duminică, 6 octombrie 2024

La 6 Octombrie, 1902 s-a născut PETRE TUTEA filosof, eseist, economist şi om politic român

Cine a fost Petre Țuțea?

Și-a pus singur această întrebare: "Pentru că om de stat nu am fost, profesor nu am fost, scriitor nu am fost, da’ atunci — ce sunt? Că nici ultimul parazit care crește în cutele societății nu sunt... Pesemne că sunt cineva dificil de fixat".
(...) "Sunt român și, ca român, mă socot buricul pământului. Că dacă n-aș fi român, n-aș fi nimic. Nu mă pot imagina francez, englez, german. Adică nu pot extrapola substanța spiritului meu la alt neam. Sunt român prin vocație. Tot ce gândesc devine românesc."
(...) "Dacă există o știință a națiunii, eu sunt de meserie român. Eu, ca naționalist, am gândit multă vreme că națiunea e punctul terminus al evoluției universale. Când dispar popoarele, intrăm în Turnul Babilonului."
(...) "Fără Dumnezeu, omul rămâne un biet animal rațional și vorbitor, care vine de
nicăieri și merge spre nicăieri. Și el rămâne așa chiar dacă este laureat al premiului Nobel sau măturător. Când, unde și în ce scop a apărut el în calitatea asta de om? Dacă se întreabã singur, și nu e un zeu în colțul casei care să-i reveleze data începutului, înseamnă că omul rămâne un biet animal rațional care vine de nicăieri și merge spre nicăieri. Omul nu se poate autodefini."
Sursa: Petre Țuțea (6 octombrie 1902 - 3 decembrie 1991), 322 de vorbe memorabile ale lui Petre Țuțea, prefață de Gabriel Liiceanu, Editura Humanitas (ed. IV), București, 2009;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu