Recenta mediatizare a punctajului slab obținut de elevii români la așa numitele teste PISA a generat multiple reacții, pozițiile politice ale autorilor fiind transparente în textele de analiză a rezultatului testelor PISA.
Critica conservatoare a testelor PISA este splendid
ilustrată de articolul profesoarei Ioana Nancu care scoate în evidență faptul
că testele PISA pot fi un soi de substitut imperfect dar corect politic pentru
un test de inteligență însă nu pot substitui educația.
Argumentul conservator subliniază că un test de
inteligență nu poate surprinde știința de carte, nu are cum surprinde contextul
cultural, nu surprinde creativitatea, nu surprinde existența sau nu a
cunoașterii în diverse domenii. Un păstor poate avea un scor mai bun decât un
fizician atomist la un test de inteligență, ani de studiu și de frământări sunt
irelevante pentru rezultatul unui test de inteligență. În ciuda rezultatului
testelor de inteligență, alegem să continuam să lăsăm reactoarele nucleare în
păstorirea fizicienilor atomiști, nici chiar progresiștii de tip USR nu au
sugerat încă altminteri.
Faptul că există o corelație perfectă între
rezultatele testelor PISA (elevii români sunt pe locul +/- 50 între națiuni la
testul de matematică) și rezultatele testelor de inteligență (românii sunt pe
locul 56 între națiuni – de menționat dinamica descrescătoare întrucât taxarea
excesivă a muncii alungă din țară oamenii performanți) este o confirmare a
faptului că testele PISA sunt mai curând teste de inteligență decât teste care
să arate nivelul educației celor testați.
Conservatorii au dreptate să sublinieze că începem
să testăm inteligența atunci când am dat greș în educație, atunci când
dezastrul educațional este atotcuprinzător, sfidând orice altă metodă de
evaluare. Cei care critică testarea memoriei studenților critică implicit orice
cunoaștere preexistenă testului tocmai pentru că știu cât de puțină este
cunoașterea studenților.
Cu alte cuvinte testăm inteligența tocmai pentru că
educația este atât de puțină încât nu prea mai avem ce testa.
Indiferent dacă comparăm testele corespunzătoare aceleiași
etape școlare sau manualele succesive de matematică vom constata o degradare
continuă a nivelului pe măsură ce ne apropriem de prezent. Un ziar de mare
tiraj a publicat conținutul examenului de admitere la liceu pe care l-am dat
acum mulți ani, testul respectiv fiind incomprehensibil pentru cei care se
pregătesc să fie admiși în licee anul acesta. Indiferent de ce ne arată sau nu
ne arată testele PISA degradarea performanței școlare nu este un fenomen
românesc, aceeași stare deplorabilă a învățământului poate fi observată în
întreg spațiul occidental.
Ca supusă a Majestății Sale Britanice fetița mea
mijlocie urmează o școală privată aflată în Oxford, Anglia. Manualul de
matematică al fetiței mele este întru totul similar cu cel al colegilor de
generație care studiază în școlile publice românești fiind însă foarte diferit
de cele două manuale pe care le-ar fi parcurs dacă ar fi făcut școala acum 35
de ani. Într-un mod cu totul similar manualele de chimie, de fizică sau de
biologie au suferit degradări care compromit disciplinele pe care ar trebui să
le reprezinte.
Dacă dorim să înțelegem cum s-a ajuns aici ar trebui
să vedem care este reacția progresiștilor de toate denominațiunile la
publicarea rezultatelor testelor PISA.
Stânga progresistă a cerut la unison modernizarea
școlilor cu toalete aflate în fundul curții. Toaleta în fundul curții este
paradigma pentru tot ce este clasic, pentru orice poate avea legătură cu
perioade dincolo de ziua de ieri. Mai multe calculatoare, mai mult internet, o
programă mai aerisită, este pomenit ecartul dintre rezultatele elevilor având
părinți bogați și cei având părinți săraci.
Este de remarcat că, din păcate, reforma școlii
românești s-a făcut respectând rețetarul progresist occidental iar rezultatul
reformelor nu a întârziat să apară.
Egalitatea este pentru progresiști valoarea supremă,
educația având păcatul că, prin însăși natura sa, amplifică diferențele
imanente dintre oameni. Așa după cum atunci când au de ales între libertate și
egalitate progresiștii sacrifică libertatea atunci când au de ales între
egalitate și educație progresiștii vor sacrifica educația.
Căci atunci când cerem mai mult internet, mai multe
calculatoare sacrificăm educația pe altarul egalitarist al multiculturalismului.
În acest context este de remarcat cinismul oamenilor foarte bogați care nu
permit propriilor copii folosirea tehnicii de calcul deși o recomandă copiilor
oamenilor săraci. Dl. Gates este un astfel de exemplu, informatizarea școlilor
românești este și consecința faptului că dl. Gates nu dorește ca propriii copii
să trebuiască să facă față competiției copiilor plebei.
Simplificarea, aerisirea programei, nu înseamnă doar
amputarea materiilor de conținutul abstract inerent cunoașterii de calitate ci
înseamnă și oprirea ascensorului social pe care școala l-a reprezentat timp de
sute de ani. Șansa copiilor săraci, a copiilor ai căror părinți nu dețin
capital, este tocmai școala, școala serioasă și temeinic făcută. Cu cât
(auto)disciplina, inteligența și talentul necesare pentru parcurgerea cu succes
a cerințelor școlare este mai mare cu atât mai mare va fi posibilitatea ca
școala să ajute un copil sărac să depășească condiția părinților săi. Arunci
când diluăm în doze homeopate știința de carte diluăm și șansa copiilor
oamenilor săraci de afirmare socială tocmai pentru că învățătura este la
îndemâna oricui, nu doar a celor dispuși să facă sacrificii pentru a o obține.
Paradoxal, din dorința de a reduce posibilitatea
afirmării diferențelor între oameni datorită ecartului de educație, din dorința
de a nivela și de a elimina excelența, stânga post modernă reduce examenele
școlare la teste de inteligență, modul cel mai reacționar de a selecționa
elite. Cu foarte mici excepții dr. Rosenberg n-ar fi propus ceva foarte
diferit. Elitele minunatei lumi ce ni se propune sunt selecționate dintre cei
mai inteligenți dintre noi, indivizi suficient de inteligenți pentru a-și
conștientiza ignoranța, indivizi suficient de inteligenți să înțeleagă că
acceptarea spiritului timpului în care trăiesc este singura garanție a
păstrării poziției sociale.
Elitele românești, de la Eminescu la Blaga, s-au
născut la sat sau în mici orașe de provincie, cei mai mulți dintre oamenii cu
care ne place să ne mândrim fără a le propune copiilor noștri să le citească
opera au fost copii ai unor oameni departe de a fi bogați, copii care s-au
împlinit învățînd carte. Distrugând știința de carte facem ca apariția unor
oameni precum Eminescu sau Blaga să nu fie posibilă, acesta este motivul pentru
care căutăm elite între coperțile revistelor frumos colorate.
Din păcate dreapta conservatoare este în defensivă
(și) în chestiunea educației deși conservatorii sunt aliatul natural al
oricărui părinte care vrea să-și educe copilul. Experți în educație aflați pe
statul de plată al guvernului sau în solda diverselor ONG-uri vor sugera mereu
reformarea către aneantizare a învățământului. Sănătos este să-i ignorăm, să
căutăm în pod cărțile de matematică ale copilăriei și adolescenței noastre
urmând ca mai apoi să ne educăm noi înșine copiii.
Autor:
Ovidiu Ionescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu