marți, 1 septembrie 2020

Condeiul şi computerul sau Despre fărădelegile unui creion bine ascuţit faţă de un calculator scos din priză


                                   de Aureliu GOCI
 De multe ori poreclim, denumim poeţi pe cine nu trebuie – de obicei pe aiuriţi, neglijenţi sau vorbăreţi, oameni cu capul în nori, care în vreme de pandemie încă mai cred în poezie... Dar cu capul în nori sunt aviatorii, cu capul în cer sunt poeţii. Sunt oameni care nu se gândesc deloc la persoana lor fizică şi se proiectează în lumi imaginare de pe alte tărâmuri. Poetul mistic este chiar agentul divinităţii – sugerează Nichifor Crainic – pe pământ, echivalent cu profeţii şi predicatorii din Vechiul Testament. Şi deseori, chiar sunt, prin discursul lor sibilinic, oracular, presupus înţelept. Dar tinerii par a fi părăsit condeiul pentru calculatorul mult mai deştept şi aparent non-poetic prin aspectul electronic şi informatizat, dar care se dovedeşte un instrument oarecum poetic, din moment ce nu numai înregistrează poezia, ci o şi difuzează, o transmite în mii de mesaje, ca într-un număr echivalent de exemplare. Şi totuşi... de ce avem atât de puţini cititori de poezie? Calculatorul a eliminat nu numai condeiul, dar şi tipografia şi agenţia de difuzare,şi librăria, mai cu seamă în nefastul an 2020, anul epidemiei, al spaimelor și al închiderii instituțiilor culturale și nu numai culturale. Însă se pare că există un hiatus între tehnica cibernetică și poeți,și iubitori de poezie. Dar orice evoluţie porneşte de la o adversitate,şi așa iată-ne la dialectica fără sinteza contrariilor, devenite entităţi concurenţiale. S-a ajuns până acolo unde condeiul şi computerul nu mai sunt în opoziţie, ci în succesiune şi completare. Unii scriitori lucrează direct la calculator – şi aceştia sunt probabil vechii şi privilegiaţii posesori de bătrâne maşini de scris. Alţii, deşi cunosc munca la calculator, se exersează mai întâi pe coala albă de hârtie, cu vechiul condei, pentru a dezvolta şi limpezi textul final. Oricum, computerul nu a eliminat condeiul, dar a transformat maşina de scris în obiect de muzeu. Problema rămâne însă la difuzare: foarte puțini cititori folosesc calculatorul ca să afle ce mai este nou în literatură. Neîncredere în calitatea literaturii cibernetice? Neputința de a citi pe ecran? Prăpastie între emițător și receptor? Probabil că toate la un loc... Vă daţi seama că atunci când s-a inventat obiectul, de mult, a fost denumit, în spiritul epocii, „maşină”, adică tehnologie superioară care se pregătea să desfiinţeze umilul şi vechiul condei. Dar n-a făcut-o! A rămas scos din priză, pentru mulți... La români, condeiul a fost romantic sau sarcastic, duios sau pamfletar, a stat în mâna lui Eminescu pentru a da strălucire limbii române, dar şi în mâna lui Caragiale pentru a ironiza, a arăta cu degetul „fărădelegi” ale contemporanilor. El va supravieţui – prin fantezia purtătorilor de condei – plecând de la trunchiul de trestie la pana de gâscă, iar stiloul Mont Blanc aurit încă va mai semna legi şi decrete ale şefilor de stat, să sperăm că spre binele omenirii. Scriitorii au evoluat, s-au adaptat, ca orice entitate vie şi inteligentă; cu toate acestea, mulţi, cum am spus, deşi au cunoştinţe şi acces la computer, nu renunţă la condei, motivându-şi preferinţa printr-o diferenţiere stilistică a scriiturii rezultate. „Scrisul la computer îmi modifică marca stilistică, se schimbă structura frazei devenită mai concentrată şi sacadată, mai strictă faţă de elanurile divagatorii ale condeiului bine ascuţit”,susţin ei. Am cunoscut un scriitor care avea pe masa de lucru zeci de condeie bine ascuţite, puse într-o oală de lut şi cu unul singur nu scria decât câteva rânduri, apoi îl schimba cu altul. Avantajul computerului e că nu se termină niciodată şi poate să susţină un text infinit pe care l-ar „lucra” o maimuţă exersată. Probabilitatea raţională este că, în acest text fără limite ar putea să existe şi întreaga operă a lui Shakespeare. Condeiul şi computerul nu sunt în opoziţie, nu se anulează, ba chiar se completează. Sigur, mai vechi este condeiul pentru că a intrat în proverbe şi sentinţe. Creionul de lemn de brad cu un fir de grafit a apărut mult mai târziu. După aceea a apărut computerul, obiect absolut diferit. Condeiul (cel vechi, nu sinonimul creionului) mai păstra forma ţepilor lui Vlad Ţepeş, cu vârful în sus şi cu posibile rădăcini la capătul celălalt. Condeiul se răzuie pe piele, iar creionul poate mai păstrează mireasma codrilor de brad din care vine,străpuns de grafitul din centrul pământului, lemn şi el la originile străvechi, trecut printr-un proces milenar de carbonizare. Computerul are „cipuri” – care şi ele vin din adâncuri, ceea ce arată că de fapt lumea materială este tot „o apă şi-un pământ”, iar omul este deasupra ei doar prin spirit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu