duminică, 15 mai 2022

Prima ședința de Cenaclu literar în cadrul Asociației Scriitorilor din Baia Mare

 


(Cronica acestei întîlniri; autor Vasile Bele)

 

            În sala „Ioan Burnar”, din cadrul Bibliotecii Județene „Petre Dulfu”, Baia Mare, sâmbătă 14 mai 2022, s-au adunat condeierii pentru a-și da mâna (în sfârșit, gata cu pandemia!), pentru a se îmbrățișa, pentru a face bilanțul celor doi ani, de absență – când,  așa cum foarte bine știm, au fost interzise aceste întâlniri literare, din cauza pandemiei. Iată-ne, azi, liberi, putând dărui emoțiile și bucuriile adunate în acești, triști, 2 ani! Ședința a fost condusă de președinta Asociației Scriitorilor Baia Mare – poeta Florica Bud, vicepreședinții acestei asociații – scriitorii Betty Kirchmajer-Donca și Nicolae Scheianu, proaspăt membru al Uniunii Scriitorilor din România, un motiv în plus de-a-i adresa călduroase felicitări.

            Deci, dându-se „liber”, sau cum s-ar mai zice, „undă verde”, cei care au vrut și-au lăsat treburile de „uichend” și au ales să petreacă alături de poezie câteva ore, fiecare prezentându-și realizările literare de care a avut parte în acești ani. Toți cei prezenți au salutat și apreciat aceste întâlniri, rostind, că ne-au lipsit și că le-am așteptat.

 Doamna președinte sciitor USR Florica Bud, a propus, datorită faptului că abia am început sesiunea de întâlniri literare, să renunțăm la „clasica” vacanță și să ne vedem chiar și pe timpul verii – o inițiativă apreciată de către toți cei prezenți, motivându-se, că „nimeni și nimic nu ne oprește a ne întâlni și pe timpul verii!”. Doamne ajută! Toți am achiesat acestei idei, mai ales că ne era dor de întâlnirile literare... așa că, vara asta vom avea activități din plin.

            S-a citit poezie... dintre cele mai recente, unele din volumele deja tipărite, altele din volume aflate în pregătire. Poetul Gelu Dragoş a început. Are multă susţinere! Vicepreședintele Asociației Scriitorilor, scriitoarea prof. Betty Kirchmajer Donca a prezentat cea mai proaspătă realizare literară a comunității literare din orașul Seini – revista de literatură, „Sub zodia lui Eminescu”, un număr dedicat peotului Mihai Eminescu, iar scriitorul și editorul Dan Achim (Editura Gutinul, Baia Mare), a făcut acestei reviste o prezentare, apreciind valoarea materialelor cuprinse în pagini și calitatea pozelor-document, finalizând cu lecturarea unui poem semnat de Betty Kirchmajer Donca.

 Personal, am achiesat și eu urărilor și aprecierilor sincere, motivat, în plus de eleganța cu care m-am întâlnit la evenimentele culturale avute în acest modest oraș, Seini, „păstorit” administrativ, politic și teritorial de doamna Gabriela Tulbure – primar ales al acestui oraș, rugând poeta Betyi Kirchmajer, să transmită urări de bine acesteia. Am apreciat implicarea și susținerea administrației locale în ceea ce privește activitatea literară și culturală, lucru nu prea des întâlnit – o dovadă în plus că omul sfințește locul, iar cultura sau literatura este mereu cinstită și sfințită. Felicitări pentru fiecare inițiativă și susținere, în acest sens. Meritați un mare BRAVO!

            Revin, domnul prof. Gelu Dragoș, și-a prezentat, puţin stingher din cauza laudelor /fiind la a treia prezentare de volum) cartea de versuri – Singurătatea poetului - apărut în plină perioadă de pandemie și lansat în cadrul festiv, (respectându-se cerințele impuse la acea dată, nu mai mult de 50 persoane vaccinate!), inclusiv în comuna Mireșu Mare – primar ing. Ioan Mătieș! Și acestuia, din adânc de suflet, felicitări, pentru implicarea extraordinară în activitățile culturale, susținându-le. Apoi, ne-a dăruit, trei poeme din volumul amintit. Și încă un aspect punctat de Domnia Sa – (Nu aș dori să îmi scape!), este faptul că în presa noastră locală nu există, cu regularitate, Pagina de cultură, iar ziarele locale se găsesc tot mai greu. Scriitorii maramureșeni nu prea se bucură de susținere nici măcar de la confraţi. În alte timpuri, în presa locală, exista implicare și susținere puternică. Retoric, dându-i dreptate, întreb și eu: De ce? fără să găsesc un eventual, rezonabil, răspuns. Poate pe viitor... Poetul știe cel mai bine că „speranța moare ultima!”, nu-i așa? Nu aș vrea să fiu înțeles că aduc o critică pentru presa locală, dar nici laudă nu pot aduce, gândindu-mă că un popor se definește, inclusiv prin cultură. Totuși, sperăm...la Aleea Scriitorilor! Nu pentru Bele sau Dragos! Pentru cei care au pus umarul literaturii, incepand sau terminand cu Ion Burnar!

            Prof. Ștefan Herțeg, prezent și Domnia Sa, la această minunată întâlnire, ne-a dăruit câteva poeme, dintr-un volum aflat în pregătire LUT dar și unul dedicat satului natal, Groși, aflat în zi aniversară. Am apreciat mereu stilul personal al poetului Ștefan Herțeg, ba chiar am câteva încercări de a-l imita în stil... (n.a. mie nu mi-au ieșit așa de minunate precum Domniei Sale!). La fel a procedat și poetul inspector Ioan Potop, prezentându-și cel mai proaspăt volum – Antologie poetică. Pe urmele „grăuntelui de muștar”, apărut la Editura Cromatica, Baia Mare, 2022, pe care la finalul acestei întâlniri literare l-am primit cu „dedicație și iscălitură”, mulțumindu-i Doamniei Sale, din adânc de suflet, pentru acest dar. În limita timpului disponibil, voi încerca semnalarea editorială și a acestui volum. Felicitări, pentru întreaga activitate literară! 

            Scriitorul şi omul politic Vasile Tivadar a prezentat un scurt rezumat al lansării unui volum, semnat de către prof. Virginia Paraschiv și dr. Mihai Ganea. Am primit și eu invitația de a participa la lansarea acestuia, care a avut loc, zilele trecute, în localitatea Sighetu Marmației, la Muzeul " Memorialul durerii." Nu am putut onora această invitație, dar transmit felicitările mele și aprecierile sincere pentru munca depusă și-i asigur, pe autori, de respect și prețuire. Tot Domnia Sa, scriitorul Vasile Tivadar, a negat apartenența scriitorului Petre Dulfu, județului Maramureș. L-am contrazis! Ar trebui să fie un motiv de bucurie faptul că Petre Dulfu, este al nostru, al tuturor, cu atât mai mult cu cât minunata Bibliotecă Județeană, aflată în mijlocul orașului Baia Mare, îi poartă numele. După spusele lui Vasile Tivadar, „e greșit a rosti faptul că Petre Dulfu este maramureșean!”. L-am contrazis, evident. Eu, personal, simt o mândrie aparte și mă bucur să spun că Petre Dulfu, este al nostru, al tuturor, inclusiv al maramureșenilor. Aștept și alte păreri. Şi Păcală cu care am copilărit la Chiuzbaia...

Poetul popular Nelu Danci, și-a prezentat cele mai proaspete realizări literare, chiar dacă am fost în plină perioadă a pandemiei. La fel și scriitorul/prozatorul Gabi Lachner, a venit la această întâlnire, cu cele mai recente realizări. Tăcută și modesta a fost și prezența poetei Claudia Tomescu, care ne-a promis că va citi, din cele mai recente creații literare, cât mai curând, la următoarele întâlniri. Cunoscându-i opera poetică, afirm că aștept cu nerăbdare acest moment. Doamne ajută! Scriitorul Ioan Morar Meteș Chelințanu – prezent la ședința de Cenaclu, l-a contrazis pe Vasile Tivadar, alăturându-mi-se conceptului meu. Lăudabile și apreciate au fost și versurile poetei Rodica Brad Păuna, oferite, nouă, celor prezenți, cu emoție și vibrație.

Am lăsat la final, participațiunea mea. Din modestie. Eu, deși putea face acest lucru și poetul popular Nelu Danci sau prof. Gelu Dragoș, am vorbit despre proiectele noastre comune – organizarea taberei literare, ediția 2021, în trecutul septembrie, urmând să facem demersurile necesare pentru organizarea și desfășurarea, tot în această perioadă (septembrie), a ediție 2022, dar deocamdată suntem în faza de organizare, nu dăm multe amănunte. Vor veni, ele, amănuntele, cât de curând! Am prezentat cele șase volume ale „Antologiei de texte. Recenzii de cărți, personalități ale literaturii contemporane. Sincerus verba”, apărute la Editura Mircea cel Bătrân, Băile Olănești (editor Puiu Răducanu). Am mai prezentat volumul de versuri – apărut într-o ediție nouă, reeditată și adăugită – „Frunze pictate cu rouă, lacrimi și vânt”, apărut în 2021, la Editura Anamarol, București, dar și volumul „10 scriitori de nota zece”, apărut la Editura Armonii culturale, 2022. Pentru a nu monopoliza discuția, am finalizat cu un poem, de fapt, cel mai proaspăt poem, „construit”, chiar în dimineața zilei de sâmbătă, 14 mai 2022, „Te-am sădit, iubire, în inima unei lacrimi...”, pe care vi-l ofer, drept mărturie a celor rostite.

Te-am sădit, iubire, în inima unei lacrimi

(autor Vasile Bele)

 

Te-am sădit iubire în inima unei lacrimi

să porți cu tine culorile primăverii

ai cântat întâia oară

pentru florile de cireș

ecoul ți-a răspuns cu un alt refren

iar dimineața își aștepta cântecul său:

cine scutură roua?

feciorii, dimineața!".

Toate îmi amintesc de tine...

 

Azi, am să las urmele de căprioară

să rostească vorbe de dor

iar liliacul să culeagă mirosul de rouă

apoi să îl dăruiască unui câmp cu maci

în floare...

 

Cineva îmi striga umbra... fără să înțeleg pașii

O fi cucul? Curcubeul? Visul?

Poate toți... Poate iertarea...

 

Vina primului sărut îmi aparține

din prima clipă te-am găsit în lumea iubirilor

nu e vis... clipă de bucurie și emoție înmiită

te las întinerită peste trecerea timpului

doar veacul mă alintă...

Și mă întreabă „de ce doare dorul?"

dorul...

„pe ulița mândrii-n sus,

n-am de mers, dar tot m-am dus!".

 

Cine poate să înțeleagă trecutele priviri

și alintul de mâine?

Doar tu, primăvară plină de albastru!

Cine-mi va înțelege roua din pasul dimineții?

Tu, zbor de umbră printre alte cuvinte

nerostite...

 

Veacul... și-a deschis porțile de rod

înspre grădina curcubeului

înspre nucul răsărit în spatele

unui zâmbet de stele

Veșnicia... veșnicia raiului să cuprindă

zborul lacrimii și dorul primăvăratic

să nu suferi din iubire

macii din câmp își alegeau refrenul

dragostei,

„… dragoste,

ce te ții mereu numai de mine?"...

 

Și s-au trezit greierii...

Da! Era un vis... un vis adevărat

Visare... Nu pleca!

Zi binecuvântată...

(14 mai 2022)

Acesta este, în fapt, „desfășurătorul ședinței de Cenaclu din data de 14 mai 2022”. Nici puțini, nici mulți, cei prezenți ne-am promis revederea luna viitoare, tot în zi de sâmbătă, 18 iunie, 2022, ora 11.00. Doamne ajută, să ne revedem sănătoși. Și, pentru că ședința a început cu păstrarea unui moment de reculegere pentru toți cei care și-au început Marea Călătorie, înspre ceruri sau înspre ședința de cenaclu literar din ceruri, am să rostesc doar câteva nume: Dumitru Fânățeanu, Ioan Voicu, Nicolae I. Petricec, Vasile Dobra, Dumitru Rus, Ionel Sima, Nicolae Săbau, Veronica Crăciun Perșe - rugându-vă pe dumneavoastră, să mai adăugați nume, îi asigurăm pe toți, de nemurire și neuitare.

Tuturor, celor aflați în această Mare Călătorie, drum lin printre stele și îngeri!

 

Mereu, în suflet, cu emoția revederii, al dumneavoastră…

Vasile Bele – membru în Asociația Scriitorilor Baia Mare

Anul lui Dumnezeu -  2022

 

 

           

 

             

           

             

2 comentarii:

  1. Așa cum era de așteptat jandarmul nu se poate eschiva în om de cultură. Rămâne cel mult staroste de nunți. Petre Dulfu se numește și Biblioteca județeană chiar dacă avem academicieni în viată și plecați a căror nume este mai ombilical cu Maramureșului. Laurențiu Ulici, Breban,,Augustin Botiș Augustin Buzura sunt elite a căror nume poate fi atașat . instituțiilor de cultură. Fără îndoiala că filozoful Petre Dulfu este tatăl unui Pinochio local numit Pacală dar si Tohat -ul și Ulmeni-Sălaj(cum scrie și azi pe frontispiciul Gării șumuledenilor) aparține istoric și tradițional doar SALAJULUI, indiferent de împărtirea teritoriala in judete a vechiului regim comunist.

    RăspundețiȘtergere
  2. Comite al Tării Maramureșului Vasile Laszlo Tivadar de Tiodar16 mai 2022 la 04:56

    Am fo ș-om si nobili nu iobagi.

    RăspundețiȘtergere