luni, 3 februarie 2020

BREXIT-ul, un nou început


Odată cu  punerea în practică a BREXIT-ului, atât  Uniunea Europeană cât şi Marea Britanie fac un câte un salt în necunoscut. Este adevărat că „saltul în necunoscut” este o predicţie a presei englezeşti, dar orice început presupune o continuare.
Cel mai grav lucru care s-ar putea întâmpla este ca şi alte ţări să se sature de „dictatura UE” şi să urmeze exemplul Marii Britanii. Şi nu este vorba despre ultimele intrate, fostele ţări socialiste, ci despre ţări puternice din punct de vedere economic. O Uniune Europeană fără Germania este de neimaginat, ca şi fără Franţa, Italia, Spania.
Spargerea UE, notează un mare ziar european va produce „mai multe pagube economice decât cele două războaie mondiale”. Să sperăm că nu se va ajunge atât de departe.
Deocamdată ieşirea Marii Britanii ne interesează prin prisma celor peste 600.000 de români, din care sunt cu drept de muncă vreo 450.000. Dacă s-ar întoarce acasă doar cei fără drept de muncă economia românească s-ar mai înviora puţin, piaţa muncii ar primi o gură de oxigen.
Autorităţile române s-au străduit să aranjeze lucrurile pentru românii aflaţi în Anglia, cu toate că şi acasă este nevoie de mână de lucru. Chiar dacă odată cu aplicarea BREXIT-ului românii şi-a fi pierdut dreptul de muncă, în mod sigur nu s-ar fi întors în ţară, preferând să caute alte locuri de muncă în Europa.
În ultima vreme cetăţenii români se duc la muncă şi aici mai aproape, în Ungaria. În vreme ce la noi încep să vină muncitori din Orientul Îndepărtat.
Migraţia forţei de muncă va continua atâta vreme cât afară se câştigă mai bine. Când guvernul PSD a majorat salariile spunea că face acest lucru pentru a-i aduce pe români acasă. Efectul majorărilor nu a fost cel scontat nici măcar la medici.
  Soluţiile de durată sunt investiţiile şi scăderea impozitelor pe muncă. Nu cadrează astfel de soluţii cu politicile unor guverne de stânga. 
Nouă, nu englezilor, ni s-ar potrivi expresii de genul „Un nou început” sau „Un nou răsărit”, aşa cum au titrat ziarele în ziua ieşirii din UE.
Un autentic guvern de dreapta, nemolipsit de populismul social-democrat ultrastângist, ar putea trece ţara prin reforme rapide, cu orice risc. Are PNL acest curaj? USR îl împinge de la spate, dar odată ce ar ajunge la guvernare, este posibil să dea înapoi, aşa cum a făcut guvernul Cioloş.
De exemplu, în ciuda tuturor speculaţiilor pe marginea necesităţii modificării legii electorale,  a eliminării pensiilor speciale, nu s-a mers până la capăt, guvernul fiind cu un ochi la reforma propriu-zisă şi cu altul la electorat. Să admitem că PNL şi USR îşi doresc alegeri anticipate pentru că au de gând să introducă reforme dure, să supună populaţia la o terapie de şoc care să salte România cu câteva trepte mai sus, undeva peste Ungaria, alături măcar de Polonia.
Nu se spune un cuvânt despre ce se doreşte să de facă după alegerile anticipate. Desigur, din teama că vor pierde alegerile. Iar dacă PNL şi USR tac, lasă un câmp de manevră deschis PSD-ului.   
După o perioadă în care a intrat într-un con de umbră, PSD şi-a recuperat energia şi atacă în puncte sensibile< privatizarea spitalelor, reducerile de personal, micşorarea pensiilor şi alte asemenea sperietori folosite în anii ’90 de Ion Iliescu şi PDSR.
BREXIT-ul ar trebui să dea României un nou avânt. Marea Britanie şi-a asumat un risc. România de ce nu-şi asumă niciun risc? Pentru că nu are un corp de politicieni curajoşi. Din câte ne aducem aminte, niciodată Marea Britanie nu a fost un model pentru România. Noi ne-am mărginit să imităm ţări mai moderate, precum Franţa, Belgia, în  timp ce în privinţa organizaţiilor de tip mafiot am mers pe model italian.
Să sperăm că BREXIT-ul ne va dat un impuls, fiind mai ales pentru români, un nou început.

Autor: Dumitru Păcuraru
Sursa: Informaţia zilei Maramureş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu