În noua taxă nu se va
mai ţine cont de capacitatea cilindrică, pentru că aceasta este oricum
reflectată în impozitul anual.
Proiectul timbrului de mediu a fost adoptat ieri de Guvern,
acesta urmând să intre în vigoare de la 15 martie, dată până la care vor trebui
elaborate şi aprobate şi normele metodologice de aplicare a taxei de timbru.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a anunţat ieri într-o
conferinţă de presă susţinută în urma şedinţei de Guvern, că în noua
reglementare nu se va mai ţine cont de capacitatea cilindrică a autovehicului,
"pentru că aceasta oricum este reflectată în impozitul anual pe care-l
plăteşte fiecare proprietar de autovehicul".
"Noul act normativ prevede costuri similare celor
actuale pentru Euro 5, dar crescute pentru Euro 4 şi Euro 3, în timp ce pentru
maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 costurile vor scădea faţă de nivelul
actual", a afirmat Rovana Plumb.
Printre noutăţile amintite de ministrul mediului se numără
acordarea unui "ecotichet" în valoare de 2.500 de euro pentru
maşinile electrice şi diferenţierea taxei în funcţie de carburant "pentru
că motorina este mai poluantă decât benzina".
Taxa rămâne aceeaşi
pentru Euro 5 şi scade cu 90% pentru non-euro
Recent, Guvernul a anunţat că a definitivat forma noii taxe
auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită,
care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru
maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru
maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu
60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2,
cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se
pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua
pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului şi transmis
presei se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în
timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.
Calculată diferit în
funcţie de carburant
Taxa va fi însă calculată diferit pentru maşinile cu motoare
pe benzină şi pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaraţii ale
ministrului Mediului.
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de
emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea
în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de
omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare
pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor
civile (moştenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti
timbrul de mediu.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că
actuala formulă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de
poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conţinea în
calculul său, în afară de emisia de CO2, şi capacitatea cilindrică (deşi acest
criteriu era deja taxat la impozitul pe maşină, plătit la administraţia
locală), era discriminatorie şi atrăgea ameninţări cu infringementul din partea
UE.
Prin aplicarea timbrului de mediu, bugetul Fondului de Mediu
este estimat să crească faţă de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii
vor cumpăra aceleaşi tipuri de maşini.
Fostele taxe au
generat zeci de mii de procese
Toate fostele forme de calcul ale taxei auto au generat zeci
de mii de procese, Ministerul Finanţelor având deja de restituit aproape 600
mil. lei. La cererea Curierului Naţional, Ministerul Finanţelor a informat că
"Centralizatorul restituirilor cuprinde diferenţele între taxa pe poluare
pentru autovehicule/taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule şi taxa
pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule; diferenţele de taxă
rezultate în urma contestării acesteia; valoarea reziduală a taxei pentru
emisiile poluante provenite de la autovehicule şi sumele stabilite de
instanţele de judecată prin hotărâri definitive şi irevocabile",
instituţia având de restituit în total suma de 589.796.015 lei.
În urma analizei Centralizatorului, făcută de Curierul
Naţional, pe primele trei locuri în topul celor mai mari sume de restituit ca
urmare a deciziilor definitive şi irevocabile emise de diferite instanţe se
află judeţul Suceava cu 30,7 mil. lei, urmat de Cluj cu 28,8 mil. lei şi Bihor
cu 20 mil. lei. Sume de peste 10 mil. lei vor primi cetăţenii care au iniţiat
acţiuni în instanţă din judeţele Botoşani - 15,8 mil. lei, Sălaj - 14,6 mil.
lei, Braşov - 14 mil. lei, Dâmboviţa - 12,6 mil. lei, Iaşi şi Vrancea - câte
11,3 mil. lei.
G.D. LUCĂCEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu