REMEMBER: GÂNDURI LA APARIȚIA
REVISTEI
„MĂRTURII MARAMUREȘENE”
An III, nr. 6-7 iunie, 2021
OLIMPIA MUREȘAN, ULMENI
Mărturisesc că m-am bucurat sincer să lecturez încă un număr din revista de cultură, tradiție și atitudine civică care apare trimestrial având ca membri fondatori pe Radu Botiș și Andreia Botiș, revistă ce apare sub egida UZP și a Asociației Cultural Creștin Umanitare „Ars Vivat”.
Diversitatea
scriitorilor și a scrierilor m-a făcut să cred că și acest număr de revistă
completează tabloul preocupărilor literare din nordul țării și nu numai -voi
aminti că ilustrația este făcută de
Maria Berciu - care transmite prin imaginea copertei și nu numai istoria
porților maramureșene, a manuscriselor și nu în ultimul rând a Bibliei
străvechi creștine.
Preotul
poet Radu Botiș ne comunică printr-o imagine
artistică tabloul erei rebele ce o trăim în poezia Era rebelă...„Atâtea
găselnițe îmbracă noi legi/ Platforme scârbind chiar esența./ Mai strâmtă-i
cărarea atâtor pribegi/ schițând, tare jalnic, chicios opulența...Doi câte doi,
patru ori cinci/ Rebelă eră, căzută, în clinci.”
Interesantă
este istoria vieții căpitanului-doctor Ilarie Mitrea-român din Rășinari de
lângă Sibiu- care și-a pus viața în slujba îngrijirii bolnavilor/soldaților
din Mexic, Indonezia-dar și cercetările sale asupra insectelor, plantelor,
artefactelor din zonele în care a trăit; la fel descrierea luptelor celor două
românce de la-nceputul secolului trecut și anume Maria T. Ionescu și Elena
Popescu; autoexilul Regelui Carol al II-lea împreună cu Magda Lupescu în Mexic.
Toate acestea sunt în articolul document istoric scris de Ștefan Străjeri(SUA)
cu titlul Români în istoria Mexicului.
Un articol
cu o documentare de excepție pare a fi cel cu titlul Harul în general-scris
de Anamaria Pop Rus-la început se realizează o etimologie a cuvântului
har-„are mai multe rude în limbile indo-europene-mai apropiat este latinescul
grația care înseamnă gratuit, un dar oferit gratis, în ebraică hen înseamnă a-și coborî privirea/ bunăvoința gratuită a unui personaj
însemnat- care este Dumnezeu.
Sfântul Toma de Aquino înțelegea prin har „un
dar supranatural făcut de Dumnezeu unei creaturi intelectuale în vederea
dobândirii vieții veșnice.”
Iar în
teologia ortodoxă chipul exprimă acele aspecte ale naturii umane care n-au
fost distruse de păcatul original și asemănarea se referă la acea
condiție originară a dreptății lui Adam pe care a pierdut-o din cauza păcatului
său, dar, care a fost răscumpărată de Iisus Cristos prin lucrarea Spiritului
Sfânt, În sfârșit, asemănarea divină trebuie redobândită progresiv, prin
intermediul ascezei și al rugăciunii.
Poeta
Mihaela CD-fondatoarea
revistei on line „Poezii pentru sufletul meu”-după ce realizează un profil literar -postează poezii
din care rețin poezia: Ce-i clipa Ce-i clipa?...Este infinitul,/ Momentul între
viață și vecie/ Ce schimbă tot.../Ce-a fost...ce va să vie...Ce-i clipa?...Este
și eternitatea,/ Ce-o simți atunci când trebuie s-aștepți/ Când cel iubit
l-aștepți și nu mai vine,/ Pentru că el
a plecat pe veci/ Ce-i clipa?.../ Este o nimica toată,/ Atunci când n-ai de
suferit/ Tu n-o observi deci în vâltoarea vieții/ Decât atunci când timpul a oprit.”
Mihai
Marian aflându-se-n
rugăciune cu sine însuși -scriind prima parte a unui roman în devenire cu titlul
: „Dăruiește, fără să aștepți nimic în schimb”-găsește răspunsul la sensul
vieții: „Vom construi până la 1 Mai, anul viitor, când se împlinesc 100 de ani
de la nașterea lui Ion, Supraviețuitorul Siberiei o Asociație de Cultură și
Binefacere către persoane cu probleme sociale, intitulată- Ion al Anei... Vom
monta o Troiță în cinstea Eroilor
Nesărbătoriți...Vom publica cele peste 1000 de pagini de scrieri...
-Doamne-
ajută!”
Scriitorul
Gelu Dragoș scrie un
reportaj despre întâlnirea scriitorilor la Biserica Ortodoxă Fărcașa cu ocazia
aniversării profesorului, sculptorului și scriitorului Viorel Pop la împlinirea
vârstei de 84 de ani într-o prestigioasă manifestare cultural-religioasă de
ținută cu prezența Înaltpreasfințitului Părinte Andrei, Arhiepiscop al Vadului,
Feleacului și Clujului: se punctează momente din viața sărbătoritului și se
scriu unele gânduri ale celor ce i-au citit cărțile autorului Viorel Pop și au scris despre ele și anume: Dragomir
Ignat, Milian Oros, Vasile Morar și Olimpia Mureșan.
După
prezentarea unui CV literar Gheorghe Antohi publică poezii din care
reținem cea dedicată locului special unde se găsește mormântul celui supranumit
Sfântul Ardealului: poezia- La Prislop:
„Bat
clopotele la Prislop,/ Miroase a mir și busuioc,/ Și pelerinii vin pe rând,/ Pe
sfânt părinte căutând.../Părintele, vlăstar ales/ Din scump pământul românesc/
Și plămădit cu dor și har/ Într-al bisericii altar./ Cere nouă îndreptare,/
Domnului Iisus iertare,/ Sufletelor luminare,/ Trupurilor vindecare.”
Scriitorul Zaharia Bledea originar din Băița Băii-amintindu-și cu drag
de anii copilăriei când totul era posibil și era fericit în poezia Satul meu
natal-Băița Băii: „Aceasta a fost viața copilăriei mele/ Si -acum trecut-au
anii și-mi amintesc de ele,/ Sunt amintiri frumoase din colțul meu de rai/ Pe
care într-o viață odată poți să-l ai!/ Băița, colțul meu de rai!”
În poezia lui
Mihai Epli natura e tristă ca și iubita care nu mai există-poezia Natură
tristă: „Ninge iar, a venit potopul/ A înghețat totul/ Lacrimi deșarte poartă
pământul/ Peste natura ce-și are veșmântul.”
Dr.
Constantin Dobrescu
scrie comunicarea în care vorbește despre un eveniment din 1938 cu referire la
un episod din viața lui Nicolae Iorga la Vălenii de Munte cu titlul „Fieful
lui Nicolae Iorga” S-a distrus un portret de-al marelui istoric N. Iorga pe
motiv că a fost pus între tablourile Regelui Ferdinand și al Reginei Maria,
deși cel ce a distrus tabloul avea o mare admirație pentru istoric -dar credea
că între membrii familiei regale nu pot fi așezate alte fotografii.
Marian
Petrică Nicoară-bine
documentat scrie disertația : „Moartea lui Dumnezeu și nașterea
supraomului în filozofia lui Friedrich Nietzsche” concluzia acestei constatări-eseu
este că:
-„F.
Nietzche diagnostica , prin gura unui nebun faptul că Dumnezeu a murit, ceea ce
însemna, pe de o parte, că valorile
societății contemporane lui încetaseră deja să mai fie valori creștine și, pe
de altă parte, faptul că lumea fără credință și fără Dumnezeu devenea o
realitate. Dumnezeu a murit în sufletul omului modern, aceasta este
semnificația morții lui Dumnezeu. Această moarte reprezintă un adevăr atât
pentru ateii și sataniștii care se
bucură de această constatare, cât și pentru masele nesofisticate în care simțul
realității spirituale a dispărut, pur și simplu. Astfel, omul și-a pierdut credința în Dumnezeu și în adevărul
creștin pe care îl susținea cândva. Dacă Dumnezeu a murit, aceasta înseamnă că
noi ne-am pierdut credința în Dumnezeu, că nu există adevăr, adică-am început
să ne îndoim de tot ceea ce este divin și absolut.”
Volumul cuprinde:
CRITICĂ
LITERARĂ: Gelu
Dragoș, Daniel Luca, Ioan Andreica, Vasile Bele, Constanța Abălașei-Donosă.
ISTORIE: Gavril Babiciu, Radu Botiș, Gelu
Dragoș, Gh. Pârja, Dr. Constantin Dobrescu.
CERCETARE
PEDAGOGICĂ: Andreia Ghib Botiș, Mariana Popan.
ÎNSEMNĂRI
LITERARE și amintiri:
Gabriela Costescu, Vasile Bele, Lt. Colonel Liviu Aurel Pârjol, Radu Botiș,
Ștefan Străjeri(SUA).
POEZIE: Radu Botiș, Aurelia Oancă, Cornel C. Costea, Gabriela Costescu, Mihaela
CD, Constantin Remus Strugar, Colonel-(r)-Ioan Marchiș, Ovidiu Purdea Someș,
Anca Preda, Gheorghe Antohi, Zaharia Bledea, Mihai Epli.
ESEU: Marian Petrică Nicoară, Anamaria Pop
Rus, Radu Botiș, Mihai Tudor, Daniela Vîlceanu, Sorina Mihaela Botiș, Psiholog
Corina Diana Ciobanu.
PROZĂ
SCURTĂ: Constanța
Abălașei-Donosă, Mihail Marian.
Încă un
număr de revistă culturală ce se cere a fi lecturat pentru a cuprinde
preocupările culturale, literare și de
tradiție ale mânuitorilor de condei din nordul țării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu