de Gheorghe Pârja
Peste câteva zile (31 mai – 1 iunie), va avea loc vizita
apostolică cu valenţe pastorale şi ecumenice a Papei Francisc în România.
Suveranul Pontif vine la noi la invitaţia autorităţilor Statului Român şi a
Bisericii Catolice din România. Papa se va bucura de ospitalitate liturgică în
Bucureşti, Iaşi, Blaj şi la sanctuarul Marian de la Şumuleu-Ciuc. Mottoul sub
care are loc vizita este: „Să mergem împreună!” Se va întâlni cu Părintele Patriarh
Daniel al Bisericii Ortodoxe Române. Mesajele celor două biserici se unesc în
modul cel mai fericit în promovarea actelor de filantropie, pentru că fapta
creştină nu are culoare confesională. Mai înţeleg că Papa Francisc vine să
celebreze călătoria pe pământ românesc a Papei Ioan Paul al II-lea, la două
decenii diferenţă. Este purtătorul de ştafetă al demersurilor din 1999 pentru
România.
Semnificaţia acelei vizite este interpretată fără pasiuni,
ci cu rosturi concrete de analişti şi oameni de decizie care au fost în preajma
evenimentului. Inclusiv deschiderea noastră spre Europa a fost înlesnită de
acea vizită. Dar nu putem ascunde realităţi evidente. Nivelul de subzistenţă
este vizibil, depopularea ţării a devenit un fenomen de masă, analfabetismul nu
poate fi neglijat. Papa Francisc este un om bine informat şi foarte influent în
lume. Să ne aducem aminte de rolul jucat de Papa Paul al-II-lea în căderea
comunismului. Papa nu se adresează direct politicienilor, ci popoarelor şi
credincioşilor, bazându-se pe adevăr, pe smerenie, pe respect pentru valori şi
faţă de semeni. Toate acestea să ducă la regăsirea speranţei, încrederii şi
urcarea în demnitatea umană.
S-au scris multe şi nevrute despre vizita Papei Francisc în
România. Unele sunt tendenţioase, altele intră în cadenţa realităţii. Care
este, de fapt, scopul vizitei Papei? s-au întrebat unii. Detaliile se vor
revela peste timp. Deocamdată ne sporim atenţia spre înţelesurile
cotidianului. Întrevederile vor fi sub semnul dialogului, adică respectul
pentru celălalt, într-o lume cu multe semne de întrebare. La începutul lunii
martie, Vaticanul a lansat un apel, dimpreună cu regele Marocului, ca Oraşul
Sfânt, Ierusalim, să fie păstrat ca patrimoniu comun al umanităţii. Loc de
întâlnire pentru cele trei religii monoteiste. Deci un fel de suveranitate
comună, deoarece Dumnezeu a creat oamenii şi i-a aşezat în lume pentru a trăi
ca fraţii. Întrebări s-au iscat şi în legătură cu prezenţa Suveranului Pontif
la Şumuleu-Ciuc.
Prilej de comentarii care ies din motto-ul vizitei. A venit
să cunoască o realitate maghiară, dar şi rolul Bisericii greco-catolice.
Centrul religios de la Şumuleu este o mănăstire franciscană. Puţini ştiu că
aici a fost şi un călugăr român, Ion Caioni, care a devenit episcop cu rol
cultural românesc în acest spaţiu. Este cunoscut pelerinajul catolic maghiar,
de Rusalii, cel mai mare din Bazinul Carpatic. Presa de la Budapesta, din
partea puterii, este extrem de dură cu Papa Francisc, pe motiv că a ocolit
Ungaria. O adevărată campanie de denigrare. Şi la noi au existat atitudini
ostile, precum obştea de la Mănăstirea Petru Vodă. Cred că Papa nu vine să
dezbine, ci să unească. Un amănunt care poate spune multe. Deşi nu doreşte şi
acceptă greu titluri de onoare, în urmă cu doi ani Papa Francisc şi-a dat
acordul pentru a fi membru de onoare al Academiei Române. În cuvântul de
răspuns a subliniat că acceptă acest titlu „din prietenie pentru poporul
român”.
În acest context european, vizita Papei în România este de o
mare însemnătate. Poate argumenta punerea României pe scara valorilor
autentice. Ne invită la reflecţie, dar şi la un avertisment asupra stării
creştinismului în lume. Eu privesc cu încredere această vizită. Deoarece are
semnificaţii care ni se vor revela prin vreme. Aşa că sub zodia ospitalităţii
creştine, îi urăm bun-venit în Grădina Maicii Domnului!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu