DUMINICA A 3-A DUPĂ PAȘTI (A MIRONOSIȚELOR) MARCU 15, 43-47; 16, 1-8
În vremea aceea a venit Iosif cel din Arimateea,
sfetnic ales, care aștepta și el Împărăția lui Dumnezeu, și, îndrăznind, a
intrat la Pilat și a cerut trupul lui Iisus. Iar Pilat s-a mirat că Iisus a
murit așa curând și, chemând pe sutaș, l-a întrebat dacă a murit de mult. Deci,
aflând de la sutaș, a dăruit lui Iosif trupul. Atunci Iosif, cumpărând giulgiu
și coborându-L de pe cruce, L-a înfășurat în giulgiu și L-a pus într-un mormânt
care era săpat în stâncă și a prăvălit o piatră la ușa mormântului. Iar Maria
Magdalena și Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus. Și, după ce a trecut
ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, și Salomeea au cumpărat
miresme, ca să vină să-L ungă. Și dis-de-dimineață, în ziua cea dintâi a
săptămânii, pe când răsărea soarele, au venit la mormânt; și ziceau între ele:
Cine ne va prăvăli nouă piatra de la ușa mormântului? Dar, ridicându-și ochii,
au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era foarte mare. Și, intrând în
mormânt, au văzut un tânăr șezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veșmânt alb,
și s-au spăimântat. Iar el le-a zis: Nu vă înspăimântați! Căutați pe Iisus
Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus.
Dar mergeți și spuneți ucenicilor Lui și lui Petru că va merge în Galileea mai
înainte de voi; acolo Îl veți vedea, după cum v-a spus vouă. Și, ieșind, au
fugit de la mormânt, căci erau cuprinse de frică și de uimire, și nimănui nimic
n-au spus, căci se temeau.
În Săptămâna Luminată de minunea Învierii
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, care se actualizează duhovnicește an de an,
ne-am bucurat cu toții de cel mai mare praznic al creștinătății, Sfintele
Paști, mărturisindu-ne încă o dată dreapta credință strămoșească prin
cunoscutul salut pascal: Hristos a înviat! Adevărat a înviat!, pe temeiul
mărturiilor demne de crezare ale celor care s-au învrednicit să-L vadă de mai multe
ori, cu propriii ochi, pe Hristos Cel răstignit și înviat, în decursul celor 40
de zile, cât timp a mai zăbovit alături de ei, înainte de Înălțarea Sa la
ceruri. Este vorba, în primul rând, despre cei 11 ucenici, cărora Domnul Iisus
li S-a arătat în prima și a opta zi după Înviere, spre seară, împărtășindu-le
darul păcii și pe Însuși Duhul Sfânt; apoi despre alți ucenici, precum Luca și
Cleopa, cărora, tâlcuindu-le Scripturile referitoare la Hristos, Fiul lui
Dumnezeu și Fiul Omului, le-a deschis mintea și ochii ca să-L poată recunoaște
la Cina din Emaus (cf. Lc 24, 30-31); despre scepticul Apostol Toma, care nu
s-a sfiit să-și declare îndoiala cu privire la Învierea Domnului său, rostind
celebrele cuvinte ce i-au atras ulterior – pe nedrept însă – apelativul de
„necredinciosul”: „Dacă nu voi vedea în mâinile Lui semnul cuielor, și dacă nu
voi pune degetul meu în semnul cuielor, și dacă nu voi pune mâna mea în coasta
Lui, nu voi crede” (In 20, 25), dar și
despre Sfântul Apostol Pavel, fostul prigonitor al primilor creștini, căruia
Hristos Cel înviat și înălțat la ceruri i S-a arătat pe drumul Damascului (FA
9, 3-6), trimițându-l să propovăduiască Evanghelia Împărăției și neamurilor de
pe continentul european, lucrare misionară extrem de importantă, reflectată
parțial în valoroasele epistole ce-i poartă numele.
Însă oricâtă evlavie și apreciere am avea față de
Sfinții Apostoli, pe a căror temelie (cf. Ef 2, 20) Hristos Și-a zidit
Biserica, în ziua Cincizecimii, prin pogorârea Duhului Sfânt, trebuie să recunoaștem
că cele dintâi vestitoare ale Învierii Domnului au fost femeile mironosițe sau
purtătoarele de mir, cărora Sfinții Părinți le-au dedicat Duminica a treia după
Sfintele Paști, în semn de prețuire și de cinstire a lor din partea
dreptcredincioșilor creștini. Prin urmare, astăzi, suntem invitați să medităm
cu toții la dragostea, curajul și devotamentul celor nouă sau zece femei
mironosițe, care-L slujiseră pe Mântuitorul atât în timpul viețuirii Sale
pământești, prin asigurarea celor necesare traiului zilnic, cât și în
momentele dramatice ale Sfintelor Pătimiri, culminând cu răstignirea de pe
Crucea Golgotei și îngroparea trupului Său neînsuflețit în Grădina
Ghetsimani. Câteva dintre ele, menționate în mod expres în Sfintele Evanghelii
– Maria Magdalena (cf. In 19, 1); Maria lui Cleopa (cf. In 19, 25); Maria, mama
lui Iacov și a lui Iosi (cf. Mt 27, 56); Salomeea (cf. Mc 16, 1), mama celor
doi frați, Iacov și Ioan, fiii lui Zevedeu; Ioana (cf. Lc 24, 10), soția lui
Huza, un iconom al regelui Irod Antipa (Lc 8, 3; 24, 10) -, s-au dovedit a fi
mai curajoase și mai hotărâte decât cei 11 ucenici, urmându-L pe Domnul Hristos
până sub brațele Crucii și jelindu-L pentru faptul că a trebuit să îndure
răutatea conaționalilor Săi și durerile unei morți cumplite provocate de
răstignirea pe lemn.
Pătimirile
și moartea Învățătorului – întristarea și dezamăgirea ucenicilor
Fiecare dintre noi știe, din experiență personală,
că moartea unei persoane dragi – mai ales când aceasta pleacă dintre noi
înainte de vreme – provoacă multă durere și suferință sufletească, fiind
conștienți că nu ne vom mai întâlni cu ea, pe pământ, niciodată. Referitor la
Domnul nostru Iisus Hristos, ne amintim că, înainte de Sfintele Sale Pătimiri,
El le precizase ucenicilor că era absolut necesar să Se întoarcă la
Dumnezeu-Tatăl pentru a le pregăti și lor lăcașuri în Împărăția cerurilor (cf.
In 14, 2-3) și, prin urmare, nu se cuvenea să fie triști din pricina celor ce
urmau să se întâmple. Însă această întoarcere la Tatăl nu se putea produce
decât prin moarte și înviere. Dacă cea dintâi, adică moartea biologică, era pe
înțelesul tuturor, învierea cuiva din morți, prin propria sa putere, părea de
neimaginat și, în consecință, de necrezut. E drept că ucenicii fuseseră martori
la săvârșirea de către Mântuitorul a celor trei învieri din morți (a fiului
văduvei din Nain, a fiicei lui Iair din Capernaum și a lui Lazăr din Betania),
dar nu s-au gândit nici o clipă că ar putea învia El Însuși; mai curând se
așteptau ca Domnul Iisus, recurgând la puterile Sale supranaturale, să
întreprindă ceva pentru a scăpa de arest, tortură și moarte. N-au putut
înțelege de ce a acceptat toate acele suferințe, despărțindu-Se de ei într-o
manieră atât de jalnică și umilitoare, precum răstignirea pe Cruce, asemenea unui
răufăcător. Din această pricină, durerea și tristețea despărțirii de Cel ce
le-a fost Dascăl și Părinte duhovnicesc, timp de trei ani și jumătate, erau
amplificate acum, după tragicul eveniment, de confuzie, revoltă interioară și
dezamăgire, ceea ce explică, într-un fel, lașitatea de care au dat dovadă când
și-au abandonat Învățătorul în Grădina Ghetsimani, risipindu-se în întunericul
nopții de frica ostașilor trimiși de mai-marii templului ca să-L aresteze pe
Iisus.
Din relatările Sfinților Evangheliști știm că
Mântuitorul a murit în ziua de vineri, la ceasul al nouălea, adică în jurul
orei 15:00, după-amiază. Aflând despre aceasta, Iosif din Arimateea – „ucenic
al lui Iisus, dar într-ascuns, de frica iudeilor” (In 19, 38) – s-a dus la guvernatorul Pilat
și l-a rugat să-i permită a ridica trupul Domnului de pe Cruce pentru a-L
înmormânta. Se știe că ziua – la evrei, ca și la creștini – începe de cu seară,
iar în Sfânta Evanghelie se spune că ziua sâmbetei aceleia era mare (cf. In 19,
31), deoarece atunci se prăznuiau Paștile iudaice și, drept urmare, nu se
cuvenea ca trupurile celor răstigniți să rămână țintuite pe cruce. În aceste
circumstanțe, ostașii romani au fost nevoiți să grăbească moartea celor doi
tâlhari, prin zdrobirea fluierelor picioarelor, însă, când au privit spre
Iisus, și-au dat seama că Acesta murise deja, motiv pentru care s-au mulțumit
să-I străpungă cu sulița coasta dreaptă. Atunci a curs din trupul Său sânge și
apă, cele două elemente chimice care confirmă moartea biologică a omului, dar
care, în ceea ce-L privește pe Mântuitorul, capătă valoare de simbol, apa
prefigurând Taina Botezului săvârșit în numele lui Hristos, iar sângele, Sfânta
Euharistie, din care se împărtășesc dreptcredincioșii creștini la Sfânta
Liturghie.
După ce L-au coborât de pe Cruce, doi ucenici
proveniți din rândul cărturarilor farisei, Iosif din Arimateea și Nicodim –
„cel care venise la Iisus mai înainte, noaptea”
(In 19, 39) -, I-au înfășurat trupul în giulgiu curat de in, peste care
au turnat un amestec de smirnă și aloe, apoi L-au pus într-un mormânt nou,
săpat în stâncă, pe care Iosif și-l pregătise pentru sine (cf. Mt 27, 60).
Însă, din pricina grabei, cei doi n-au putut împlini întreg ritualul
înmormântării, fiind preocupați doar de îngroparea în sine și protejarea
trupului Domnului de o eventuală profanare, prin astuparea mormântului cu o
lespede mare de piatră. Alături de aceștia s-au aflat, firește, Preasfânta Lui
Maică, împreună cu ucenicul Ioan, căruia îi fusese încredințată spre ocrotire
de către dumnezeiescul ei Fiu, și sfintele femeile mironosițe, care nu și-au
împuținat nici o clipă dragostea și prețuirea față de Mântuitorul Hristos,
fiind prezente de la începutul calvarului până la punerea în mormânt a trupului
lui Iisus.
Dragostea,
curajul și fidelitatea mironosițelor, răsplătite cu darul bucuriei
Deși erau triste și îndurerate, femeile mironosițe
nu și-au uitat îndatoririle morale față de Cel îngropat și, drept urmare, s-au
îngrijit să cumpere miresme de mare preț – niște uleiuri esențiale, extrase din
plante frumos mirositoare, extrem de scumpe, aduse din țări îndepărtate, precum
India și Persia -, pentru completarea ritualului înmormântării. Astfel, după
ce a trecut ziua sâmbetei, când s-au odihnit după Lege (cf. Lc 23, 56), au
plecat, în zorii zilei de duminică, spre mormânt, ca să ungă cu miresme trupul
Domnului Iisus. Posomorâte și preocupate de ceea ce se întâmplase în urmă cu
două zile, se întrebau pe drum: „Cine ne va prăvăli nouă piatra de la ușa
mormântului?” (Mc 16, 3). Însă, când
s-au apropiat de locul îngropării, au văzut că piatra fusese deja răsturnată.
Oare cine o îndepărtase? Să o fi făcut o terță persoană, pentru ca Mântuitorul
să poată ieși din mormânt, după ce Își va fi revenit dintr-un presupus leșin,
cum au îndrăznit să susțină unii contestatari ai Învierii? Să fi intervenit El
Însuși, pentru a-Și demonstra încă o dată puterile supranaturale, spre uimirea
tuturor? Nicidecum! Pentru că, așa cum tâlcuiesc Sfinții Părinți, în momentul
în care Domnul Hristos Și-a încredințat duhul Părintelui ceresc (cf. Lc 23,
46), El a coborât la iad cu sufletul Său omenesc îndumnezeit, ca să-i scoată la
lumină pe toți cei din veac adormiți cu credința și nădejdea în venirea lui
Mesia. În acest răstimp, trupul Său, care nu s-a despărțit niciodată de
Dumnezeirea Sa, S-a odihnit în mormânt până într-un moment pe care nu-l
cunoaștem, dar, sigur, în primele ore ale zilei de duminică, când s-a reunit cu
sufletul, atunci petrecându-se efectiv minunea Învierii Sale din morți. Trupul
I s-a umplut de dumnezeiasca slavă, ca, odinioară, pe Muntele Taborului, și cu
acest trup transfigurat, adică duhovnicesc sau pnevmatizat, a ieșit Domnul
Hristos din mormânt, fără a-i strica pecețile, în sensul că a penetrat stânca
de piatră, ca și cum ar fi fost imaterială.
Prin urmare,cel care a răsturnat piatra tombală n-a
fost Iisus, ci un înger al Domnului, care a procedat astfel pentru a facilita
intrarea femeilor mironosițe în mormânt și a se putea constata, prin simțul
văzului, lipsa trupului lui Iisus. De altfel, îngerul, așteptându-le în
interiorul mormântului, le-a întâmpinat cu cuvintele: „Nu vă înspăimântați!
Căutați pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată
locul unde L-au pus” (Mc 16, 6), de unde vedem că cea dintâi persoană care a
confirmat minunea, rostind cuvântul „A înviat!”,a fost un înger al lui
Dumnezeu; de la el au preluat femeile mironosițe vestea cea bună a Învierii lui
Hristos, adeverită, la scurt timp, și de întâlnirea cu Cel înviat, veste pe
care au transmis-o, cu bucurie și convingere, ucenicilor Domnului, care
stăteau închiși într-o încăpere de frica iudeilor (cf. In 20, 26). Acestora,
Iisus li S-a arătat aievea abia spre seară, când a intrat prin ușile încuiate
și le-a împărtășit darul păcii, risipindu-le frica și îndoiala din suflete,
după care, suflând asupra lor și zicând: Luați Duh Sfânt! (cf. In 20, 22), le-a
dăruit puterea de a ierta păcatele tuturor celor ce, prin pocăință, aveau să
primească botezul în numele Său, devenind creștini.
Pentru dragostea, fidelitatea, curajul și
devotamentul față de El, manifestate până la capăt, femeile mironosițe au fost
răsplătite de către Mântuitorul înviat cu darul bucuriei (cf. Mt 28, 9),
deoarece ele nu-și pierduseră speranța de a-L reîntâlni, cu toate că-L văzuseră
îngropat. Așa se face că lor li S-a arătat în prima parte a zilei, vorbind cu
ele și având o conversație interesantă cu Maria Magdalena, femeia păcătoasă de
odinioară, din care Mântuitorul scosese șapte demoni (cf. Mc 16, 9). Din acel
moment, în sufletul ei s-a produs o transformare radicală, devenind o femeie credincioasă
și devotată Domnului Hristos, față de Care a arătat permanent iubire și
recunoștință profundă, iar aceasta nu doar pentru faptul că-i salvase viața,
ci, mai ales, pentru că i-a vindecat sufletul, prin iertarea păcatelor. Fiind
menționată cea dintâi în grupul mironosițelor, deducem că era și o femeie
curajoasă, căci nu s-a lăsat înfricoșată nici de întunericul nopții, nici de
ostilitatea soldaților romani și nici de amenințările iudeilor, atunci când a
plecat spre mormântul lui Hristos. Iar Domnul, pe Care ea Îl confundase cu
grădinarul, i S-a descoperit în postura Sa de Dumnezeu-Omul înviat din morți,
făcându-i cinstea de a o chema pe nume și a o trimite la ucenicii Săi, numiți
de El acum frații Săi (cf. In 20, 17), pentru a le împărtăși vestea cea bună a
Învierii, ceea ce-i conferă Mariei Magdalena calitatea de apostol al
Apostolilor lui Hristos.
Mironosițele
femei – temei pentru cinstirea tuturor creștinelor evlavioase și jertfelnice
În această zi de sărbătoare, Biserica ne îndeamnă să
cinstim nu numai pe femeile mironosițe, ci și pe urmașele acestora, adică pe
femeile creștine cu adevărat credincioase, care s-au străduit și se străduiesc
continuu să împlinească poruncile evanghelice, să-și întemeieze familii
sănătoase și să-și îndeplinească, în mod responsabil, condiția lor de mame,
dând naștere pruncilor dăruiți de Dumnezeu și educându-i în duhul Evangheliei
lui Hristos.
De-a lungul secolelor, femeile creștine și-au
crescut copiii cu multă dragoste și spirit de sacrificiu, alăptându-i, cântându-le
cântece de leagăn, insuflându-le credința cea adevărată, rugându-se pentru ei
și făcând nenumărate nopți albe, pentru ca fiii și fiicele lor să crească
frumoși și sănătoși, să ajungă persoane împlinite din punct de vedere spiritual
și cultural. Credincioasele noastre trudesc, cu timp și fără timp, în biserica
de acasă, familia, dar și în biserica extinsă, adică în mijlocul comunității de
credincioși adunați în lăcașul sfânt, pentru ca valorile creștine și
învățăturile Mântuitorului Hristos să prindă rădăcini în sufletele tuturor
oamenilor. Acesta este motivul pentru care Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române a hotărât ca Duminica Mironosițelor să fie închinată tuturor femeilor
cu adevărat creștine din țara noastră; un prilej binecuvântat de a pomeni după
cuviință numele tuturor mamelor sfinte și născătoare de sfinți, ca Emilia,
Antuza, Nona și Monica, mamele Sfinților Ierarhi Vasile cel Mare, Ioan Gură de
Aur, Grigorie Teologul și a Fericitului Augustin – pentru a le aminti pe cele
mai cunoscute -, ale cuvioaselor maici din așezămintele monahale, ale celor
care slujesc și ostenesc în școli, spitale și alte așezăminte sociale, pentru
alinarea suferințelor semenilor necăjiți și întristați, precum și pe ale
bunicilor și propriilor noastre mame.
Dar și cei care cercetează casa lui Dumnezeu, în
fiecare duminică și sărbătoare, pot fi asemănați cu femeile purtătoare de mir,
care s-au dus la mormânt, dis-de-dimineață, pentru a-L întâlni pe Domnul
Hristos. Pentru că, atunci când ne îndreptăm spre sfânta biserică, dorim de
fapt să ne întâlnim cu Mântuitorul, Care sălășluiește permanent pe Sfânta
Masă, aceasta fiind mormântul Său cel de viață purtător, pe care se săvârșește
Jertfa cea nesângeroasă, adică Sfânta Euharistie, în cadrul Sfintei Liturghii. Așadar,
exemplul femeilor mironosițe trebuie urmat nu numai de femeile creștine, ci de
toți cei botezați în numele lui Hristos Cel răstignit și înviat. Însă pe
femeile mironosițe le vom cinsti cum se cuvine numai dacă ne vom impropria și
noi virtuțile ce le-au caracterizat viața, și anume dragostea nețărmurită față
de Mântuitorul, fidelitatea față de Evanghelia Sa, străduința de a împlini
învățăturile lui Hristos și curajul de a-L mărturisi chiar cu prețul vieții.
Pentru a ne asemăna lor, nu este nevoie să aducem la mormântul Domnului miruri
de mare preț, ci mireasma faptelor bune, adică inima noastră sinceră și
iubitoare de aproapele, respectiv coroana de virtuți ce trebuie să împodobească
sufletul oricărui creștin adevărat. Hristos Cel răstignit și înviat ne
întâmpină pe fiecare dintre noi și pe toți laolaltă ori de câte ori Îl vizităm
în sfintele lăcașuri, împărtășindu-ne și nouă darurile Duhului Sfânt de care
avem atâta nevoie în aceste vremuri grele, confuze și viclene: „Dragostea,
bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credința,
blândețea, înfrânarea, curăția” (Ga 5,
22). Amin!
Autor:
IPS Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului şi Vrancei – 19 Mai 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu