În 13 noiembrie 2018, Comisia Europeană (CE) și Parlamentul European (PE) au emis o
recomandare și respectiv o rezoluție prin care își
exprimă „îngrijorarea” și recomandă
României să modifice legislația, pentru
a nu submina independența justiției și
lupta anticorupție. Treaba este
serioasă, aceste reproșuri arată că
dreptul european și cel național se află în conflict. Situația poate fi rezolvată pe două căi: fie
românii vor alege în 2020 un parlament majoritar de dreapta, fie europenii vor
alege stînga la europarlamentarele din 2019. Pînă atunci, constatăm că nu doar
democrația internă este fracturată, ci și ordinea juridică din Uniunea Europeană
(UE) are imperfecțiuni.
România n-a încălcat Tratatul privind UE și nici Tratatul privind funcționarea UE, deci nu sînt de înțeles aceste „îngrijorări”. Ne-am putea gîndi
că cei din CE și PE au o imagine de
ansamblu asupra uniunii și informații care depășesc
cadrul național, însă nu invocă așa ceva, ci repetă că sînt „îngrijorați” pentru că justiția românească face pași
înapoi. Un alt argument ar fi acela că UE realizează mai bine obiectivele
propuse pentru justiție decît o face
România, ceea ce de asemenea nu-i posibil după principiul subsidiarității.
Așadar, UE nu-i
cazul să se implice în politica internă, cîtă vreme acțiunile României nu pun în pericol nici un regulament european.
Cînd nu-i necesar să intervină, este necesar ca UE să nu intervină! Și totuși,
PE și CE intervin în actul legislativ
din România și le cer parlamentarilor
să renunțe la schimbarea legilor justiției, deși
sînt democratice pînă la proba contrarie. O altă calitate a României este aceea
că respectă legislația cadru,
standardele minime de drept, recunoaște
principiile europene și n-ar fi cazul
să i se impună reglementări juridice armonizate (în țările din UE, nu există un cadru juridic unic).
CE și PE nu indică
articolele deviante și nu recomandă
soluții (n-are acest drept, căci
instituțiile UE nu-și pot extinde competențele în detrimentul statelor membre). Rezoluția PE a fost votată cu scopul să-i determine
pe parlamentari să revină la legile impuse nedemocratic pe vremea cînd ministru
al justiției era Monica Macovei. Iar
actualele legi, dezbătute transparent, cu toate că tind să readucă dreptul național pe linia europeană, nu sînt acceptate
din motive politice. România nu poate fi acuzată, de vreme ce dreptul UE nu se
suprapune cu cel național și nu-i o anexă. Parlamentul și Guvernul au datoria să pună lucrurile pe
făgașul lor, ultima soluție fiind să organizeze alegeri anticipate,
pentru a tranșa problema spre stînga
ori spre dreapta. Există și a treia
cale.
Frontiera între sistemul juridic european și cel național
n-a fost delimitată și de aceea apar
abuzuri. România nu pune în pericol obiectivele UE, aplică regulamentele și se comportă loial, însă totuși este respinsă. Rezoluția PE recomandă accelerarea procesului de
integrare (dar nu obligă). Acțiunile
ostile României sînt ostile puterii politice de stînga, care va asigura președinția
rotativă a Consiliului și ar putea să
influențeze politica UE. Cerem dreptul
la tratament egal cu celelalte state (să ne amintim că UE s-a consolat cu ideea
că Polonia și Marea Britanie au refuzat
să semneze Carta drepturilor fundamentale)!
UE se bazează pe cooperarea celor 28 de state suverane, care
își cedează drepturile suverane
individual, iar competența pe justiție este doar partajată, nu exclusivă. Prin
urmare, responsabilitatea elaborării legislației
ne revine, statele au o libertate de acțiune
semnificativă, în care UE este necesar să nu intervină. Urmează alegeri
europarlamentare în 2019 și dacă apele
politicii europene se tulbură (devin iraționale),
vor avea de cîștigat partidele
extremiste.
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu