PF Părinte Daniel,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a vorbit luni, 12 octombrie, despre satul
românesc, cu prilejul deschiderii Conferinței „Spațiul
socio-economic rural. Identitate și unitate națională”, organizată de
Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești”
din București (ASAS) și Patriarhia Română, la Palatul Patriarhiei,
informează agenția Basilica.
În mesajul său,
intitulat „Satul românesc astăzi: între suferință și speranță”,
Patriarhul României a vorbit despre caracteristicile sociale și
comunitare ale satului românesc, între trecut și viitor.
Patriarhul a spus că
satul românesc se confruntă cu o criză, „atât din punct de vedere practic, cât și
spiritual”.
„Astăzi, satul
românesc este oarecum răstignit între idealizare nostalgică și
abandonare practică, între identitate tradițională și
supraviețuire precară. Deși adevărații țărani muncesc din zori și
până în noapte, în multe sate din România se practică o agricultură de
subzistență, adică de supraviețuire, iar unele sate sunt depopulate și
chiar abandonate, încât dispar încet de pe harta României.
Vitregiile îndurate
în ultimul secol de țăranul român au avut efecte devastatoare la
nivelul identității și mentalității sale, lovind adânc în
normalitatea sau în firescul vieții sale tradiționale și
generând în mediul rural transformări negative de ordin spiritual, cultural și
demografic”, a declarat PF Daniel.
În continuare,
întâistătătorul Bisericii Ortodoxe a a afirmat că „țăranul român trăiește
suferința dezrădăcinării sale și a înstrăinării sale prin emigrație
în străinătate, lucrând mai mult pentru dezvoltarea altor țări,
decât pentru propria sa patrie de origine”.
Patriarhul României a
spus că Biserica Ortodoxă militează pentru dezvoltare rurală responsabilă și
a îndemnat preoții să încurajeze pe acei țărani
„harnici și darnici”.
Patriarhul a vorbit,
apoi, exploatarea „excesivă și nerațională a pământului”, de către
„omul individualist din epoca modernă și postmodernă”.
„Totuși
nu putem cere credincioșilor noștri să contribuie foarte mult
la dezvoltarea activității social-pastorale a Bisericii în
comunitatea rurală dacă ei sunt foarte săraci. În același timp, nu trebuie doar să așteptăm
ajutorul statului român, ci trebuie să încurajăm și să prețuim
agricultorii harnici și darnici din comunitatea noastră românească.
Suntem interesați ca satul românesc să fie un sat în care
viața
să fie o binecuvântare, nu o înstrăinare a oamenilor de propriul pământ și
de propria identitate.
Aceasta înseamnă că
putem să învățăm și din experiența altora, dar și
să valorificăm din trecutul satului românesc unele virtuți
spirituale, morale și practice, cum sunt: credința,
cinstea, hărnicia, dărnicia, simțul proprietății și al inițiativei,
solidaritatea și comuniunea în comunitatea rurală și
între comunitățile rurale.
Pe de altă parte,
lacom de câștig sau profit imediat și nelimitat, omul individualist din epoca
modernă și postmodernă, secularizat, exploatează în mod excesiv și
nerațional
pământul, fără să-i protejeze sănătatea sa naturală. Astfel omul secularizat
care a pierdut simțul spiritual al relației sale cu pământul, nu mai
sfințește
pământul, ci îl otrăvește, îl degradează și-l îmbolnăvește.
Ca atare, criza ecologică sau criza mediului înconjurător este și
o criză spirituală, o consecință a crizei universului interior al omului
secularizat”, a spus Preafericirea sa.
De asemenea,
Patriarhul a mai afirmat că agricultura nu trebuie redusă la o simplă
industrie,„la o lăcomie pătimașă după profit material cu orice preț,
ci trebuie avută în vedere și bogăția spirituală a relației
om–natură și a oamenilor între ei și între generații succesive”, iar economicul
nu mai trebuie separat de etica socială și de responsabilitatea
ecologică.
„Agricultura nu
trebuie redusă la o industrie agrară, la o lăcomie pătimașă
după profit material cu orice preț, ci trebuie avută în vedere și
bogăția
spirituală a relației om–natură și a oamenilor între ei și
între generații succesive. Cu alte cuvinte, nu contează doar cantitatea
materială obținută imediat, ci și calitatea relațiilor oamenilor cu natura și
întreolaltă.
Economicul nu mai
trebuie separat de etica socială și de responsabilitatea ecologică. Practic,
pentru prezent și viitor, trebuie promovate atât dezvoltarea
asociațiilor
agricole pentru producție mare (hrana întregii populații
a țării
și
export), cât și fermele de familie în care se cultivă în mod deosebit relația
familie–pământ și relațiile interumane”, a continuat
el.
Patriarhul a
încurajat asocierea țăranilor, dar și fermele de familie.
„La nivelul acestor
ferme de familie, cultura tradițională și relațiile interumane se păstrează
mai puternic decât la nivelul fermelor de tip industrial. Noi considerăm că
ambele forme pot coexista în mod complementar. Valorile etico-sociale
permanente privind generația prezentă și generațiile
viitoare însă trebuie cultivate în ambele forme de agricultură.
Natura trebuie mereu
cultivată cu responsabilitate, ca fiind dar al lui Dumnezeu, pentru noi și
pentru generațiile viitoare. Între creație și Creator, între dar și
Dăruitor există o legătură de viață, pe care Sfânta Scriptură o descrie ca
fiind: „legământul veșnic dintre Mine (Dumnezeu) și
pământ și tot sufletul viu din tot trupul ce este pământ” (Facerea 9,
16)”, a mai adăugat PF Daniel.
Iată discursul
integral al Patriarhului:
În discursul său de
recepție,
la Academia Română, din 5 iunie 1937, intitulat Elogiul satului românesc,
poetul și filosoful român Lucian Blaga dezvolta metafora sa poetică „veșnicia
s-a născut la sat” și argumenta că satul românesc este „singura
prezență
vie încă, deși nemuritoare, nemuritoare deși așa de terestră, este unanimul
nostru înaintaș fără nume”.
Pe lângă percepția
atemporală a istoriei de către țăran, pe care o subliniază Lucian Blaga,
expresia „veșnicia s-a născut la sat” poate semnifica și
faptul că la sat, mai mult decât la oraș, pot fi mai ușor percepute și
apreciate prezența Creatorului în natură, valoarea naturii
înconjurătoare ca dar al lui Dumnezeu, care trebuie cultivat în relație
de recunoștință față de Dăruitor, precum și
legătura indisolubilă dintre cult și cultură, având ca bază agricultura.
La sat, cultivarea
pământului este adesea însoțită de acte cultice precum binecuvântarea
holdelor, a semănatului, a fântânii, a primelor roade ale pământului, iar în
unele regiuni, Troițele străjuiesc fântânile, colinele sau drumurile
din mediul rural. Toate slujbele de binecuvântare a cultivării pământului
evidențiază
legătura între rugăciune și acțiune, încât omul credincios și
harnic se conduce după principiul: „totdeauna lucrul tău să-l începi cu
Dumnezeu”!
După cum observă Părintele
Dumitru Stăniloae, țăranul român vede prezența
harică și ocrotirea milostivă a lui Dumnezeu în toate cele prezente în
jurul său: „Vede pe Dumnezeu în taina naturii. Un peisaj frumos al naturii e
pentru el un adevărat rai. El spune în Miorița: «Pe-un picior de plai,/Pe-o
gură de rai». […] El simte atât de aproape de om pe Dumnezeu, pe Maica
Domnului, încât folosește pentru ei diminutive: (de familiaritate –
n.n.) «Dumnezeu drăguțu’», «Măicuța Domnului».”
Metafora „veșnicia
s-a născut la sat” semnifică și percepția relației
dintre timpul acțiunii și timpul rodirii. Poți
să organizezi totul foarte bine din punct de vedere tehnic sau practic, dar
dacă ploaia nu vine la timp sau vine cu grindina mare, cultura agricolă poate
fi compromisă! Pentru agricultor, între sămânța semănată și
recolta scontată este o legătură spirituală trăită existențial
în rugăciune, răbdare și speranță.
Este vorba de un timp
al așteptării,
al binecuvântării și al rodirii pe care țăranul
îl înțelege
altfel decât muncitorul sau inginerul care apasă pe buton în fabrică și
obține
imediat rezultatul dorit sau programat.
La sat, viața
este înțeleasă și ca „timp binecuvântat pentru a sfinți
locul în care trăim”. Iar dacă sfințim locul în care trăim pe pământ putem spera
să primim și un loc în ceruri, „un colțișor în rai” – cum spunea
Părintele Paisie Olaru de la mănăstirea Sihăstria de Neamț.
De asemenea, satul
are un cult al pomenirii morților și al legăturii dintre generații,
mult mai profund decât orașul. Creațiile populare perene din lumea
satului sintetizează filosofia profundă a înțelegerii sensului sfânt al vieții
și
al morții.
Din experiența
Liturghiei euharistice, a vieții ascetice și a dăruirii jertfelnice s-a
format spiritualitatea poporului român, ca fiind un popor care a interiorizat și
asumat jertfa Crucii și lumina Învierii lui Hristos în viața
lui.
De-a lungul
secolelor, satul nostru românesc a tezaurizat o mulțime de valori spirituale,
morale și culturale care trebuie aduse din nou în actualitate, fără a
cădea însă într-o nostalgie a repetiției trecutului. Din nefericire, în zilele
noastre se constată o criză a satului românesc atât din punct de vedere
practic, cât și spiritual.
Astăzi, satul românesc
este oarecum răstignit între idealizare nostalgică și abandonare practică, între
identitate tradițională și supraviețuire
precară. Deși adevărații țărani muncesc din zori și
până în noapte, în multe sate din România se practică o agricultură de subzistență,
adică de supraviețuire, iar unele sate sunt depopulate și
chiar abandonate, încât dispar încet de pe harta României.
Vitregiile îndurate
în ultimul secol de țăranul român au avut efecte devastatoare la
nivelul identității și mentalității sale, lovind adânc în
normalitatea sau în firescul vieții sale tradiționale și
generând în mediul rural transformări negative de ordin spiritual, cultural și
demografic.
Criza actuală a
satului românesc este amplificată de tensiunea încă existentă între potențialul
de dezvoltare și neputința de afirmare. Țară
cu pământ bogat, dar cu țărani săraci! Mult teren agricol, dar fărâmițat,
multe speranțe, dar puține mijloace de a-l lucra eficient și
de a valorifica deplin recolta obținută.
Dorința
crescândă de a avea sau de a realiza ceva rentabil, dar și
dificultatea de a ajunge la acel deziderat! În ultimii ani, țăranul
român trăiește suferința dezrădăcinării sale și
a înstrăinării sale prin emigrație în străinătate, lucrând mai mult pentru
dezvoltarea altor țări, decât pentru propria sa patrie de
origine.
Potrivit datelor
oficiale publicate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și
de Institutul Național de Statistică, România are o suprafață
totală de 238 mii km2 și o populație rezidentă de 19,5 milioane
de locuitori, ceea ce înseamnă 3,9% din populația totală a Uniunii Europene.
Zonele rurale din
România acoperă 87,1% din teritoriul țării și aproximativ 45,7% din populația
țării
locuiește
în mediul rural, adică puțin peste 8,5 milioane de persoane. 30% din
populația
țării
e angajată în agricultură. Cifrele amintite sunt dovada concretă a faptului că
potențialul
rural al României este unul foarte ridicat, dar puțin exploatat.
În ultimii ani s-au
înregistrat progrese semnificative în agricultura românească, îndeosebi privind
producția
de grâu și de porumb, progrese în zootehnie și în alte domenii. Totuși,
exportul de produse alimentare finite este foarte mic în comparație
cu importul.
De ceste preocupată
Biserica de satul românesc?
În contextul
provocărilor contemporane, Biserica Ortodoxă Română militează cu
responsabilitate pentru dezvoltarea rurală, deoarece majoritatea populației
sărace din mediul rural aparține Bisericii noastre, iar preoții
noștri
de la sate se confruntă cu multe probleme de ordin social și
pastoral.
Sărăcia multor
săteni, șomajul, dezvoltarea rurală insuficientă și
emigrația
spre țări
mai dezvoltate au creat o criză majoră a satului românesc, care se zbate între
tradiție
culturală și supraviețuire materială, cu speranțe
firave pentru viitorul apropiat, dacă nu se realizează proiecte majore în acest
domeniu.
Se constată tot mai
mult că în satul în care nu este biserică, nu este preot, nu este casă
parohială, sau preotul nu locuiește în sat, ci la oraș și face naveta la sat, există
mai multe cazuri de alcoolism, mai multă singurătate, mai puțină
solidaritate între oameni, mai puțină comuniune și mai puțină
bucurie.
În schimb, acolo unde
biserica este deschisă în fiecare duminică și zi de sărbătoare, unde
preotul aduce speranță, organizând programe de întrajutorare frățească
și
mobilizând oamenii credincioși să-i ajute pe cei mai săraci, situația
spirituală și socială a parohiei este diferită.
Deci, actul religios
nu are numai o consecință cultică sau spirituală, ci el influențează
și
viața
socială, aduce un spor de calitate vieții într-o anumită comunitate. Acolo unde
există cooperare strânsă între preot, primar, învățător și medic, între toți
factorii de răspundere, se creează speranță mai multă și
comuniune spirituală mai intensă.
Totuși
nu putem cere credincioșilor noștri să contribuie foarte mult
la dezvoltarea activității social-pastorale a Bisericii în
comunitatea rurală dacă ei sunt foarte săraci. În același timp, nu trebuie doar să așteptăm
ajutorul statului român, ci trebuie să încurajăm și să prețuim
agricultorii harnici și darnici din comunitatea noastră
românească. Suntem interesați ca satul românesc să fie un sat în care
viața
să fie o binecuvântare, nu o înstrăinare a oamenilor de propriul pământ și
de propria identitate.
Aceasta înseamnă că
putem să învățăm și din experiența altora, dar și
să valorificăm din trecutul satului românesc unele virtuți
spirituale, morale și practice, cum sunt: credința,
cinstea, hărnicia, dărnicia, simțul proprietății și al inițiativei,
solidaritatea și comuniunea în comunitatea rurală și
între comunitățile rurale.
Pe de altă parte,
lacom de câștig sau profit imediat și nelimitat, omul individualist din epoca
modernă și postmodernă, secularizat, exploatează în mod excesiv și
nerațional
pământul, fără să-i protejeze sănătatea sa naturală. Astfel omul secularizat
care a pierdut simțul spiritual al relației sale cu pământul, nu mai
sfințește
pământul, ci îl otrăvește, îl degradează și-l îmbolnăvește.
Ca atare, criza ecologică sau criza mediului înconjurător este și o
criză spirituală, o consecință a crizei universului interior al omului
secularizat.
Agricultura nu
trebuie redusă la o industrie agrară, la o lăcomie pătimașă
după profit material cu orice preț, ci trebuie avută în vedere și
bogăția
spirituală a relației om–natură și a oamenilor între ei și
între generații succesive. Cu alte cuvinte, nu contează doar cantitatea
materială obținută imediat, ci și calitatea relațiilor oamenilor cu natura și
întreolaltă.
Economicul nu mai
trebuie separat de etica socială și de responsabilitatea ecologică. Practic,
pentru prezent și viitor, trebuie promovate atât dezvoltarea
asociațiilor
agricole pentru producție mare (hrana întregii populații
a țării
și
export), cât și fermele de familie în care se cultivă în mod deosebit relația
familie–pământ și relațiile interumane.
La nivelul acestor
ferme de familie, cultura tradițională și relațiile interumane se păstrează
mai puternic decât la nivelul fermelor de tip industrial. Noi considerăm că
ambele forme pot coexista în mod complementar. Valorile etico-sociale
permanente privind generația prezentă și generațiile
viitoare însă trebuie cultivate în ambele forme de agricultură.
Natura trebuie mereu
cultivată cu responsabilitate, ca fiind dar al lui Dumnezeu, pentru noi și
pentru generațiile viitoare. Între creație și Creator, între dar și
Dăruitor există o legătură de viață, pe care Sfânta Scriptură o descrie ca
fiind: „legământul veșnic dintre Mine (Dumnezeu) și
pământ și tot sufletul viu din tot trupul ce este pământ” (Facerea 9,
16).
Agricultorul adevărat
este harnic și darnic; bucuros de a înmulți darurile și
bucuria de a face pământul roditor. Dăruim semenilor noștri ceea ce am primit de la
Dumnezeu ca dar, la care am adăugat munca și priceperea noastră.
Astfel realizăm o
bogată comuniune de iubire divino-umană, unind, în agricultură, Creatorul și
creatura, cultul și cultura, știința practică și
spiritualitatea profundă. Așadar, viața înseamnă mai mult decât
consum, deoarece nu trăim numai biologic, ci și spiritual. Viața
înseamnă mai ales comuniune de gândire și de acțiune între contemporani, dar și
între generațiile trecute și cele viitoare.
Sfântul Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2019 drept Anul omagial al satului
românesc (al preoților, învățătorilor și
primarilor gospodari) pe tot cuprinsul Patriarhiei Române.
Satul românesc,
păstrător fidel al tradiției bisericești și al culturii naționale,
a fost de-a lungul timpului spațiul în care s-au dezvoltat și
s-au desăvârșit valorile spirituale, culturale și morale ale neamului.
Parohiile ortodoxe românești au reprezentat atât la sat, cât și
la oraș,
alături de Școală și de Familie, principalii factori de
coeziune și unitate românească.
În acest context
special, dar și în contextul aniversării în cursul anului curent, 2018, a 100
de ani de la Marea Unire din 1 Decembrie 1918, felicităm și
binecuvântăm pe organizatorii, oratorii și pe toți
participanții la Conferința „Spațiul socio-economic rural.
Identitate și unitate națională”, exprimându-ne speranța
că lucrările acestei conferințe vor fi un prilej potrivit pentru o mai
profundă cunoaștere și înțelegere a situației
actuale a satului românesc.
Autor: Andrei Nicolae
Sursa: Activenews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu