Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, transmite, în Pastorala sa de Crăciun, ca medicii și asistenților medicali să aleagă viața și să nu mai accepte uciderea pruncilor nenăscuți. „Uciderea de prunci a devenit un produs social, oferit și consumat, în văzul și cu complicitatea tuturor, de cei care se consideră „păzitori ai vieții”: medici, tați și mame”, afirmă Înaltpreasfințitul Părinte tomitan. „Credincioșii medici și asistenți să stăruie cu curaj în rândul colegilor pentru încetarea practicii barbare a vărsării „pe treizeci de arginți” a sângelui nevinovat.” cere ÎPS Teodosie în Pastorala sa mișcătoare pe care o redăm integral mai jos.
Ӡ
TEODOSIE,
prin
harul lui Dumnezeu Arhiepiscop al Tomisului,
Clerului
și poporului dreptcredincios din cuprinsul Arhiepiscopiei Tomisului,
Bucurie
de la Domnul Întrupat iar de la noi părintească îmbrățișare!
Iubiți fii duhovnicești,
Din Duhul Sfânt și din Fecioara Maria Se naște Cel
ce este Același ieri și astăzi și în veci (Evrei 13, 8). Pe „Domnul Cel
preaînălțat”, Care S-a pogorât la noi din sânurile Tatălui, Îl aflăm cu emoție
în Biserici.
Pruncul plânge în brațele Maicii preacurate știind
că „întru ale Sale a venit dar ai Săi nu l-au primit” (Ioan 1, 11). Ni se
încredințează Întreg, într-o totală renunțare la Sine, așa cum mărturisește un
vechi colind românesc: „Pe Fiul în al Său nume/ Tatăl L-a trimis în lume/ Să se
nască/ Și să crească/ Să ne mântuiască”. Nimic din ceea ce cunoaștem sau vom
cunoaște vreodată nu se compară cu dragostea Lui sinceră și nevinovată,
dătătoare de nemurire și sfințenie. Împreună cu păstorii și magii, ne apropiem
de Neprețuitul Dar iar în strigăt de biruință „Leru-i ler!” Îl chemăm prin
slujitorii euharistici ai comunității.
Nașterea
sfințeniei în familia creștină
Întrucât praznicul Nașterii Domnului este pe drept
considerat ziua familiei creștine, se cuvine să aducem vorba și despre această
profundă, însă mult lovită, strălucire a sa. Unitatea de rugăciune și ajutor cu
ceilalți frați de credință începe din familie. Când vorbim de familie ne
referim la rădăcina unei vieți creștine, nu păgâne.
Familia cuprinde în sine Biserica și neamul în
măsura în care se arată capabilă de sacrificiu pentru nașterea și educarea unei
noi generații, îmbogățite în Dumnezeu .
Durabilitatea în timp a unui neam se probează numai
atunci când familia este așezată în fruntea darurilor sale. Din punct de vedere
teologic familia nu este numai o simplă convenție socială. Ea depășește timpul
și are o semnificație deosebită în planul lui Dumnezeu pentru lumea noastră.
Faptul istoric al dăinuirii Bisericii până în zilele
noastre și până la sfârșitul veacurilor se datorează mai întâi purtării de
grijă a lui Dumnezeu dar și înțelegerii corecte – transmise din neam în neam,
începând cu primii convertiți de pe aceste meleaguri, ucenicii Sfântului
Apostol Andrei – a menirii familiei. În desfășurarea istoriei vom rezista doar
atât timp cât vom ține poruncile Sfintei Cununii, dintre care prima este
iubirea născătoare de prunci .
Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază acest lucru:
„Unde sunt bărbat și femeie și copii întru unire de cuget și dragoste, legați
cu legăturile faptei bune acolo este și Hristos în mijlocul lor – că El nu
acoperișuri de aur caută, nici stâlpi strălucitori, nici marmură arătoasă, ci
frumusețea sufletului și podoaba cugetului și masă plină de dreptate, încărcată
de roadele milosteniei” .
În
copil sălășluiește Hristos
Praznicul Nașterii Domnului ne predispune
întotdeauna la căutarea binecuvântatei copilării și acest lucru nu înseamnă
neapărat o nostalgie de moment. Nici o altă sărbătoare nu ne trimite mai mult
decât Crăciunul spre seninul bucuriei pe care l-am putut trăi deplin doar
atunci, în zorii nevinovăției. Copii frumoși, din familii smerite, ASTĂZI se
înghesuie buluc să-și dea vânt pe pârtiile amintirilor noastre, în refren de
colind, cu sunet de clopoței, intonând mesianic „Leru-i ler!” sub privirea
îngăduitoare a Pruncului din icoană. Parcă auzim cuvintele Domnului: „Adevărat
zic vouă: de nu vă veți întoarce și nu veți fi ca pruncii, nu veți intra în
Împărăția Cerurilor” (Matei 18, 2-3).
De la icoana cea mai venerată a unei biserici, Maica
Domnului cu Pruncul, suntem învățați să deprindem înțelepciunea întregii vieți.
În Pruncul Iisus ne regăsim toți cei credincioși, treziți de chemarea unei
vieți noi. La Dumnezeu totul este cu putință (Luca 18, 27) astfel încât vestea
cea bună adusă de înger (Luca 2, 11) nu pălește în fața simplității în care
„S-a născut Cel făr-de-nceput”. Dimpotrivă, ea anunță ziua cea neînserată a
Împărăției lui Hristos, acel „ziurel de ziuă” prezent în inimile și pe buzele
curate ale pruncilor colindători.
Purtând în ființa lui suavă pecetea de lumină a
Mântuitorului, pruncul devine Apostol credincios iar rugăciunea vieții sale
cutremură străfundurile iadului: „Și Lumina luminează în întuneric și
întunericul n-a cuprins-o pe ea” (Ioan 1, 5). Fiecare respirație a copilului
este un colind tainic oferit sfințeniei Atotțiitorului.
Irod și sfetnicii săi nu pot accepta cu ușurință
sfârșitul nopții și sunt dispuși la orice fărădelege pentru a face să înceteze
colindul Vieții pe pământ. În calea lor nu stau oștiri înarmate, nici mașinării
de luptă, nici tehnicieni pricepuți, ci pruncii colindători care, în ciuda
odioasei vărsări de sânge și a nenumăratelor prigoniri la care sunt supuși, nu
pot fi împiedicați a se înălța cu curaj în calendarul veșnic, alături de
Sfinții 14.000 de Prunci, pomeniți pe 29 decembrie.
Viața și propășirea ei prin urmași este echivalată
cu o amenințare la adresa așa-zisei „dezvoltări” sau „emancipări”. Tinerii sunt
mai întâi rupți de rude, apoi de Biserică, pentru ca să ajungă îndoctrinați în
cultul consumului de orice fel și al plăcerilor de moment. Sunt descurajați de
a mai continua actul genezic prin Căsătorie, așa cum l-au primit de la
strămoși, din cauza mediului nociv în care se zbate societatea fără de
Dumnezeu.
Uciderea de prunci a devenit un produs social,
oferit și consumat, în văzul și cu complicitatea tuturor, de cei care se
consideră „păzitori ai vieții”: medici, tați și mame.
Familiile cu mai mulți copii sunt considerate
vulnerabile, motiv pentru care li se refuză orice ajutor. Adeseori cei cu mulți
copii sunt batjocoriți, jigniți, desconsiderați. Asigurarea cu cinste a
traiului zilnic și a necesarului pentru educația pruncilor în aceste familii
este o mucenicie nevăzută pe care nu o mai respectă nimeni în afară de Hristos.
Copiilor din familii numeroase li se refuză adeseori dreptul de a fi tratați
egal cu colegii lor. Iată unde un observator obiectiv ar putea identifica
adevărata scădere a societății contemporane! Iată unde se află discriminarea
reală! Iată unde duce orice fel de compromis cu lumea întunericului!
Singura speranță în această situație dureroasă poate
fi, dacă vrem, revenirea cu toată puterea la izvoarele Creștinismului românesc
adică la descoperirea legăturii cu Cerul, pe care ne-a predat-o, în zorii
etnogenezei, întâiul chemat la Apostolie.
Moștenirea
Sfântului Apostol Andrei
Biserica Ortodoxă este una cu Hristos prin Duhul
Sfânt . În și prin Biserică, Hristos își exercită puterea cea din veac, dând
sens fiecărei ființe . Prin voința Mântuitorului (Matei 28, 19-20) Sfântul
Apostol Andrei a ajuns pe aceste plaiuri punând temelie neclintită a Bisericii
românești propria sa mărturie și învățătură. Ucenicii săi, dintre care amintim
cu evlavie pe Mucenicii de la Dervent (un preot și trei fecioare, arși de vii),
ori pe Sfinții Misionari In, Rim și Pin (înghețați în apa unui râu, prăznuiți
pe 20 ianuarie), au întins spre miazănoapte năvodul misionar al „pescarului de
oameni” (Luca 5, 10) schimbând vechile obiceiuri cu Legea creștină, devenită
mai târziu în documente legea românească (jus valachicum) după care ne-am
călăuzit până în zilele noastre .
Sub îndrumarea legii creștine, obștile gentilice
păgâne, care au supraviețuit până prin secolele II-III , s-au descompus în
familii-pereche, primitoare ale Sfintelor Taine. Poate fi considerat momentul
cel mai inspirat al istoriei neamului nostru românesc , fiind motivul principal
al nașterii noastre deopotrivă ca români și creștini dar și apărarea cea mai
tare împotriva invaziilor păgâne ce au continuat…și am putea spune că încă mai
continuă. Ucenicii Sfântului Andrei, preoți și credincioși anonimi, au știut să
prezinte Creștinismul, nu atât în forme retorice, cât mai ales în forma sa
cosmică dar și familială, exprimată cel mai bine în exemplul viețuirii lor și a
copiilor lor. Colindul românesc a păstrat în formă nealterată, precum
chihlimbarul, tocmai acele momente sfinte ale începutului. Colindătorul este
misionarul excepțional, purtând asupra lui binecuvântarea Sfântului Andrei cu
care reușește să aprindă foc nou în vatră veche. Alcătuirea obștilor în jurul
Bisericii și formarea cetelor de neam, conduse de preoți, luptând și muncind
pentru același scop, pe temeiul unic al Sfintelor Taine, au asigurat
înveșnicirea neamului român-ortodox. Taina viețuirii noastre înseamnă
eternizarea neamului în Hristos prin păzirea sfințeniei familiei și a tradiției
sale creștine. Aceasta este moștenirea primită de Sfântul Apostol Andrei,
primul colindător al meleagurilor noastre și întemeietorul scaunului
mitropolitan al Tomisului.
Îndemn
Îndemnăm cu stăruință arhierească pe toți preoții și
monahii din cuprinsul Tronului Sfântului Apostol Andrei să aprindă flacăra
rugăciunii în biserici mai mult decât oricând și să descopere fiilor
duhovnicești, mai ales prin pilda vieții personale: mila, dreapta judecată și
credința (Matei 23, 23). Preoților și monahilor le stă în putere să pregătească
generațiile noi de creștini pentru a rezista influențelor străine de duhul
Evangheliei ”care amenință să ne desființeze ca neam cu propria noastră ființă”
. Acordați, cinstiți slujitori bisericești, atenție sporită față de copii, tineri
și de familiile creștine mult încercate. Este timpul potrivit să arătăm
Domnului și nouă înșine că dragostea și frățietatea jertfelnică nu sunt
„produse expirate” ale unei societăți intrate în descompunere ci lucrări ale
harului dumnezeiesc pururea viu și veșnic nou. Călăuziți pe toți fiii
parohiilor și mănăstirilor spre întărirea morală și materială a părinților cu
mai mulți copii, îngrădind astfel cumplita cădere în deznădejde.
Dreptmăritorilor creștini din pământul apostolic al
Dobrogei le adresăm cuvânt de îmbărbătare în lupta pe care o au de dus pentru a
propăși în credință, nădejde și dragoste. Vă adresăm îndemnul părintesc de a vă
alipi mai mult de parohiile și de preoții dumneavoastră, în ascultare și
receptivitate față de chemarea acestora. Faceți cunoscute preoților
dumneavoastră durerile și apăsările vieții dar și năzuințele ori ideile
misionare, inițiind o comunicare vie și spornică în fapta cea bună.
Creștinii căsătoriți să cinstească sfințenia casei
lor, primită de la Domnul, prin cultivarea virtuților morale și prin naștere de
prunci, luând aminte la cuvintele exprimate de Sfântul Iustin Martirul și
Filosoful în Apologia I, scrisă în jurul anului 150: „Noi nu expunem, adică nu
abandonăm copiii…ca nu cumva vreunul dintre aceștia, nefiind luat să fie
crescut de cineva, să moară și, în felul acesta să fim ucigași…Principial, nu
ne căsătorim decât pentru a naște copii…”.
Tinerilor și copiilor le oferim sfatul de a deprinde
încă de mici bucuria de a fi creștini, fii adevărați ai Împărăției lui Dumnezeu
și de a înțelege că ei sunt cea mai prețioasă comoară a Bisericii, pândită de mulți
spre a fi prădată și risipită. Ne rugăm îngerilor păzitori și sfinților
protectori să-i țină în dragostea lui Hristos și în lumina învățăturilor celor
folositoare de suflet.
Îmbrățișare
arhierească
Sub impresia celor spuse mai sus nu mai avem decât a
vă încredința păcii lui Hristos Cel născut în peștera Betleemului cu bucurie
duhovnicească dar și cu speranța că în peșterile inimilor noastre va rodi
credința prin fapte bune potrivit cu învățătura Sfântului Apostol Andrei. Cu
smerenie, plecăm neîncetat genunchiul, pomenindu-vă la rugăciune, în Peștera
Sfântului Apostol Andrei, din localitatea Ion Corvin, consemnată de tradiție ca
legăn al Creștinismului românesc, cel mai iubit loc de pelerinaj al Dobrogei.
Pentru toate sfintele sărbători și pentru trecerea
în noul an de la Domnul vă îmbrățișăm cu căldură și vă binecuvântăm, dând glas
cuvintelor Sfântului Ioan Hrisostom: „ De multă bucurie sunt astăzi plin, când
văd doritele voastre chipuri. Nu se bucură și nu se veselesc atâta părinții cei
iubitori de copii, când îi înconjoară copiii și când le fac multă plăcere cu
purtările lor frumoase și cu dragostea lor, cât mă bucur și mă veselesc eu acum
, când văd această adunare duhovnicească a voastră strânsă aici cu atâta
bună-cuviință și cu dor înflăcărat de a auzi dumnezeieștile cuvinte, când vă
văd că ați disprețuit hrana trupească și v-ați grăbit spre cea duhovnicească,
arătând prin fapte cuvântul Domnului ce spune: ” .
Pentru
toți rugător înaintea Domnului Întrupat,
†
TEODOSIE,
Arhiepiscopul
Tomisului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu