Duminica a 2-a din post (a Sfântului Grigorie Palama) Marcu 2, 1-12
În vremea aceea, intrând iarăşi Iisus în Capernaum,
după câteva zile s-a auzit că este în casă. Şi îndată s-au adunat aşa de mulţi,
încât nu mai era loc nici înaintea uşii, iar Dânsul le grăia cuvântul (lui
Dumnezeu). Şi au venit la El, aducând un slăbănog, pe care-l purtau patru
oameni. Dar, neputând ei din pricina mulţimii să se apropie de El, au desfăcut
acoperişul casei unde era Iisus şi, prin spărtură, au coborât patul în care
zăcea slăbănogul. Iar Iisus, văzând credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule,
iertate îţi sunt păcatele tale! Şi erau acolo unii dintre cărturari care şedeau
şi cugetau în inimile lor: Pentru ce vorbeşte Acesta astfel? El huleşte. Cine
poate să ierte păcatele, fără numai singur Dumnezeu? Şi îndată, cunoscând Iisus
cu duhul Lui că aşa cugetau ei în sine, a zis lor: De ce cugetaţi acestea în
inimile voastre? Ce este mai uşor, a zice slăbănogului: Iertate îţi sunt
păcatele, sau a zice: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă? Dar ca să ştiţi că
putere are Fiul Omului a ierta păcatele pe pământ, a zis slăbănogului: Zic ţie:
Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta! Şi s-a ridicat îndată şi,
luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau toţi uimiţi şi slăveau pe
Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut niciodată.
Cu ajutorul și cu mila lui Dumnezeu suntem în cea
de-a doua duminică a urcușului duhovnicesc spre sfânta și dumnezeiasca Înviere
a Domnului nostru Iisus Hristos.
Pericopa evanghelică pe care Părinții Bisericii au
rânduit-o să fie citită în cadrul Sfintei Liturghii ne istorisește minunea
vindecării slăbănogului sau a paraliticului din Capernaum. Mutarea
Mântuitorului la Capernaum este amintită de toate cele patru Evanghelii (Matei
4, 13; Marcu 1, 21; Luca 4, 31; Ioan 2, 12) și are o importanță deosebită
deoarece, de acum încolo, când nu se află în Ierusalim, Capernaumul rămâne
locul central al lucrării Sale, fiind, de altfel, așezat într-un peisaj
pitoresc pe malul lacului Ghenizaret.
Cei
dintâi Apostoli și primele minuni
După ce a fost botezat de Sfântul Ioan Botezătorul
în Iordan și S-a retras timp de patruzeci de zile în pustie, unde a fost
ispitit de diavolul, Mântuitorul a ieșit la propovăduire. Și-a ales cei dintâi
Apostoli și a săvârșit primele Sale minuni, dintre care amintim: alungarea unui
duh necurat dintr-un posedat (Marcu 1, 23-27) și vindecarea soacrei lui Petru
(Marcu 1, 29-31), ambele săvârșite în Capernaum. De asemenea, Mântuitorul
tămăduiește un lepros. Acestuia „i-a zis: Vezi, nimănui să nu-i spui nimic, ci
mergi de te arată preotului și adu, pentru curățirea ta, cele ce a rânduit
Moise, spre mărturie lor. Iar el, ieșind, a început să propovăduiască multe și
să răspândească cuvântul, încât Iisus nu mai putea să intre pe față în cetate,
ci stătea afară, în locuri pustii, și veneau la El de pretutindeni” (Marcu 1, 44-45).
Cu toate că vindecările amintite sunt printre
primele săvârșite de Mântuitorul, cea dintâi minune a Domnului Hristos a avut
loc la nunta din Cana Galileii, despre care Sfântul Ioan Evanghelistul ne
relatează: „Acest început al minunilor l-a făcut Iisus în Cana Galileii și Și-a
arătat slava Sa; și ucenicii Săi au crezut în El” (Ioan 2, 11). Mântuitorul Își alesese,
înainte de această nuntă, doar o parte dintre Apostoli – pe: Andrei (Ioan 1,
40), Petru (Ioan 1, 41-42), Filip (Ioan 1, 43) și Natanael (Ioan 1, 45-49) – și
cu ei a participat la nuntă.
Domnul Hristos nu îi avea încă pe toți cei
doisprezece Apostoli nici la tămăduirea paraliticului din Capernaum, deoarece
imediat după săvârșirea acestei minuni, Mântuitorul îl cheamă la apostolat pe
Matei, eveniment relatat de toate Evangheliile sinoptice: „Și plecând Iisus de
acolo, a văzut un om care ședea la vamă, cu numele Matei, și i-a zis acestuia:
Vino după Mine. Și sculându-se, a mers după El”
(Matei 9, 9; Marcu 9, 14; Luca 5, 27-28).
Omul
adus de prieteni să fie vindecat
La câteva zile după săvârșirea celor două minuni din
Capernaum (Marcu 1, 23-27 și Marcu 1, 40-44), Mântuitorul a intrat din nou în
această cetate. Auzind locuitorii ei că se află în orașul lor, s-au adunat să-L
vadă, încât nici nu se mai putea intra în casa în care Domnul îi învăța. Dar
mulți știau că Hristos-Domnul este făcător de minuni. Astfel, la un moment dat,
patru persoane au adus pe o targă un om paralizat pentru a primi tămăduire.
Însă, din cauza mulțimii adunate acolo, n-au putut să intre în casă și să se
apropie de Domnul. Atunci au recurs la o soluție ingenioasă: „Au desfăcut
acoperișul casei unde era Iisus și, prin spărtură, au lăsat în jos patul în
care zăcea slăbănogul” (Marcu 2, 4).
În Țara Sfântă – ca, de altfel, în tot Orientul
Mijlociu – plouă foarte rar. De aceea, casele nu sunt acoperite cu șarpantă, ca
pe la noi, ci acoperișurile sunt plane. Cei ai casei urcau seara pe acest
acoperiș plan pentru a se răcori și tot de aici priveau serbările, în zilele de
sărbătoare. Evreii mai înstăriți aveau pe acoperiș o mică încăpere. Stăpânul
casei purta aici convorbiri mai tainice cu oaspeții săi. Urcarea pe acoperiș se
făcea din curtea casei, pe o scară exterioară.
Pe o astfel de scară exterioară au urcat cei care îl
aduceau pe paralitic. Ajunși pe acoperiș, au desprins câteva scânduri și
cărămizi și pe acolo au lăsat în jos patul cu cel bolnav. Relatând aceeași
minune, Sfântul Evanghelist Luca precizează că „s-au suit pe acoperiș și,
printre cărămizi, l-au lăsat cu patul în mijloc, înaintea lui Iisus” (Luca 5, 19).
Mântuitorul a fost foarte impresionat de fapta lor,
dar, mai ales, de credința lor: „Și văzând Iisus credința lor, i-a zis
slăbănogului: Fiule, iertate îți sunt păcatele tale!” (Marcu 2, 5). Prin aceste cuvinte,
Mântuitorul arată că este nu numai om, ci Dumnezeu-Omul, care are puterea de a
ierta păcatele. Această putere de a ierta sau a ține păcatele, Mântuitorul
Iisus Hristos, biruitorul morții, o dăruiește Ucenicilor Săi, după dumnezeiasca
Înviere: „Și Iisus le-a zis iarăși: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl,
vă trimit și Eu pe voi. Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați
Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate, și cărora le veți
ține, vor fi ținute” (Ioan 20, 21-23).
Sfânta Evanghelie nu ne spune ce păcate sau câte
păcate a săvârșit slăbănogul. Vedem, însă, că Mântuitorul nu-i reproșează
nimic – nici în particular, nici de față cu ceilalți oameni -, nu-l umilește,
ci, „văzând credința celor patru”, acționează cu milă și bunătate, iertându-i
păcatele și tămăduindu-i trupul.
Credința
manifestată prin iubirea celor din jur
Observăm cât de importantă este nu numai credința
noastră personală, ci și credința, manifestată prin iubire, a celor din jurul
nostru, din familia noastră, dintre prietenii și apropiații noștri. De aceea ne
rugăm unii pentru alții, fiind încredințați că Dumnezeu ne ascultă și ne ajută,
deoarece rugăciunile noastre au ca fundament iubirea creștină izvorâtă din
inimă. De altfel, Sfântul Apostol Pavel le cerea destinatarilor epistolelor
sale să se roage pentru el: „Rugați-vă și pentru mine, ca să mi se dea mie
cuvânt, când voi deschide gura mea, să fac cunoscută cu îndrăzneală taina
Evangheliei” (Efeseni 6, 19); „Fraților,
rugați-vă pentru noi” (I Tesaloniceni 5,
25); „În sfârșit, fraților, rugați-vă pentru noi, ca cuvântul Domnului să se
răspândească și să se preamărească, ca și la voi” (II Tesaloniceni 3, 1). Iar în epistola către
Evrei (13, 18) același Apostol îi îndeamnă pe cei cărora li se adresează:
„Rugați-vă pentru noi; căci suntem încredințați că avem un cuget bun, dorind ca
întru toate cu cinste să trăim”. Știm că Mântuitorul Însuși ne îndeamnă să ne
rugăm, chiar și pentru vrăjmași: „Rugați-vă pentru cei ce vă vatămă și vă
prigonesc” (Matei 5, 44).
Când ne rugăm pentru alții, suntem mai aproape de
Dumnezeu. Aceasta deoarece rugăciunea este determinată de generozitatea și
disponibilitatea unei inimi pline de iubire față de cei din jurul nostru; chiar
față de aceia care nu știu sau nu doresc să intre în comuniune cu Părintele
ceresc. Deci, rugăciunea pentru alții are o mare putere, iar Dumnezeu o ascultă
și Îi este bineplăcută. În acest sens, de mare folos sufletesc ne este pilda
din Pateric pe care Avva Macarie, în adâncul pustiei, a experimentat-o, chiar
și pentru cei din iad. Umblând prin Pustia Egiptului, cel dintre sfinți Avva
Macarie a văzut, lângă drum, o țeastă de om. A mișcat-o cu toiagul, întrebând-o
al cui cap este. Tigva i-a răspuns că a fost preot idolatru, că acum este în
iad, dar pe Macarie îl cunoaște, pentru că ori de câte ori el se roagă pentru
cei din iad, aceia au parte de puțină mângâiere. Macarie l-a întrebat ce fel de
chinuri rabdă în iad și care este mângâierea când el se roagă pentru cei de
acolo. Craniul i-a răspuns: „În locul unde sunt eu, stăm de la picioare până la
cap într-o flacără uriașă, iar fața fiecăruia este lipită de spatele celui
dinaintea noastră, așa încât niciodată nu ne putem vedea fețele. Când te rogi
tu pentru noi, putem privi puțin din lateral fața celui de lângă noi, iar acest
fapt ne dă o oarecare mângâiere”.
Importanța
rugăciunii pentru semeni
Așadar, înțelegem cât de importantă este rugăciunea
pentru semenii noștri, rugăciune pe care o facem în fața Domnului, dar și
rugăciunile pe care le adresăm sfinților lui Dumnezeu. În acest sens,
Mântuitorul a ascultat de Maica Sa, la nunta din Cana Galileii (Ioan 2, 5), și
de Apostolii Săi, care au intervenit pentru tămăduirea fiicei femeii
cananeence, episod relatat de Evanghelistul Matei în capitolul 15. Cu siguranță
că El împlinește și rugăciunile sfinților, făcute pentru noi. De aceea,
întotdeauna să cerem ajutorul Maicii Domnului și ajutorul sfinților „pentru că
mult poate rugăciunea Maicii în fața Fiului său și Dumnezeu”, așa cum atât de
minunat se exprimă Biserica în Acatistul Maicii Domnului.
„Și erau acolo unii dintre cărturari, care ședeau și
cugetau în inimile lor: Pentru ce vorbește Acesta astfel? El hulește. Cine
poate să ierte păcatele, fără numai unul Dumnezeu?” (Marcu 2, 6-7). În tot timpul activității
publice, Mântuitorul a fost înconjurat nu numai de oameni simpli, ci și de
cărturari. Dintre aceștia, unii Îl ascultau cu bucurie; alții, însă, Îl urmau
doar pentru a-L ispiti și a-L prinde în cuvânt, ca astfel să-L vorbească de rău
și cumva să-L compromită. În cazul de față, cărturarii aveau dreptate, în
sensul că numai Dumnezeu poate ierta păcatele. Dar ei nu voiau să știe că Iisus
este Fiul lui Dumnezeu. Însă Domnul Hristos, cunoscând gândurile cărturarilor,
i-a întrebat: „Ce este mai ușor a zice slăbănogului: Iertate îți sunt păcatele,
sau a zice: Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă?” (Marcu 2, 9). Pentru un om, ambele lucruri nu
sunt doar grele, ci de-a dreptul imposibile… Fără să mai aștepte răspunsul
cărturarilor, Mântuitorul l-a tămăduit pe paralitic, pentru a ne dovedi că are
puterea de a ierta păcatele oamenilor și de a le oferi vindecare. Cu alte
cuvinte, El le poate însănătoși atât sufletele, cât și trupurile.
Grija
pentru suflet, înainte de trup
Faptul că Domnul Hristos i-a iertat mai întâi
păcatele celui bolnav și abia apoi i-a tămăduit trupul arată că Dumnezeu se
îngrijește întâi de sufletul omului și apoi de trupul lui. Deseori, Mântuitorul
ne-a arătat că grija principală pe care oamenii trebuie să o aibă în timpul
viețuirii în trup, în această lume, este aceea de a da prioritate sufletului și
viețuirii duhovnicești: „Căci ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă,
dacă-și pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul, în schimb, pentru
sufletul său?” (Marcu 8, 36-37). De aceea, „nu vă adunați comori pe pământ,
unde molia și rugina le strică și unde furii le sapă și le fură. Ci adunați-vă
comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă
și nu le fură. Căci unde este comoara ta, acolo va fi și inima ta” (Matei 6, 19-21).
Sufletul este veșnic, pe când trupul este muritor.
De aceea, să căutăm întotdeauna să împlinim, în primul rând, datoriile față de
suflet, iar apoi pe cele față de trup. Iar între datoriile duhovnicești este și
aceea de a-i purta în suflet și în rugăciunile noastre pe semenii noștri.
Pentru că, astfel, îi putem ajuta să primească iertare de păcate și vindecare
de bolile cele trupești, așa cum vedem din pericopa evanghelică de astăzi și
cum, de altfel, ne îndeamnă Sfântul Apostol Iacov: „Și vă rugați unul pentru
altul, ca să vă vindecați, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului” (Iacov 5, 16).
Sfântul
Grigorie Palama, „teologul luminii necreate”
În încheiere, amintim și faptul că cea de-a doua
Duminică din Postul Mare se numește și Duminica Sfântului Grigorie Palama.
Acesta a fost un mare și iscusit dascăl și părinte al monahismului isihast din
Sfântul Munte Athos. În anul 1347 va ajunge Arhiepiscop al Tesalonicului.
Operele sale vorbesc despre harul necreat și despre dumnezeiasca lucrare a
Creației, a Providenței și a Sfințirii lumii. Prin întreaga sa activitate,
Sfântul Grigorie a consolidat Ortodoxia – mărturisită în Duminica întâi a
Postului Mare -, rămânând în duhul celor care au temeluit adevărul de credință,
în fața învățăturilor contrare Sinoadelor Ecumenice.
Este numit „teologul luminii necreate și neapuse din
Împărăția lui Dumnezeu”. În această lumină necreată a Împărăției lui Dumnezeu
au fost învăluiți cei trei Apostoli, Petru, Iacov și Ioan, pe Muntele
Schimbării la Față: „Și S-a schimbat la față înaintea lor și a strălucit fața
Lui ca soarele, iar veșmintele Lui s-au făcut albe ca lumina” (Matei 17, 2), troparul sărbătorii precizând
că Hristos le-a arătat Ucenicilor slava Sa, „pe cât li se putea”.
Această lumină sfântă nu este altceva decât prezența
plină de har a lui Dumnezeu în oamenii mărturisitori ai dreptei credințe, în
cei milostivi, buni și mult rugători, care sunt sfinții lui Dumnezeu. La o
asemenea stare de înduhovnicire suntem chemați fiecare dintre noi, și cu atât
mai mult acum, când ne găsim în perioada Sfântului Post. În această perioadă,
prin pocăință, post și rugăciune, prin spovedanie și prin împărtășirea cu
Sfintele Taine, ne luminăm sufletul și viața. Iar prin faptele noastre bune, de
milostenie, de ajutorare a celor aflați în situații dificile, arătăm că suntem
ucenicii lui Hristos, Cel care ne îndeamnă în mod lămurit: „Așa să lumineze
lumina voastră înaintea oamenilor, așa încât să vadă faptele voastre cele bune
și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri”
(Matei 5, 16).
Autor:
† Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului
– 16 Martie 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu