La începutul anilor nouăzeci, mințile se deschideau spre orizonturile largi ale libertății, drepturilor și democrației. Azi, multe se repliază în optici de conjunctură. Se perorează din nou despre dezvoltare, dar fără libertăți și drepturi, și despre democrație, în absența consultării și dezbaterii. Se postulează libertăți, când sărăcia se extinde, sau normalitate, când crizele sufocă inițiativele. Se confirmă că mințirea a devenit „a doua natură” (George Șerban Lying: Mans Second Nature, Westport, Co., 2001) a unora care pretind justiție după ce măsluiesc probe, „lucru bine făcut”, când nimic nu funcționează, și că „totul e bine”, când în jur sporesc necazurile.
Adesea, înseși opiniile și abordările redau
superficial faptele sau încurcă noțiunile. Pentru unii, logica nu există, iar
etica ține de lumea de apoi. Oportunismul („să nu ne referim la cutare fapt, ca
să nu ne legăm la cap”) și impostura – inși care se ascundeau atunci când se
decidea integrarea europeană sau care nu au făcut decât să fraudeze vor să dea
direcția – nu sunt deloc ceva rar.
Se ocolește frecvent întregul situației, nu se
înțeleg diferențierile societății moderne și se închipuie că istoria începe și
se sfârșește cu cei de azi. De aceea, opinii prost elaborate, încâlcite și
demult clasate au ocupat terenul. Ca rezultat general, spațiul public s-a
umplut de confuzii, viitorul pare închis în repetarea a ceea ce este, iar
cetățenii sunt convertiți tacit în spectatori.
Libertățile și drepturile individuale, democrația,
bunăstarea, împreună cu demnitatea umană care le-a energizat, stau astăzi,
firește, înaintea oricărei alte valori. Ele nu au alternativă rațională.
Schimbările din ultimul deceniu au adus însă lumea într-o situație fără
precedent. „Societatea nesigură”, de care am vorbit cu ani în urmă (Societatea
nesigură, Niculescu, București, 2016), înfruntă probleme ce nu se lasă
stăpânite decât schimbând opiniile, abordările și întregi concepții. Rețin
aici, în spațiul aflat la dispoziție, problemele cheie.
Prima
problemă a societăților de azi vine din economie.
Analize noi au argumentat că, dincolo de formalisme
tehnico-economice, cele două abordări care au dominat gândirea economică
postbelică, originate la Keynes şi, respectiv, la Hayek, nu fac faţă crizei
persistente din 2008 încoace. Ambele abordări operează cu premise nerealiste.
În fapt, variabilitatea preţurilor materiilor prime şi energiei, conflictele
ameninţătoare, practicile egoiste ale băncilor, tehnologiile care au redus
forţa de muncă nu pot fi escamotate. Nu dă rezultate nici pachetul keynesian al
intervenţiei statului şi nici politica hayekiană a austerităţii. Soluţia care
intră în actualitate este reorientarea economiei spre „solidaritate în năzuinţa
noastră la o viaţă bună” (James K. Galbraith, The End of Normal. The Great
Crisis and the Future of Growth, Simon& Schuster, New York, 2014), ce ar
putea fi caracteristică unei lumi schimbate.
A
doua problemă vine din evoluţia democraţiei.
Deja cu mai bine de un deceniu în urmă s-a observat
o schimbare. S-a și propus un termen, cel de „postdemocraţie”, pentru a semnala
slăbirea democraţiei. „Conceptul desemnează o comunitate în care are loc ceva
de genul alegerilor, ca şi înainte. Aceste alegeri pot să ducă la situaţia în
care unele guverne sunt constrânse să plece şi în care, în orice caz, team-uri
concurente de experţi în public relations controlează excesiv dezbaterile
publice în campaniile electorale, încât acestea devin un spectacol, în care se
discută doar anumite probleme, alese în prealabil de experţi. Majoritatea
cetăţenilor joacă în această situaţie un rol pasiv, în tăcere, chiar apatic,
reacţionând doar la semnalele care li se transmit. În umbra acestei înscenări
politice, efectiva politică, ce reprezintă, înainte de orice, interesele
economiei, se face în spatele uşilor închise” (Colin Crouch, Postdemocrazia,
Laterza & Figli, Gius, 2003). În timp ce instituţiile democratice rămân,
formal, intacte, procedeele amintesc de vremurile predemocratice. Influenţa
elitelor privilegiate creşte, în dauna controlului cetățenesc. Nu se trăieşte
în societăţi nedemocratice, dar deciziile sunt tot mai puțin legitimate
democratic.
Odată cu trecerea la „postdemocraţie”, se deschid
probleme dificile. Bunăoară, Thomas Jefferson se îngrozea la gândul că vor
apărea monopoluri în economie, căci le socotea primejdie pentru democraţie.
Azi, numeroase monopoluri naționale și supranaționale din economie,
farmaceutică, sau distribuirea informaţiilor, stabilesc însăși politica
statelor. Suntem astfel conjuraţi să lămurim cum este posibilă democraţia în
condiţii de concentrări de putere economică, mediatică, militară. Deloc
uimitor, tema revine azi explicit la Robert Kennedy Jr., candidatul la
președinția Americii.
Fapt este că, în zilele noastre, democraţia este
pusă în cauză chiar de evoluţia ei lăuntrică. O spun analize de la Harvard sau
München sau Paris. Se știe dintr-o experiență dureroasă că, odinioară, prin vot
democratic s-au instalat pervers dictaturi. Democraţia este subminată azi de
unii care, odată ajunşi la decizii, nici nu vor, nici nu ştiu şi nici nu pot să
asigure dezvoltarea. Azi, după alegeri „democratice”, mulţi decidenţi întrec în
abuzuri monarhi de odinioară. Autocraţi apar azi chiar și în democraţii.
Şi din acest punct de vedere, libertăţile,
drepturile şi democraţia au nevoie de o actualizare sub aspectul conceperii şi
al asigurării lor. Altfel, cum recunosc tot mai mulți dintre cei care
reflectează responsabil asupra lor, ele rămân sub asalt.
A
treia problemă vine din starea generală a lumii.
Se petrece sub privirile noastre o cotitură bogată
în implicaţii. Spus direct, odată cu noile intervenții ale statului în
economie, neoliberalismul se stinge, iar postglobalizarea se conturează, cu
atât mai mult în consecinţa directă a scindării lumii.
Ca urmare, sunt tot mai multe motive să gândim ceea
ce vine după globalizare (detaliat în A. Marga, După globalizare, Meteor Press,
Bucureşti, 2018), chiar dacă sondarea viitorului nu este de la sine înţeleasă
în constelaţia culturală actuală, care o priveşte cu suspiciune. Pentru această
explorare este nevoie de interogaţii şi conceptualizări aduse la zi, care
depăşesc, prin forța lucrurilor, opticile curente.
A
patra problemă vine din fluiditatea în care a fost plasată – prin pandemie şi
tensiunile dintre supraputeri – ordinea lumii.
În jurul anului 2010, s-a schimbat ordinea lumii,
trecându-se de la ordinea instalată la începutul anilor nouăzeci, la o nouă
ordine. Acesteia se caută să i se facă față astăzi cu diverse devize: „Să
aplicăm reglementările și acordurile internaționale deja adoptate” (SUA); „Să
asigurăm echilibrul supraputerilor” (Rusia); „Armonia este mai aducătoare de
avantaje decât conflictul” (China); „Suntem oameni ca toți ceilalți și avem
dreptul să ne decidem soarta în concertul umanității” (Turcia, Polonia,
Ungaria, Brazilia etc.); „Să facem ce ne spun cei puternici” (România actuală);
„Lăsați-ne în pace, căci știm mai bine ce ne trebuie” (Coreea de Nord).
Nimeni nu se poate izola fără pierderi. În plus, nu
poți asigura, propria dezvoltare fără competență și curajul deciziilor proprii.
Acum o nouă ordine ia chip, cu tensiunile inerente unei reaşezări de proporţii.
Interesul a devenit brusc mai mare pentru poziţionare geopolitică decât pentru
modernizare şi democratizare. Oricum, în laboratoarele supraputerilor și ale
puterilor a început examinarea de scenarii. Nu lipsesc propuneri de schimbări
ale geografiei politice. Deocamdată, nu este ceva hotărât, dar puţine
eventualităţi sunt excluse.
A
cincea problemă vine din consumarea viziunilor care au dominat era postbelică.
La începutul anilor nouăzeci, intra în muzeu
viziunea comunismului. Treptat, a intrat în criză și viziunea rivală, cea a
liberalismului. Neoliberalismul s-a instalat şi a dominat lumea până la
pandemia din 2020-2022 şi războiul din Ucraina. Acestea îi pun însă capăt –
indicatorul evident fiind împrejurarea că statele, ca instituţii, au preluat
explicit controlul în societate. Politicile se justifică prin mandatul obținut
la alegeri așa cum sunt, dar se legitimează infim prin voința majorității
cetățenilor.
Trebuie spus iarăși și iarăși că fără libertăţi,
drepturi cetăţeneşti şi democraţie, înţelese la propriu, în legătura lor cu
demnitatea umană, în care ele au apărut în zorii modernităţii, nu este viaţă
demnă de oameni. Și că nu este nici viață de stat modern fără legitimare
democratică. Dar realizarea şi realitatea acestor valori se cer azi interogate
fără rețineri.
Nu mai eşti nici cetăţean liber şi nici democrat
prin aceea că te reclami din valori, mintea rămânându-ţi colonizată de
propaganda ce li se opune sau este sub cerințele lor. Nici libertăţile
cetăţeneşti şi nici democraţia și legitimarea nu se lasă trecute în
proprietatea cuiva – la drept vorbind, ele conţin exigențe care fac imposibilă
confiscarea de către un grup, un partid, o ideologie sau propagandă. De altfel,
pretenția exclusivității în materie de democrație nu are cum să fie
democratică.
Este nevoie tot mai perceptibil de reconfigurarea
cetăţeniei, a democraţiei și a legitimării democratice. O nouă viziune asupra
lor a devenit necesară, dacă este ca modernitatea să fie promovată.
A
şasea problemă este criza în care au intrat recunoaşterea şi, mai ales,
respectarea diversităţii oamenilor.
Reforma religioasă de cu secole în urmă a recunoscut
dreptul fiecărui om de a se raporta cum crede la absolut. Statul modern a
introdus în legi respectul libertăţii și drepturilor fiecărei persoane.
Cetăţenia, democraţia şi suveranitatea naţională în statul de drept au mers
mână în mână. Occidentul a câştigat supremaţie istorică făcând din unitatea
celor trei valoare conducătoare în societăți.
Azi, tocmai diversitatea se înţelege puţin. Nu s-a
ajuns nici măcar la o relaţie satisfăcătoare a culturilor, care s-a discutat
aprins în ultimele decenii. Organizarea civică este preluată mai degrabă în
termeni de luptă ideologică. Suveranitatea, abia în condițiile căreia cetățenia
și democrația sunt posibile, este suspectată. S-a ajuns din nou la împotmolirea
într-o confruntare. Lipseşte însă analiza sistematică a societăţilor existente.
Înţeleasă în profunzime, începând cu anvergura
neobişnuită a istoriei ei, occidentalizarea, având ca temelie demnitatea umană
şi libertăţile şi drepturile fundamentale ale individului şi cetăţeanului, este
naturală. Nu mai este cazul ca cineva să-și aroge meritul descoperirii și reprezentării
ei, acest merit fiind al istoriei. Nu occidentalizarea se află în dezbaterea
istorică ce contează şi nu ea desparte azi minţile. Ceea ce le desparte este
acum folosirea occidentalizării ca paravan pentru inși care au în fapt o
legătură mediocră cu Occidentul și-l reduc la opinii calice.
Aşa stând lucrurile, occidentalizarea are a deveni
azi reflexivă – spre a evada din ideologii și propaganda de conjunctură. Avem
azi de reasumat convieţuirea, dincoace însă de disciplinare şi libertinism,
valorificând integritatea şi responsabilitatea persoanelor și, firește, umanitatea
din oameni.
A
şaptea problemă este declinul justiţiei şi, mai concret, al independenţei
justiţiei.
Nu doar ţări ca Ungaria şi Polonia, dar mai nou,
între altele, și Israelul reclamă faptul că justiţia este folosită ca
instrument politic. Aceste ţări caută un echilibru al puterilor „executivă”,
„legislativă” şi „juridică” prin care să evite sustragerea de la justiţie a
„executivilor” şi „legislativilor”, dar şi preluarea conducerii societăţii de
către procurori, care vor să trieze politicile. Chiar la New York, în abordarea
unui fost președinte, au apărut indiciile acţiunii unor procurori de a-și servi
propria grupare politică cu mijloacele funcției.
România a și fost cadrul experimentului funest, în
care, aşa‑zisa
„direcţie naţională anticorupţie”, cu jurişti precar pregătiţi, a fost
instrumentată pentru a implementa politici care nu au de a face cu justiția,
nici cu democraţia. Rezultatul a fost sporirea corupţiei în societate, chiar
printre „agenţii anticorupţie”. Ba chiar mai grav, ridicarea abuzului la nivel
de practică organizată, afectarea democraţiei şi în cele din urmă, paralizia
inițiativei economice și civice din societate!
A atinge dreptatea, prin independenţa justiției, nu
este astăzi uşor. Dificultățile nu țin însă doar de concentrările de putere
economică, politică, militară, mediatică. În fapt, ajung procurori persoane
fără experienţă, unele cu infracțiuni la activ, iar independenţa justiţiei este
pusă în dependență de voinţa unor persoane – în România, de voinţa
„preşedintelui”, în loc ca ea să rămână sub controlul unor instituţii publice.
Mai este de observat că, alături de alte performanţe
dintr-o societate – dezvoltarea economică, nivelul democratizării, condiţiile
de realizare individuală, posibilitatea exercitării criticii – independența
justiției depinde de calitatea politicilor publice şi, în cele din urmă, de
calibrul decidenţilor.
Pe scala dintre stupidocraţie, trecând prin
mediocraţie şi urcând la meritocraţie, se decide astăzi soarta independenţei
justiţiei şi, desigur, a oamenilor.
S-a acumulat, în orice caz, o considerabilă
încărcătură de improvizații, falsuri și opinii clasate în abordările din viața
publică de azi. Pentru a putea fi revigorate, libertăţile, drepturile omului şi
cetăţeanului, democraţia și dezvoltarea au nevoie azi de reflexivitate. Cultura
europeană, pe solul căreia trăim, este prima solicitată la o reflecție capabilă
de abordări și concepții noi, căci ea plăteşte crizele devenite endemice –
criza de după 2008, pandemia şi războiul în desfăşurare. Altfel, ea va plăti
din greu și scindarea în curs a lumii.
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
http://www.corectnews.com/politics/rom-nia-fost-victima-unui-experiment-funest
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu