Pastorala transmisă cu prilejul Naşterii Domnului de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, se intitulează ”Dumnezeu este iubire smerită şi darnică” şi în acest mesaj Părintele Patriarh subliniază că „în perioada de criză medicală şi economică de azi, ajutorarea oamenilor aflaţi în dificultate este o necesitate stringentă”.
„Sărbătoarea Naşterii Domnului sau Crăciunul a fost pentru
mari teologi prilej binecuvântat de-a gândi duhovniceşte la marea taină a
smereniei Fiului veşnic al lui Dumnezeu, Care S-a făcut om pentru a dărui
oamenilor iertarea păcatelor şi viaţa veşnică. Iubirea smerită şi darnică a
Fiului veşnic al lui Dumnezeu devenit om, arătată permanent de la naşterea Sa
într-o peşteră săracă de lângă Betleem până la moartea Sa pe cruce şi punerea
Sa în mormânt, cheamă pe fiecare om la multă smerenie”, transmite Patriarhul
României.
Transmitem integral Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel:
„DANIEL
Prin harul lui Dumnezeu,
Arhiepiscopul Bucureştilor,
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei,
Locţiitorul Tronului Cezareei Capadociei
şi
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Preacuviosului cin monahal, Preacucernicului Cler
şi dreptmăritorilor creştini din Arhiepiscopia Bucureştilor
Har, pace şi bucurie de la Domnul Nostru
Iisus Hristos, iar de la noi părinteşti binecuvântări
Preacuvioşi şi Preacucernici Părinţi,
Iubiţi credincioşi şi credincioase,
Taina iubirii smerite a Fiului lui Dumnezeu, Care S-a făcut
om din iubire nesfârşită faţă de om, este temelia şi inima credinţei creştine.
Această sfântă şi mare taină a înomenirii Fiului veşnic al lui Dumnezeu sau a
întrupării Domnului Iisus Hristos a fost scopul pentru care Dumnezeu a făcut
lumea.
Această taină a fost prezisă de profeţii lui Dumnezeu
inspiraţi de Duhul Sfânt, apoi a fost văzută, crezută şi mărturisită de
Ucenicii şi Apostolii Domnului Iisus Hristos (cf. 1 Ioan 1, 1-3), apărată şi
dogmatizată în faţa ereziilor de către Părinţii Bisericii, gândită în teologie,
predicată şi cântată în viaţa liturgică a Bisericii de toţi creştinii
dreptcredincioşi, dreptslăvitori şi iubitori de Dumnezeu.
Sfânta Scriptură a Noului Testament ne învaţă că Taina
Întrupării lui Hristos arată legătura directă între Fiul lui Dumnezeu şi
creaţie, deoarece întruparea Fiului lui Dumnezeu era de la început însuşi
scopul creării lumii (cf. Efeseni 1, 4; 2 Timotei 1, 9). „Toate s-au făcut
întru El, prin El şi pentru El” (cf. Coloseni 1, 16). „Toate prin El s-au
făcut; şi fără de El nimic nu s-a făcut din ceea ce s-a făcut. Întru El era
viaţa şi viaţa era lumina oamenilor” (Ioan 1, 3).
Cerul şi pământul sunt darul lui Dumnezeu Tatăl pentru Fiul
Său Cel veşnic (cf. Coloseni 1, 16) şi pentru toţi oamenii creaţi după chipul
lui Dumnezeu (cf. Facere 1, 26-27), deoarece Fiul veşnic al lui Dumnezeu, Iisus
Hristos, va deveni om pământean spre a dărui oamenilor înfierea după har şi
viaţa veşnică din Împărăţia cerurilor (cf. Ioan 1, 9-14; 17, 2-3 şi 1 Ioan 1,
2-3).
Pe baza învăţăturii Sfinţilor Părinţi ai Bisericii,
Părintele Dumitru Stăniloae spune că „Dumnezeu a creat lumea din bunătate,
pentru ca să facă părtaşe şi alte fiinţe la iubirea Lui intratrinitară” (1). Apoi,
acelaşi teolog precizează: „Prin darul lumii (create) Dumnezeu vrea să Se facă
cunoscut pe Sine însuşi în iubirea Sa. De aceea, şi omul trebuie să se ridice,
peste darurile primite, la Dumnezeu însuşi Care le-a dat” (2).
Vorbind despre marea smerenie a lui Hristos, Sfântul Vasile
cel Mare spune că puterea lui Dumnezeu Cuvântul de a Se smeri pe Sine
făcându-Se om este mai mare decât puterea Sa arătată în facerea cerului şi a
pământului, a mării şi a aerului, şi a celor mai presus de lume (3).
Prin întrupare sau înomenire, Fiul veşnic al lui Dumnezeu ne
descoperă adevărul că iubirea atotputernică a lui Dumnezeu este smerită şi
darnică, deoarece, aşa cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, întruparea Sa „a
fost o coborâre [chenoză] de bună voie a lui Dumnezeu la oameni prin bunătatea
Lui. Dar această coborâre nu a fost o cădere din Dumnezeire. Căci a rămas ceea
ce era [Dumnezeu], deşi S-a făcut ceea ce nu era [om]. Căci era neschimbabil.
Şi a păstrat ceea ce S-a făcut, rămânând însă ceea ce era. Fiindcă era iubitor
de oameni” (4).
Sărbătoarea Naşterii Domnului sau Crăciunul a fost pentru
mari teologi prilej binecuvântat de-a gândi duhovniceşte la marea taină a
smereniei Fiului veşnic al lui Dumnezeu, Care S-a făcut om pentru a dărui
oamenilor iertarea păcatelor şi viaţa veşnică. În acest sens, cităm dintr-o
cuvântare a Fericitului Augustin despre Naşterea lui Hristos:
„Fiu al lui Dumnezeu născut din Tată, fără mamă, Fiu al
Omului, născut dintr-o mamă, fără tată: El, marea vedere a îngerilor şi micuţ
în vederea oamenilor; Cuvântul, Dumnezeu Cel mai înainte de toţi vecii, făcut
trup la timpul hotărât de El; Făcătorul soarelui şi făcut trup sub soare;
rânduind din sânul Tatălui tot mersul veacurilor, şi dăruind din sânul mamei
Sale sfinţire acestei zile mari; rămânând în sânul părintesc deşi iese din el;
înţelept mai presus de orice cuvânt şi copil ca înţelepciune; umplând lumea şi
stând culcat în iesle; conducând stelele şi alăptându-Se de la pieptul mamei;
atât de mare ca Dumnezeu şi atât de mic ca rob, fără ca această smerenie să
micşoreze cu ceva grandoarea Sa, nici ca această grandoare să copleşească în
vreun fel smerenia. (…) El nu S-a închis deloc sub veşmântul unui trup micuţ
primit din sânul unei Fecioare, ci, continuând a împărtăşi îngerilor
înţelepciunea Sa ca hrană, ne îngăduie nouă să gustăm cât de bun este Domnul”
(5).
Iubirea smerită şi darnică a Fiului veşnic al lui Dumnezeu
devenit om, arătată permanent de la naşterea Sa într-o peşteră săracă de lângă
Betleem până la moartea Sa pe cruce şi punerea Sa în mormânt, cheamă pe fiecare
om la multă smerenie.
Sfântul Apostol Pavel, în Epistola sa către filipeni, vorbeşte
în această privinţă despre chenoza sau smerenia lui Iisus Hristos pentru a-i
îndemna pe creştinii din Filipi la viaţă smerită şi milostivă, zicând: „Nu
faceţi nimic din duh de ceartă, nici din slavă deşartă, ci cu smerenie unul pe
altul să-l socotească mai de cinste decât el însuşi. Să nu caute nimeni numai
ale sale, ci fiecare şi ale altuia. Gândul acesta să fie în voi care era şi în
Iisus Hristos, Care () S-a smerit pe Sine ascultător făcându-Se până la moarte,
şi încă moarte de cruce” (Filipeni 2, 3-5, 8).
În acelaşi înţeles, Sfântul Ioan Gură de Aur arată că
smerenia îl înalţă pe om, nu îl înjoseşte: „Atunci vei fi tu mai mare şi mai
înalt decât alţii, mai strălucit şi mai mărit, când te vei înjosi pe tine
însuţi, când nu vei umbla după rangul cel dintâi, când vei răbda de bună voie
umilinţa, jertfirea de sine şi primejdia, când te vei sârgui a fi sluga
tuturor, gata a face şi a suferi toate pentru aceasta” (6).
Începând cu ziua de 20 decembrie, când serbăm
Înainteprăznuirea Naşterii Domnului, şi până la 31 decembrie, ziua Odovaniei
acestei sărbători, cântările liturgice ale Bisericii Ortodoxe ne îndeamnă să ne
minunăm cu mintea şi să ne bucurăm cu inima de taina iubirii milostive a lui
Dumnezeu pentru noi, oamenii, arătată în Naşterea lui Hristos din Sfânta
Fecioară Maria, în peştera din Betleem.
Iată ce se spune într-o cântare din Minei, în ziua de 25 decembrie: „Pe cel după chip şi asemănare văzându-l Iisus stricat din pricina călcării poruncii, plecând cerurile S-a coborât şi S-a sălăşluit în pântecele Fecioarei fără schimbare, ca în el să înnoiască pe Adam cel stricat (…) ” (7). De asemenea, într-o altă cântare din Minei se spune că Taina Naşterii smerite a lui Hristos, Împăratul slavei veşnice, trezeşte uimire pentru îngeri şi înfricoşare pentru oameni:
„Cuvinte al Tatălui, Cel împreună veşnic, ieşind din cea
neispitită de bărbat, Te-ai sălăşluit trupeşte în peşteră, având ieslea ca un
tron; şi spăimântezi, cu înfricoşătoarea Ta iconomie, pe magi şi pe păstori, şi
ai uimit pe îngeri, care au strigat: Slavă Ţie!” (8).
Şi colindele noastre româneşti evidenţiază, în acelaşi timp,
smerenia şi slava Pruncului Iisus, Dumnezeu-Copilul: „Sărac în şură lângă boi,
copil culcat pe paie,/ Aşa L-au găsit cei trei magi pe Dumnezeul Slavei./ Dar
ei pe El L-au cunoscut că este Împăratul,/ Cel Bun, Cel Mare şi Cel Sfânt, ce
lumea a creat-o!” (Colindăm, colind)
Deci, întruparea Fiului veşnic al lui Dumnezeu ne descoperă
iubirea smerită şi darnică a lui Dumnezeu Tatăl pentru lume, după cum se spune
în Sfânta Evanghelie după Ioan: „Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său
Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă
veşnică” (Ioan 3, 16). Toată viaţa Domnului Iisus Hristos pe pământ a fost
dăruire de Sine pentru mântuirea oamenilor. Din acest motiv, sărbătoarea
Naşterii Domnului Iisus Hristos este mai ales sărbătoarea darurilor oferite
atât copiilor, cât şi oamenilor săraci, bolnavi, bătrâni, întristaţi şi
singuri. Însă, dărnicia sau milostenia creştină trebuie arătată nu numai cu
ocazia sărbătorilor, ci tot timpul.
În această privinţă, Biserica a creat instituţii
filantropice sau de caritate tocmai pentru a arăta dărnicie permanentă faţă de
oamenii nevoiaşi (cantine pentru săraci, cămine pentru copii orfani, case
pentru bătrâni, centre şi spitale pentru bolnavi ş.a.). Astfel, toate
instituţiile de asistenţă socială din statele europene de astăzi au la origine
opera caritabilă creştină, preluată mai târziu de statul modern şi chiar de
societatea secularizată contemporană.
În perioada de criză medicală şi economică de azi,
ajutorarea oamenilor aflaţi în dificultate este o necesitate stringentă. Prin
urmare, să fim milostivi sau darnici, deoarece, după cum ne învaţă Sfânta
Scriptură, „cel ce are milă de sărman împrumută Domnului” (Pilde 19, 17). Iar
Sfântul Ioan Gură de Aur explică aceste cuvinte astfel: „Cel ce miluieşte
săracul şi necăjitul nu rupe numai zapisul păcatelor lui, ci ia şi alt zapis de
mărturie care mărturiseşte şi zice: ‘cel ce miluieşte pe sărac împrumută pe
Dumnezeu’. Să dăm deci milostenia lui Dumnezeu împrumut ca să luăm de la El
răsplătirea cea din iubire de oameni” (9).
În altă parte, acelaşi Sfânt Părinte îndeamnă la dărnicie,
zicând: ,,Dă pâine, după puterea ta! N-ai pâine? Dă un bănuţ! N-ai niciun
bănuţ? Dă un pahar cu apă rece! N-ai nici atât? Plângi împreună cu cel
îndurerat şi ţi-ai luat plata” (10). Altfel spus, cu cel sărac fii darnic cel
puţin prin compasiune şi solidaritate.
Dragi creştini,
Ca şi în anii precedenţi, la cumpăna dintre ani, adică în noaptea
de 31 decembrie 2021 spre 1 ianuarie 2022, şi în ziua de Anul Nou, să înălţăm
rugăciuni de mulţumire lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El în
anul 2021 care a trecut şi să-I cerem ajutorul în toată lucrarea cea bună şi
folositoare din Anul Nou 2022 în care intrăm. Să pomenim în rugăciunile noastre
şi pe toţi românii din afara României, pe cei din jurul graniţelor României şi
pe cei din diaspora română, ca să păstrăm, cu multă iubire frăţească, unitatea
de credinţă şi de neam.
Să mulţumim lui Dumnezeu pentru darul vieţii şi pentru darul
sănătăţii, care trebuie păstrate şi cultivate cu multă grijă, smerenie şi
înţelepciune, spre binele personal, al familiei şi al societăţii în care ne
aflăm. Să arătăm iubire milostivă şi solidaritate faţă de toţi oamenii bolnavi,
dar şi multă preţuire medicilor care-i îngrijesc pe aceştia, pentru a redobândi
sănătatea.
Pandemia actuală a adus în România şi în întreaga lume multă
suferinţă, boală, depresie şi moarte. Să ne rugăm mai mult lui Dumnezeu pentru încetarea
grabnică a pandemiei, spre a putea trăi şi lucra în mod firesc şi liber. Să
avem deplină încredere în puterea rugăciunii şi multă responsabilitate pentru
sănătatea proprie şi a semenilor noştri, ştiind că „Dumnezeu toate le lucrează
spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu” (Romani 8, 28).
Cu prilejul Sfintelor Sărbători ale Naşterii Domnului,
Anului Nou 2022 şi Botezului Domnului, vă adresăm tuturor părinteşti
binecuvântări, doriri de sănătate şi mântuire, pace şi bucurie, fericire şi
mult ajutor de la Dumnezeu în toată fapta cea bună, dimpreună cu salutarea
tradiţională: „La mulţi ani!”.
„Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui
Dumnezeu Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi!” (2
Corinteni 13, 13).
Al vostru către
Hristos-Domnul rugător,
DANIEL
Patriarhul Bisericii
Ortodoxe Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu