duminică, 3 ianuarie 2016

„Femeia din vis” de Milian Oros - recenzie

Citind cartea „Femeia din vis”, scrisă de domnul Milian Oros,  mi-am adus aminte dintr-odată de niște cursuri de estetică și literatură comparată, ținute de domnul Liviu Rusu, la Cluj Napoca, pe vremea când eram studentă la Facultatea de Litere, din minunatul oraș de pe Someș. Era un curs facultativ la care mergeam aproape toți studenții din mai multe grupe, cu multă plăcere. Ce ne atrăgea atât de mult? Acuratețea și farmecul prezentării fenomenului literar în analiza lui intrinsecă. Mi-amintesc acum de un argument care justifică opera literară. Spunea esteticianul Liviu Rus, că opera literară nu poate fi desprinsă de viața reală, dar nici nu e o copie a acesteia. Experiența de viață a fiecărui autor va apărea în opera lui. Cum altfel să ne explicăm la Milian Oros popasul făcut la mănăstirea Cozia sau drumul prin peștera cu stalactite, Transalpina, Sarmisegetuza, etc.? Tot Liviu Rus explica în „Logica frumosului”, că un autor autentic va realiza o operă de valoare prin imaginarea unui drum, care reface unitatea dintre trecut, prezent și viitor, obținând ceva cu totul nou, opera însăși,  produs al imaginației personalizate.
Femeia din vis” este originală în raport cu experiența individuală a autorului, dar și cu cea socială. Personajul principal, Zedac, nume simbolic, care vrând-nevrînd te duce cu gândul la strămoșii noștri daci, se află într-o visare lucidă continuă. Acum e-n prezent, un tânăr pictor îndrăgostit de Arina, critic de artă, ca alteori, tot în prezent, e doctorul chirurg care tratează bolnavii atât fizic cât și psihic, considerând că boala începe  din interior, din psihic, poate din aură, apoi atingând corpul terestru. Uneori se amestecă cele două planuri: cel real cu cel oniric. E același personaj, dar foarte visător, care trăiește parcă două vieți. Are impresia că a mai fost prin acele locuri; fenomenul deja-vu are un rol important în relatarea întâmplărilor. E și o poveste frumoasă de dragoste la prima vedere, ce vine precum numele Arina+Zedac din trecut spre viitor. Visul de iubire al lui Zedac pentru Arina a început în trecut, se găsește în prezent și prin fiica lor, Adina, în viitor. ( Eu i-aș fi zis ALINA, de la la dor-ALINĂ-te dor, ALINĂ!)  Impresia estetică a textului literar se împletește cu veridicitatea conținutului în fragmentele despre daci. Descrie obiceiuri, tradiții, oastea dacă, port, religie, fortărețe, toate acestea într-un tablou autentic. Zedac apare astfel un erou legendar care luptă din răsputeri pentru apărarea pământului strămoșesc, un erou care merită aprecierea timpurilor ce vor urma.
 Deoarece literatura nu s-a dezvoltat independent de filozofie, în roman alături de un vis permanent ce pendulează din trecut spre viitor și invers, găsim dezbătute cele trei mari teme ale ontologiei tradiționale: EU-LUMEA-DUMNEZEU. EU-ul scriitorului aflându-se în permanență în căutarea Adevărului relevat în prezent ori în trecut. Lumina lumânărilor aprinse-n biserică îl teleportează pe Zedac într-o lume apusă; boala din fragedă pruncie i-a adus un har de vindecător odată cu maturizarea, când a ajuns să tămăduiască bolnavii asemenea medicilor daci, mai întâi vindecând rănile sufletului apoi cele ale trupului. Prelungirea visului în viața reală, credința în străbuni și în unele profeții, posibilitatea de comunicare cu lumea nevăzută, legătura cu subconștientul și cum acesta ne poate influiența viața, toate  fiind până la urmă mijloace prin care se exprimă autorul, dându-ne senzația că Arina e un alter-ego al lui. Conversația cu ea e mereu prezentă și e un fel de aprobare sau dezaprobare a propriilor gânduri.  Lumea cu varietatea formelor și Divinitatea sunt percepute alături de sentimentul iubirii în mod identic de cele două entități, Zedac și Arina. Desen și culoare, realitate și ficțiune, violet de lavandă, sentimente puternice, interpretări ale pasajelor din Biblie, text presărat cu aforisme potrivite, descrieri impresionante de natură ori stări sufletești, imaginate emoțional, același om cu trăirile lui în două trupuri-Zedac, dacul luptător ca și tatăl lui-paralel Zedac, doctorul chirurg, secondați de aceeași Arina, care după nume pare a veni și ea din aceeași lume apusă a dacilor. Timpul se îndepărtează ca să apară altul, de culoare albastră-violacee. Lucruri foarte frumos spuse: „Lumea interioară însă este adevărata lume creatoare, ea de fapt face să se nască lumea exterioară....”. Sau: „...marea majoritate a oamenilor trăiesc într-o lume exterioară, foarte puțini sunt preocupați de lumea lor interioară, lumea formată din gânduri sentimente ori imagini mentale”. Scriitorul e preocupat de răspunsul la marile idei ale existenței: cine suntem, de unde venim și mai ales unde ne îndreptăm, ce trebuie să facem pentru a ne mântui. Astfel în conversații apare ideea „conștiinței universale”, călătoria în timp, visul oniric, visul lucid, raportul dintre suferință și credință, imagini simbolice, idei și teorii despre formarea reală a limbii și a poporului român, etc. Ce rol are imaginația în literatură? Fără imaginație nu există literatură bună! Jurnalul încredințat Arinei cu titlul „Dacul”, e o carte-n carte, care ne aduce din nou în planul real, dar în același timp acceptând și jocul amestecului real-imaginar. Adevăratele relații dintre daci și romani sunt atent dezvăluite, scriitorul fiind preocupat de istoria noastră cea adevărată și astfel ne arată imaginativ ce fel de înaintași am avut pentru a ști cine suntem ori... putem fi. Descrierea luptătorilor daci ce se pregăteau să-i înfrunte și să-i alunge pe cotropitori, ne amintește de chipurile dacilor de pe Columna lui Traian din Roma. Simbolul Daciei sub forma unui soare străpuns de spice de grâu, străjuit de doi balauri, sanctuarul, grota și călătoria prin ea sunt atâtea  miracole ale povestirii care merită să fie citită. Descrierea morții lui Decebal, vitejia soldaților daci, ideea continuității luptei de apărare a pământului străbun, istoria neamului românesc adusă-n actualitate, citirea jurnalului- poveste în fiecare noapte precum Șeherezada în „ O mie și una de nopți”- sporește farmecul și misterul relatării-- o anumită stare de amețeală, halucinație sau trezire bruscă îl duce pe Zedac de la normal la imaginar, de la real la ireal, sporind suspansul. Cartea e unitară, curge limpede ca apa de izvor, e scrisă din inimă cu multă dragoste pentru acest popor din care face parte și autorul. Vă invităm să o lecturați!

                                          
                                      de Mureşan Cioica Olimpia



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu