dialogul în altă direcţie. Vă consideraţi încheiate socotelile cu trecutul? Îi
ştiţi pe informatorii Securităţii din preajma dumneavoastră?
– “Lup
singuratic” fiind, n-aveam cum să nu atrag “ochii albaştri”, nespus de vigilenţi,
ai instituţiei pe care Luca Piţu o alintă cu numele de Securiţica. Mai ales
după ce, luînd legătura cu Arghezi şi cu Blaga, ajungînd mai tîrziu a fi
comentat la Europa
liberă, am dovedit prin acestea că pun în teribilă primejdie statul, întreaga
societate angajată pe drumul construcţiei socialismului. Lucrurile au culminat,
după cum am mai relatat în cîteva rînduri, cu anchete, percheziţii şi cu
confiscarea manuscriselor. Silit a-i privi pe bravii “lucrători” cum scotocesc
minuţios prin rafturi şi sertare, în căutarea, se vede, a unor explozivi măcar
ideologici, tatăl meu, grav bolnav, a avut o criză în urma căreia, la puţine
zile, a încetat din viaţă. Astfel Securiţica mi-a lăsat o amintire de neşters…
Asta se petrecea în Amarul Tîrg. Dar în scurta perioadă petrecută la Şcoala de
literatură devenisem “interesant” pentru doi colegi care mi-au pregătit cu sîrg
un dosar solid în vederea exmatriculării (unul s-a afirmat ulterior ca
traducător, altul, vag istoric literar, a avut o prestaţie pitorească, după
1989, apărînd chiar în postura de… candidat la preşedinţia ţării). Îl dibuisem
cel puţin pe unul dintre astfel de “observatori” şi în rîndul studenţilor
filologiei clujene, care a ajuns – nu se putea altminteri! – universitar în
speţa lingvisticii (în facultate, colegul cu pricina era secretar UTC şi un soi
de responsabil “cultural” de la
Căminul studenţesc de pe strada Racoviţă). La Oradea , importanta
“sarcină” a fost preluată de un ofiţer Secu care frecventa Cenaclul literar
orăşenesc, în calitate de… poet. Cînd am fost angajat la revista Familia,
supravegherea necurmată al cărei obiectiv eram a căpătat un supliment preţios,
cel al intoxicării. Mi-am dat seama curînd că doi redactori (cum era de
aşteptat, cei mai slabi sub raportul condeiului, care petreceau mai mult timp
în anticamera activiştilor de partid decît la masa de lucru) răspîndeau
felurite năzbîtii calomnioase pe seama mea. Aşa, ca să fiu înlăturat mai repede
din calea lor, ceea ce s-a şi întîmplat.
– Scriitorii
români nu prea excelează în hărnicie. Sunteţi o excepţie.
– Nu ştiu dacă e
chiar aşa, Am avut/avem destui autori “harnici”, de la Sadoveanu , Arghezi, G.
Călinescu la (era să zic Nichita Stănescu, dar mă abţin!) Nicolae Breban, şi
neîndoios, Paul Goma. Şi ne fuge gîndul şi către “hărnicia” celebră, impusă de
condiţionări financiare, a unui Balzac (deşi poate că n-a fost numai acest
pinten care l-a îndemnat la galopul scrisului) sau către cea, nu mai puţin
celebră, a unui Fernando Pessoa, atît de debordantă, încît a simţit nevoia de
a-şi multiplica braţele auctoriale, aidoma unei zeităţi asiate. E bine sau ba
să fii “harnic” în breasla literaţilor? La umila mea persoană ar putea fi vorba
iniţial de un reflex dobîndit încă din copilărie, de la bunica şi mama, atunci
cînd am fost îndrumat să-mi fac lecţiile cu conştiinciozitate şi să ajung
astfel ditamai premiantul întîi. Aveam o mentalitate, să zicem, “pozitivă” pe-o
parte, păguboasă pe alta, presupunînd că învăţînd “bine”, porţile în viaţă îţi
vor fi deschise în consecinţă. Chiar ajuns student, habar nu aveam de
formidabila forţă a “relaţiilor”, de magia “pilelor”, dumirindu-mă abia după o
vreme că există colegi “purtători de serviete” profesorale ori avînd conexiuni
oculte cu anume autorităţi, colegi care, bineînţeles, au făcut cariere universitare.
Ce s-a ales însă de “hărnicia” mea? Scriu pentru a-mi ocupa timpul (variantă
golănească: “a-ţi omorî timpul”), pentru a umple ecranul alb al acestuia cu
rîndurile pe care le aştern din simţămîntul că n-aş avea ceva mai potrivit de
făcut. Ceea ce s-ar numi vocaţie a devenit o îndeletnicire cotidiană,
străduindu-se a nu sfida dictonul strămoşesc: non multa sed multum, prin
numeroase corecturi, completări, printr-un şir de reveniri asupra paginilor
scrise fără uşurinţa care, la unii confraţi, se pare că se instalează după un
anume stagiu de practică. Asta e. Pe cît de “harnic” s-ar putea să apar în
exterior, pe atît de critic sînt faţă de mine însumi, un biet laborios care nu
rareori sfîrşeşte în nemulţumire şi o ia de la capăt, pe altă canava. Inclusiv
pentru a se degreva de monotonia care pîndeşte în penumbre, de senzaţia de
saturaţie. Aşa cum s-a statornicit, scrisul meu implică o alternanţă,
întrucîtva consolatoare, între specii: critica, poezia, însemnările de jurnal,
gazetăria se succed în funcţie de o dispoziţie pe care n-aş putea-o controla,
căreia mă subordonez (excepţie fac “materialele” care musai să fie înfăţişate
la termen fix). Şi de ce să nu recunosc că scriind “mult” îmi protejez
singurătatea? Necesitatea ei
irepresibilă îşi găseşte în ocupaţia scrisului – nu-i aşa? – un mediu prielnic.
– Cu mulţi ani în
urmă, l-aţi “ras” pe Nichita Stănescu. Poezia lui are o posteritate ciudată,
după voga enormă de care s-a bucurat…
– Da, cu Nichita
Stănescu e o poveste. Am fost cel dintîi critic care, într-un articol apărut în
Luceafărul, la finele anilor ‘60, am spus ceea ce am crezut că se cădea spus
despre acest poet adorat al momentului: “Împăratul e gol”. Autorul Necuvintelor
a beneficiat, ca niciun altul pe atunci, de un îndoit sprijin: din partea criticilor
“liberali” (a se citi oponenţi ai “realismului-socialist”, care a decimat pînă
către mijlocul deceniului şapte literele româneşti), ca şi, de la o vreme, din
partea oficialităţii care găsise nimerit a agăţa un nume pe panoul “măreţelor
realizări” ale regimului. Foarte promiţător la început (îi citeam poeziile
apărute prin reviste, destul de rar, de altminteri, cu încîntare), Nichita s-a
lăsat pradă, din păcate, unei inflaţii care l-a dezavantajat drastic. A
acoperit innumerabile pagini cu stihuri torturate, cu puerilităţi ce frizau
revelaţia sau cu incoerenţe vădind o suspendare a minimului autocontrol. Aidoma
unui Rasputin, care, după chefuri straşnice, emitea în mijlocul cercului său de
admiratori şi mai ales de admiratoare propoziţii mistice, bardul în chestiune
îşi dicta textele într-o incontinenţă de rău augur. În acelaşi timp n-a şovăit
a se ploconi, prin poeme şi declaraţii cîtuşi de puţin onorabile, în faţa
cerinţelor partidului care l-a răsplătit copios. I-au trecut prin mînă sume
imense: s-a spus că numai datoriile către Fondul literar pe care le făcuse
echivalau cu preţul a cincizeci de automobile Dacia! O degringoladă paralelă a
scrisului şi a vieţii l-a marcat fără şansa unui reviriment. Gloria sa a rămas
însă, bizar intangibilă, într-o zonă, majoritară la ora actuală, a
consideraţiei critice. Explicaţia? În primul rînd o inerţie, o subordonare a
comentatorilor faţă de primele evaluări exaltate, care sugerau în subsidiar,
repet, o anume opoziţie faţă de producţiile aservite regimului (Nichita n-a
făcut din capul locului figura unui poet de curte). De aici pornind, o modă cu
servituţile ei, ale cărei efecte nu s-au sleit. Îmi spunea I. Negoiţescu,
îndată ce publicase o analiză favorabilă lui Nichita, Descrierea unui poet:
“M-am gîndit, scriind-o, la părerile tale. Aveam tot atîtea argumente pentru
a-l aproba ca şi pentru a-l nega pe poet. Am ales ultima soluţie, ca să nu
distonez, eu, un întîrziat, cu generaţia tînără”. Mai recent, referindu-se la Nichita , Cristian Tudor
Popescu pomeneşte de un soi de obligaţie pe care o au unele condeie de a-l
lăuda excesiv, în continuare, pe acesta, pentru a-şi asigura “o pîine”…
universitară ori publicistică. Iată un fragment din textul în cauză, pe care-l
socotesc a fi cel mai judicios din ultimii ani asupra subiectului: “Răsfoiesc
voluminoasele volume de lux Humanitas, Nichita Stănescu, Opera poetică, şi
găsesc hectare de cuvinte fără noimă, şiruri căznite, versificaţii mecanice, de
dragul rimei, gen Păunescu în degringoladă, o obscuritate cîtuşi de puţin
fertilă, menită să înfăşoare nimicul, un vid de simţire poetică”. Vreţi să
ştiţi şi opinia finală a Monicăi Lovinescu, care l-a cuprins destui ani pe
Nichita în acolada elogiilor sale la
Europa liberă? Iat-o: “Nichita a fost probabil cea mai
neaşteptată şi mare degradare din literatura ivită prin 1960” . Cauzele? “Alcoolul şi
turcirea”. Mi-aţi putea replica: acestea sînt cazuri izolate! Nu chiar.
Aruncînd o privire în urmă, ne putem da seama că un şir de personalităţi ale
literelor noastre au manifestat, unele cu o anume zăbavă, rezerve categorice
faţă de supralicitatul bard: Şerban Cioculescu, Petre Ţuţea, Ovidiu Cotruş, A.
E. Baconsky, Ion Caraion, Şerban Foarţă, Matei Călinescu etc. Am simţămîntul că
Nichita Stănescu nu constituie încă un caz clasat, aşa cum s-ar părea, într-un
duh al beatificării, că, în consecinţă, peste capul unei generaţii sau a două,
va fi rediscutat într-un climat cu mai puţine preconcepţii. Eu unul nu-l “neg”,
nu-i contest personalitatea lirică reală, înăbuşită însă sub maldăre de incontestabile
rebuturi. Opera sa e aidoma unui butoi uriaş umplut cu un lichid impur, din
care ar fi avantajos să se tragă, prin distilare, conţinutul unei singure
sticle. Încerc doar a-i pune în discuţie reputaţia, încă atît de străină, în
supradimensionarea sa, de o apreciere critică neconstrînsă, care-l urcă pe un
soclu inadecvat.
– Cum scrieţi?
Ambianţă, tabieturi, treburile astea...
– Să ştiţi că nu
sînt pretenţios. Scriu în orele matinale, punînd lumii o singură condiţie,
aceea de-a fi singur (în schimb sînt bucuros să am în preajmă un cîine sau o
pisică). Ceea ce presupune şi suspendarea strictă în acel răstimp a
convorbirilor telefonice. Accept – n-am încotro – ca acestea să mă terorizeze
către seară. Dar vreţi să ştiţi probabil mai mult. Vă destăinui că nici eu nu
ştiu prea bine ce se întîmplă la masa de lucru. Uneori vorbele mi se ordonează
mai lesne, cu o senzaţie de armonie (care poate fi şi înşelătoare), alteori
dificultatea se instalează din capul locului, sub chipul unui text împiedicat,
care nu se mai urneşte asemenea unui vehicul pe un drum desfundat. Noroc că nu
scot la iveală aproape nimic “din prima”, revenind, îndeobşte în mai multe
reprize, asupra variantei iniţiale, pe care în unele cazuri o modific pînă la
nerecunoaştere. Rezumativ, scriu greu. Am băgat de seamă că în această ocupaţie
urmez două tactici pe care le-aş numi a scrisului liniar şi a celui în zig-zag.
Cel dintîi se impune atunci cînd trebuie să mă ocup de un anume subiect pe
care-l “dezvolt”, cel de-al doilea trece de la una la alta, într-o lejeritate a
momentelor în care m-aş putea regăsi cu o spontaneitate aidoma senzaţiei pe
care o încerci cînd te afli instalat confortabil într-un automobil ce străbate
un peisaj parcă neatins de om. “Inspiraţie”? Ceva venit dintr-o extraneitate,
un dar ce te face să te întrebi cît de vrednic eşti a-l primi, sau doar o
eliberare ca atunci cînd laşi jos o povară pe care ai purtat-o de-a lungul unui
drum greu? Nu-mi dau seama. Dintr-odată ordinea ţi se pare superfluă,
îndemnîndu-te a o înlocui nu cu dezordinea, ci cu o libertate care conţine o
secretă disciplină. O ordine specială pe care n-ai putea şi nici nu vei simţi
vreodată nevoia a o desluşi, deşi o simţi. Precum o adiere de vînt împrospătînd
obrazul, care e, după cum nota Soljeniţîn, cel mai tulburător semn al vieţii.
– O întrebare
probabil încuietoare – pentru ce scrieţi?
– Într-adevăr, o
întrebare “încuietoare”. E ca
şi cum m-aţi întreba de ce mă mişc, de ce privesc, de ce respir. Într-o carte pedantă din secolul XIX,
operă, desigur, a unui Marius Chicoş Rostogan, se găseşte o definiţie a…
mersului. Există în viaţa fiecărui om lucruri care cad sub incidenţa unei
explicaţii ce ar suna cam aşa: pentru a fi el însuşi. Fără a-mi fi impus/
recomandat de cineva, scrisul cred că face parte din gena mea psihică. E o
înzestrare sau o damnare? O altă chestiune “încuietoare” pe care mi-o pot pune.
Deoarece, alegînd unul din termenii acestei dileme, mi s-ar părea nu doar că
simplific nepermis problema, ci şi că încerc să-mi pun laurii unui cîştigător, cu
semnul “binelui” sau al “răului”, nu importă, în realitate cu neputinţă de
admis în mediul unor nesfîrşite incertitudini, frămîntări. În acel dans
epuizant de lumină şi umbră, în care n-aş putea ţine partea niciuneia.
– La ce lucraţi
acum?
– La ce bun să-mi
anunţ proiectele, cîte or fi, aidoma unei reclame la un produs ce “urmează să
apară în curînd pe piaţă”? Mă aflu angajat cu colaborări permanente la o seamă
de reviste (vai, vreo zece), cîteva din ele găzduindu-mi “cronica literară”. E,
după cum ştiţi, o rubrică băgată-n corzi, reabilitată, iarăşi obiect al
dispreţului, dar care supravieţuieşte vicisitudinilor, se vede ca o necesitate
a contactului prim cu creaţiile literare. După ce am slujit-o aproape cinci
decenii, mă învrednicesc a supune în continuare comentariului meu între 40 şi
50 de cărţi pe an, dar… am obosit. Ce să fac mai întîi? La ce să renunţ, cum
să-mi reechilibrez munca? Mă simt atras progresiv, pe lîngă poezia ce rămîne
noua-vechea mea practică de căpetenie, de o formulă, să zic, a jurnalului,
confesivă, de rememorări dar şi de meditaţie asupra unor teme ce mi-au fost/îmi
rămîn aproape. Voi avea suficient răgaz pentru ele? Îmi măsor în oglinda
critică nu numai chipul, aşa cum a răzbătut prin vremi, dar şi trecutul care
te-ndeamnă la speculaţii, judecăţi, concluzii, precum într-o etapă ultimă,
penultimă – cine ştie? – a ceea ce sîntem.
– Am constatat cu
mîhnire, sînt excepţii, desigur, că la scriitorii contemporani lipsa de
caracter este proporţională cu valoarea. Onoare, demnitate, vorbe cam în vînt…
Pentru o subvenţie sau o sinecură, stau în preajma unor personaje politice
infecte, fie ei şi preşedinţi ai republicii, legitimîndu-i. Mă contraziceţi?
– Cum v-aş putea
contrazice? Năravul nu e nou, sistemul comunist l-a confirmat cu asupra de
măsură, noi sînt doar oamenii care-l perpetuează în zilele noastre. Înţeleg
subtextul decepţiei dvs. Mă văd nevoit aşadar a mă referi la aşa numiţii
“boieri ai minţii”, care treceau drept discipolii lui Noica, însă care în loc
de a se conforma tablei de legi a acestuia, stipulînd un mandarinat al ideii
pure, s-au urcat într-o ambarcaţiune plutitoare pe valurile tulburi ale
politicului. Nu mă contrazic. Sînt departe de-a contesta dreptul, ba chiar, în
anume conjuncturi, obligaţia morală a intelighenţilor de-a se rosti în
treburile cetăţii, care le poate favoriza ori perturba grav misiunea. La
“boierii minţii”, numiţi şi “elitişti”, s-a manifestat însă, pe lîngă
“despărţirea” de legatul mentorului (las’ că, în plan biografic, şi acesta s-a
apropiat de două extreme politiceşti), o nu tocmai măgulitoare orientare spre,
vorba lui Caragiale, “un ce profit”. Spre năzuinţe de carieră, iar nu de ordin
ideal. Unul din ei a sărit, aidoma unei figurine dintr-o cutie cu resort,
îndată după prăbuşirea dictatorului, în chip de “ales” al lui Iliescu, în
primul guvern al acestuia (cineva îngîna cu acel prilej nişte versuri
argheziene: “Tînărul cu-adevărat/ Pare un om învăţat,/ Zise preşedintele /
Potrivindu-şi dintele”). A avut grijă de-a ocupa înalte demnităţi şi în imediata
apropiere a următorilor doi preşedinţi ai ţării. Cu aceeaşi mixtură de
sumisiune într-o direcţie şi prezumţie în alta, şi-a dovedit rafinamentul
inclusiv în spaţiul gingaş al oportunismului. Altul, companion indisociabil al
celui dintîi, înzestrat cu un dar magnific din partea acestuia, o importantă
editură şi un corespunzător salariu directorial, s-a lansat în cîteva diatribe
de-o remarcabilă ferocitate justiţiară împotriva “lichelelor” erei precedente,
dar ce să vezi? Cerbicia i-a cedat brusc în faţa actualului nostru prezident.
Ce mai contează criteriile (civice, culturale, etice), utile doar spre a strivi
o… muscă, atunci cînd te confrunţi cu un atare importantisim personaj? Nu e
cazul să foloseşti două măsuri şi atunci cînd ai de a face cu un amic generos?
N-ar fi de bonton, odată ce ţi-a pus în braţe o editură ce înfloreşte pînă la
ceasul prezent, să mai faci vreo aluzie la o bagatelă precum inconsecvenţa! Să
te mai iei de patima şarmantului ins pentru măririle lumeşti! N-ar fi mai
conzult (vorba ardeleanului) să te asociezi plecăciunilor aceluia adresate
puternicilor zilei? Şi să mai încasezi şi o pensie de merit din partea Uniunii
Scriitorilor, cînd cîştigul tău e de cîteva zeci de ori mai mare decît al unora
dintre sărăntocii tăi colegi de breaslă? Un alt “boier”, mai june, n-a
întîrziat a se deprinde şi d-sa cu elogiile dirijate către patronul ignar, cu
un trecut de tot jenant, dar… patron. Ajuns în jilţul de conducere al unui
Institut cu un bogat buget, ce l-a costat să-l accepte ca prezident al acestuia,
după pilda, se vede că imortală, a Ceauşescului? Dar patronii trec ca apa,
pietrele (biografice) rămîn.
– Vă încearcă
păreri de rău că n-aţi făcut ceva ce aţi visat?
– Există o
diferenţă între visuri şi vise. Visurile, figuri de stil ale somnului, acordîndu-i
o identitate poetică, sînt coincidente cu materia lor, împlinindu-se în
contururile acesteia, consumîndu-şi tensiunea în hazardul care o
caracterizează. Nutrit, pînă
la un punct, de experienţele stării de veghe, oniricul nu e îndreptat spre afară.
Îşi mistuie “hrana” astfel
dobîndită, o transformă în imagistică proprie. Visele au însă un cu totul alt
statut. Ele tind spre un ţel, aidoma săgeţii înscrise într-un arc încordat. În
sine poartă doar virtualitatea mişcării. Promisiunea ce şi-o fac în clipa în
care iau naştere. Depind de real în aşa grad încît se poate întîmpla (şi se
întîmplă deseori) ceva paradoxal. Îşi anulează ţinta spre a se bucura, într-un
univers imperfect, de beţia increatului. Nu e oare sortit celor mai frumoase
vise să rămînă neîmplinite?
– Ce e poezia?
– Vai, chiar
credeţi că v-aş putea da un răspuns mulţumitor? Poezia: unul din acele concepte
precum viaţa, iubirea, fericirea etc., ale căror explicaţii sînt inepuizabile
ori, ca să mă rostesc abrupt, nici nu există. S-ar părea că ele conţin un
germene de obscuritate care se nutreşte din sine, îngăduindu-ne exclusiv
aproximaţii ce lunecă aidoma apei pe o suprafaţă dură fără a o pătrunde, fără a
o clinti. Creaţia poetică intrigă prin emoţia ce pare a nu avea obiect, fiind,
aşa cum observa Baudelaire, “un entuziasm cu totul independent de pasiune, care
e beţia inimii, şi de adevăr, care e hrana raţiunii”. Atunci la ce bun? La ce
bun echivocul acestui fenomen care pare lipsit de sens în economia
existenţială, “gratuit”, însă totodată fascinant precum o chemare spre altceva?
Scandalos lipsită de sistem, de reguli, poezia are natura unor frînturi
fugitive, a unor fulguraţii dintr-o viziune a întregului, care doar în felul
acesta binevoieşte a ne contacta. Sau cum spune Sandburg: “Poezia este
deschiderea şi închiderea unei uşi, lăsîndu-i pe cei care privesc prin
deschizătură să ghicească ce s-a văzut în crîmpeiul acela de clipă”. Operînd
astfel, ea se opune temporalităţii, făgăduieşte ceva cu totul în afara unei
succesiuni, a unei discipline, a unei durate. Ne oferă sugestia unei
existenţe ce s-ar putea regăsi la rădăcinile sale divine, a unei existenţe
absolute.
– În încheiere,
vă provoc să scrieţi un scurt text pentru un ipotetic dicţionar al literaturii
române despre Gheorghe Grigurcu.
– Nu mă simt în
stare să scriu un asemenea text. Las altcuiva eventuala satisfacţie de-a mă
executa încă o dată în felul acesta, aşa cum a procedat un purtător de servietă
al d-lui E. Simion, într-un tom al impozantului Dicţionar academic consacrat
scriitorilor români…
– Vă mulţumesc.
– Şi eu.
Interviu realizat
de Alexandru Petria cu marele critic literar Gheorghe Grigurcu apărut în Tribuna nr. 257, 15- 30 mai 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu