miercuri, 15 septembrie 2021

CÂNTEC, JOC ȘI VOIE BUNĂ PE PLAIURI MARAMUREȘENE la Tabăra literară din 9-12 septembrie

 OPREȘTE-MĂ. LA TINE, MARAMUREȘ! OPREȘTE-MĂ, ÎN TINE, ANOTIMP!-EDIȚIA 2021

Această Tabără literară a fost organizată și coordonată de trei mari iubitori ai scrisului și al întâlnirilor cu alți scriitori-aceștia sunt: Vasile Bele din Chiuzbaia, Gelu Dragoș din Lucăcești și Nelu Danci din Plopiș-Maramureș.

Întâlnirea a avut loc la Pensiunea Rustic din Baia Sprie, cu ansamblul folcloric Florile Chioarului din Săcălășeni: cel mai important este imaginea scriitorilor care au venit îmbrăcați în costume naționale-fiecare din zona lui geografică; s-a încins o horă veselă iar la deschiderea taberei-în cuvântul de întâmpinare- scriitorul Vasile Bele a ridicat prietenia la loc de cinste și a spus că este bucuros de această întâlnire într-o zi minunată.  Le-a urat participanților să se simtă bine, să fie în aceste zile „Fii ai Maramureșului”; invitații sunt primiți cu multă căldură și „vom ajunge să petrecem -mulțumită lui Dumnezeu.”-vom simți, vom vorbi, vom scrie în dulcea limbă românească.

Obiceiurile și tradițiile din Maramureș prezente într-o formă sau alta au constituit deliciul invitaților. Astfel nunta vechi obicei cu strigăturile ei:  N-are mândra paie-n șură/ De câte ori mi-o dat gură/ Miresucă de bună seamă/ Dai cununa pe-o năframă-etc.

Alt cântec de voie bună: Țupa, țupa pe podele/ Că opincile nu-s a mele/ Că-s din sat, de căpătat/ Mulțumrsc cui mi le-o dat! Muzica și dansul specific zonei Maramureșului-Cântecul arhicunoscut-„Maramureș, plai cu flori!”

A fost deschiderea oficială a Taberei, prezentarea participanților și zona  de unde vine, lansare de carte - „Singurătatea poetului” de Gelu Dragoș”, surprize, etc.

Un obicei foarte vechi care se regăsește și în alte sate dar nu a fost studiat îndeajuns este „fârtăţia” adică legarea unor prietenii durabile între persoanele care au aceleași idealuri; în cazul soț/soție-ea este numită „surată”; fârtații primesc un colac și zicerea: -Sunt colac de grâu frumos/ Ca și fața lui Hristos!

Promovând prietenia adevărată - poeta Florentina Danu cântă melodii de petrecere acompaniată de orchestră.

Strigăturile, cântecele au încălzit atmosfera: Să jucăm doi câte doi/ Cum se joacă-n sat la noi/ Cu capul pe mușuroi/ Și cu ochii după oi/ Fata care joacă bine/ Mă cotește și pe mine/ Ea mă-nvață a juca/ Eu o-nvăț a săruta.

În ziua a doua se face o excursie la Mănăstirea Peri, la Sighetul Marmației, la Muzeul Memorialul Durerii, Cimitirul Vesel din Săpânța, Mănăstirea Petrova - etc.

La Cimitirul Vesel din Săpânța s-au citit versurile de pe crucile sătenilor-versuri care aduceau momente din personalitatea celui decedat: munca, cântecele, credința, beția etc.

La nuntă când am plecat/ Am cântat și am jucat/ Glasul meu s-a cunoscut/ Oriunde am petrecut / Și pe toți eu i-am distrat/ Am jucat și am strigat! - sau:

La numai 4 luni de zile / Moartea a venit la mine/ Badea și Ion al meu/ Au murit tineri/ N-au avut noroc/ Şi cu 2 feciori ai mei/ Mă aflu-n mormânt cu ei/ Şi-o venit și-a noastră fată-în astă glie/ Ne-om odihni pe vecie!

Mi-a plăcut să muncesc/ și-n Biblie să citesc!

Luând cuvântul prof. dr. Terezia Filip - cea care vorbește cu atâta pasiune și documentare despre Eminescu - zice, de data aceasta despre meritele celor trei „fârtați” , ai Codrului și Chioarului, ai Fisculaşului, care de câțiva  ani buni sunt în legătură prietenească întru cinstirea limbii române prin scris, cei care promovează tradiția fârtăţiei din Chiuzbaia, se aduc laude și felicitări pentru strădania lor iar Dumnezeu să-i inspire în imaginarul lor scriitoricesc. 

În anul 2022 se anunță o nouă organizare a Taberei literare, unde cu siguranță voi participa și eu, acum am fost doar cu sufletul și cu aprecierile mele pentru acest moment literar maramureșean.

Prof. OLIMPIA MUREȘAN, L.S. R. Filiala Maramureș, Ulmeni, septembrie, 2021    

 

 

 

                           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu