„Zis-a Domnul: Precum voiți
să vă facă vouă oamenii, faceți-le și voi asemenea. Și, dacă iubiți pe cei
ce vă iubesc, ce răsplată puteți avea?
Că și păcătoșii iubesc pe cei ce îi iubesc pe ei; și, dacă faceți bine
celor ce vă fac vouă bine, ce mulțumire
puteți avea? Că și păcătoșii fac același lucru; iar dacă dați împrumut celor de la care nădăjduiți să luați înapoi, ce
mulțumire puteți avea? Că și păcătoșii dau cu împrumut păcătoșilor, ca să primească înapoi întocmai. Însă
voi iubiți-i pe vrăjmașii voștri
și faceți-le
bine și dați cu împrumut fără să nădăjduiți
nimic în schimb, iar răsplata voastră va fi multă și veți fi fiii Celui
Preaînalt, că El este bun cu cei nemulțumitori
și răi. Fiți milostivi, precum și
Tatăl vostru milostiv este.”
Duminica a 19-a după Rusalii are în centru tema iubirii de
vrăjmași, așa cum apare în Predica de pe munte, varianta din Evanghelia
după Luca. În general, suntem obișnuiți cu varianta din Matei, în care Mântuitorul
comentează poruncile Decalogului. De altfel, chiar contextul este diferit în
cele două Evanghelii, deși conținutul predicii este același. Dacă la Matei, Hristos „S-a suit în munte
și așezându-Se…
îi învăța”, în Evanghelia după Luca
Hristos ține cuvântul stând „în loc șes” (Luca 6, 17).
După o serie de fericiri și
una de vaiuri, Mântuitorul Se îndreaptă spre tema iubirii vrăjmașilor, care începe puțin mai devreme decât pericopa rânduită de Biserică să fie
citită la Sfânta Liturghie. Deja dintr-un verset anterior (v. 27), Hristos
spune: „Iubiți pe vrăjmașii voștri”,
ceea ce va repeta și în versetul 35.
Regula de supraviețuire
în societatea contemporană
Hristos descrie întâi iubirea pământească, limitată. De o
asemenea iubire sunt capabili chiar și
păcătoșii, dar este un sentiment
interesat, reciproc, înscris în calculul uman „ca mie să-mi fie bine, trebuie
să răspund cu bine celor care îmi fac bine”. Hristos spune: „Și păcătoșii
iubesc pe cei ce-i iubesc pe ei” (Luca 6, 32).
Trebuie să recunoaștem
că reprezintă cea mai la îndemână poziționare
a noastră față de ceilalți oameni. Este firesc să răspund prietenos
celor care mi-au făcut un bine, un favor. Simt că trebuie să mă achit de orice
obligație, ca și pe viitor să pot obține
același răspuns favorabil.
Este interesant că în Evanghelii în mai multe texte observăm
provocarea din partea Mântuitorului de a ne depăși
această condiție a omului firesc,
pământesc.
Deja din Vechiul Testament exista porunca „iubește pe aproapele tău ca pe tine însuți” (Levitic 19, 18) și chiar „să-l iubiți pe
străin ca pe voi înșivă” (Levitic 19,
34). Deși niciunde în Vechiul Testament
nu se spune „să urăști pe vrăjmașul tău”, așa
cum apare formulat în predica de pe munte în varianta Evangheliei după Matei
(5, 43), totuși tradiția interpretativă iudaică se înscria în acest
sens. De altfel, în Psalmi, orantul spune: „Urât-am adunarea celor ce viclenesc
și cu cei necredincioși nu voi ședea”
(Psalmul 25, 5) sau „Oare, nu pe cei ce Te urăsc pe Tine, Doamne, am urât și asupra vrăjmașilor Tăi m-am mâhnit? Cu ură desăvârșită i-am urât pe ei și
mi s-au făcut dușmani” (Psalmul 138,
21-22). În Deuteronom, Dumnezeu Însuși
poruncea fiilor lui Israel despre neamurile canaanite „să le nimicești… și
să nu le cruți” (7, 2), iar spre
finalul cărții Moise făgăduia: „Atunci
Domnul Dumnezeul tău va întoarce toate blestemele acestea asupra vrăjmașilor tăi și
a celor ce te-au urât și te-au
prigonit” (30, 7). În Regula comunității
din manuscrisele de la Qumran, esenienii erau învățați că trebuie „să
iubească tot ceea ce El iubește și să urască tot ceea ce El leapădă”, „să-i
iubească pe toți fiii luminii… și să-i urască pe toți fiii întunericului”.
Deși tindem de multe
ori să punem ideea urii îndreptate împotriva vrăjmașilor pe seama mentalității
din Vechiul Testament, iudaice, trebuie să recunoaștem că, la fel ca iubirea pământească față de cei binevoitori nouă, și
ura împotriva vrăjmașilor ține de același
registru firesc pământesc. Este regula de supraviețuire în jungla modernă.
Imitând pe Dumnezeu depășim
orice barieră în calea iubirii aproapelui
O primă provocare din partea Mântuitorului pentru
contemporani, dar și pentru noi, cei de
astăzi, este să ne depășim limitele
iubirii și urii firești, să scurtcircuităm ecuația firească. De aceea, Mântuitorul ne
îndeamnă să facem bine și să dăm cu împrumut,
fără să nădăjduim în schimb (Luca 6, 35), să imităm practic iubirea
dezinteresată, care nu așteaptă
reciproca, gestul gratuit care nu trebuie urmat de răsplată. În acest sens,
Mântuitorul repetă îndemnul „iubiți pe
vrăjmașii voștri” (Luca 6, 35). Prin aceasta imităm iubirea lui Dumnezeu,
pentru că „El este bun cu cei nemulțumitori
și răi”.
Pericopa de astăzi nu se oprește
cu această provocare. De altfel, chiar de la începutul pericopei, mai este
lansată o provocare, care rămâne însă nedezvoltată, dar pe care o putem urmări
din alte texte evanghelice. „Precum voiți
să vă facă vouă oamenii, faceți-le și voi asemenea” (Luca 6, 31). Pus în
contextul discuției despre iubire,
acest îndemn provoacă depășirea iubirii
pământești printr-o raportare la sine.
Sensul este formulat în altă parte: „Să iubești…
pe aproapele ca pe tine însuți” (Luca
10, 27; cf. Marcu 12, 31). Este interesant că citând din Legea Veche în predica
de pe munte în varianta lui Matei, Mântuitorul se oprește cu citatul, lăsând deoparte comparația „ca pe tine însuți” și adăugând în schimb ura împotriva vrăjmașului din tradiția
interpretativă iudaică: „Ați auzit că
s-a zis celor din vechime: «Să iubești
pe aproapele tău» și să urăști pe vrăjmașul
tău”.
Deși această
problemă nu este discutată în Predica de pe munte mai pe larg, știm din contextul întrebării cărturarului ce
presupune comparația cu aproapele. În
primul rând, spunând Pilda samarineanului milostiv, Mântuitorul îi explică învățătorului de Lege că aproapele nu trebuie
văzut doar etnic, cel de același neam.
Chiar și un străin, ca în cazul
samarineanului, este aproapele. Pe de altă parte, însă, Mântuitorul expune în
întreaga ei forță porunca
vechi-testamentară însoțită de comparație: „Să iubești
pe aproapele tău ca pe tine însuți”.
Dacă rămâneam la prima provocare, cea a scurtcircuitării
iubirii pământești, prin iubirea vrăjmașului, puteam rămâne tot într-o oarecare
limită. Îl puteam iubi pe vrăjmaș, dar
mai puțin.
Nu se iubește omul
pe sine cât îl iubește Dumnezeu
Prin cea de-a doua provocare, etalonul este ridicat
nefiresc. Un om obișnuit nu poate iubi
pe nimeni ca pe sine, pentru că s-ar fragmenta între mii de ego-uri pe care
le-ar pune alături pe piedestalul importanței,
alături de al său. Și totuși, Mântuitorul plusează în tema iubirii cu
această nouă etapă.
Cred însă că mai există o treaptă, explicitată în Evanghelia
după Ioan. La Cina cea de Taină, în cuvântarea de despărțire, Hristos ridică încă o dată ștacheta iubirii. Și atrage atenția că
este ceva nou, ce depășește chiar și
înălțimea Legii vechi. „Poruncă nouă
dau vouă: Să vă iubiți unul pe altul.
Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul” (Ioan 13, 34); „Precum M-a iubit pe Mine
Tatăl, așa v-am iubit și Eu pe voi; rămâneți întru iubirea Mea… Aceasta este porunca Mea: Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (15,
9). Etalonul este ridicat aici pe o culme amețitoare.
Omul este provocat să iubească asemenea lui Dumnezeu, nu doar după măsura sa
proprie. Să iubești pe altcineva –
vrăjmaș, de pildă – nu numai ca pe tine
însuți, ci așa cum Dumnezeu îl iubește,
mi se pare realmente imposibil. Eu nu pot să iubesc ca sfinții, care erau oameni, cum aș putea să iubesc cum o face Dumnezeu?
Este cea de-a treia provocare pe tema iubirii aruncată de
Mântuitorul celor care vor să-L urmeze. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea că
iubirea lui Dumnezeu pentru oameni seamănă cu o iubire (eros, atenție, nu agape) maniacă, o iubire nebunească,
una, așadar, care iese din toate
tiparele. „Nu există nimeni, nici unul dintre cei care iubesc trupește, oricât de maniac ar fi, care să aibă
atâta pasiune pentru cel iubit, așa cum
are Dumnezeu pentru mântuirea sufletelor noastre” (Către Teodor cel căzut și despre pocăință, cuvântul întâi, 14.29-31, Sources Chrétiennes 117, p. 162).
Conf. Dr. Alexandru Mihăilă – 29 Sep,
2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu