joi, 4 august 2022

Cu drag școlii care m-a crescut


 Stimați truditori ai ”Câmpului de știință și educație”, am început școala generală în vremea când primeam  dimineața o lingură de ulei de pește, o cană de lapte și o prăjitură de mălai. Eram două clase  de a întâia, una a fost a domnului dascăl Bindiu Florea, care va fi și directorul școlii și ceilalți I-B, am fost luați de domnișoara Katiușa Berende (Ionescu)  și am început ”a învăța” în satul în care erau două clase de  analfabeți care făceau ”alfabetizarea” în aceleași clase, dar după-amiaza. 

    De învățat am învățat noi, dar din două clase  s-a restrâns la una, după  terminarea școlii primare, părinții își foloseau  copii la munca în gospodărie sau de slugă la alți. practic  pâinea ce o mâncam (era făcută de Rosemfeld Lupu) dacă mai ajungea, dar brutarul făcea 250-300 de pâini zilnic și noi eram  cinci mii în sat, numai minerii erau peste 3 sute. Cine nu ”apuca” pâine mâncau ce aveau, vara de regulă ”zamă de fansule” cu coleșă rece. în afară de uleiul de pește  și prăjitura de mălai aproape că nu era săptănână să nu primim un vaccin și bolile erau multe  și injecțiile și mai multe.
    ”Dispensarul” era clădirea vis-a-vis de  brutărie. Directorul era înv. Haralambie Manoliu, care preda ”Sportul și Ansamblurile sportive” iar el ca sportiv, era  fotbalist legitimat la ”Minerul Rodna” în divizia ”C”. În clasa a IV-, doamna Ionescu fiind gravidă  ne-a preluat domnul Bindiu Florea, an în care la clasa IV-A. Premiantul a fost Chirleșan iar la clasa IV-B am reușit  să iau primul premiu. A urmat clasa a V-a unde din două clase am rămas doar 7 elevi și ne-au  ”scos” din școala generală  profesorii Ecaterina Călugăru, Militaru Constantin, Petri Vasile, doamna Gagea,Tauger,Bejan, sunt și profesorii care mi-au semnat și pe diploma de absolvire.
    Dacă  am scris  această epistolă este pentru a spune că truda lor  nu le-a fost zadarnică și am ajuns și eu ca maistru să predau 40 de ani și am obțimut Gradații de merit, Diploma ”Gheorghe Lazăr” clasa I-a, o medalie pentru realizările de pe șantiere, am obținut  toate gradele didactice și am devenit scriitorul Toma G. Rocneanu, care am publicat 4 volume de cărți tehnice,  49 de volume de beletristică, printre care ”Minerii Ardealului” în 6 volume, unde se vor regăsi mulți dintre părinții actualilor elevi. 
    Cărțile de beletristică mi-au adus peste 60 de premii și diplome. 
    Volumele scrise de mine se află la ”Biblioteca comunală Rodna”.
    Depline succese!!!

 Cu drag Gross Toma,
 str Dr. V Babeș Nr-21/20 Baia Mare

Un comentariu:

  1. Desi perioada nu era capitalistă, noi acolo aveam serviciu și din acea muncă traiam.Cum nu era mult până la sfârșitul anului în urma unei dispute dintre un cadru didactic si un director a venit și o surpriză care nu are logica unui prunc. Cadrele tehnice de la Școala Minier au fost transferate la Exploatările minere, ei având ”obligația” să-i semneze condica și la Exploatările Miniere din Baia Mare și bineințeles sa-și țină și programa școlară. Repede s-a constatat că un om nu poate fi-n două locuri în acelasi timp și tacit s-a renunțat, dar nu fără a tăia cel puțin două sute din salariul fiecăruia. În acea vreme dacă Exploatarea nu își îndeplinea planul erau penalizați muncitorii așa că indiferent de studii, penalizări se aplicau și cadrelor didactice. La Rodna s-a făcut grevă și să nu cuprindă tot mineritul de Crăciun, cu toate că nu se făcuse planul de ani în urmă am recompensat” cu ”una sută lei ” premiu, ca apoi să se renunțe la această inepție. Dar toate au trecut, când după 3 ani Școala Mineră, a primit titlul de ”EROU AL MUNCII SOCIALIATE” CLASA A III A, ordin dat de Ministerul Minelor prin Ministerul Învățământului. T.G.R.

    RăspundețiȘtergere