Ultimul raport MCV va deveni unul din subiectele cele mai
viu disputate în viitoarele confruntări politice. Promite să fie un cap de pod
al campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare.
Ce este acest MCV a explicat cât se poate de şcolăreşte
ministrul Justiţiei. La intrarea României în Uniunea Europeană au rămas la
capitolul Justiţie câteva obligaţii neîndeplinite. Erau în număr de patru. Se
întâmpla la 13 decembrie 2006. Acum, în 2018 numărul recomandărilor se ridică
la 20.
Ultimul raport MCV va deveni unul din subiectele cele mai
viu disputate în viitoarele confruntări politice. Promite să fie un cap de pod
al campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare.
Ce este acest MCV a explicat cât se poate de şcolăreşte
ministrul Justiţiei. La intrarea României în Uniunea Europeană au rămas la
capitolul Justiţie câteva obligaţii neîndeplinite. Erau în număr de patru. Se
întâmpla la 13 dcembrie 2006. Acum, în 2018 numărul recomandărilor se ridică la
20.
Ministrul spune că s-a depăşit an de an cadrul
recomandărilor. Ceea ce era bun într-un an nu mai era bun după alţi ani.
Concluzia ar fi că MCV-ul a devenit un fel de cui al lui
Pepelea, un smâc din care pe măsură ce vrei să scapi se tot strânge. Sau ca
nişte cătuşe care se tot strâng dacă încătuşatul se zbate.
Lucrurile trebuie privite mai relaxat. La urma urmelor nu
sunt decât nişte recomandări cu iz politic. Aşa spun cei de la guvernare.
Recomadările sunt obligatorii spun cei din opoziţie. Ele arată că guvernul
actual se îndepărtează de valorile europene. Ne-am întors cu 11 ani în urmă,
postulează preşedintele republicii.
Poporul ce să zică? Se aliniază uneia sau alteia dintre
tabere. Împărţite sunt opiniile şi în rândul juriştilor. De sus în joc ţara
este străbătură de o tranşeşe. Unii cântă prohodul PSD-ului, alţii spun că sunt
mai vii ca niciodată şi merg mai departe.
Spre ce? Spre ce ne îndreptăm? Mergem ca racul în spate sau
suntem pe drumul cel bun, dar nu ne înţeleg birocraţii de la Bruxelles?
Că raportul are iz politic este dinclo de orice dubiu. Până
la urmă UE este o construcţie politică. Iar unde este politică sunt şi interese
economice. Suntem într-o competiţie cu toate ţările din Uniune. Că lucrurile
stau aşa o demonstrează şi gestul Finlandei care s-a autopropus pentru
preşedinţia rotativă a Consiliului UE. S-a orientat după criticile
preşedintelui Iohannis care a spus şi a tot repetat că guvernul PSD nu este
pregătit pentru a prelua preşedinţia.
Asta se întâmplă cât exportăm scandalurile interne, când nu
ne limităm să ne spălăm rufele murdare în apele Dâmboviţei şi vrem să le dăm la
spălat în capitalele europene, la Bruxelles şi Strasbourg.
Dar tot n-am înţeles ce ce întâmplă cu acest MCV. Cum nu au
reuşit guvernele de toate culorile perindate pe la palatul Victoria din 2006
până acum să scape de el? Ce ne lipseşte nouă şi au restul ţărilor din UE:
inclusiv Bulgaria, care scapă anul acesta de „mecanism”?
Greu de spus altfel decât prin şabloane, prin etichete puse
pe fruntea ţării noastre. Vom trăi în continuare cu acest MCV pe cap sau vom
muri cu el de gât? Ne linişteşte tot ministrul Justiţiei. Recomandările, de
oriunde ar veni, nu pot înlocui normele constituţionale ale României.
Cu alte cuvinte, suntem o ţară suverană, care ne asortăm legislaţia
după normele europene, dar fără să încălcăm propria Constituţie. Cam complicat.
Cine decide în sensul absolut al cuvântului ce este corect, bun şi legal pentru
români?
Cinstea, corectitudinea, buna credinţă a instituţiilor
europene nu sunt valori absolute, iar ale noastre simple improvizaţii. Până la
urmă o atitudine dură la adresa unei ţări nu face altceva decât să ducă la
creşterea curentului euro-sceptic.
Englezii au fost iritaţi de birocraţia de la Bruxelles şi
într-un avânt mai puţin gândit au decis să părăsească UE. România nu-şi permite
luxul acesta. Prin urmare, recomandările mai mult sau mai puţin obligatorii
trebuie să le punem în practică.
Autor: Dumitru
Păcuraru
Sursa: Informaţia
zilei de Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu