luni, 2 octombrie 2023

Scrisoare pastorală. Foaie periodică gratuită a Parohiei Malovăţ – Mehedinţi. Anul XXIII (2023), nr. 501 (1 – 15 Septembrie)

 

Dragii mei enoriași!

A venit septembrie cu toate bucuriile și tristețile sale. Clopoțelul cheamă din nou copiii la școală, însemnând o nouă etapă în lungul drum al formării lor ca oameni. Începe gospodarul să strângă recoltele de toamnă și, acolo unde a vrut Dumnezeu, septembrie vine încărcat ca un Moș Crăciun din poveștile copilăriei.

Vine septembrie și începe sezonul nunților și al botezurilor. Se culege via, se face mustul, se coc merele, perele, piersicile, nucile și ce mai dă Dumnezeu. Se pun murăturile de iarnă, începem să ne interesăm de lemne de foc, de hăinuțe mai groase și de încălțăminte mai rezistentă. Încep arăturile de toamnă și semănăturile de grâu și de orz pentru anul care vine și din nou simțim mirosul proaspăt al pământului.

Vine septembrie și simțim cum ni se furișează în suflet nostalgia trecerii timpului, trecerii noastre prin lume. Auzim prin sânge viscolul apropiatei ierni și ne înfiorăm. Ne uităm în urmă la primăvara și la vara, care s-au dus pentru totdeauna pentru mulți dintre noi și privim cu strângere de inimă toamna și iarna, cu care, vrem nu vrem, vom da piept.

E trist septembrie, fiindcă ne amintește că suntem călători pe acest pământ și că fiecare clipă e un pas spre hotarul eternității. E trist septembrie, fiindcă ne pleacă pruncii și nepoțeii la școală și rămâne casa cufundată în tăcere și-n singurătate, ca un preludiu al unor tăceri viitoare tot mai prelungite.

E trist septembrie, fiindcă încep beteșugurile să-și facă simțită prezența cu fiecare adiere de vânt, cu fiecare picătură de ploaie. E trist septembrie, când vezi că seceta a distrus tot și toate, că munca ta de o vară s-a dus pe apa sâmbetei, că-n hambar nu pui decât vânt și zdrențe de speranțe.

E trist septembrie, când vezi că toate se scumpesc, că salariul sau pensia nu-ți ajung să-ți iei strictul necesar pentru tine, pentru familie, că puterile ți-s tot mai puține, iar povara vieții tot mai grea. E trist septembrie, când vezi că atâtea promisiuni mărețe ale unor mori de vânt au fost doar simple trăncăneli amăgitoare, că gropile de pe drumuri sunt tot mai mari și mai amenințătoare, că facturile îți cresc de la o lună la alta, că mâncarea ți-e tot mai otrăvită, că spitalele tot mai puține, că medicamentele tot mai greu de procurat.

E trist septembrie, când ești bătrân și bolnav, când ai pe cineva bolnav în familie și te uiți în cer și în pământ, neștiind dacă mai apuci sau dacă mai apucă ziua de mâine. E trist septembrie, fiindcă începe sezonul în care se înregistrează cele mai multe decese din timpul anului și, din păcate, majoritatea cauzate de cancer!

Biserica a rânduit în această lună două momente dătătoare de speranță: începutul anului bisericesc la 1 Septembrie și Nașterea Maicii Domnului – Începutul mântuirii noastre, la 8 Septembrie. Omul religios găsește resurse în ele, în speranța lucrării lui Dumnezeu în lume, într-o anumită atitudine specifică față de viață și de problemele ei, găsește reazim în credința în Hristos și greul nu i se mai pare atât de greu, tristețea nu i se mai pare atât de mare, iar crucea vieții îi este mai ușoară.

Pe culmile disperării mi se pare a fi cel fără de credință, pentru care miezul nopții înseamnă lăsarea cortinei pentru totdeauna, fără ca prin sau pe lângă ea să se mai poată zări Luceafărul de ziuă!

*

Sentimentul singurătății.

Ne simțim tot mai singuri: ca civilizație, ca generație, ca indivizi. În imensitatea universului, ne tot întrebăm dacă mai există undeva viață, dacă Pământul este singura planetă locuită. Tresărim când se vorbește de extratereștrii, de OZN-uri….

Suntem singuri ca generație, cumpănă între cei ce-au fost și cei ce vor veni, între trecut și viitor. Scrutăm veacurile cu ajutorul istoriei, arheologiei, arhivisticii, antropologiei, paleontologiei, vrând să știm câte ceva – cât mai mult dacă se poate! – despre părinții noștri.

Folosim viitorologia cu toate disciplinele ei, ca să aflăm ce vor face copiii noștri peste veacuri. Toate acestea se fac numai de dragul de a ști? Sau este o reflexie a sentimentului nostru de singurătate pe pământ. Căci, de fapt, în contextul generațiilor, suntem ca un copil pierdut, care-și caută rostul, trecutul și viitorul.

Cel mai acut se simte sentimentul acesta la nivelul individului. Întotdeauna a fost și va fi așa, dar mai cu seamă într-o economie care se vrea de piață. S-au multe, foarte multe legături dintre părinți și copii, dintre frați, dintre soți. Interesele materiale, setea de înavuțire, lăcomia, corupția de tot felul, au izolat individul de familie, de rude, de prieteni, de societate.

Fiecare luptă cu fiecare și cu toți ceilalți. Lupta însăși pentru supraviețuire devine tot mai acută. Nemulțumirile și dezamăgirile macină încrederea între oameni. Oamenii se grupează acum în funcție de interese și apucături. Iubirea, cinstea, onoarea, talentul, dreptatea, adevărul sunt glume vechi pentru mulți. Altele sunt valorile, alții devin și oamenii. Este o evoluție periculoasă, care trebuie să dea de gândit.

Omul se simte tot mai singur, tot mai încolțit, tot mai nesigur. Creșterea alarmantă a criminalității, a infracțiunilor de tot felul, a hoției, corupției, prostituției, înșelătoriei, mafiotismului, nonvalorilor sunt doar câteva dintre bolile societății noastre. Ești în centrul atenției atâta vreme cât ești util, apoi, ușor-ușor, ești părăsit, uitat. Este drama atâtor bolnavi și bătrâni!

Din punct de vedere religios-moral, omul nu este singur, nu poate să fie singur. Dumnezeu este cu el, îi bate la ușă. Depinde însă de om și numai de el, dacă vrea să deschidă.

Cu Dumnezeu alături nu ești singur, nu poți fi singur, nici aici, nici în veșnicie. Ca să fii cu El, își trebuie atât de puțin… E suficient să fii OM!

*

Te-am visat azi-noapte, Doamne!

 Redăm mai jos o frumoasă poezie cu acest titlu, semnată de actorul și poetul Cornel Palade:

„Te-am visat azi-noapte, Doamne,

Nesfârșit și-ngândurat!

Purtai primăveri pe umeri,

Te-am simțit înfrigurat.

 

 Și din candelă lumina

Către cer m-a ridicat;

Doamne, Te-am visat azi-noapte,

Lângă mine, lângă pat.

 

 Un oftat prelung în pace,

Un timp efemer!

Stă iubirea răstignită

Între patimă și cer.

 

 Stă speranța prinsă-n frică,

Iaduri ard prin mănăstiri.

Și abia se mai ridică

Colbul pus peste-amintiri!

 

 Te-am visat azi-noapte, Doamne,

Când mi-era pământul greu.

Sta minciuna prinsă-n rame,

Eu stăteam cu Dumnezeu.

 

 Și m-ai luat, Doamne, în brațe

Și din pat m-ai ridicat,

Amândoi într-o treime,

Tu – iertare, eu – păcat!

 

 Și în zorii dimineții,

Când visul s-a risipit

Și Te-am căutat, o, Doamne,

Însă nu Te-am mai găsit!

 

 Timpul vine, timpul trece,

Veșnicia e popas,

Doamne, Te-am găsit în mine,

Ai plecat, dar ai rămas!”

*

Valentina. 

Despre Valentina Gârlă din Iaşi s-a auzit până departe, în ţară şi străinătate. S-au scris cărţi şi articole despre dânsa, a participat la diferite emisiuni televizate, participă la întâlniri cu publicul, altfel spus, trăieşte în mijlocul lumii şi al evenimentelor.

Valentina s-a născut într-o familie numeroasă. Nenorocirile nu au ocolit-o nici în ani copilăriei, ba dimpotrivă, au marcat-o pentru tot restul vieţii. Un accident stupid i-a cauzat pierderea vederii pentru tot restul vieţii. Se părea că totul este pierdut, că va ajunge o cerşetoare oarecare, aşa cum sunt mulţi. Dar n-a fost aşa. Fetiţa aceea era o luptătoare. Nu s-a dat învinsă şi Dumnezeu a ajutat-o să fie şi o învingătoare. Nu s-a lăsat pradă deznădejdii. Cu eforturi, pe care numai Dumnezeu le ştie, şi-a dezvoltat alte simţuri şi organe de simţ. Aceasta a făcut ca azi să ajungă o adevărată vedetă.

Valentina a început încă din copilărie să vadă cu ochii săi interiori. Ştia exact ce se petrece în jurul său, cât şi la distanţe foarte mari, depăşind astfel cu mult pe cei pe care aveau vederea perfect sănătoasă. Valentina citea lucrurile şi oamenii. Le descifra trecutul, prezentul şi viitorul, le descoperea tainele şi bolile, gândurile şi leacurile. Uşor-uşor, lumea a înţeles că are de-a face cu un adevărat fenomen. Copilăria şi tinereţea au însemnat pentru Valentina muncă de rob, asprimea vieţii până la insuportabilitate, umilinţă şi lacrimi. Handicapul de care suferea fizic îi cauza o suferinţă psihică mult mai mare. Dar nu s-a lăsat învinsă!

Capacităţile sale paranormale au continuat să se dezvolte, făcând-o pe Valentina tot mai căutată. Au început să-i bată la poartă medici şi miliţieni. Valentina ştia ca nimeni altul să pună diagnostice, să indice leacuri, să descopere infractorii.

Se părea că e o biruitoare. Părea numai! Nenorocirile nu o ocoleau. În urma unei suferinţe necruţătoare, soţul a rămas imobilizat la pat pentru tot restul vieţii, iar unicul copil s-a stins…!

Şi totuşi…, Valentina a găsit puterea necesară să meargă mai departe, să nu se dea înfrântă. Şi-a continuat activitatea în spitale şi pe unde era nevoie de dânsa. Şi era multă nevoie, fiindcă era şi multă suferinţă în lume. Suferinţă trupească şi sufletească! Iar dânsa nu putea să rămână indiferentă la aceasta. Uita propriile suferinţe şi se dedica alinării suferinţei celorlalţi. Înainte de ’89 se vorbea în şoaptă de Valentina. După aceea, existenţa ei n-a mai fost un secret. Vestea ei s-a dus până departe, aşa că cei de la NASA au invitat-o în SUA, ca să-i testeze capacităţile paranormale pe care le avea.

La o discuţie pe care am avut-o cu Valentina în particular şi apoi într-o emisiune TV, am fost uimit în primul rând de modestia şi de seninătatea acestei femei. Zâmbetul ei încurajator dădea speranţă şi celor fără de speranţă. Nu uita niciodată să-i îndrume pe toţi spre credinţă puternică în Dumnezeu, singurul Doctor adevărat. Radiografia pe fiecare de la cap până la picioare şi-i spunea ce boli a avut, ce boli are şi ce primejdii îl pasc în viitor. Dincolo de aceasta, le vorbea de bolile sufleteşti, de patimile şi apucăturile fiecăruia, de pericolele ce-l aşteaptă. Totul era exprimat într-o pitorească limbă românească presărată de regionalisme moldoveneşti. Nu accepta să i se spună „Doamna Valentina”. Replica ei era dezarmantă: „- Când m-am botezat, mi-a pus numele Valentina, nu Doamna Valentina!”.

Era îngrozită de câtă meschinărie sufletească „vede“ în oameni, în aura lor. Credea cu tărie în posibilitatea de redresare morală a societăţii româneşti.

Pretutindeni era asaltată de cei care aveau nevoie de ajutorul ei. Lucrul acesta te uimea. Eram obişnuiţi să vedem nevăzătorii la colţul străzii cerşind ajutorul trecătorilor. Iată că Valentina a ajuns în situaţia de a i se cerşi ajutorul de cei consideraţi de societate „întregi“. Discuta cu oameni învăţaţi şi oameni simpli cu uşurinţă, deşi a absolvit doar clasa I-a…! Aşa cum s-a spus în repetate rânduri, Valentina este un fenomen!

*

File de jurnal – 1 Martie 1984.

„1 Martie m-a găsit tremurând în Gara de Nord. La ora 4 ne-a dat afară ca să facă curățenie. Halal organizare! M-am dus dimineața la un centru de optică. Mi-au spus că-mi fac ochelarii în vreo zece zile. La alt centru mi-i făceau în 30-40 de zile. Am dat 60 lei peste preț și mi i-au făcut într-o jumătate de oră! S-au găsit și rame, și lentile, și aparat de șlefuit, și bunăvoință. Cucoanele de acolo m-au învățat să pun miere în ochi, ca să-mi dispară punctele negre. Una dintre ele făcuse așa în urmă cu 15-20 de ani și nu mai avea nimic (…).

Am mers apoi la Biblioteca Academiei și l-am căutat pe Domnul Constantin Stihi-Boss. M-a asigurat că-n câteva zile îmi va trimite traducerea articolului Cronografele – elemente ale influenței bizantine la români. A stat cu mine mai bine de o jumătate de oră și mi-a vorbit de Școala de Psaltichie de la Putna, despre manuscrisele de inestimabilă valoare, care au provenit de la această școală de cultură muzicală bizantină. Bulgarii susținuseră că ar fi influență bulgărească, dar au pierdut pariul. Domnul Boss m-a invitat să colaborez la un nou volum din seria Eminesciana, ce este în curs de pregătire la Editura Academiei. Mi-e teamă că nu prea găsesc cu ce să colaborez. Domnul Boss m-a sfătuit să fac tot posibilul și să părăsesc Bârda, să mă stabilesc într-un centru universitar, dacă s-ar putea în București. Să mă agăț de vreun profesor sau episcop ca să mă ajute să intru în București, chiar de-ar fi să accept o slujbă de mizerie. „- În dumneata arde o flacără, pe care nu ai dreptul s-o stingi. În Bârda, indiferent cât ai încerca să te menții pe linia de plutire, te vei plafona cu timpul, te vei plafona și astfel te vei pierde. Cu orice risc și sacrificiu părăsește Bârda până nu e prea târziu!” I-am spus, calm și decis, că nu se merită să dau Bârda pe București!

Domnul Boss mi-a arătat clădirea Editurii Academiei, care tocmai începuse să se demoleze. Se va demola, de asemenea, și clădirea Academiei. Doamna Ceaușescu vrea să-și construiască ceva mai acătări în spațiul respectiv. Încă nu se știe care va fi soarta Bibliotecii Academiei.

Domnul Boss arăta jalnic: părul lung, slinos și răvășit, cu un palton murdar și vechi, cu pantofi scofâlciți, cu un spirit oarecum haotic.

M-am dus la Mănăstirea Antim. În spatele Operetei e un teren viran de câteva zeci de hectare cu moloz. Au fost acolo demolări impresionante, pentru a se amplasa noul centru politico-administrativ, după concepția președintelui Ceaușescu.

Am vorbit cu Domnul Toader Doroftei. Mi-a arătat revista „Nădejdea”, pe care o scoate Părintele Dan Miron la Hamburg. I-am luat adresa lui Dan Miron și fostului meu coleg de facultate Panait Dumitru, azi Teofil, superiorul Bisericii Ortodoxe Române de la Ierusalim.

L-am întâlnit pe Părintele Prof. Neculai Șerbănescu. Era în cizme, plin de noroi. Plângea. În zilele următoare trebuia să-i demoleze biserica Albă-Postăvari (sec. XVI), la care slujise 40 de ani. Patriarhul Iustin n-a vrut să miște un deget ca să o salveze. Profesorul l-a caracterizat drept „o cârpă, care n-a dat niciodată piept cu viața și cu greutățile ei”. Părintele Șerbănescu a deplâns starea actuală a Institutului Teologic din București. Tânăra generație de cadre e pusă doar pe căpătuială și pe afaceri. Mi-a spus că și dânsul a realizat împreună cu Teodor Manolache bibliografia revistei „Biserica Ortodoxă Română” la 75 de ani de la apariție, dar că patriarhia nu a vrut să le-o publice. Atitudinea patriarhului nu trebuie să mă mire. Nu e decât o mumie folosită ca marionetă și nimic mai mult. M-a rugat să-l vizitez când mai vin în București, să țin legătura cu dânsul „cât voi mai fi în viață!” M-a felicitat pentru activitate și ne-am despărțit prietenește. M-a impresionat mult!

Am reușit să prind rapidul de la ora 14. Am ajuns în Severin la ora 19. În compartiment am fost cu un cetățean din Craiova. Pe 10 februarie se întorsese din Libia, unde fusese detașat doi ani. Fusese în București cu nevastă-sa ca să cumpere de la „Comturist” lucruri pe valută. Mi-a spus că se muncește greu pe șantierele de detașați. Temperatura de 60-70°C e sufocantă. Valurile de nisip și aer sărat de la mare sunt aproape insuportabile pentru un european. El fusese pe un șantier de construcții. Sub aspectul civilizației, Libia este o țară foarte înapoiată. Industria e aproape inexistentă, agricultura primitivă, libienii sunt de o lene proverbială. Orașele sunt foarte murdare. Toate mizeriile sunt aruncate în stradă, inclusiv cadavrele de animale. Cea mai mare parte a populației trăiește în stare de sărăcie alarmantă. Majoritatea sunt analfabeți. Femeia este ținută tot în stare de înapoiere, conform uzanțelor tradiționale. Mohamed el Gadafi a interzis poligamia. Pușcăriile sunt groaznice. Pentru fiecare deținut e câte un gardian. Deținutul e legat burduf și gardianul îl bate în mod sălbatic cât e ziua de lungă. Se recurge apoi la diferite schingiuiri și maltratări sălbatice. Cea mai grea condamnare e de 80 de zile, dar rare sunt cazurile când cineva mai poate scăpa cu viață după o asemenea condamnare. Sunt permise înlocuirile deținutului cu alte persoane din familie, ori plătite anume.

Muncitorii străini din Libia fac construcții civile, militare și industriale. Românii care lucrează în Libia primesc salariul în țară. În Libia primesc casă și diurnă 58 dinari pe zi. Dinarul libian are însă forță economică mare, cât aprox. 48 dolari americani. Până în urmă cu 3-4 ani românii aveau 95 dinari diurnă, dar li s-a scăzut. Diurna respectivă o depun la bancă și de acolo li se dă o dovadă. În baza acesteia pot să cumpere de la magazinele „Comturist” tot felul de obiecte din import. În Libia mulți dintre românii de acolo lucrează particular în timpul liber și astfel pot să-și rotunjească veniturile.

În compartiment era și un bănățean. Acesta a spus că din Banat continuă să emigreze legal și ilegal numeroși cetățeni, asumându-și tot felul de riscuri.”

*

Ajutoare și donații.

În această perioadă parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații astfel: Un credincios, care nu vrea să i se știe numele, donează 3.500 lei, contravaloarea celor 70 noptiere pentru Azilul de la Strehaia; Doamna Cergan Mirela din Franța: 770 lei; Domnul Mema Irinel din Tr. Severin, fiu al satului Bârda: 200 lei; Domnul Guran Lucian din Tr. Severin: 150 lei; Domnul Ing. Ion Meilă din Tr. Severin, fiu al satului Malovăț, Doamna Prof. Elvira Petrescu din Oradea, Doamna Predi Paulina din Tr. Severin, fiică a satului Bârda: câte 100 lei;

Dumnezeu să le răsplătească tuturor!

*

La sfârșitul lunii octombrie vom face o vizită la Azilul-spital din Strehaia. Vom duce acolo cu acest prilej 70 porții mâncare (ciorbă de perișoare, sarmale cu mămăligă, ceafă la grătar cu pireu, cozonac, prăjituri, suc și apă minerală). Au nevoie, de asemenea, de 70 noptiere de pat și 70 saltele cu dimensiunile de 90/2000 mm. Am sondat situația în mai multe magazine și ateliere de mobilă pentru noptiere. Prețurile au variat între 90-300 lei/buc. Până la urmă, am găsit un om al lui Dumnezeu, patronul unui atelier de mobilă, care a fost de acord să ne confecționeze 70 noptiere, cu 50 lei/buc. Am găsit, de asemenea, un credincios, care nu vrea să i se știe numele, dar a donat 3.500 lei, costul celor 70 noptiere.

 Cele mai ieftine saltele le-am găsit la prețul de 280 lei/buc. Deocamdată nu avem bani pentru ele, dar, dacă va vrea Dumnezeu să ne trimită vreun om al Său, care să facă o donație în acest sens, vom comanda și saltele, în funcție de banii de care vom dispune.

Așadar, orice donație în acest sens este binevenită.

*

Publicații.

 În această perioadă, preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: „Scrisoare pastorală” – 498, pe blogul Domnului Ben Todică, directorul postului de radio în limba română din Sydney (Australia), 20 aug. 2023 (https://bentodica.blogspot.com); în „Observatorul”, Toronto (Canada), 24 aug. 2023, ediție și on-line (http://www.observatorul.com); „Scrisoare pastorală” – 500, în „Moara lui Gelu”, Baia Mare, 16 sept. 2023 (https://moaraluigelu.blogspot.com); în „Armonii culturale”, Adjud, 17 sept. 2023, ediție on-line (https://armoniiculturale.ro); în „Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 18 sept. 2023, ediție și on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); în „Observatorul”, Toronto (Canada), 19 sept. 2023, ediție și on-line (http://www.observatorul.com); Încurcă lume, în „Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXV(2023), nr. 1196 (23 sept.), p. 12; In memoriam: Pr. Prof. Neculae Șerbănescu, în „Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 25 sept. 2023, ediție și on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); Piranda, în „Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXV (2023), nr. 1197 (29 sept.), p. 12.

*

Parohia noastră a republicat cărțile regretatului Părinte Pr. D. Bălașa, Țara Soarelui și Marele atentat papal.

*

Simpozioane. Asociația Vlahilor din Bulgaria l-a invitat pe preotul Dvs. să participe la Simpozionul internațional din zilele de 27-29 oct. la Vidin, dedicat Sfintei Cuvioasei Teofana Basarab. Preotul s-a înscris cu comunicarea Sfânta Cuvioasa Teofana Basarab, cea mai importantă personalitate românească din sudul Dunării. Organizatorii au dat curs solicitării preotului Dvs. și l-au pus în program să-și țină comunicarea pentru vineri, 26 oct., fiindcă pe 27 și 28 trebuie să fie în parohie, la dispoziția Dvs. Părintele Arhim. Ioachim Pârvulescu, starețul Sfintei Mănăstiri Lainici, s-a oferit și anul acesta să suporte costul al 100 exemplare din cartea preotului Dvs., Viața Cuvioasei Teofana Basarab, pe care urmează să le donăm participanților la simpozion. Dumnezeu să-l răsplătească!

Episcopia Severinului și Strehaei l-a invitat pe preotul Dvs. să participe la Simpozionul „Țara Severinului – oameni, fapte, locuri”, ce se va desfășura la Tr. Severin în zilele de 30-31 Oct. Preotul s-a înscris cu două comunicări: Un manuscris inedit privind începuturile școlii din satul Malovăț și Mărturii ale localnicilor referitoare la ofițerul Nicolae Trocan, luptător anticomunist.

*

 Zâmbete.

☺„Doamne, ia de pe mine câteva kilograme și dă-le celor nevoiași!”

☺Nu știu dacă se observă, dar eu fac sport extrem. Extrem de rar…

☺Inteligența este: 1. Normală (Înțelegi multe lucruri…); 2. Subtilă (Înțelegi aproape toate lucrurile); 3. Excepțională (Reușești să te prefaci că nu ai înțeles nimic).

☺Ce folos că ești prost, dacă toate locurile din guvern sunt deja ocupate…?!?

☺Nu mai scumpiți benzina, că eu nu fac școala de șoferi să merg tot pe jos!

☺Ardelenii contestă codul portocaliu de caniculă. Tot ce-i sub 40 de grade intră la categoria „răcoritoare”.

☺Care e diferența dintre doctori și pacienți într-un spital de psihiatrie? Pacienții se fac bine și pleacă!

☺Care este deosebirea dintre frigul de afară și cel din casă? Ăla de-afară e pe gratis…

☺Ce sunt rușii? Prieteni sau frați? Frați, că prietenii ți-i poți alege…

*

Excursii-Pelerinaje. 

Pentru marți, 3 oct., organizăm o excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Tr. Severin – Malovăț – Bârda – Tg. Jiu – Mănăstirea Polovragi – Mănăstirea Horezu – Mănăstirea Bistrița – Rm. Vâlcea – Mănăstirea Curtea de Argeș – Mănăstirea Dintr-un Lemn – Mănăstirea Govora – Tg. Jiu – Malovăț – Tr. Severin. Prețul este 70 lei/pers. Până acum, când redactăm acest număr din „Scrisoare”, s-a completat numărul necesar pentru un autocar și avem „la rezerve” 13 solicitanți. În cazul în care se vor completa 30, vom taxa și un microbuz, în caz contrar vor merge numai primii 55 înscriși.

În prima jumătate a lunii noiembrie vom organiza o excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Tr. Severin – Malovăț – Bârda – Tg. Jiu – Mănăstirea Vișina – Mănăstirea Lainici – Petroșani – Hațeg – Mănăstirea Prislop – Mormântul Părintelui Arsenie Boca – Biserica Densuș – Caransebeș – Mănăstirea Teiș – Mănăstirea Piatra Scrisă – Tr. Severin – Bârda. Prețul provizoriu este de 60 lei/pers. Așteptăm înscrieri.

*

Amărăciuni.

 De multe ori unii dintre Dvs. faceți pomeni sau parastase pentru cei plecați dincolo din familia Dvs. Sunt anumite zile la care trebuie făcute pomenirile respective, până la șapte ani de la deces. Majoritatea, când faceți o astfel de pomenire, separat pomeniți și pe ceilalți membrii ai familiei Dvs. decedați, părinți, moși, strămoși, frați, soți, soții, copii etc. E foarte corect. Se întâmplă însă cazuri când se face o astfel de pomenire numai pentru o singură persoană. Parcă aceea n-ar fi avut și ea părinți sau alte rude. Exact ca-n noile buletine: n-are tată, n-are mamă, e făcut de o mătușă a sa! Oare, este greu să iei din parastas 2-3 colăcei, un pahar de băutură, o farfurie de mâncare și să faci un pomelnic pentru toți ceilalți decedați ai familiei? E greu ca atunci când dai de pomană să numești și pe aceștia? Nu alimentele și hainele și celelalte împărțite vor merge la cel decedat. Hrana, băutura și îmbrăcămintea sufletului celui decedat sunt milostenia și rugăciunea (slujba) ce se fac. De ce n-ar beneficia și ceilalți ai Dvs. de un pic de milostenie și de rugăciune? Acestea sunt ca niște scrisori pe care le trimiteți de aici și le dovediți că încă sunteți în viață și încă nu i-ați uitat ca un pahar cu apă pentru cel însetat. Milostenia și rugăciunea pentru cei decedați sunt punțile de legătură între cele două lumi, clădite pe cablurile iubirii. Când faceți nuntă, botez, praznic, nedeie sau altă festivitate legată de viața Dvs. n-o faceți singuri, cu ușile închise, cu pătura în cap, ci invitați pe cât mai mulți să ia parte la bucuria Dvs. Faceți-le și celor plecați această bucurie! Au atât de puține!

*

Anunțuri.

♦În cazul în care cineva nu are posibilitatea materială de a asigura copiilor săi necesarul pentru începerea anului școlar, este rugat să ia legătura cu preotul;

♦Cineva are de vânzare rățoi și gâscani.

*

Program.

În cursul lunii Octombrie avem următorul program de slujbe: 1 Oct. (Bârda); 7 Oct. (Bârda – Malovăț); 8 Oct. (Malovăț); 14 Oct. (pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 15 Oct. (Bârda); 21 Oct. (Bârda – Malovăț); 22 Oct. (Malovăț); 26 Oct. (slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț la ora 12.30); 28 Oct. (Bârda – Malovăț); 29 Oct. (Bârda). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@ gmail.com

Sănătate, pace și bucurii în casele și în sufletele Dvs.!

 

Pr. Al. STĂNCIULESCU-BÂRDA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu