1.Privire de ansamblu asupra literaturii americane
Se ştie că istoria Statelor Unite începe cu anul
1776, mai exact cu data de 4 Iulie 1776, dată la care a fost elaborată
Declaraţia de Independenţă a celor 13 colonii britanice din America de Nord.
Prin urmare, o istorie care n-a împlinit nici măcar un sfert de mileniu, ceea
ce înseamnă că ea-i un ţânc cu caş la gură în comparaţie cu istoria
multimilenară a atâtor şi atâtor popoare de pe rotundul pământului (egipteni,
chinezi, greci, evrei etc.). Dar cum ea a demarat vijelios de pe rampa de
lansare a celui mai ofensiv modernism, un modernism britanic puternic infuzat
cu pragmatism şi maşinism, iată că istoria Statelor Unite, departe de a se
comporta aidoma unui tânăr timid şi nepriceput între patriarhii istoriei
universale, în scurt timp s-a impus drept liderul incontestabil al expansiunii
teritoriale şi al influenţelor politico-diplomotice prin argumente de ordin
militar şi de factură economico-financiară, precum şi liderul contestabil al
insistenţelor de instaurare – cu sau fără vrerea celor în cauză – a unei
libertăţi pusă în slujba interesului şi a unei democraţii subordonată
potentaţilor...
Aidoma perlei închisă în
cochilie înainte de-a fi pusă în libertate de temerarii ei pescuitori, istoria
culturii unui popor este închisă în istoria lui naţională mai înainte de a-şi
lua zborul spre universalitate, astfel îmbogăţind şiragul de perle pe care
favoarea divină a consimţit să-l prindă la gâtul omenirii.
Ei bine, potrivit celor
afirmate mai sus, tânăra literatură americană – mult mai tânără şi mai lesne de
încadrat pe epoci şi curente decât, să zicem, literatura engleză ori cea
franceză – poate fi corect cercetată prin raportarea curiosului la cele trei tetrade
sau momente cheie ale evoluţiei sale:
a)Edgar Allan Poe – Walt
Whitman – Herman Melville – Mark Twain;
b)Stephen Crane – Frank
Norris – Jack London – Theodore Dreiser;
c)William Faulkner –
Ernest Hemingway – John Steinbeck – Saul Bellow.
Dacă la aceşti condeieri
de referinţă, cu adevărat coloana vertebrală a literaturii nord-americane, mai
adăugăm patru nume ilustre: Henry Wadsworth Longfellow, Eugene O’Neill, Henry
Miller şi William Saroyan, iată că avem o foarte bună perspectivă asupra
acestei literaturi. Cu următoarele două
precizări:
1)Importanţa şi influenţa
scrierilor americane a început cu E.A.Poe, a continuat cu cea de-a doua
tetradă, pentru ca scriitorii din cea de-a treia tetradă, prin faptul că toţi
patru au fost răsplătiţi cu Premiul Nobel să evidenţieze triumful literaturii
din Statele Unite în faţa celor de pe bătrânul continent;
2)Toţi scriitorii
menţionaţi mai sus sunt clasici, indiferent de curentul căruia îi aparţin de
drept şi de fapt (romantism, naturalism, realism, modernism etc.).
Dar, aşa cum am precizat
şi în eseul Yasunari Kawabata şi drumul
prozei sale de la modernism la clasicism, conceptul de clasicism nu trebuie
luat în sensul strict al celui european, care ştim că era un curent eminamente
intelectualist, un curent care practic se confunda cu cel francez, şi asta
deoarece Franţa a fost ţara care a oferit climatul cel mai favorabil pentru
dezvoltarea clasicismului european.
În fiecare cultură
naţională se distinge o perioadă clasică sau de maximă înflorire artistică,
specifică ariei de răspândire a limbii respective. Iar această perioadă se
raportează la clasicismul francez din secolul al XVII-lea în virtutea regulei
de aur, potrivit căreia valorile culturale din totdeauna şi de pretutindeni fac
parte din zestrea cea mai preţioasă a omenirii şi că izvoditorii acestor valori
trebuie cinstiţi pe măsura faptelor lor. În schimb, toţi producătorii de frumos
din fiecare cultură naţională privesc la clasicismul lor atât ca la un etalon
al echilibrului şi armoniei, cât şi ca la un adevărat far călăuzitor, care –
indiferent de mijloacele întrebuinţate – îi ajută să urce înspre culmile
creaţiei umane.
2.Omul Jack London
Viaţa lui Jack London este atât de încărcată de
umilinţe, luptă, neprevăzut şi inconsecvenţe încât ea însăşi pare a fi un amplu
roman, scris spre mirarea sau (după caz) spre desfătarea cercetătorilor şi
cititorilor de cel mai iscusit condeier al tuturor timpurilor – destinul.
Căci cărui scriitor i-ar
putea trece prin cap să-şi smulgă personajul înainte de vreme din gogoaşa
neantului, sperând că în acest chip va grăbi adjudecarea nemuririi lui în lumea
artistică?! Ei bine, destinul a făcut-o cu scriitorul nostru. După cum ne
înştiinţează excelentul traducător D.Mazilu în Prefaţa la cele trei volume de Opere
alese apărute în 1966 la Editura pentru Literatura Universală, „Lumea a
aflat de existenţa lui (a lui J. London,
nota mea, G.P.) cu aproape şapte luni înainte de naştere”.
Lucrurile s-au petrecut în
felul următor: În ziua de 4 iunie 1875, ziarul Chronicle din San Francisco îşi anunţa cititorii despre cea de-a
doua încercare de sinucidere a Florei Wellman, soţia nelegitimă a
„profesorului” W.H.Chaney, cel care – printre altele – se ocupa cu astrologia.
După ce scapă cu viaţă de pe urma primei tentative de sinucidere (otrăvire cu
laudanum), femeia se alege cu o rană superficială şi în cea de-a doua
tentativă, mai exact de pe urma glonţului pe care nefericita şi-l trăsese în
frunte.
Care este cauza acestor gesturi disperate? „Flora Wellman,
ne spune D.Mazilu, refuzase să pună capăt vieţii copilului pe care-l purta în
pântece, iar bărbatul ei, astrologul ambulant, o aruncase pe drumuri”.
Viitorul scriitor se va
naşte, aşadar, pe 12 ianuarie 1876, dar de-abia pe 7 septembrie 1876 (în urma
căsătoriei Florei cu văduvul John London) fiul ei nelegitim primeşte numele de John
Griffith London. Iar pe cel de Jack, prenume cu care va cunoaşte celebritatea,
avea să şi-l ia de-abia după ce ajunge pe băncile şcolii primare.
Acesta a fost doar
începutul necazurilor, căci practic Jack London n-a avut copilărie: n-a avut
parte de dragoste maternă (doar doica, negresa Jenny Prentiss, l-a iubit ca o
mamă) şi n-a cunoscut nici deliciile jocului cu copii de vârsta lui.
În schimb, după cum
relatează Irving Stone în faimoasa sa biografie închinată scriitorului, de la
vârsta de zece ani, vârstă la care ar fi trebuit să consacre şcolii întreaga sa
energie, J.London a fost nevoit să preia pe umerii lui fragezi o bună parte din
nelipsitele nevoi materiale ale familiei. Iar asta însemna să se scoale la trei
dimineaţa ca să poată vinde ziare pe stradă, apoi să meargă la şcoală, iar după
ore din nou să dea fuga ca să prindă ediţia de seară a ziarelor ce trebuiau
vândute. Nici sfârşitul de săptămână nu-i aducea binemeritata odihnă, căci
sâmbăta îl găsea ajutându-l pe un distribuitor de gheaţă, iar duminica „aşeza
popicele pentru nişte olandezi beţi care se distrau într-un parc”.
Cum nevoile materiale
parcă devin tot mai presante pe măsură ce trec anii, la vârsta de cincisprezece
ani Jack London munceşte câte 18 şi 20 de ore (într-un rând chiar 30 de ore!)
într-o fabrică de cutii de conserve, fapt care face din el un proletar în
adevăratul sens al cuvântului.
Ori condiţiile inumane de
muncă (fabrica unde se lucra era instalată într-un mare grajd, care nu se putea
aerisi decât prin spaţiile goale dintre scândurile pereţilor), dar mai ales
oribila exploatare a muncii copiilor (fete şi băieţi, practic nişte copii,
trudeau câte 12 şi 14 ore pe zi pentru 10 cenţi pe oră), toate astea, aşadar,
au făcut mai târziu din Jack London „singurul scriitor proletar, înainte de
Dreiser” (Maxwell Geismar în Rebels and
Ancestors: The American Novel 1890-1915). Iar de acest fapt ne
încredinţează atât scrierile sale pronunţat antioligarhice (Revoluţia, Călcâiul de fier), cât şi ilustrativul pasaj din romanul
autobiografic Martin Eden, pasaj în
care alter ego-ul scriitorului, după ce scrierile încep să i se vîndă ca pâinea
caldă încât la ţanc devine putred de bogat, îl întălneşte într-una din acele
zile mănoase pe Joe Dawson, fostul lui coleg de trudă la spălătoria unui hotel,
căruia îi dăruieşte o spălătorie cu toată dotarea necesară, dar în următoarele
condiţii: „Fără muncă de noapte. Fără copii puşi să supravegheze calandrul de
călcat. Să nu existe nici un copil, nicăieri. Şi lefuri omeneşti”.
Toţi cercetătorii care
s-au aplecat asupra vieţii lui London sunt de părere că în viaţa scriitorului
există două evenimente „deosebit de importante pentru formarea personalităţii
sale şi pentru viitoarea orientare şi structurare a operei” (D.Mazilu):
A)Primul eveniment îl
constituie călătoria sa de la San Francisco la New York şi Niagara Falls,
de-aici la Vancouver şi din nou la San Francisco. Această lungă călătorie a lui
Jack de-a lungul şi de-a latul Americii are darul să-i îmbogăţească experienţa
de viaţă atât prin discuţiile purtate cu diverşi muncitori, cât mai ales prin
coşmarul trăit o dată cu arestarea sa ca vagabond la Niagara Falls şi apoi prin
ispăşirea celor treizeci de zile de închisoare, întâmplări relatate cu lux de
amănunte în Agăţat şi Penitenciarul.
B)Cel de-al doilea
eveniment de referinţă din viaţa scriitorului este „călătoria făcută în Alaska
o dată cu puhoiul de oameni porniţi în «goana după aur» către regiunea
Klondike”. Călătoria în Alaska este precedcată de o perioadă deosebit de
fertilă pentru mintea şi inima viitorului condeier:
a)Lucrează ca portar al
şcolii secundare pe care chiar o termină, dar prestează şi alte diverse treburi
precum spălatul geamurilor, bătutul covoarelor sau truda năucitoare într-o
spălătorie (episod relatat cu cu un realism necruţător în Martin Eden), toate aceste ocupaţii asigurându-i mijloacele de
subzistenţă pentru studiu acasă şi în biblioteca publică din Oakland, ca şi
pentru acel semestru în care a frecventat cursurile Universităţii din aceeaşi
localitate.
Lecturile lui predilecte
se îndreaptă spre Charles Darwin (doctrina selecţiei naturale), spre Herbert
Spencer (teoria organicistă a societăţii, respectiv ideea inegalităţii raselor
şi supremaţia anglo-saxonilor) şi spre Friedrich Nietzsche (cultul forţei şi al
supraomului), după cum ca marinar îi citeşte noaptea îndeosebi pe Tolstoi,
Flaubert şi Melville, iar în Alaska se simte atât de atras de Rudyard Kipling,
încât nu ezită ca pe teribilul ger subpolar să facă un drum de şase mile, numai
ca să poată împrumuta o carte a mult îndrăgitului poet şi prozator englez.
b)O cunoaşte şi se
îndrăgosteşte de Mable Applegarth, fata care aparţine unei caste superioare,
prin urmare – după canoanele moralei burgheze – inaccesibilă lui London, dar
singura femeie pe care a iubit-o întreaga lui viaţă şi după al cărei chip a
realizat portretul lui Ruth Morse din romanul Martin Eden, cea mai izbutită figură feminină din întrega sa
creaţie.
Ce anume l-a îndemnat pe
Jack să pornească înspre Alaska? Pesemne că mai puternică decât dorinţa sa de
înavuţire şi decât dorul său de aventură a fost intenţia de-a scăpa cu orice
chip din situaţia fără ieşire în care ajunsese această familie condusă de
fanteziile tiranice şi irascibile ale mamei Flora.
Dacă avem în vedere forţa
şi autenticitatea scrierilor inspirate de viaţa şi peisajul din Alaska, scrieri
niciodată depăşite şi doar rareori egalate de operele de imaginaţie din California
şi din mările Sudului, atunci nu putem să nu fim de acord cu afirmaţia lui D.
Mazilu, cum că – respectând proporţiile – călătoria lui Jack London în Alaska
„este ceva similar cu călătoria lui Goethe în Italia”.
Însuşi scriitorul american
va recunoaşte 20 de ani mai târziu în proiectata autobiografie pe care ar fi
vrut să o intituleze Marinarul călăreţ:
„Klondike este locul în care m-am aflat pe mine însumi...”
3.Obsesia supraomului
La drept vorbind, problema supraomului este una a
înzestrării sau mai degrabă a înfăptuirilor de seamă în istoria omenirii, fie
că astfel de fapte au fost săvârşite de eroi legendari sau reali (reformatori
politico-militari şi economico-sociali cu aspiraţii hegemonice), fie că ele
(faptele) se datorează unor vizionari care stau la taifas cu Absolutul
(reformatorii religioşi ai omenirii) ori ai unor spirite atinse de flacăra
transfiguratoare a Frumosului şi Adevărului (artişti remarcabili şi truditori
pe ogorul fără hotar al culturii universale).
Iar în artă şi cultură
chemările înspre condiţia supraomului sunt mult mai numeroase şi mai frecvente
decât în alte sfere de activitate, deoarece un scriitor, de exemplu, are
posibilitatea ca prin bogăţia trăirilor lăuntrice, fecundate cu lecturi
adecvate şi însufleţite cu harul său artistic, să creeze personaje memorabile,
adevărate repere pentru gândire şi inimă în lumea reală şi în cea
ficţional-artistică.
Căci – o ştie oricine –
operele cu adevărat valoroase urmăresc în primul rând să instruiască, respectiv
să-i emoţioneze artistic şi să-i transfigureze moral-spiritual pe cititori, şi
abia pe urmă să-i desfete. Să dau un singur exemplu: Marii scriitori romantici,
începand chiar cu teoreticianul curentului – Victor Hugo, nu urmăreau cu
osârdie să creeze personaje de-o impresionantă statură supraumană, fie că ele
urmau semiaxa pozitivă a condiţiei umane (eroi cu apetit demiurgic), fie pe cea
negativă (fiinţe cu înfăţişări hidoase sau chiar angelice şi cu minţile şi
inimile îngreunate de tentaţii luciferice) ?!...
Dar, desigur, una este să
auzi chemarea supraumanului în mod instinctiv, adică în virtutea geneticei
tendinţe de autodepăşire sădită de favoarea divină în străfundurile dăruirii
până la jertfă a celui ce este menit să contribuie la îmbogăţirea cunoaşterii
şi simţirii umane, şi cu totul altceva este să o faci programat, altfel spus
urmând paşii unei doctrine filosofice.
Iar London chiar asta a
făcut: A crezut în legea selecţiei naturale şi în darwinismul social al lui
Spencer, dar mai cu seamă i-a dat crezare lui Nitzsche că lumea este formată
din stăpâni şi din sclavi, fiecare dintre aceştia cu morala sa, şi că rosturile
lumii (inclusiv dreptatea şi belşugul) se află în mâinile celor puternici.
Însăşi viaţa lui Jack (la
început o viaţă plină de umilinţe şi vitregii, apoi – după ce ajunge scriitor
de succes – o viaţă doldora de faimă şi bogăţie), se vrea o confirmare a
axiomei nitzscheene: a biruit toate încercările semănate de destin pe firul
vieţii sale (a fost bastard, nu avusese copilărie, nu ştiuse ce înseamnă
dragostea părintească, fusese nevoit să lucreze aidoma unei vite de povară) şi
a ajuns un foarte bine plătit „neguţător de materie cenuşie” tocmai pentru că făcea parte din categoria
oamenilor puternici!
„Dar, adaugă D. Mazilu,
succesul aducător de faimă şi de bani parcă nu izbutea să-l mulţumească, să-l
aline pe deplin. Simţea nevoia să se zugrăvească pe sine însuşi şi să se arate
lumii ca un exemplar de elită, ca omul ce-i depăşea pe toţi ceilalţi cel puţin
cu un cap – pe scurt, ca un adevărat supraom”.
Face acest lucru mai cu
seamă în romanul autobiografic Martin
Eden (după părerea lui Irving Stone „poate cel mai bun roman pe care l-a
scris Jack London vreodată şi unul dintre cele mai mari din literatura
americană”), roman în care personajul principal („Eu sunt Martin Eden!”) ne
este înfăţişat aidoma unui supraom: Îmboldit de dragostea mistuitoare ce-o
nutreşte pentru Ruth Morse de cum a văzut-o prima dată şi conştient că fata-i
este inaccesibilă atâta vreme cât el rămâne pe mai departe un marinar greoi şi
necioplit, Martin Eden se pune temeinic pe studiu şi, după ce izbuteşte să
înlăture enormul handicap datorat gramaticii sale defectuoase, vocabularului
sărăcăcios şi cunoştinţelor precare, ajunge să-i depăşească la nivelul
cunoştinţelor şi la logica argumentării unei afirmaţii pe toţi membrii clanului
Morse, ba chiar şi pe invitaţii cu ştaif ai acestora, cu toate că discuta în
contradictoriu aride chestiuni de filosofie şi sociologie şi cu toate că
partenerii săi de dialog erau cu toţii absolvenţi ai unor prestigioase
universităţi.
Şi astfel Martin ajunge să
câştige dragostea acelei Ruth „palidă ca o fantomă, sensibilă, gingaşă şi
eterată”, o dragoste care pentru el înseamnă „cel mai minunat lucru de pe lume”
şi „cel mai de seamă dar al vieţii”.
Cei doi tineri se
logodesc, chiar dacă părinţii fetei îi arată lui Martin din ce în ce mai multă
ostilitate. Vroiau pentru Ruth un soţ potrivit, nicidecum un coate-goale... Dar
întrucât Martin Eden, încrezător în steaua lui norocoasă de scriitor, refuză cu
îndârjire să urmeze sfaturile lui Ruth să-şi caute o slujbă, în pofida faptului
că manuscrisele îi sunt sistematic refuzate de reviste şi el rabdă eroic de
foame, iată că vine acea zi când fata rupe logodna şi când familia Morse nu-l
mai primeşte în casă.
Taman de-atunci scrierile
lui Martin încep să fie publicate de cele mai prestigioase reviste americane,
cărţile i se vând ca pâinea caldă şi el devine putred de bogat. Iar o dată cu
faima şi banii vine şi respectul propriei familii şi al concetăţenilor,
inclusiv al familiei Morse, respect materializat în nenumărate şi insistente
invitaţii la masă. Dar tot de-atunci (el care odinioară era atât de puternic şi
curajos încât se dovedea de neînvins în încăierări), simte deodată că l-a
cotropit oboseala (nu mai scrie nimic) şi mai ales scârba faţă de lumea în care
atâta dorise să intre pentru a fi demn de fata pe care o iubea. „Căci”, îşi
spunea Martin tot mai des, „unde erau toţi ăştia care mă asaltează cu
invitaţiile când eu crăpam de foame? Că doar eu am rămas acelaşi, iar scrierile
mele datează din acea perioadă...”
Din aceste considerente,
vizita lui Ruth nu-l mai înflăcărează, iar încercările ei de a-i redeştepta
dragostea îl lasă complet rece...
Cum starea asta persistă,
deşi medicul îl asigură că-i perfect sănătos, Martin Eden înclină să creadă că
leacul trebuincios revenirii la viaţă îl va găsi în ambianţa regenerativă din
mările Sudului. Aşa că se îmbarcă pe un vas de pasageri. Dar când vasul ajunge
în larg, el iese noaptea pe fereastra cabinei şi se azvârle în ocean.
Tot morţii sunt sortiţi de
autor şi ceilalţi doi supraoameni zămisliţi de el: Lup Larsen, personajul
principal din romanul Lupul de mare,
respectiv Ernest Everhard, eroul romanului Călcâiul
de fier, despre care afirmă încă din primul capitol al cărţii: „Un supraom
ca aceia descrişi de Nietzsche”.
Dacă romanul Călcâiul de fier are capacitatea de-a
evidenţia lupta dusă de socialistul Ernest Everhard şi de tovarăşii săi
(inclusiv de Avis Everhard, soţia lui Ernest şi cronicarul istoriei) împotriva
oligarhilor, cartea izbutind o impresionantă prefigurare a ororilor fasciste,
nu acelaşi lucru se poate spune despre Lupul
de mare, un roman mult mai puţin realizat în plan artistic. Iar asta în
pofida faptului că Wolf Larsen, căpitanul corăbiei Năluca, poate fi pe drept cuvânt considerat supraomul tipic al lui
Jack London: are o inteligenţă pătrunzătoare şi destul de bine cultivată
(Herbert Spencer este filosoful său preferat), dar mai ales are o
supraomenească forţă fizică. Dar din toate aceste supraînsuşiri nu rezultă nici
o însuşire morală pozitivă, ceea ce înseamnă că un astfel de supraom nu-i este
folositor nimănui.
Parcă simţind lipsa de
finalitate a însuşirilor lui Lup Larsen, scriitorul – după o suită de
întâmplări care se situează în vecinătatea miraculosului – le pune capăt
printr-o întâmplare neconvingătoare, ce are darul să scoată şi mai mult în
evidenţă carenţele de concepţie, mai exact notele de artificial şi forţat ale
cărţii: o tumoare cerebrală face dintr-un supraom un neputincios, adică o pradă
uşoară pentru un individ banal de teapa lui Humphrey Van Weyde.
Prin urmare, la nici unul
din aceste personaje, nu avem confirmarea artistică a autorului că supraomul ca
tip ar fi menit succesului. Ba mai mult, „obsesia supraomului”, ne avertizează
D. Mazilu, „a dăunat mult valorii estetice a operei lui London”.
De-abia scrierile scutite
de prezenţa supraomului ne arată măsura talentului narator al lui Jack London,
ca şi priceperea lui de-a închega o acţiune capabilă să-l captiveze pe cititor
de la primul până la ultimul cuvânt. În această categorie intră cele mai multe dintre
nuvelele sale, ca de pildă splendida nuvelă intitulată Dragoste de viaţă, precum şi acele delicioase romane care au ca
personaje centrale câinii (Chemarea
străbunilor, Colţ- Alb, Mihail, câine
de circ), scrieri în care îşi arată inegalabila măiestrie în pătrunderea
psihologiei animalelor.
De menţionat două dintre
caracteristicile specifice artei londoniene:
a)Strânsele legături
dintre viaţa şi opera sa: a trăit romanele pe care le-a scris şi a scris
romanele pe care le-a trăit. Dar asta nu i-a conferit înţelepciunea cu ajutorul
căreia să-şi salveze viaţa de eşecuri (şi-a îndepărtat de el cele două fetiţe
rezultate din prima căsătorie, după care vine sinuciderea la vârsta de numai 40
de ani), după cum nici opera n-a ştiut să şi-o ferească de contradicţii, precum
contradicţia dintre convingeri şi fapte (mereu s-a declarat fiu al clasei
muncitoare, dar s-a dovedit individualist, avid de bani şi de onoruri);
b)N-a fost atras de
subtilităţile psihologice şi n-a fost deloc un imaginativ. De aceea, în compunerea
personajelor feminine el a copiat realitatea. Cu toate astea, London trebuie
socotit creatorul primului tip de femeie americană modernă (independentă,
îndrăzneaţă) şi părintele nuvelisticii americane moderne prin Fiul lupului, prima sa carte (apărută în
1900), după cum – alături de Stephen Crane şi Frank Norris – el a contribuit
decisiv la primenirea atmosferei literare americane. Iată părerea lui Philip S.
Foner în această privinţă, părere exprimată în Jack London, American Rebel: „Jack London a fost acela care, mai
mult decât toţi ceilalţi scriitori din vremea sa, a spart gheaţa ce congela
literele americane şi a creat o legătură plină de semnificaţii între viaţă şi
literatură”.
Căci, completează D.
Mazilu, „Specificul artei lui London este energia clocotitoare ce izbucneşte
din fiecare pagină a operelor sale reprezentative”.
Sighetu Marmaţiei, George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu