CCR afirmă, în
motivarea deciziei referitoare la numirea şi revocarea unor miniştri, că
preşedintele nu se poate opune deciziei prim-ministrului de a opera anumite modificări
în componenţa Guvernului, că deşi a refuzat să constate vacantarea a două
posturi de ministru ca urmre a demisiilor titularilor, şeful statului nu are
sdrept constituţional de opţiune în acest caz, iar demisionarii nu pot fi
menţinuţi în funcţie împotriva voinţei lor.
Judecătorii CCR critică lipsa totală a motivării deciziei
preşedintelui. Concluzia CCR este că prin refuzul Preşedintelui României de
emite decretele de revocare din funcţie a doi miniştri şi/sau de a emite
decretele de constatare a vacantării funcţiilor de ministru ca urmare a
demisiilor celor doi miniştri s-a creat un blocaj instituţional, fiind afectată
în general exercitarea rolului Guvernului.
Preşedintele nu poate cenzura motivele pentru care
prim-ministrul a înaintat propunerea de revocare a unui membru al Guvernului şi
nu se poate opune deciziei prim-ministrului de a opera anumite modificări în
componenţa Guvernului, aceasta fiind competenţa exclusivă şi nepartajată a
şefului Guvernului.
Aşa fiind, Curtea constată că Preşedintele României a
refuzat să dea curs propunerii prim-ministrului de revocare din funcţie a doi
membri ai Guvernului, fără a avea vreun drept constituţional de opţiune în
această privinţă.
În ceea ce priveşte propunerea transmisă de premier
preşedintelui de a constata vacantarea celor două funcţii de membru al
Guvernului şi de a emite decretele de numire a unor noi miniştri la
respectivele portofolii, judecătorii constituţionali precizează că „demisia
este un act juridic unilateral de voinţă al titularului funcţiei, nefiind
susceptibilă de control sau aprobare, aceast fiind adusă la cunoştinţă, cu
scopul de a se lua act de către autoritatea funcţiei”.
Pornind de la prevederea legislativă conform căreia ”demisia
se anunţă public, se prezintă în scris primului-ministru şi devine irevocabilă
în momentul în care s-a luat act de depunerea ei, dar nu mai târziu de 15 zile
de la data depunerii”, CCR precizează că „dincolo de acest termen, un
demisionar nu poate fi menţinut în funcţie împotriva voinţei sale”.
„Prin urmare, în caz de demisie, Preşedintele României, la
propunerea prim-ministrului, care înaintează demisia şi îi solicită rezolvarea
acesteia, urmează să ia act de demisie şi să declare vacantă funcţia de membru
al Guvernului de îndată, respectiv de la data la care a fost încunoştiinţat de
către prim-ministru şi în considerarea termenului de 15 zile în care demisia
devine irevocabilă”, se arată în decizia CCR.
Concluzia Curţii Constituţionale este că, „începând cu data
de 30 noiembrie 2018, când prim-ministrul a comunicat formal Preşedintelui cele
două demisii din funcţia de ministru, şi până la data pronunţării prezentei
decizii, Preşedintele nu şi-a exercitat atribuţia constituţională şi legală de
a lua act de acestea şi de a constata, prin decret, vacanţa posturilor, deşi
respectivele demisii au devenit, între timp, irevocabile”.
Cu privire la refuzul Preşedintelui de numire în funcţia de
membru al Guvernului, la propunerea prim-ministrului, Curtea reaminteşte că
preşedintele are dreptul de a refuza, motivat, numirea propusă, ori de câte ori
constată că nu sunt îndeplinite condiţiile de legalitate pentru numirea în
funcţia de membru al Guvernului, prevăzute de dispoziţiile art.2 din Legea
nr.90/2001, conform cărora ”Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au
numai cetăţenia română şi 26 domiciliul în ţară, se bucură de exerciţiul
drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale şi nu se găsesc în unul
dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la art. 4 alin. (1)”.
De asemenea, preşedintele poate refuza, motivat, o singură
dată pe criterii ce ţin de corespunderea persoanei în funcţia propusă.
„Preşedintele României nu are dreptul la o proprie opţiune
în cadrul mecanismului constituţional de numire existent; la rândul său,
prim-ministrul nu poate reitera propunerea de numire în funcţia de ministru, în
sensul că nu poate indica aceeaşi persoană pentru aceeaşi funcţie, la acelaşi
minister”, subliniază CCR.
În ceea ce priveşte motivarea refuzului Preşedintelui de
numire, Curtea reţine că aceasta trebuie să fie exprimată clar şi fără echivoc,
în formă scrisă, tocmai pentru a se înţelege motivele şi criteriile pentru care
a refuzat propunerea de numire.
„Lipsa totală a motivării sau o modalitate de exprimare
ambiguă, imprecisă este improprie rigorilor specifice demersurilor şi
procedurilor inter-instituţionale, cu atât mai puţin a celor derulate în cadrul
unor raporturi de drept constituţional pur”, menţionează judecătorii CCR,
subliniind că „lipseşte un act formal de motivare a refuzului Preşedintelui,
iar exprimarea sa publică, prin intermediul unor declaraţii de presă sau
răspunsuri orale, potrivit cărora persoanele propuse de prim-ministru pentru
funcţia de ministru sunt ”nepotrivite”, are un caracter confuz, deoarece nu se
pot deduce criteriile în funcţie de care a fost efectuată evaluarea
Preşedintelui”.
Cu referire la perioada de timp pe care Preşedintele o are
la dispoziţie pentru a-şi exprima în scris motivele refuzului numirii în
funcţie, Curtea reţine că lipsa unui termen expres prevăzut în Constituţie în
acest sens nu poate constitui un argument pentru tergiversarea sine die a
prezentării motivelor, în condiţiile în care există obligaţia motivării.
„Prin urmare, Preşedintele trebuie să-şi motiveze refuzul
concomitent cu anunţarea deciziei sale de a nu da curs propunerii de numire
formulate de prim-ministru”, conchide CCR.
Curtea constată că „prin refuzul Preşedintelui României de
emite decretele de revocare din funcţie a doi miniştri şi/sau de a emite
decretele de constatare a vacantării funcţiilor de ministru ca urmare a
demisiilor celor doi miniştri s-a creat un blocaj instituţional, ce nu îşi
poate găsi rezolvarea decât pe calea soluţionării prezentei cereri de
soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională”.
„Incertitudinea componenţei Guvernului afectează, în
general, exercitarea rolului Guvernului, cu atât mai mult în contextul specific
speţei de faţă, respectiv imperativul elaborării, de către fiecare minister, a
proiectului de buget pentru anul 2019, precum şi cel al preluării şi
exercitării de către România, din ianuarie 2019, a Preşedinţiei Consiliului
Uniunii Europene”, susţin judecătorii CCR.
„Pentru soluţionarea prezentului conflict juridic de natură
constituţională, Curtea constată că Preşedintele României urmează, pe de o
parte, să emită de îndată decretele de constatare a vacantării celor două
funcţii de ministru şi, pe de altă parte, să răspundă, de îndată, în scris şi motivat,
propunerilor înaintate de prim-ministrul României cu privire la numirile în
funcţia de ministru”, este decizia Curţii Constituţionale.
Au fost înregistrate opinii concurente, aparţinând
judecătorilor Attila Varga, Simona – Maya Teodoroiu şi Marin Enache.
Sursa: cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu