de Gheorghe Pârja
Poate nici nu observăm că, în ultimele trei decenii,
lângă noi se întâmplă un fenomen ciudat. Trăim obsesia răsturnării valorilor. O
realitate crudă, care nici măcar nu este luată în seamă. Dar cine să discute și
să promoveze valorile românești la început de secol și mileniu? Românii,
striviți de situația economică marcată de crizele cărora nu le mai dăm de
capăt? Apoi se schimbă generațiile, care produc fracturi serioase în filmul
istoriei recente. Procentul mare de analfabeți funcțional nu au cum să discute
despre cultură, știință ori siderurgie. Societatea are alte straturi, alte fluxuri,
dar mai ales alte ambiții. Valorile artistice s-au restrâns în cercul unor
inițiați. În perioada interbelică, o perioadă de înflorire a culturii române,
filosoful Vasile Băncilă făcea următoarea constatare: societatea burgheză
înseamnă societatea bazată pe capital.
Într-o astfel de societate, bătrânii își pot păstra
locurile, pe care le ocupă în societate, foarte multă vreme. Mai ales în sfera
artistică, unde experiența este extrem de necesară, deoarece generează idei
profunde. Țăranii dădeau copiilor pământul pe care nu-l mai puteau munci.
Negustorii se retrăgeau cu micul capital pe care-l putuseră agonisi. Bătrânii
rămâneau cu prestigiul, cu forța morală. Asta constata filosoful Vasile
Băncilă. Mă aștept să mi se reproșeze că au trecut câteva decenii bune de la
peisajul sociologic descris de cărturar. Dar rămâne un reper românesc. Cred că
sunt impulsuri sociale, economice și morale, care pot rămâne ca pilde. Se pot
lua energii pentru acum din mari experiențe confirmate.
În timpul istoriei noastre, oameni de maximă
luciditate și har au luat ca modele trecutul și l-au pus în practică cu folos,
fiind de bun augur. Da, este nevoie de curaj și inspirație socială, politică și
culturală. Mă gândesc că ilustra familie a Brătienilor a traversat o bună parte
din istoria României, lăsând urme adânci în destinul nostru. Nu i-am auzit pe
actualii liberali că s-ar raporta cu reverență la înaintașii lor. Nici că ar
desluși doctrina liberală. În actuala coaliție este mai greu. Dacă astăzi este
atâta nesiguranță, suficientă nefericire în timpul pe care-l trăim, e pentru că
se practică politica ariciului. După criza pandemică, a venit cea a energiei,
scumpirea alimentelor, oamenii s-au înconjurat de prudență, să nu zic frică, și
sunt în căutare de fericire personală. După mirajul banilor, confortul locului
de muncă, da, oamenii mizează pe fericirea personală.
Jucăm la ruleta fericirii individuale. Până la un
punct nu-i atât de rău. Un om fericit ar trebui să iradieze în jur starea de
beatitudine. Vedeți și Dumneavoastră că nu prea se întâmplă așa ceva. Ei, cei
cu asemenea înzestrări personale, sunt oameni scumpi. Frumoși la suflet. Care
nu practică bucuria de a urî pe alții. De a face rău altora. Acum trăim o vreme
când se caută oameni ieftini, duplicitari, sforari. La asemenea oameni,
demnitatea nu are căutare. Mai zilele trecute, am întâlnit un om de toată
isprava, priceput și cu dorința de a trăi firesc viața. Un om cu studii
superioare, cum se zice. Cu preocupări culturale de luat în seamă. Dar omul
nostru își ascunde diploma de la facultate și o prezintă la interviuri
profesionale pe cea de studii medii.
De ce?, l-am întrebat. Deoarece și firmele caută
oameni ieftini. Cu studiile medii îți găsești mai repede un loc de muncă. Nu
mi-a venit a crede că omul meu recurge la această soluție. Cei cu studii
superioare au un alt tarif. Da, se caută oameni ieftini. Omul preferă această
ipostază pentru a avea unde lucra. Când să trag concluzia: cu o rândunică nu se
face primăvară, omul mi-a spus că nu este singur în orașul acesta, care preferă
condiția omului ieftin. De ce? Pentru că se caută oameni ieftini. Această
sintagmă are mai multe înțelesuri. Oricum, practica este mai greu de înțeles.
Și mă gândeam la spusele filosofului Vasile Băncilă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu