miercuri, 30 octombrie 2024

Indemnizația din pensie: una este suma prevăzută prin lege și prin cuponul din pensie și cu totul alta este suma acordată efectiv


 

30.10.2024                                                                                 Conf. univ. dr. N. Grigorie Lăcrița

 

Cuprins:

1. Calculul indemnizația din pensie pe baza prevederilor legale în vigoare PÂNĂ la 1 septembrie 2024

1. Calculul indemnizația din pensie pe baza prevederilor legale în vigoare DUPĂ la 1 septembrie 2024

2.1. Concluzia nr. 1, pe baza art. 84 din Legii nr. 360/2023

2.2. Concluzia nr. 2, pe baza art. 144 din Legii nr. 360/2023

3. calculul indemnizației din pensie,pe baza cuponului de pensie, pe un exemplu concret

4. Rezultatele obținute în urma demersurilor făcute de subsemnatul

 

1. Calculul indemnizația din pensie pe baza

prevederilor legale în vigoare PÂNĂ la 1 septembrie 2024

 

Prin acest articol[1]se arată cum, la indemnizația din pensie, (1) una este suma prevăzută prin (a) Legea nr. 8/2006, art. 1, alin. (3) din, și (b) prin cuponul din pensie și (2) cu totul alta este suma acordată efectiv.

Începând cu pensiile cuvenite pentru luna septembrie 2024, beneficiarii indemnizaţiei în baza art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006,NUau primit indemnizația la nivelul a 50% din pensiei cuvenită unei luni începând cuseptembrie 2024, CI la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024, ceea ce este nelegal, așa după cum se demonstrează prin cele de mai jos.

Prin art. 1, alin. (3) și alin. (4) din „Legea nr. 8 din 11 ianuarie 2006, republicată, privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică”, se prevede (sublinierile îmi aparțin):

„(3) Cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului sau, după caz, aflată în plată la data solicitării, dar nu poate depăşi două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată.

(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de pensie.”

Prevederile alin. (4) din Legea nr. 8/ 2006nu-și mai produc efecte juridice, au devenit caduce,începând cu 1 septembrie 2024,ca urmare a intrării în vigoare, a „Legii nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii”, care a abrogat Legea nr. 263/2010.

 

1. Calculul indemnizația din pensie pe baza

prevederilor legale în vigoare DUPĂ la 1 septembrie 2024

 

Prin Legea nr. 360/2023 se prevede clar, precis și la modul imperativ că:

„Art. 83. (1) Cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referinţă.”

Deci, începând cu 1 septembrie 2024 stabilirea cuantumului pensiei și a oricăror drepturi care decurg din aceasta, se face numai și numai:

2.1) în baza Legii nr. 360/2023 și

2.2) pe baza indicatorului „valoarea punctului de referinţă”;

Ca urmare, stabilirea cuantumului pensiei și a oricăror drepturi care decurg din aceastaNU se mai face pe baza „valorii punctului de pensie, CI pe baza„valorii a punctului de referință, fapt pentru care prevederile alin (4)ale art. 1 din Legea nr. 8/2006 NU mai au aplicabilitate, au devenit caduce începând cu 1 septembrie 2024.

Din prevederile art. 83, 84 și 144 ale Legii nr. 360/2023, rezultă cu claritate că, începând cu 1 septembrie 2024,cuantumul indemnizaţiei reprezintă 50% din pensia cuvenită titularului după această dată

 

2.1. Concluzia nr. 1, pe baza art. 84 din Legii nr. 360/2023

 

Începând cu 1 septembrie 2024:

cuantumul pensiei fiecărui pensionar = numărul total de puncte realizat de asigurat x valoarea punctului de referinţă = numărul total de puncte realizat de asigurat x 81 de lei.

Deci, în baza art. 84 din Legea nr. 360/2023, începând cu 1 septembrie 2024, orice pensionar își poate calcula singur pensia, pe baza datelor din „Cuponul de pensie”, în care este înscris 1) „Total puncte” și 2) „valoarea punctului de referinţă, 81,00 de lei”, în cupon fiind înscris prescurtat „VPR: 81,00”.

Art. 144

(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, pensiile stabilite pe baza legislaţiei anterioaredevin pensii în înţelesul prezentei legi şi se recalculează prin înmulţirea numărului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referinţă prevăzută la art. 84, cu excepţia pensiilor stabilite în fostul sistem de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001, care se recalculează conform art. 154.”

Legislaţia anterioară” este „Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice”, care, începând cu 1 septembrie 2024, a fost abrogată prin „Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii”.

 

2.2. Concluzia nr. 2, pe baza art. 144din Legii nr. 360/2023

 

Începând cu 1 septembrie 2024, pensiile stabilite pe baza legislaţiei anterioare (Legea nr. 263/2010) devin pensii în înţelesul prezentei legi şi se recalculează prin înmulţirea numărului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referinţă prevăzută la art. 84 din Legea nr. 360/2023.

Deci, și în baza art. 144 din Legea nr. 360/2023, începând cu 1 septembrie 2024, orice pensionar își poate calcula singur pensia, pe baza datelor din „Cuponul de pensie”, în care este înscris 1) „Total puncte” și 2) „valoarea punctului de referinţă, 81,00 de lei”, în cupon fiind înscris prescurtat „VPR: 81,00”, adcă:

cuantumul pensiei fiecărui pensionar = numărul total de puncte realizat de asigurat x valoarea punctului de referinţă = numărul total de puncte realizat de asigurat x 81 de lei.

Și cele de mai sus sunt argumente de netăgăduit în baza cărora se impune:

1) acordarea indemnizației la echivalentul a 50% din pensia fiecărei luni cuvenită și după data de 1 septembrie 2024,

2) recalcularea diferenței de indemnizație și acordarea celor îndreptățiți, retroactiv, cu 1 septembrie 2024, la echivalentul a 50% din pensia fiecărei luni cuvenită începând cu 1 septembrie 2024.

 

3. calculul indemnizației din pensie,

pe baza cuponului de pensie, pe un exemplu concret

 

Prin exemplul ce urmează se arată cum, la indemnizația din pensie, una este suma prevăzută prin cuponul din pensie și cu totul alta este suma acordată efectiv

În cuponul de pensie al d-lui „x”, este înscris:

1. Pe luna august 2024:

„Nr. puncte: 1,23032.

Val. punct: 2032,00

Pensie: 2.500”

Pensia, de 2.500 a rezultat din „Nr. puncte: 1,23032” x „Val. punct: 2032,00” = 2.500 de lei.

Indemnizația, de 50% din pensia cuvenită titularului, se calcula și astfel:

[„Nr. puncte: 1,23032” x 50%] x „Val. punct: 2.032,00” = „Nr. puncte: 0,61516” x „Val. punct: 2032,00” = 1.250 de lei, adică exact pensia înscrisă în cuponul de pensie pe luna august 2024.

2. Pe luna august 2024:

„Total puncte: 46,91358.

VPR: 81,00

Pensie: 3.800

Pensia, de 3.800 a rezultat din „Total puncte: 46,91358” x „VPR: 81,00” = 3.800 de lei.

Indemnizația, de 50% din pensia cuvenită titularului, se calcula și astfel:

[„Total puncte: 46,91358” x 50%] x „VPR: 81,00” = „Total puncte: 23,45679” x „VPR: 81,00” = 1.900 de lei, adică 50% din pensia de 3.800 lei înscrisă în cuponul de pensie pe luna august 2024.

Ori, în cuponul de pensiepe luna august 2024, la „Legi speciale”, nu s-a înscris și nu s-a acordat indemnizația legal cuvenită, de 1.800 de lei, ci s-a înscris și s-a acordat indemnizația de 1.250 de lei, ceea ce nu este legal.

Pensionarul din acest exemplu a fost prejudiciat cu suma de 1.800 – 1.250 = 550 de lei, adică cu aproape 31% din indemnizația cuvenită prin lege.

3. Și din acest exemplu rezultă cu claritate grava eroare care s-a făcut, și care încă mai persistă, în acordarea indemnizației cuvenite în baza Legii nr. 8/2006.

 

4. Rezultatele obținute în urma demersurilor făcute de subsemnatul

 

În urma demersurilor făcute de subsemnatul la principalele instituții ale statului[2], prin care am sesizat eroarea legislativă făcută în acordarea indemnizaţiei în baza Legii nr. 8/2006, am primit răspuns de laCasa Naţională de Pensii Publice prin care se precizează că „În acest context legislativ, se impune modificarea Legii nr. 8/2006, republicată, sens în care, instituția noastră a sesizat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.”

Sperăm ca într-un timp cât mai scurt să se repare nedreptatea legislativă făcută primit acordarea indemnizației în discuție la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024, ceea ce este nelegal, și NU la nivelul pensiei cuvenită unei luni începând cu septembrie 2024, așa după cum este corect.

 

5. Soluția de rezolvare

 

Interpretând prevederile legale în discuție, atât „în litera legii,, cât şi „în spiritul legii”, rezultă o singură soluțiede rezolvare: în baza Legii nr. 360/2023, cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului începând și cu 1 septembrie 2024 și NU din pensia cuvenită titularului până la 1 septembrie 2024.

Ca urmare, se impune ca prin noile prevederi legale care se vor da să se dispună:

1) acordarea indemnizației la echivalentul a 50% din pensia fiecărei luni cuvenită și după data de 1 septembrie 2024,

2) recalcularea diferenței de indemnizație și acordarea celor îndreptățiți, retroactiv, cu 1 septembrie 2024, la echivalentul a 50% din pensia fiecărei luni cuvenită începând cu 1 septembrie 2024.

 

Bibliografie

 

Legea nr. 8 din 11 ianuarie 2006, republicată, privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică

Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice

Legea nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii

Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 privind Codul civil, cel puțin articolele: 14; 15; 1353

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2024 privind unele măsuri pentru desfăşurarea activităţilor integrate aferente emiterii şi transmiterii deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii.

Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice nr. 356/2024 pentru aprobarea modelelor deciziilor privind recalcularea pensiilor din sistemul public de pensii.

Articolele subsemnatului, publicate pe acest subiect, dintre care menționez:

Probleme și soluții privind cuantumul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006, cuvenită cu 1 septembrie 2024.

Precizări cu privire la stabilirea și plata indemnizațiilor prevăzute de Legea nr. 8/2006 referitoare la uniunile de creatori recunoscute ca fiind de utilitate publică începând cu data de 1 septembrie 2024. 11 septembrie 2024.

Cuantumul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006 – cuvenită cu 1 septembrie 2024. Probleme și soluții.

Despre cuantumul indemnizației, stabilite prin Legea nr. 8/2006, cuvenită cu 1 septembrie 2024.

Soluția de rezolvare pentru beneficiarii indemnizaţiei de pensie în baza art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006.

Legea trebuie interpretată şi aplicată atât în litera, cât şi în spiritul ei, pe exemplul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006, cuvenită cu 1 septembrie 2024.

Abuzul de drept, pe exemplul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006, cuvenită cu 1 septembrie 2024.

Numai în perioada de o lună, 12.09. 2024 – 12.10.2024, tema în discuție a fost prezentată în 17 publicații, prin 39 articolele, cu denumirile de mai sus, cu mii de accesări și cu numeroase comentarii, toate fiind numai de apreciere (până la superlativ) asupra subiectului tratat, ușor de verificat pe Internet.

 

 




[1]A se vedea articolele subsemnatului publicate pe acest subiect, redate la Bibliografie

[2]Principalele instituții ale statului, la care am intervenit, sunt  1. Casa Naţională de Pensii Publice. 2. Ministerul Muncii și Solidarității Sociale. 3. Prim-ministru - Guvernul României, Marcel Ciolacu. 4. Guvernul României, Adresa de e-mail. 5. Camera Deputaților. 6. Senatul României. 7. Avocatul Poporului. 8. Consiliul Legislativ. 9. Curtea Constituţională. 10. Administraţia Prezidenţială.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu