În această lună decembrie am văzut oameni afectați de stresul Crăciunului. Pare că unii au așteptat nu Crăciunul, ci trecerea cât mai rapidă a perioadei de Crăciun … Am citit multe postări îmbufnate, scrise morocănos de persoane nemulțumite că ceilalți trăiesc spiritul Sărbătorilor de Crăciun altfel decât ar trebui. Că uită de subiectul sărbătorilor, care este Nașterea Domnului. Că aleargă după cadouri și chilipiruri, umflând conturile comercianților. Că se îmbuibă în loc să postească și să se roage. Că își pierd vremea prin târguri luminate și colorate pe bani prea mulți de la buget etc. Cei care ne dojenesc astfel nu sunt persoane rău-intenționate, dar îmbufnările lor morocănoase nu fac altceva decât să se înscrie în corul celor care vor ca tot ceea ce înseamnă Crăciunului să se anuleze, ca nu cumva omul nou să fie deturnat de la progres și de la magia științei.
Dar …
Așteptăm și celebrăm Crăciunul, adică simbolul
Nașterii Domnului, cu credința că la anul o vom putea lua de la capăt,
primeniți, liberați de eșecurile, zilele rele și necazurile de peste an. Când
cântăm colinde despre vestea venirii pe Pământ a Domnului, despre victoria
luminii, despre steaua care strălucește și lumii vestește, cântăm și sperăm la
propria (re)naștere, la ieșirea noastră din groapa emoțională.
Cei care cred își pot recăpăta entuziasmul de a
trăi, în felul magic și copilăresc de a fi al colindelor, care ne îndeamnă la
străduința de a fi mai buni, chiar și sub forma obiceiul de a face daruri, de
care profită comercianții.
Comerțul ocazionat de această credință și de
tradițiile din jurul ei este mai onest decât continentele de bani făcuți din
boala, captivitatea, frica și nenorocirea altora sau din crize, pandemii și
războaie mai mult sau mai puțin inventate.
Crăciunul este și aspru, pentru că te provoacă, te
obligă chiar la introspecție. Ce ai făcut cu viața ta? Ai fost bun? Ai oferit
mai mult decât ai primit, ca să fii binecuvântat, așa cum spunea Sfântul Pavel?
Ai încercat măcar să fii cea mai bună variantă a ta? Te-ai uitat sincer în
oglindă fără să ai pornirea de a o sparge?
Să nu uităm: Crăciunul a fost, pe vremea
comuniștilor, evadarea din chingile totalitare, ușa secretă, utilizată chiar și
de nomenklatura comunistă, prin care reintram în universul (teoretic) interzis
al credinței și libertate. A fost un continuu protest contra acelei tiranii.
Azi, când tradițiile străvechi și creștinismul sunt
supuse unui neîntrerupt tir al anulării, Crăciunul redevine un portal al
evadării din totalitarism.
Plandemia nu a reușit să ne anuleze bucuria de a
trăi, credința, libertatea și magia sărbătorilor în familie, dar cei ce urăsc
Crăciunul insistă să ne dez-încânte și să ne afunde în așa-zisa lor trezire
prin invențiile lor corecte politic și crizele regizate cu scopul de a ne pune
în permanentă stare de sub-viețuire, ca ființe șterse, invizibile, fără
scânteiere și personalitate, simplu de remodelat.
Dar, mai ales, Crăciunul este despre apărarea contra
nimicniciei, despre calea de urmat pentru a evita să devenim inutili social sau
figurine de plastilină în mâinile rău-intenționate ale stăpânilor păpușilor.
Treziții, corecții politic, elitele de la capătul
sforilor – toți vor să evacueze credința din om și, mai ales, creștinismul.
Însă acel gol creat prin evacuare nu se umple cu ateism (care, oricum, este
urât, este cenușiu, este patetic), ci cu superstiții de înlocuire, precum
covidismul, claimătcengiul, zodiacul, știința canonică sau antinatalismul
(pentru care omul este virusul care infectează planeta, deci trebuie combătut
și redus la stadiul de rumegător). Apostolii și sfinții sunt înlocuiții cu
„eroii din linia întâi”, gretele, bilgheiții, obamele …
Ateismul și religiile de substituție nu consideră
omul decât o vietate a stupului, indistinctă, un contribuabil la bunăstarea
roiului (dar, mai ales, a reginei …), un luptător pentru „binele mai mare”,
care vine din și pleacă înspre neant, unde nu este nimic și unde nu se
regăsește cu nimeni, deci piere.
În schimb, credințele vechi și, mai ales,
creștinismul văd în om un suflet nepieritor, a cărei scânteiere divină este
vizibilă și aici, în viața pe Pământ, dar și în neantul etern.
Colindatul copiilor de Crăciun este despre bucuria
și rostul vieții, despre libertate și despre scânteia divină din noi. Să avem
grijă să nu se piardă acest tezaur. Îmbufnați și morocănoși sau nu, am fi toți
pierduți în lipsa lui.
Colindul care spune “de Crăciun fii mai bun” nu este
despre a fi bun doar o lună pe an, iar în restul anului să fii cum ai chef, ci
despre a fi mai bun și mai onest cu tine pentru a te schimba emoțional și
structural la anul.
Așa că, fraților, vă urez: (i) să fim onești și (ii)
să fim mai buni, că avem nevoie de noi.
Autor:
Gheorghe
Piperea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu