miercuri, 10 mai 2023

Admirația de a fi profesor

 

                                                                                                     de Gheorghe Pârja

Situația învățământului românesc este dezbătută din multe colțuri, cu tentative de reformă, cu schimbări și ajustări, dar nu se așază în matca unui firesc. Care o fi acela? S-au perindat pe la Ministerul Educației nume, mai mult sau mai puțin sonore ale intelectualității noastre, cu păreri dintre cele mai ciudate, dar nu s-a ajuns la o concluzie folositoare. Fiecare cu reforma lui. Cu măsuri, se zice, adecvate, dar multe dintre ele șugubețe. Ce clădea unul, dărâma celălalt. Și școala a început să intre în derută. Fonduri puține, multe cadre îndoielnice. Procentul acela, vehiculat de autorități, de analfabeți funcțional, rămâne o dureroasă cifră statistică. Nu doare pe nimeni această realitate tristă, nici pe cel care a demarat programul solemn numit România Educată.

O situație specială întâlnim în școlile din mediul rural. Un comentator aventurist, flamat de robotizare, a sugerat ca școlile de la sate să se desființeze. O mai mare enormitate nici că se putea spune. Pentru a-mi pansa sufletul de fost învățător la sat, am căutat câteva opinii, mai încurajatoare, pentru meseria de dascăl. Că există în învățământul actual cadre didactice cu vocație, cu drag de profesie. Prea este tendința de a discredita totul, dar nu se oferă soluții reale. M-a ajutat filosoful Andrei Pleșu, care în urmă cu zece ani a acordat un interviu în care făcea portretul profesorului devotat. Cei care lucrează la catedră în ziua de astăzi știu mai bine ca oricine care este starea de fapt. Cei cu teoria fac alergie când le aduci aminte de pedagogii de tip tradițional.

Până se vor afla soluțiile care să calmeze procesul de învățare în ziua de astăzi, dacă se vor găsi, rămân alături de domnul Pleșu, un conservator. Ce înseamnă un profesor bun? Dânsul răspunde: „Cred că un bun profesor trebuie să obțină un dozaj armonios între următoarele calități: dragoste autentică pentru materia pe care o predă, simpatie pentru elevii săi, implicând o constantă bunătate a inimii, rigoare bine temperată.” Ce alte abilități și cunoștințe mai sunt necesare? Răspuns: „Orizontul de cunoștințe al unui bun profesor trebuie să depășească hotarele specialității sale. Cu alte cuvinte, e esențială cultura lui generală. Esențiale sunt și abilitățile de tipul: limbaj limpede și atrăgător, simț al umorului, autoritate personală, dublată de cordialitate. Un profesor nu trebuie să-și inhibe elevii cu aere magisteriale, dar nici să-i încurajeze la complicități de gașcă. Trebuie să fie comunicativ, binedispus, capabil să găsească proporția justă între sobrietate și destinare dialogală.”

Dacă ar fi să evaluați ultimii douăzeci de ani, care din factorii ce influențează comunicarea dintre profesor și elevi s-au modificat? Răspuns: „În cădere liberă sunt familia și societatea. Familia este ea însăși o instituție în criză, iar societatea e confuză, dezarticulată, încurajând arbitrarul comportamental, falsele modele, atitudinile <trendy>, tendințele centrifugale și reacțiile standardizate după criterii <politic corecte>. În schimb, mass-media a căpătat un prestigiu riscant. Inflația lor e dublată de o îngrijorătoare prăbușire a calității.”

Sunt opiniile unui intelectual de marcă al acestei vremi românești. M-am folosit de considerațiile domnului Pleșu deoarece mă regăsesc în ele. Spuse de această personalitate au altă greutate, cred eu. Apoi, face admirabile portrete profesorilor pe care i-a avut. Ei se numesc: Ion Frunzetti, Eugen Schileru, Edgar Papu. Deasupra tuturor, Constantin Noica. Dar care nu accepta să fie tratat după protocolul academic curent. Știa să adauge informației seducția și reușea să provoace, fără efort, admirația discipolilor. Că nu există componentă mai eficientă într-un proces formativ reușit decât capacitatea de a stârni și de a întreține admirația, crede domnul Pleșu.

Cei care citesc acest text, mai ales profesorii, pot adăuga la aceste aprecieri altele mai vivante. Da, un profesor bun e cel care livrează suficientă materie umană pentru a fi admirat, iar un elev bun e cel care e capabil să admire. Mulțumesc, domnule Pleșu! De aici pot scrie și eu cu admirație despre bunii mei profesori din liceu, dar și din facultate. Din liceu mă urmărește până astăzi umbra luminoasă a profesorului Gheorghe Chivu, poet și pictor. Dar și alți devotați slujitori ai catedrei, care intră în sfera admirației de elev. Din facultate îi decupez pe profesorii Al. Oprea, Șerban Cioculescu, Ion Ianoși, ori Marian Popa. Dar și alții, pentru care am manifestat exerciții de admirație.

În peisajul maramureșean am la îndemână multe nume de profesori demni de toată admirația, dar și elevi care-i admiră. Vedeți, și în învăță­mân­tul de astăzi există partea plină a paharului. Iată, un subiect care merită reținut. Fără a uita hibele pomenite la începutul acestui text.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu