luni, 24 iunie 2019

CA O LUMINIȚĂ

Plutire în vis- printre măslini înfloriți sclipiri de fluturi


Mă gândesc uneori cum trebuie să fi arătat bunicul meu matern, grecul Spiridon, sosit pe meleagurile prahovene, în localitatea Vadu Săpat. Avea să-și găsească sufletul pereche în persoana bunicii mele Ecaterina și să rămână pentru totdeauna în localitatea cu dealuri presărate cu viță de vie și pomi fructiferi, scăldată din plin de razele soarelui. Cu  spirit de negustor, bunicul a deschis o prăvălie mult așteptată în sat. Spiridon și Ecaterina au avut împreună unsprezece copii, nouă fete și doi băieți. Bunicul a trecut la cele veșnice destul de timpuriu, după cincizeci de ani. Bunica a trăit peste optzeci de ani. Anghelina, mama mea, avea să vină pe lume în decembrie 1904, fiind ultimul copil în familia lui  Spiridon Smedoiu. Despre nașterea mamei am scris în volumul ,,Măroaca,,(Ed. clujeană Casa Cărții de știință,,, anul 2000, povestioara ,,Fetica,,). Moașa a prins copilul și l-a scos din pântecele mamei sale. Deoarece  nu a țipat, așa cum era firesc, moașa a considerat că era un fetus mort. A așezat puiul de om  înfășat pe pragul casei, într-o zi geroasă de decembrie…S-a auzit apoi ca un miorlăit de mâță, un scâncet de copil și apoi glasul s-a auzit  din ce în ce mai tare. Era vocea  mamei  mele care chema să intre   în lume. ,,A-înviat Fetica, Ecaterino, auzi ce tămbălău face!—Adu-o moașo la căldură, se bucură femeia, în timp ce micuța arăta că știe să țipe…Așa a intrat în viața asta agitată Anghelina, cum avea s-o numească preotul de la biserica din deal, scufundând-o de trei ori în apa rece.,, Viața Anghelinei, preoteasa de mai târziu, a fost plină de griji. Profund credincioasă, devotată tatălui meu preotul Nicolae, dăscăliță apreciată, a trăit o sută de ani și cinci luni, înconjurată de dragostea celor patru fiice și un fiu. Etapele vieții mele s-au succedat aidoma celorlalți muritori și iată-mă acum la senectute, când las la rândul meu loc spre viețuire celor ce mă urmează, fii și nepoți… O luminiță sclipește uneori în câte un vis în care îmi revăd frânturi din locuirea mea pe pământ. Persida, poetă  sensibilă, îmi dăruiește câte un obiect grecesc, cu delicatețe, amintindu-mi de însușirile înscrise în genele provenind de la  mama și desigur, de la bunicul meu grecul. În zilele Crăciunului anului 1993, am fost în călătorie în Grecia  alături de Florin, fiul meu, într-un grup de feroviari. Am avut senzația  că am atins locul pe unde îl purtaseră pașii pe bunicul Spirea, așa cum îl numeau sătenii din Vadu Săpat. Conducătorul grupului nostru, un ceferist cu un plan de călătorie bine organizat, ne-a creat posibilitatea să ne deplasăm și să cunoaștem o mulțime de locuri și lucruri interesante.  Vagonul  de dormit care ne-a purtat prin diferite localități ne aștepta în câte o gară, după cum  era traseul turistic. Am rămas cu amintiri de neuitat pe care le-am ascuns cu grijă într-o oază a sufletului meu unde poposesc uneori cu gândul.

                                                     Genţiana Gabriela GROZA 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu