joi, 23 mai 2019

Educaţia „ne uneşte” sau „ne dezbină”?!


Astăzi, 23 mai 2019, după orele de curs , la Şcoala Gimnazială Mireşu Mare a avut loc dezbaterea pe tema materialului primit de la Ministerul Educaţiei Naţionale – „Educaţia ne uneşte. Viziune asupra viitorului educaţiei în România”. După prezentarea materialului într-un mod concis, precis, în date esenţiale, de către director adjunct prof. Corina Drăgan, ocazie cu care ne-au fost reamintite rolul educaţiei, valorile şi principiile ei fundamentale, cine sunt beneficiarii serviciului public de educaţie, au fost prezentate „Scenariul propus pentru implementarea acestei viziuni” şi obiectivele generale ale fiecărei etape din parcursul şcolar obligatoriu.
Educaţia preprimară, primară şi secundară, de la vârsta de 3 ani până la vârsta de 18 ani, este gratuită şi obligatorie pentru toţi cetăţenii români.
Şcoala începe de la 3 ani, se desfăşoară în grădiniţe, iar copiii se pregătesc pentru şcoală. La vârsta de 6 ani intră în ciclul primar inferior, care se încheie la vârsta de 9 ani cu o testare standardizată, fără caracter public sau de departajare, care evaluează competenţele cognitive şi socioemoţionale şi permite cadrului didactic personalizarea procesului de învăţare pe durata următorilor trei ani, încadraţi în ciclul primar superior, de la 9 ani la 12 ani. Dacă în primii trei ani profesorul pentru învăţământ primar predă singur la clasă, în ciclul primar superior acesta este ajutat, progresiv, de profesorii de specialitate pe anumite discipline. Ciclul primar superior se încheie cu un test standardizat, fără caracter public sau de departajare, care evaluează nivelul elementar al competenţelor-cheie şi care să permită identificarea ariilor de interes şi dezvoltare ale fiecărui copil.
Ciclul secundar inferior începe de la vârsta de 12 ani, durează trei ani şi se desfăşoară sub îndrumarea cadrelor didactice specializate pe discipline şi a unui consilier de orientare profesională, care este cadru didactic specializat în orientarea profesională şi preia rolul actual al dirigintelui.
După prezentarea făcută de prof. Corina Drăgan, au urmat discuţii. Bineînţeles, au vorbit cei mai experimentaţi, cei care lucrează zi de zi cu elevii. Astfel, prof. S. M. T. a spus, între altele: „Se încearcă o restructurare a nu ştiu ce şi nu văd o finalitate fericită, iar modalitatea de împărţire a ciclurilor de învăţare mi se pare fantezistă. Este un program superficial, vag, care nu are nicio bază reală. Şi mai cred că nu vom fi luaţi în seamă chiar dacă am avea propuneri pertinente”.
Iată şi părerea prof. învăţământ primar D. M.: „În momentul de faţă testele de evaluare naţionale sunt un amalgam, un amestec de mai multe materii. Nu ştiu ce se întâmplă cu testele PISA, dar vreau să vă amintesc că nici în momentul de faţă nu se respectă legea învăţământului, iar prin noul proiect «Educaţia ne uneşte» vor fi afectaţi mulţi profesori, care vor pierde ore şi le va fi afectată catedra, adică serviciul”.
Prof. învăţământ primar L. P. a făcut observaţia că „nivelul învăţământului românesc scade an de an şi în mare parte se datorează factorului politic care vine cu modificări peste modificări.”
Prof. E. M. B. consideră că „în ziua de azi elevii români nu învaţă deoarece la terminarea studiilor liceale sau universitare nu-şi găsesc loc de muncă după calificarea obţinută sau sunt slab renumeraţi, deci nu au motivaţie. A încerca să implementăm strategii didactice din Japonia sau ţările nordice este ca şi cum i-ai învăţa pe cei din deşert să pescuiască şi să insişti pentru asta. Undeva se spune despre un an remedial pentru elevii slabi la învăţătură, dar întrebarea mea, care mai am un an până la pensie, este unde se va face, fiindcă baza materială şi finanţarea sunt minime în toate şcolile, lipsesc tablele inteligente, internetul, chiar manuale, dacă nu aţi uitat ce s-a întâmplat la începutul anului şcolar cu materiile la clasa a V-a când au trebuit să înveţe după un îndrumător. Sunt pesimistă şi mă rog să le dea putere colegilor Cel de Sus, pentru a rezista în această «abrambureală» continuuă”.

A consemnat Gelu DRAGOŞ





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu