Setea mă
trimite la frigider....... Printre bunătăţile reci care normal trebuiau să orneze etajerele
observ cartonul de
lapte........... Desfac dopul nu înainte de a constata că peste două zile
expiră produsul. Sigur fiind, că sunt
consumator protrejat desfac cu sârg capacul trag de proteţie ca
de inelul unei grenade şi duc la gură lichidul rece. Cu toate că mi erau
arse buzele ca de febră m-am abţinut de
la înghiţitura maximă. După ce lichidul
alb trece de buze simt un gust amar şi străin ,un fel de puroi cu gust de făină
amestecată în apă de pe bălegar. Fireşte
că instinctul de conservare mi-a blocat
înghiţitoarea şi miresmele din cea cea ce
credeam eu că este lapte mi-au năpădit pe nas, gât şi urechi întocmai ca şi pe tabela ce anunţă specialitatea ORL.
Cu ochi înlăcrimaţi de regurcitare tot stupind şi înjurând în gând am constatat
că ceea ce aveam pe post de lapte în
garanţie în modestul meu frigider era produs de albalact,tetrapac,bine colorat
în roşu cu alb pentru a prezenta
atractiv lichidul pe care dădusem mai bine de 1 euro în magazinul de pe colţ.
Când pronunţăm cuvântul lapte ne gândim la un
lichid alb plăcut la gust şi la miros care izvorăşte din animalul sacru al Indiei şi autohtona
binecunoscuta Joiana sau Miţi vaca brună, sau bălţată şi atât frumoasă. Aceasta
era până deunăzi simbolul bogăţiei fiecărei familii de munteni sau maramureşeni.
Vara era sacrificată multor activităţi care să asigure hrana animalelor. Făcutul de fân odată şi două sau
chiar trei rânduri de otavă, erau
activităţi agrare ce se păstrează până
în zilele noastre în satele de deal şi munte.
Cositul, uscatul întorsul,
purtatul în căpiţe, apoi în clăi era un adevărat ritual migălos al colacului bine strâns ca să nu intre
ploaia pe lângă par, ca să nu mucegăiască fânul, ce solicita sudoare dar şi o
anume ştiinţă. Pologul se întorcea chiar şi în sărbătorile de vară, nu era
păcat. Parul se bătea adnc se aşternea un
covor de ramuri adesea cu ghimpi un fel de platformă (gadina) pe sub care se
scurgea apa de ploaie şi fereau sau îngreunau accesul rozătoarelor. Peste
gadină care era cam de de 50 de
centimetri se aşterneau în straturi intersectate şi suprapuse în pale, ca o
tesătură tainică ,iarba uscata ce se numea fîn sau otavă. Aceasta constituia
principala hrană a vacilor, oilor, caprelor şi a cailor din gospodărie
îmbunăţite adesea cu uruială de cereale,
sroturi de floarea soarelui şi cu nelipsita sare-n bulgări.
Orăşanul era vizitat odată de două ori pe săptămână de ţăranca frumoasă şi curată care aducea dis de
dimineaţă badogul cu lapte, borcanul cu
groscior şi bulgăraşii de brânză proaspătă. Dacă era lapte de cu seară (muls cu
o seară înainte) eram anunţaţi să-l fierbem separat şi l făceam iaurt sau chiar
brânză de casă. Bucuria ne cuprindea pe noi copii atunci cînd venea mătuşa
Mărie din Onceşti care pe lângă bunăţile
plătite neaducea cîteva mere , pere şi întotdeauna o uiagă cu borcut cu un uşor
miros de ouă clocite dar aspru şi rece chiar şi-n plină vară. Va
urma!
Vasile Tivadar
Vasile Tivadar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu