Doi bărbaţi şed pe banca de la drum, au rămas singuri, fiii
lor au plecat la muncă în străinătate, iar nepoţii nu ştiu cum arată casa
bunicilor, aşa că n-are rost să planteze puieţi pe locul pomilor uscaţi… Apoi
tac şi văd că este o zi bună de săpat gropi pentru pomi, peste cinci ani vor
culege poame, dacă vor mai trăi pînă atunci…
Fiii se întorc o dată pe an la casa în care au crescut şi nu
se plîng că le este greu printre străini, unde le sînt interesele. Îşi regăsesc
trecutul, împrospătează amintirile, revăd uliţa copilăriei, fără trecut nu pot
avea viitor şi nici speranţe că vor ajunge fericiţi ca în cireşul copt din
livadă.
Nici mîncarea n-are acelaşi gust, încarcă portbagajul cu
poame uscate, varză murată, cîrnaţul n-are egal, speră să nu-l confişte vameşul
ungur la graniţă. De-am intra mai repede în Schengen, să poată duce pălincă de
pere puturoase, să-i servească pe colegii de muncă. Occidentul este civilizat,
dar nu poate înlocui liniştea, se aud doar găinile cotcodăcind, casa părintească
degajă siguranţă, nicăieri nu te simţi mai în siguranţă, dormi în patul cu
lipideu şi eşti din nou copil apărat de îngerul icoanei.
Occidentalii se comportă obsesiv, sînt îngrijoraţi de ziua
de mîine, devin anxioşi, protestează. Noi avem cale de întoarcere în locul
veşnicei reîntoarceri, uităm de stres, dormim profund, spiritul se eliberează
de balast, acasă echivalează cu un spaţiu de siguranţă spirituală, de viaţă
autentică. Francezii nu-şi pot rezolva nici măcar problemele mici, iar la
problema cea mare, la absolut, nu se gîndesc defel.
Acolo, la Paris, în mijlocul mulţimii, te vizitează
singurătatea, eşti atît de departe de casă încît te simţi singur cu lumea în
jur, este desigur o coincidenţă să te afli acolo în acel loc şi în acel timp.
Parisul forfoteşte zi şi noapte, mişcare pe care n-o poţi defini ca esenţială
sau secundară. Autobuzele circulă pe bulevard ca nişte balene pe fundul
oceanului, în lumina orbitoare. Diversitatea are o monotonie a ei, care de la o
vreme se impune.
Nimeni nu are timp să mediteze, realitatea este o luptă
să-ţi impui imaginea, aşa că zbori pînă la Viena cu avionul şi de acolo
închiriezi un autoturism, îl parchezi în curte după ce cu emoţii treci peste
podeţul de bdile. Întoarcerea acasă este o credinţă, o încercare să te
desprinzi de cel care ai fost cîndva, aşa cum te cunosc vecinii, să te schimbi.
Dar acest lucru nu-i obligatoriu, nu putem să ştim cine sîntem la modul
absolut.
Ne comportăm adesea fără înţelepciune nu doar cu cei din
jur, ci şi cu noi înşine. Dintr-un plus de raţiune, credem că am fi fericiţi
dacă am avea mai mulţi bani, fără să ţinem seama de negativitatea creată, ziua
de mîine ne îngrijorează, gîndul evadează din identitatea noastră etică şi
morală.
Societatea postmodernă se manifestă în Uniunea Europeană mai
puternic decît la noi, unde mai avem cîteva structuri tradiţionale, unde încă
mai găsim un lipideu de cînepă, dacă ne dorim acest lucru. Europa postmodernă
îşi pierde viziunea ordonată asupra omului, excesul de libertate contribuind la
acest fapt. Nu mai întîlnim nicăieri ţărani care plantează pomi pe lîngă casă,
în ideea că peste 50 de ani stră-stră-nepoţii lor vor avea mere de Paris.
Viziunea postmodernă asupra oamenilor ni-i arată preocupaţi de ziua de azi,
lumea nouă este dilematică, fără siguranţă şi repere etice, virtutea stoică nu
mai este un ideal, logica se bazează pe nu, ne cunoaştem slăbiciunile şi facem
parte dintr-o reţea, ne măsurăm imaginea, efectul…
Dar oriunde am fi, nu contează doar rezultatul, ci şi
calitatea intrinsecă a acţiunii noastre. Există acte greşite prin ele însele,
să agresezi un om, să loveşti un animal, să tai un pom şi să nu plantezi altul
în loc… Iată învăţătura, să fii util şi să dai valoare cumpătării. Omul trebuie
să fie etic, nu cinic!
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu