Guvernul a trimis proiectul noii legi a pensiilor la
Parlament și consiliile de specialitate
au început discuția pe articole și amendamente. Se observă o schimbare a
politicii în acest domeniu, prin accentuarea caracterului social. Ar trebui ca
parlamentarii să țină seama de opinia
contribuabililor și să separe net
pensiile de ajutoarele sociale.
Politica europeană insistă pe pilonul drepturilor sociale,
pensia fiind unul dintre acestea, pe calea solidarității economice și
sociale, cu corectarea inegalităților
din societate. Dar proiectul românesc de lege a pensiilor nu face acest lucru.
Statul român acceptă în continuare privilegiile, diferențele între pensia minimă și
maximă fiind de aproape o sută de ori: 640 lei (pensia socială) la 55.000 lei
(pensia unui procuror).
Dacă dorește pace
socială, Parlamentul are datoria să atenueze aceste diferențe enorme dintre oameni. Solidaritatea este
un cuvînt european, dar la noi are alte conotații
și se transformă în tantiemă. România
trebuie să țină cont de recomandările
comunitare, care recomandă protejarea oamenilor și
construcția unei societăți fără discrepanțe majore.
Ce se întîmplă cu banii din pensiile foarte mari? Este
evident că un om nu o poate consuma, cea mai mare parte va fi cheltuită de
familia extinsă a pensionarului, ceea ce duce la nevoia de impozitare a acestor
venituri anormale și nejustificate prin
contribuție și nici măcar prin aportul la progresul și bunăstarea societății.
Statul român este social, dar pentru unii este mumă prea bună.
Sistemul de întrajutorare între contribuabili, promovat prin
noul proiect de lege a pensiilor, este corect din punct de vedere al solidarității, dar induce confuzie între ajutarea în
caz de necaz și susținerea existenței
unui om. Astăzi, sistemul de pensii este deturnat spre protecția socială a unor largi categorii de cetățeni, inclusiv a celor care cu bună-știință
nu au contribuit la sistemul public.
Nu este datoria bugetului de pensii să facă plăți de asigurări sociale, între cele două
componente ar trebui să existe distincție
clară. Pensia de invaliditate se acordă pentru pierderea capacității de muncă, deci denumirea de „pensie” este
greșită, ar trebui să fie un ajutor
temporar, pînă la recuperarea capacității
de muncă. În caz de invaliditate prelungită, pe rol să intre indemnizațiile de handicap fizic sau mental.
Sînt de înțeles
unele neconcordanțe, căci sistemul
cuprinde peste 5 milioane de beneficiari, din categorii sociale apărate mai
bine sau mai rău de organizațiile
profesionale. În spiritul european, femeile nu vor mai fi favorizate la pensie,
numărul de puncte se împărțea la 30,
față de 35 pentru bărbați, deci pensia femeilor era mai mare. Au
fost eliminate și discrepanțele între persoanele pensionate după legi
diferite.
Cu alte cuvinte, vor fi recalculate unitar toate cele peste
5 milioane de pensii, însă nu și
pensiile speciale, de care legea nu se atinge. Dacă avem o lege unitară a
salariilor, ar trebui să fie și o lege
unitară a pensiilor. Și în nici un caz
n-ar trebui să avansăm termene de punere în aplicare (1 septembrie 2021), sînt
lipsite de realism.
Dublarea salariilor și
dublarea pensiilor în timp atît de scurt, în doi-trei ani obligă statul să
găsească surse de finanțare și probabil va mări impozitele. Pentru
salariile și pensiile mari,
introducerea impozitării progresive este nu doar o nevoie pentru a acoperi
deficitul, ci și o necesitate socială,
pentru a elimina discrepanțele între
veniturile contribuabililor. Sistemul de pensii are rolul să protejeze, nu să
favorizeze!
Contribuabilii plătesc obligatoriu 25% din veniturile brute
la Casa de pensii și asigurări sociale,
iar alții nu plătesc nimic, dar la
împărțirea beneficiilor se înghesuie și primesc tot atît cît ceilalți. Dacă sistemul de pensii nu va fi gîndit
să fie drept, se va prăbuși.
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu