În data de 04.10.2018 a intrat în vigoare Ordinul nr.
4831/2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din
învăţământul preuniversitar. Prezentul
cod se completează cu dispoziţiile
Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din
autorităţile și instituţiile publice,
și nu se substituie legilor și regulamentelor în vigoare din domeniul
educaţiei și nici nu poate contraveni acestora.
I. CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -
(1) Prezentul cod-cadru de etică
(denumit în continuare cod) este elaborat în baza art. 10 și 16 din Regulamentul de organizare și funcționare
a Consiliului național de etică din
învățământul preuniversitar, aprobat
prin Ordinul ministrului educației,
cercetării, tineretului și sportului
nr. 5.550/2011.
(2) Codul este aplicabil personalului didactic din sistemul
național de învățământ preuniversitar de stat, particular și confesional, responsabil cu instruirea și educația,
care, în conformitate cu prevederile art. 88 alin. (2) - (3) din Legea educației naționale
nr. 1/2011, cu modificările și
completările ulterioare, îndeplinește
funcția de personal didactic de
predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de conducere, de
îndrumare și de control și personal didactic asociat în cadrul unităților și
instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat, particular și confesional, în inspectoratele școlare și
unitățile conexe ale acestora, denumit
în continuare personal didactic, și
care are obligația, datoria morală și profesională de a cunoaște, de a respecta și de a aplica prevederile prezentului cod.
Art. 2. -
Codul instituie un ansamblu de
valori, principii și norme de conduită
menite să contribuie la coeziunea instituțională
și a grupurilor de persoane implicate
în activitatea educațională, prin
formarea și menținerea unui climat bazat pe cooperare și competiție după
reguli corecte.
Art. 3. -
Respectarea prevederilor
prezentului cod reprezintă o garanție a
creșterii calității și prestigiului învățământului preuniversitar, scop posibil de atins
prin intermediul următoarelor obiective:
a) menținerea unui
grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuțiilor personalului didactic;
b) creșterea
calitativă a relațiilor dintre părțile implicate în actul educațional;
c) eliminarea practicilor inadecvate și imorale ce pot apărea în mediul educațional preuniversitar;
d) creșterea
gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educațională;
e) facilitarea promovării și
manifestării unor valori și principii
aplicabile în mediul școlar preuniversitar,
inserabile și în spațiul social;
f) sensibilizarea opiniei publice în direcția susținerii
valorilor educației.
CAPITOLUL II
Valori, principii și
norme de conduită
Art. 4. -
Personalul didactic trebuie să își desfășoare
activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori și principii:
a) imparțialitate și obiectivitate;
b) independență și libertate profesională;
c) responsabilitate morală, socială și profesională;
d) integritate morală și
profesională;
e) confidențialitate
și respect pentru sfera vieții private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea și
promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educației;
h) respectarea legislației
generale și a celei specifice
domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate și
corectitudine;
k) atitudine decentă și
echilibrată;
l) toleranță;
m) autoexigență în
exercitarea profesiei;
n) interes și
responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creșterea calității
activității didactice și a prestigiului unității și
instituției de învățământ preuniversitar, precum și a specialității,
domeniului în care își desfășoară activitatea;
o) implicare în procesul de perfecționare a caracterului democratic al societății.
Art. 5. -
În relațiile cu
beneficiarii direcți ai educației, personalul didactic are obligația de a cunoaște,
de a respecta și de a aplica norme de
conduită prin care se asigură:
a) ocrotirea sănătății
fizice, psihice și morale a
beneficiarilor direcți ai educației prin:
(i) supravegherea atât pe parcursul activităților desfășurate
în unitatea de învățământ, cât și în cadrul celor organizate de unitatea de
învățământ în afara acesteia;
(ii) interzicerea agresiunilor verbale, fizice și a tratamentelor umilitoare asupra
beneficiarilor direcți ai educației;
(iii) protecția
fiecărui beneficiar direct al educației,
prin sesizarea oricărei forme de violență
verbală sau fizică exercitate asupra acestuia, a oricărei forme de
discriminare, abuz, neglijență sau de
exploatare a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004
privind protecția și promovarea drepturilor copilului,
republicată, cu modificările și
completările ulterioare;
(iv) combaterea oricăror forme de abuz;
(v) interzicerea hărțuirii
sexuale și a relațiilor sexuale cu beneficiarii direcți ai educației;
b) interzicerea oricăror activități care generează corupție:
(i) fraudarea examenelor;
(ii) solicitarea, acceptarea sau colectarea de către
personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor
servicii, în vederea obținerii de către
beneficiarii direcți ai educației de tratament preferențial ori sub amenințarea unor sancțiuni, de
orice natură ar fi acestea;
(iii) favoritismul;
(iv) meditațiile
contra cost cu beneficiarii direcți ai
educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat;
c) asigurarea egalității
de șanse și
promovarea principiilor educației
incluzive;
d) respectarea demnității
și recunoașterea meritului personal al fiecărui beneficiar direct al educației.
Art. 6. -
În relațiile cu
părinții și
cu reprezentanții legali ai
beneficiarilor direcți ai educației, personalul didactic respectă și aplică norme de conduită prin care se
asigură:
a) stabilirea unei relații
de încredere mutuală și de comunicare;
b) respectarea confidențialității informațiilor,
a datelor furnizate și a dreptului la
viață privată și de familie;
c) neacceptarea primirii de bunuri materiale sau sume de
bani pentru serviciile educaționale
oferite, în condițiile art. 5 lit. b)
pct. (ii);
d) recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale
didactice, cu precădere a celor deschise și
gratuite, fără a impune achiziționarea
celor contra cost.
Art. 7. -
(1) Relațiile
colegiale ale personalului didactic se bazează pe respect, onestitate,
solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranță,
sprijin reciproc, confidențialitate,
competiție loială.
(2) În activitatea profesională, personalul didactic evită
practicarea oricărei forme de discriminare și
denigrare în relațiile cu ceilalți colegi și
acționează pentru combaterea fraudei
intelectuale, inclusiv a plagiatului.
Art. 8. -
Personalul didactic care îndeplinește funcții de
conducere, de îndrumare și de control
sau care este membru în consiliul de administrație
al unității de învățământ sau al inspectoratului școlar respectă și norme de conduită managerială prin care se asigură:
a) promovarea standardelor profesionale și morale specifice;
b) aplicarea obiectivă a reglementărilor legale și a normelor etice;
c) evaluarea obiectivă conform atribuțiilor, responsabilităților
și sarcinilor de serviciu din fișa postului;
d) prevenirea oricărei forme de constrângere sau abuz din
perspectiva funcției deținute;
e) prevenirea oricărei forme de hărțuire, discriminare a personalului didactic și a beneficiarilor direcți ai educației.
Art. 9. -
În exercitarea activităților
specifice (școlare și extrașcolare),
personalului didactic îi este interzis:
a) să folosească baza materială din spațiile de învățământ
în vederea obținerii de beneficii
materiale personale directe sau indirecte;
b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale
pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) să organizeze activități
care pun în pericol siguranța și securitatea beneficiarilor direcți ai educației
sau a altor persoane aflate în incinta unității
sau a instituției de învățământ;
d) să consume alcool și
substanțe interzise, cu excepția celor recomandate medical;
e) să permită și să
încurajeze consumul de alcool și de
substanțe interzise de către
beneficiarii direcți ai educației, cu excepția
celor recomandate medical;
f) să organizeze și
să practice pariuri și jocuri de noroc.
Art. 10. -
În relațiile cu alte
unități și
instituții de învățământ, precum și
cu instituțiile și reprezentanții
comunității locale, personalul didactic
respectă și aplică norme de conduită
prin care:
a) asigură sprijin în scopul furnizării unor servicii educaționale de calitate;
b) manifestă responsabilitate și
transparență în furnizarea de informații către instituțiile de stat în protejarea drepturilor beneficiarului direct al
educației, atunci când interesul și nevoia de protecție a acestuia impun acest lucru.
CAPITOLUL III
Dispoziții finale
Art. 11. –
Prezentul cod se completează cu dispozițiile Legii nr. 477/2004 privind Codul de
conduită a personalului contractual din autoritățile
și instituțiile publice, și nu se
substituie legilor și regulamentelor în
vigoare din domeniul educației și nici nu poate contraveni acestora.
Art. 12. -
Prin prevederile prezentului cod, activitățile comisiilor județene de etică/Comisiei de Etică a Municipiului București nu se substituie activităților comisiilor de cercetare disciplinară,
constituite la diferite niveluri, conform prevederilor Legii educației naționale
nr. 1/2011, cu modificările și
completările ulterioare, și nici
activităților instituțiilor statului abilitate.
Art. 13. -
Propunerile de modificare sau de completare a prevederilor
prezentului cod se fac în Consiliul național
de etică, cu votul a cel puțin 31 de
delegați din totalul de 42 de delegați, și
se înaintează Ministerului Educației Naționale.
Art. 14. -
Încălcările prevederilor prezentului cod reprezintă abateri
disciplinare și se sancționează conform legislației în vigoare.
Acest document poate avea modificări ulterioare. Cumpărați documentul în formă actualizată sau alegeți un abonament Lege5 care permite accesul la
orice formă actualizată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu