„ALERGÂND PRIN SINE”
de FLORICA BUD
Apărută la editura Printek în anul 1995 cartea cu titlul „Alergând prin
sine”(o sumă de proze) e dedicată „Celor dragi, deși sunt mai fericiți cei pe care nu-i
iubesc”; se începe cu un „Fals prolog” care are o întrebare retorică ce va fi
dezvoltată pe tot parcursul cărții de analiză psihologică a gândirii umane-în principal a
gândirii oamenilor din țara noastră în drum spre aflarea adevărului, a democrației și a descoperirii
sinelui. Această întrebare este: „Și apoi, nu sunt eu și nu ești tu, suflete de păpădie?” ca în final același„ Fals prolog” să
afirme că: „Nu suntem și nu sunteți, suflete de păpădie!”-deci, o afirmație-care trebuie
luată în considerare după lecturarea cu atenție a cărții.
Coperta cărții e o lume, o
mulțime
de oameni sugerată de zidurile ce înconjoară imaginile; culorile ne poartă
imaginația
spre legătura cerului cu pământul; cerul
albastru precum este unul din cei doi ochi, celălalt ochi verde- precum iarba
de acasă și picioarele țăranului care frământă pământul și seceră iarba;
între ele s-ar găsi marea cea mare cu peștele viu Cleo care acum e gigant, în carte e minuscul-o
jucărie: coperta abundă de culoarea roșie-un simbol al vieții; deci: roșu, galben și albastru sunt culorile patriei; marea, cerul, privirea
spre înalt-infinit, dar și spre pământ sugerează prin imagini un drum ce-l avem de parcurs
fiecare dintre noi, un EL și o EA legați de pământ dar și cu privirea larg deschisă spre înalt- pentru a recunoaște adevăratele
valori umane: democrația, adevărul, libertatea( CLEO), munca cinstită-toate
raportate la copilărie și la omul matur care nu trebuie să se lase dus de vânt
fără o direcție
precisă precum o păpădie. Doar „alergând
prin sine” se poate realiza acest lucru.
Cum am afirmat mai înainte cartea este foarte interesantă mai ales prin
faptul că are ca și
formă de prezentare o mare fabulă în care personajele: Cleo, Ursita-Orssita
Partidul-Viețuitoarelor-Ce-Nu-Pot-Fi-Înghițite, Valeria,
Victor, Ștefan,
Domnul Devotament și
mulți
alții
au dese întâlniri pentru a discuta diferite probleme ce le ating existența, se lasă a se înțelege că prin
personajele fictive prezentate se pot înțelege„ și alții”.
Orssita („ursita” sau soarta poporului român) se găsește la începutul
relatării într- o stare de incertitudine totală, e legată
la mâini și
la picioare, e sechestrată într-un „pat al lui Procust” având alături ca un
copil ce se află- doar niște jucării și un peștișor Cleo
într-un acvariu cu care întreține lungi conversații; se urmărește soarta omului simplu din popor aflat în fața schimbărilor care
apar; prin acest personaj autoarea rescrie lecția democrației; zicem și noi împreună cu
dânsa, cu cea care acum învață „alfabetul”(democrației)-și scriem și noi de zece ori „DA” pentru Moromete(pentru dezvoltarea
agriculturii în România)pentru dezvoltarea țării…
Orssita nu știe ce să facă cu
libertatea ei „lumina este o pedeapsă prea mare pentru cei care își duc viața într-o veșnică noapte”. O
îngrijește
un domn străin-care devine apoi Domnul Devotament sau Ștefan-iubitul ei din
tinerețe,
ei, Orssitei, Ștefan
i se pare un străin.
E romanul sentimentelor, al trăirilor interioare ale personajelor care iau
atitudine și
transferă trăirile lor tuturor obiectelor ce-i înconjoară. Astfel din cele
patru scaune ale bucătăriei unul e Scaunul
neputinței care devine mental un scaun „Încearcă să trăiești și așa”(cum
ar zice Petre Țuțea)-apoi pe cel
numit: „Așa cum stai, ești bun de purtat
orbi în târg„.
Scriitoarea folosește
personificarea obiectelor neînsuflețite dându-le calități umane, face apel în mod subtil la relațiile interumane și la atitudinea
omului față
de viața
lui proprie.
Autoarea-de o delicatețe și o discreție desăvârșită lasă a se înțelege despre cine și despre ce este
vorba, debarasată de vorbe goale- adoptă
povestioare interesante în felul
lor cu o evoluție și o istorie aparte;
cartea e o sumă de gândiri critice exprimate prin personaje care au nume de
păpuși,
jucării, pisica model Da Miorlau 1994, Nu-Motanul, Motanul-Treci-Strada-Dacă-Îți-Dă-Mâna, partide(Partidul Viețuitoarelor Ce-Nu-Pot-Fi-Înghițite-aflat mereu în
opoziție,
Partidul Adulților
Săraci cu Duhul-un partid înființat mai demult, Partidul celor cu un singur oxigen(„pe
lângă oxigen și
hidrogen apa conține
și
un atom de Păcală și
un atom de Tândală)„Dacă nu ar fi ei, ca să mențină echilibrul reacțiilor, nu ne-ar opri
nimeni să fim toți o apă și un pământ. Pe Păcală îl cunoaștem. De câte ori se
trântește
o ușă
prea tare, de vină e Păcală și plăcerea sa de a trage ușile după sine”), Partidul Personajelor Masculine Prost Conturate, Partidul Cunoașterii de Sine,
Partidul Paralelilor cu Sine; Partidul
Viețuitoarelor
Rămase în Așteptare, peștișorul Cleo-căruia i se atribuie însușiri omenești- la care recurge
autoarea ori de câte ori simte nevoia atunci când caută libertatea, pe aceasta
o găsește și-n trecut, în
copilărie și
în natură etc.
Analiza psihologică a politicianului: „Domnul parlamentar folosește cuvinte mari,
care îți
dau fiori: corupție,
mită, cinste, cenzură, cuvinte ce electrizează masele de oameni simpli. Dar,
chiar dacă ești
o masă simplă, îți
dai seama că numai Cucu își cântă numele. Dacă domnul parlamentar Armand Preot se
găsește
în parlament doar în calitate de om cinstit, ei bine, pe mine cinstea lui nu mă
satisface. Apanajul unui politician este
diplomația.”
Trecerea dintr-un partid în altul e surprinsă în personajele Motanul și Măgărușul-„Au nevoie de un
câine credincios și
prost creionat în orice partid, cu atât mai mult în acesta. Nu se amestecă cu
celelalte viețuitoare
mai mult decât cere minima politețe. De când a aflat că următorul, după motan, va fi măgărușul, a pierdut orice interes
legat de ceea ce se întâmplă în jurul său. Îl înțeleg foarte bine, el fiind și membru fondator al
partidului.”…Traiul în comun presupune renunțări, drumuri
comune și dispoziția de a aparține celorlalți.
Mă uit la fiecare în parte și mă gândesc care dintre ele vor trece fără regrete în
noul partid. Vor vrea și un sediu nou. Dintr-o dată se va schimba întreaga configurație a universului, nu ar fi exclus să apară și figuri noi. Ce față ar face Cleo e
greu de prevăzut, cu toate că ar putea fi aripioara sa dreaptă, cea care a
făcut jocurile.”
Personaj principal al relatărilor ar fi Ursita-Orssita (deși nu există un
personaj propriu zis)este o prostituată abandonată de soarta-i vitregă- foarte
bolnavă-pe care o găsește și o îngrijește un străin-mai târziu primește un nume „Domnul
Devotament”( care ar putea fi, de fapt Ștefan)de fapt este Ștefan; personajele
nu au o identitate proprie-ele se
dezvăluie la adevărata sau fictiva identitate după voința autoarei sau a
cititorului.
Gândul meu cred că mă duce prea departe în a-l identifica pe Ștefan din carte cu
mai marele nostru domnitor al Moldovei care a urmărit în toată domnia sa doar
prosperitatea și
binele poporului pe care-l conducea; nu știu care-i adevărul, dar și acest nume nu a fost ales la
întâmplare. Ștefan
o hrănește
pe Ursita, îi dă jucării pentru a-și reveni la viață, țintuită-n patul suferinței rescrie„ abc”-ul vieții, al democrației. Vocea lui Ștefan, apoi vocea
interioară a Orssitei uneori nu au puncte comune-deoarece nu-și cunosc gândurile
unul altuia; lui i se pare că acea prostituată e ființa adorabilă a
copilăriei care a apărut pe neașteptate; cititorul mereu se întreabă asupra legăturii
dintre Ștefan
și
Orssita-vrea să afle dacă el este cel ce o va salva „Picăturile de lapte pe
care i le-am strecurat cu sila sunt
picături din viață
trecute în contul meu”.
Orssita mereu se găsește în pat, fiind în drum spre refacerea sănătății și a perceperii lumii
înconjurătoare; e patul suferinței, dar și al trezirii spre
realitate, e ca în „Patul lui Procust”-un loc în care mereu se
află, se trezește,
meditează asupra vieții –acest personaj feminin, este analiza vieții cu bune și cu rele-așa cum metaforic
„Patul lui Procust” a devenit simbolul practicilor abuzive de încadrare a
oamenilor, a gândirii și simțămintelor lor în anumite tipare prestabilite .„Același pat, și unicul înger ce
împarte lumina.” „Domnul Devotament mă silește să evadez spre
lumea fără granițe a
minții.
Litera A se însoțește cu litera M ca să pot să-mi găsesc eu libertatea. Mă
obligă să mă îndatorez tuturor literelor. Prinsă în jocul lor, va trebui să
depășesc
suferințele.
Calea spre sine mi-o
sugerează „Domnul Devotament”. Este calea pe care a trecut și el. Fericirea
personală este suma fericirii tuturor.”
Există multe întrebări care nu-și află răspunsul, totuși ele sunt vehiculate și-și așteaptă rezolvarea: „Este în continuare învățământul românesc o
dictatură? O robie care înlănțuie profesori, elevi și părinți, bunici, străbunici? Și nu orice dictatură- ci una pro
sovietică în care profesorii sunt siliți să fie niște roboți care vin să-și spună lecția contracronometru, iar copiii niște roboței ce își iau notițe mai mult ori mai
puțin
adormiți.
Cine și
de ce dorește
să păstreze acest sistem greoi care aduce cu o
clacă familială? În care oră din orarul supraîncărcat li se permite dascălilor să se ocupe și de sufletul copiilor?...Școala uită că
instrumentul ei de lucru este un om ce ar trebui pregătit pentru viață!….Câți dintre cei care
termină liceul știu
exact ce li se potrivește și încotro s-o ia?….Este normal, cu cât li se cere mai
mult(copiilor) cu atât ei se apără respingând totul. Și apoi a apărut
concurența.
Unui învățământ
greoi, sufocant, se opune televizorul cu filmele sale, cu desene animate, apoi
televiziunea prin cablu etc. Să fim sinceri, care dintre noi, cei care am iubit
școala
și
ne-a plăcut să învățăm,
ar renunța
la tentațiile
ce ni se oferă pentru a învăța la patru ori
cinci obiecte mai mult ori mai puțin interesante. Nu știu cum se va schimba învățământul, dar dacă nu va ține cont de
realitatea în care trăiesc copiii de azi- și e vorba de niște copii declarați mai inteligenți ca vechile generații-criza va fi
inevitabilă. Dacă pe noi au reușit să ne amăgească și să ne ascundă realitatea, noile generații vor fi mult mai
greu de dus de nas….Oare se vor întâlni
cei doi combatanți, școala și elevii vreodată? Vor ajunge să meargă pe același drum spre binele
întregului sistem ori vor rămâne un exemplu de paralele ce vin de nicăieri și merg tot acolo, în
echidistanța
lor obositoare mistuind totul?”
Oare o să avem ca popor soarta ciobanului din celebra Miorița dintr-o anumită
interpretare sau ne încadrăm în mod nefericit în ceea ce a spus odată Petre Țuțea că: „se poate și așa ”-sau să-i credem
pe unii români plecați de ceva timp în țări străine și încadrați acolo la muncă care spun despre noi că „ne merităm
soarta”??!! Gândiți-vă,
stimați
cititori că această carte a fost scrisă în anul 1995 când la noi era începutul
democrației(prost
înțeleasă)-deci
acum 23 de ani și
cunoscând acest lucru mă întreb ce s-a
schimbat în România înspre bine în tot acest timp? Cum am contribuit noi-toți trezindu-ne la
realitate(sau dormind în continuare) ca să punem umărul fiecare pentru mersul
înainte al societății
românești și să nu urmărim doar
binele personal? Răspunsul să și-l dea fiecare stând de vorbă cu el însuși.
Ca o concluzie prezint tabloul acestui roman precum coperta ce-o are:
căutare kantiană pentru aflarea adevărului, simțire patriotică, întrebări retorice cu
răspuns deschis, document de epocă având ca temă majoră existența momentului, o
punte din trecut spre viitor, îndemn la reflexie prin cunoașterea de
sine-deoarece „încă” nu suntem suflete de păpădie.
Închei cu acea aserțiune a scriitorului
Petre Sălcudeanu:
„E
greu să spui adevărul atunci când mulți nu mai au nevoie
de el. De cuvântul Floricăi Bud avem nevoie și mai vârstnici și mai tinerii cititori, care văd în estetismul momentului
singura, sau aproape singura putere de decantare și de scoatere la lumină a lumii
înconjurătoare.”
OLIMPIA
MUREȘAN-L.S.R.-filiala
Maramureș,
Ulmeni, 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu