În România mai există din păcate o mentalitate de
slugărnicie faţă de marile puteri care ne-au cotropit vremelnic. Un fel de
sindrom Stockholm? Consider că, în anul Centenarului, să defileze permanent
garda austriacă în Cetatea Unirii de la Alba-Iulia reprezintă o ofensă la
adresa istoriei poporului român. De la 1699 românii ardeleni au fost supuşi,
mai ales în secolul XVIII, de o politică sistematică de asuprire şi
deznaţionalizare de către austrieci. Românilor ortodocşi li s-a interzis să-şi
păstreze credinţa, iar generalul austriac Bucow a distrus, la 1763, cu tunurile
toate bisericile şi mănăstirile ortodoxe din Ardeal. Mai mult, împărăteasa
Maria Tereza a luat munţii ciobanilor români să le ofere oraşelor săşeşti, iar
sfinţii năsăudeni au fost ucişi sau închişi pentru că nu doreau să renunţe la
dreapta credinţă strămoşească. Cu toţii ştim de ce s-au răsculat românii sub
conducerea moţilor Horea, Cloşca şi Crişan. Românii nu au mai suportat
asuprirea austriacă. La ordinul cancelariei aulice, Horea şi Cloşca au fost
traşi pe roată la 1785. Politica de asuprire naţională a continuat pe parcursul
secolului XIX, austriecii au cauţionat dualismul, iar Avram Iancu a fost umilit
de poliţia austriacă. Tot datorită „drăguţului” de împărat vienez memorandiştii
au fost băgaţi la beci, pentru că au cerut drepturile românilor. În acest
context solicitarea asociaţiei clujene Neamunit către primarul Hava al oraşului
Alba-Iulia mi se pare de bun simţ şi corectă. Nu poţi elogia ocupantul cu
parade permanente în anul când se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire. Iată
ce au scris cei de la Neamunit:
”Pentru cei care “ slăvesc parada gărzilor austriece “ din
cetatea Alba – Iulia. La 12 noiembrie 1763, pe platoul de la Slava a avut loc
execuţia celor găsiţi vinovaţi de revolta din luna mai. (“De doi ani noi suntem
grăniceri şi carte n-am primit de la înalta împărăteasă că suntem oameni
liberi! – şi apoi aşa nu vom purta armele, ca sfânta credinţă să ne-o batjocorească!
Jos armele!”. Cuvintele înflăcărate ale bătrânului au dat roade. Soldaţii care
urmau să depună jurământ de credinţă faţă de Viena au trecut de partea lui
Atanasie aruncând armele jos,în semn de protest şi nesupunere.) Atanasie
Todoran a fost frânt cu roata de sus în jos, iar capul i-a fost legat de o
roată, „pentru că i-a reţinut pe oameni de la unire şi de la înrolarea în
statutul militar grăniceresc…” – după cum se arată în sentinţa de condamnare.
Împreună cu Atanasie au fost martirizaţi prin spânzurare, „pentru aceeaşi
vină”, Vasile Dumitru din Mocod, Grigore Manu din Zagra şi Vasile Oichi din
Telciu, alte nouăsprezece persoane fiind supuse bătăilor cu vergi; mulţi dintre
cei bătuţi au murit sub lovituri. Capetele celor martirizaţi au fost ridicate
pe pari la poarta caselor în care locuiseră, iar bucăţi din trupurile
ciopârţite au fost aşezate la răscruci de drumuri. Primid moarte martirică,
Atanasie şi-a vărsat sângele pentru credinţa strămoşească şi pentru drepturile
românilor transilvăneni. De atunci şi până astăzi, cinstirea memoriei lui se
face neîntrerupt în conştiinţele ortodocşilor năsăudeni, iar mărturiile vremii
îi aşază alături pe cei trei care au pătimit împreună cu el.“
Asociația Neamunit a
cerut printr-o petitie Consiliului Județean,
dl. Primar Hava si altor foruri competente desființarea acestor parade si înlocuirea costumațiilor austriece cu uniforme de epoca romane
si dacice, uniforme din timpul lui Mihai Viteazul precum si uniforme ale soldaților romani din primul război mondial!
Deocamdată primarul Mircea Hava nu a răspuns petiţiei şi nu pare că vrea să
schimbe paradigma „austriacă” a gărzii istorice a ocupantului. Se simte bine se
pare când aduce elogii pentru cei care au asuprit poporul român? Schimbarea
gărzii austriece este o chestiune de moralitate publică în anul Centenarului.
Această gardă istorică a cetăţii poate fi schimbată cu una reprezentând
căpitanii şi haiducii lui Mihai Viteazul, care a intrat în Cetatea Unriii la 1
noiembrie 1599 şi a decretat mai târziu: ”Şi hotarul Ardealului… pohta ce-am
pohtit… Moldova, Ţara Rumânească”. Îmbrăcaţi în costumele de la 1600 căpitanii
Viteazului, fraţii Buzeşti, Radu Calomfirescu, Baba Novac, Deli Marcu sau Popa
Stoica pot simboliza corect din punct de vedere al adevărului, garda istorică a
Cetăţii Unirii în anul Centenarului şi nu numai. După ce ne-au luat resursele
naturale austriecii, acum le dăm la liber și
istoria? Să începem să avem demnitate și
să promovăm istoria românească la Alba-iulia.
Ionuţ Ţene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu