Duminica a 5-a din Post (a Cuvioasei Maria Egipteanca) Marcu 10, 32-45
În vremea aceea Iisus a luat la Sine iarăşi pe cei
doisprezece şi a început să le spună cele ce aveau să I se întâmple: Iată, ne
suim la Ierusalim şi Fiul Omului va fi predat arhiereilor şi cărturarilor; Îl
vor osândi la moarte şi-L vor da în mâna păgânilor; Îl vor batjocori, şi-L vor
scuipa, şi-L vor biciui şi-L vor omorî, dar după trei zile va învia. Şi au venit
la El Iacov şi Ioan, fiii lui Zevedeu, zicându-I: Învăţătorule, voim să ne faci
ceea ce vom cere de la Tine. Iar El le-a zis: Ce voiţi să vă fac? Iar ei I-au
zis: Dă-ne nouă să şedem unul de-a dreapta Ta şi altul de-a stânga Ta, întru
slava Ta. Dar Iisus le-a răspuns: Nu ştiţi ce cereţi! Puteţi să beţi paharul pe
care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu? Iar ei I-au
zis: Putem. Şi Iisus le-a zis: Paharul pe care Eu îl beau îl veţi bea şi cu
botezul cu care Mă botez vă veţi boteza, dar a şedea de-a dreapta Mea sau de-a
stânga Mea nu este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit. Şi, auzind,
cei zece au început a se mânia pe Iacov şi pe Ioan. Atunci Iisus, chemându-i la
Sine, le-a zis: Ştiţi că cei ce se socotesc cârmuitori ai neamurilor domnesc
peste ele şi cei mai mari ai lor le stăpânesc. Dar între voi nu trebuie să fie
aşa, ci care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru; şi care
va vrea să fie întâi între voi, să fie slugă tuturor. Că şi Fiul Omului n-a venit
ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare
pentru mulţi.
În cele două pericope evanghelice citite azi la
Liturghie identificăm afirmarea unei virtuți comune pe care o vedem atât în
atitudinea și învățătura Mântuitorului către ucenici, cât și în lucrarea
duhovnicească a femeii păcătoase în casa fariseului Simon, și anume smerenia.
Această duminică face pomenire și de viața Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca.
Viața Sfintei Maria Egipteanca a fost așezată în scris de către Sfântul
Sofronie, Patriarhul Ierusalimului, în secolul al 7-lea și rânduită în Triod
începând cu secolul al 11-lea, în Duminica a 5-a din Postul Mare, ziua ei de
pomenire fiind la 1 aprilie.
Viața Sfintei Maria Egipteanca este citită în Postul
Mare împreună cu Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. Pentru fiecare
dintre credincioși, viața Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca este un îndemn la
pocăință, post și rugăciune. În momentul convertirii sale vedem lucrarea
harului lui Dumnezeu în momentul în care se roagă cu lacrimi Maicii Domnului,
schimbându-și viața pe calea mântuirii. De altfel, și nouă ne trimite Dumnezeu
momente în viață când conștientizăm starea păcătoasă și luăm hotărârea de a ne
ridica din păcat și a lucra duhovnicește la mântuirea noastră. Sfânta Maria
Egipteanca începe o nouă viață în credință, rugăciune și post. Vedem în
convertirea și apoi în lucrarea duhovnicească a Mariei Egipteanca cât de mult
schimbă harul dumnezeiesc pe omul care se ridică din păcat, se pocăiește
autentic și profund și apoi se ridică spre Împărăția cerurilor pe care doar
sfinții o anticipează din lumea aceasta.
Petrecerea Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca în
pustiul Iordanului timp de 47 de ani în post și rugăciune devine un model de
urmat pentru toți creștinii care, deși viețuiesc în aglomerări urbane, își pot
găsi pacea și liniștea sufletească în post, rugăciune și împlinirea poruncilor
lui Dumnezeu. Așa cum Maria Egipteanca și-a asumat integral viața în slujirea
lui Hristos în pustiul Iordanului, fiecare creștin își poate trăi viața
duhovnicească în smerenie și pocăință, pregătindu-se de fiecare dată pentru a-L
primi pe Hristos cu vrednicie în Sfânta Împărtășanie. Dacă Sfânta Cuvioasă
Maria Egipteanca cu smerenie și pocăință s-a pregătit vreme de 47 de ani pentru
a se împărtăși, noi avem șansa, prin lucrarea harului lui Dumnezeu și strădania
noastră, să-L primim pe Hristos euharistic devenind „hristofori” permanent în
viața noastră.
Se cuvine așadar ca pomenirea Sfintei Maria
Egipteanca să fie pentru fiecare dintre noi un prilej de întărire spirituală,
iar pilda vieții ei de pocăință să constituie o nădejde și o certitudine pentru
toți oamenii care doresc să lucreze la mântuirea lor prin conlucrarea cu harul
dumnezeiesc spre sfințirea vieților lor, indiferent de cât de păcătoși ar fi.
Sfânta Cuvioasă Maria Egipteanca devine astfel un
model de urmat pentru fiecare dintre creștini. În Triod întâlnim următoarele
cuvinte: „Întins-ai mâinile tale către înduratul Dumnezeu, Marie, afundată
întru adâncul răutăților, și ți-a întins mână de ajutor cu milostivire, ca și
lui Petru, căutând cu adevărat întoarcerea ta” (tropar către Sfânta Maria
Egipteanca din Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul). Dumnezeu ne
așteaptă întotdeauna cu dragoste să ne întoarcem la El chiar dacă de multe ori
nu facem fapte vrednice de pocăință și nu arătăm semne de îndreptare în viața
noastră. Pocăința este lepădare desăvârșită a tuturor patimilor și gândurilor
rele, înseamnă trăire smerită, dragoste desăvârșită, rugăciune neîncetată,
muncă cinstită, îmbrăcăminte smerită, vorbire înțeleaptă, cugetare la moarte,
spovedanie cu lacrimi, ascultare de Biserică și Evanghelie, lepădarea trăirii
vechi și începerea unei vieți noi, creștinești (arhim. Ioanichie Bălan). De
aceea, asemenea Mariei Egipteanca, și noi ar trebui să înțelegem și să
răspundem dragostei cu care Dumnezeu cel în Treime ne îmbrățișează. În
contextul pregătirii duhovnicești a Postului Mare cu exercițiul smereniei, al
plecării genunchilor, al postului și rugăciunii, exemplul Sfintei Cuvioase
Maria Egipteanca se constituie într-o adevărată lecție de pocăință și urmare a
lui Hristos. De aceea și efectul asupra credincioșilor prin citirea vieții sale
potențează eforturile duhovnicești din această perioadă intensă de pregătire și
generoasă în modele, învățături și semnificații creștine. Sfânta Cuvioasă
Maria Egipteanca ne arată peste veacuri actualitatea pocăinței în apropierea de
Dumnezeu și nădejdea că bunătatea lui Dumnezeu cuprinde pe orice om care se
întoarce la El, lăsând în urmă o viață păcătoasă.
În a 5-a săptămână din Postul Mare, când se citește
în întregime Canonul Sfântului Andrei Criteanul și se face pomenire de viața
Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca, fiecare dintre creștini se adapă din
îndemnurile și învățăturile slujbelor acestei perioade, înțelegând că viața
Mariei Egipteanca este pilda cea mai grăitoare a adevăratei pocăințe, icoana
omului păcătos care prin pocăință și fapte bune ajunge să intre în rai.
Biserica a rânduit ca în această săptămână din Postul Mare să se citească şi
viața Cuvioasei Maria Egipteanca împreună cu Canonul cel Mare pentru a ne fi
nouă îndemn de pocăință adevărată și întărire în nădejdea mântuirii.
Înțelegând că Maria Egipteanca simbolizează pe
creștinul păcătos care se pocăiește cu adevărat, pe această cale a Postului
Mare se cuvine să ne îndreptăm spre Ierusalimul care este Biserica lui Hristos,
lăsând în urmă lumea (Egiptul) cu toate plăcerile și cursele ei și astfel ne
vom bucura cu vrednicie în lumina învierii lui Hristos.
Pilda Sfintei Maria Egipteanca reprezintă pentru
fiecare dintre noi, acum, între hotarele postului, un îndemn pentru cercetarea
proprie în vederea pregătirii pentru spovedanie și Sfânta Împărtășanie.
Sfânta Maria Egipteanca s-a luptat mulți ani cu păcatul, căci acolo unde nu
este lucrare duhovnicească păcatul se întipărește în firea omului și cu greu
omul îl poate scoate: „Lăcrimând și în piept bătându-mă, îmi aduceam aminte de
făgăduințele pe care le-am făcut când am ieșit în pustia aceasta și mă duceam
cu gândul înaintea icoanei Preacuratei Născătoare de Dumnezeu, ajutătoarea mea,
și înaintea Ei plângeam rugând-o să izgonească de la mine gândurile ce îmi
tulburau ticălosul meu suflet. Iar după ce de ajuns plângeam și mă băteam în
piept cu osârdie, atunci vedeam o lumină ce mă lumina de pretutindeni și mi se
aducea o alinare care mă scotea din întreitele valuri ale ispitelor” (Viața
Sfintei Maria Egipteanca).
Pr. Aurel Mihai – 02 Aprilie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu