de Ioana
Ene Dogioiu, Senior editor
Victoria ei nu a fost una politica. Dupa evaluarea tehnica
extrem de complexa, ea a fost pe primul loc intre cele trei propuneri inaintate
PE si Consiliului European. A devenit atat de intens politica din cauza furiei
irationale pe care reusita ei a starnit-o in Romania si care a declansat un iad
de represalii de toate felurile.
Daca nu era aceasta isterie care a exportat la Strasbourg si
Bruxelles aberatiile politicii romanesti, LCK castiga fara probleme, dar si
fara valuri.
Aceasta isterie s-a intors impotriva celor care au
provocat-o pentru ca a facut din alegerea Europei strivitor in favoarea dnei
Kovesi o valoare simbolica mult dincolo de recunoasterea calitatilor LCK.
Simbolic este o palma data Guvernului de la Bucuresti si
politicii sale antiJustitie, este inca o palma data muribundei sectii pentru
magistrati careia i se transmite din nou ca este lipsita de orice credibilitate
externa si oricum are zile numarate.
Nu exclud o noua reactie de furie a Adinei Florea, care insa
ar trebui sa stie ca si soldatul japonez Hiroo Onoda, pentru care razboiul a
continuat inca 29 de ani, pana la urma, a trebuit sa se opreasca. Intrebarea
este daca te opresti de buna voie sau te opresti intr-un dosar de represiune
nedreapta.
Este o forma de sustinere si recunoastere a anticoruptiei si
a magistratilor romani, aflati sub cel mai crancen asalt de la intrarea
Romaniei in UE, prinsi intre SS si Inspectia Judiciara, cu statutul profesional
si legile puse sub semnul intrebarii si avand un CSM cu o conducere pentru care
parteneriatul cu SUA este o vina.
Si primul gand al LCK dupa victorie catre societatea
romaneasca si magistrati a fost. Castigatoarea a facut o reverenta catre cei
care inca rezista, catre cei care apara Justitia si care cred in ea.
Si nu am nicio indoiala ca pentru orice magistrat corect din
Romania, indiferent daca a simpatizat-o sau nu pe dna Kovesi, prima ei
declaratie dupa votul zdrobitor pe care l-a primit a fost extrem de importanta
si reconfortanta.
Iata cat de tare s-au inselat sau cat de tare au mintit toti
cei care ii atribuiau dnei Kovesi ambitii politice, care cautau in gesturile ei
semnele unei candidaturi surpriza. Pacat ca n-a fost, eu regret ca dna Kovesi
nu a candidat, probabil castiga din primul tur, pentru prima data in istoria
Romaniei.
Dar, ne place sau nu, LCK ramane un magistrat, nu vrea decat
sa fie magistrat. Unul care a facut istorie si ar putea sa faca din nou.
Cota uriasa de incredere si sustinere din partea romanilor
nu inseamna nici ca e perfecta, nici ca e fara de greseala. Nimeni nu e. Arata
ca romanii vad in ea ceea ce este atat de rar in societatea romaneasca: curaj,
rezistenta, asumare si forta de lider.
Este insa o victorie amara pentru societatea romaneasca.
Pentru ca Romania a pierdut-o pe LCK. Va pleca la Luxemburg, va incepe o noua
cale, o noua provocare, atunci cand in Romania nevoia de ea era uriasa. Cred
sincer si acum pot sa o spun fara a mai exista suspiciunea ca cine stie ce
vestesc sau cine stie ce testez, ca ar fi fost cel mai bun presedinte pe care
Romania putea sa-l aiba in acest moment.
Cred ca ar fi putut sa fie un exceptional ministru al
Justitiei. Cred ca putea sa fie un judecator constitutional de exceptie. Cred
ca putea contribui esential la reconstructia Justitiei din Romania, dupa ce
epoca pesedista sinistra se va fi incheiat. Cred ca trebuia sa fie in CSM,
presedinte CSM. Dar aici a fost revocata, de aici a fost alungata.
Noi ramanem cu o justitie care fumega. Cu un DNA redus la
anchete despre vamesi, cu unele structuri teritoriale in care nu mai exista
niciun procuror, cu procurori obligati sa renunte la dosar cand ii reclama
infractorul, cu magistrati anchetati fara mila pentru delicte de opinie
profesionala. Era nevoie de un lider ca LCK, care sa o ia de la capat, dar aici
n-a mai avut loc.
Spectacolul din jurul victoriei dnei Kovesi este absolut
lamentabil. Haite flamande de politicieni s-au apucat sa isi revendice meritul.
Putini au fost, multi au ramas!
Da, au existat politicieni care au luptat pentru LCK. Siegfried
Muresan, Monica Macovei, Dragos Tudorache, Dacian Ciolos, Rares Bogdan. Dar
lista nu e nici pe departe atat de lunga pe cat ar trebui sa para acum pentru
ca majoritar clasa politica o detesta pe LCK, de la PNL, la PSD.
Este posibil ca presedintele sa o fi sunat pe ambasadoarea
Luminita Odobescu pentru a-i cere sa o voteze pe dna Kovesi in COREPER. Dar
acelasi presedinte a demis-o pe dna Kovesi prin purtatorul de cuvant, acelasi
presedinte nu a miscat un deget in toata procedura, adica pana nu a fost sigur
de victorie si sigur ca ea ii aduce puncte electorale.
Cat despre Viorica Dancila, numai ea credea ca un joc dublu
penibil poate pacali pe cineva. Nu vad niciun motiv pentru care Ministerul de
Externe nu comunica oficial, barbateste, care a fost pozitia Romaniei. Asa cum
alte tari au comunicat deschis.
Asa ceva nu poate fi tinut secret, pentru ca HG nr. 16/2017
privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Externe prevede in
art 2 ca printre atributiile principale ale MAE se afla apararea si promovarea
intereselor nationale ale Romaniei si apararea in strainatate a drepturilor si
intereselor statului roman, ale cetatenilor si ale persoanelor juridice romane.
LCK este un cetatean roman si obtinerea de catre un cetatean
roman a unei functii europene este un interes al statului roman.
Daca dna Odobescu a votat pentru LCK, dupa cum se
speculeaza, inseamna ca nu a avut instructiuni scrise de la Bucuresti sa voteze
impotriva. Daca nu a avut instructiuni scrise, decizia a fost la ea si ar fi
trebuit sa-si asume pe cont propriu incalcarea legii.
Daca nu au existat instructiuni scrise, inseamna ca Viorica
Dancila si-a pacalit propriul partid ca sa nu se faca de ras pana la capat la
Bruxelles. Daca au existat instructiuni scrise si votul a fost impotriva, dupa
cum a cerut dna Dancila, nu vad de ce acest lucru nu este asumat.
Poate pentru ca dna Dancila nu avea dreptul sa ceara?
Interventia presedintelui a fost indreptatita, cat timp
deciziile majore de politica externa se iau in baza unui memorandum avizat de
premier si aprobat de presedinte. Pe baza lui, ministrul de Externe sau
ministrul Afacerilor Europene da instructiunile scrise. Pana la urma,
presedintele a exercitat un drept pe care ar fi trebuit sa-l exercite inca de
la primul vot din COREPER.
Dincolo de toate acestea, Romania a primit cadou de la LCK
nu numai o functie, ci si inca un moment de gratie, de speranta, de inspiratie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu