Dragi prieteni, vă invit să ne fiți alături la un alt eveniment (dublu) al editurii noastre, sâmbătă, 22 martie, ora 11, într-o locație îmbietoare, Shura Bistro: lansarea volumului Autoarea, Florica Bud este o scriitoare de vocație, care nu poate să și conceapă destinul literar fără redactarea, sârguincioasă, a rubricilor din revistele literare „Acolada” și „Neuma”, fără reflectarea în versuri a interiorității și nici fără prezentarea, în tușă pamfletară, ironică și autoironică a climatului socio-cultural-politic sau a universului domestic populat permanent cu năstrușnice și șugubețe patrupede, care o înrobesc nepregetat. Nu o face pentru recunoaștere, deși premiile locale, naționale sau internaționale nu i lipsesc, nici pentru cronicile elogioase, nici chiar pentru prezența în dicționarele, enciclopediile sau istoriile literare contemporane, ci dintr o imperioasă necesitate lăuntrică.
Ea a creat, într-o oarecare măsură, ceea ce am numit autostrada culturală București-Baia Mare, o punte între Uniunea Scriitorilor din România, Filiala București și Baia Mare. Este o prezență constantă ce a pus umărul la valorizarea Maramureșului ca centru de cultură, loc în care numeroase personalități au venit grație apelului ei. Cronicile sau întâmpinările de pe coperta a IV-a a cărților sale sunt semnate de nume care stârnesc invidia confraților de condei: Ioan-Aurel Pop, Nicolae Manolescu, Gheorghe Grigurcu, Varujan Vosganian, Alex Ştefănescu, Adrian Năstase, Horea Gârbea, Boris Crăciun, Irina Petraş, Teodor Ardelean, Dan Silviu Boerescu, Pavel Aretzu, Enza Conti, Marian Ilea, Adrian Dinu Rachieru, Florian Roatiş, Victor Sterom, Petre Ciobanu, Stelian Ţurlea, Florea Miu, Nicole Pottier, Baki Ymeri, Andrea Hedeş, Lucian Gruia, Mircea Muthu, Radu-Ilarion Munteanu etc.
Ideea acestei antologii, care reunește patru volume de pamflete: Reparăm onoare şi clondire, (Editura Limes, Cluj-Napoca, 2009), Secol de vânzare (Editura Maşina de scris, Bucureşti, 2012), Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de sex (Editura eLiteratura, Bucureşti, 2016) și Măturătorii Cerului (Editura eLiteratura, București, 2018) s-a născut ca urmare a sugestiei făcute de domnul Radu-Ilarion Munteanu în finalul unei cronici. Titlul, Umbre pe oglinda lumii, induce ideea de dedublare, proiecție, dar și de amprentare a universului prin panoramarea climatului cultural-politic indigen, dar și mondial. Antologia devine astfel o frescă pamfletară a umanității, privită printr-un hublou rareori indulgent.
Racordată la imediat, autoarea propune jocuri imaginative, cum ar fi multvehiculatul trend de schimbare a sexului în Din iubirile unui impotent politic. Lumea văzută prin ocheanul masculinității pare mai permisivă, dând posibilitate de descătușare fără a intra în gura satului, etalând un profil hedonist ce „Cât de interesantă este viața ta… socio-politico-cultural-sexoasă sau ar trebui zilnic să fie... când ești un mascul feroce, un adevărat macho și îți dai drumul… urlând în gura mare, tot ceea ce îți trece prin mintea odihnită… uitând pentru un moment că gura bate poponețul!”
Ţăranul român şi Preaînalta Poartă, alături de Sexiporcuşorul românesc sunt diatribe la adresa europenizării, a taxei pe aderare la UE care zdruncină habitudinile tradiționaliste și obligă omul de la țară să accepte legi de creștere a aviarelor și porcinelor ce-i sunt improprii și, sub protectoratul raportărilor europene și grijii nețărmurite pentru traiul bipezilor valahi, le este interzisă producerea și consumarea panaceului strămoșesc, țuica. Dictatura facturilor denunță creșterea explozivă a prețurilor, de la medicamente care se compensează tot mai puțin pentru bolnavii cronici, la taxele la utilități: „Căci, dacă guvernele au devenit mecanisme de clonat sărăcie, o fac pe spinarea noastră. Când cresc prețurile aruncând oamenii în mizerie, povara este pusă în cârca celor ce încă mai îndrăznesc să stea drepți. Ca o zestre împovărătoare birurile, plățile curente și săracii ne aparțin... banii tot ochii dracului au rămas.” Concluzia tristă a pamfletarei e că, deși regimul dictatorial comunist a fost înlocuit, noua dictatură, a sărăcirii populației, este mult mai draconică.
O constantă a antologiei este prezența lumii literare, în special a scriitorilor bine cotați ai momentului. Aparentul răsfăț din Vreau și eu un cărtăresc, în care candidatul etern la nobelitate este amendat pentru aspirarea monocordă a premiilor literare și internaționale, continuă și în Radu Aldulescu în sâmbăta cu dive unde avem acces la bucătăria internă a Gaudeamus-ului, târg de carte și maraton al lansărilor. Pornirea scriitoarei împotriva multidivelor, care atrag potențialul public în detrimentul scriitorilor-scriitori se conjugă cu aceea contra prezidentului (Un prozator – păstorul neamului poetic) sau politicienilor care-și vând povestea experienței lor prin cărți scrise de alții.
În cheie ludică, dar cu un sarcasm moderat, de prunc răzgâiat care-și permite datul universal cu tifla fiindcă nu e sancționat, Florica Bud descrie climatul politic și social autohton, având acces la secrete secretoase, din interior știute care, prin devoalare, par și mai picante. Fie că e vorba de subcultura propășită gonflabil, mediatic, fie de soarta țăranului român ce nu-și mai poate valorifica produsele în detrimentul importurilor UE arătoase, dar neecologice, fie că se erijează în apărător al castanilor barbar și injust tăiați de administrația nordică, scriitoarea nu ezită să-și repercuteze artileria litotică asupra guvernanților mai mari și mai mici. Mimând candoarea, ea pozează empatic în suporter al asediatului pentru ca în final să denunțe fără echivoc abaterea de la normă/dogmă, impostura, cabotinismul, injustiția, rapacitatea, megalomania, mai rar meritocrația. Iar rețetele, ajustante, reabilitante sunt realizate à reburs, prin pseudoconsilieri conjuncturale.
Ideea acestei antologii, care reunește patru volume de pamflete: Reparăm onoare şi clondire, (Editura Limes, Cluj-Napoca, 2009), Secol de vânzare (Editura Maşina de scris, Bucureşti, 2012), Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de sex (Editura eLiteratura, Bucureşti, 2016) și Măturătorii Cerului (Editura eLiteratura, București, 2018) s-a născut ca urmare a sugestiei făcute de domnul Radu-Ilarion Munteanu în finalul unei cronici. Titlul, Umbre pe oglinda lumii, induce ideea de dedublare, proiecție, dar și de amprentare a universului prin panoramarea climatului cultural-politic indigen, dar și mondial. Antologia devine astfel o frescă pamfletară a umanității, privită printr-un hublou rareori indulgent.
Racordată la imediat, autoarea propune jocuri imaginative, cum ar fi multvehiculatul trend de schimbare a sexului în Din iubirile unui impotent politic. Lumea văzută prin ocheanul masculinității pare mai permisivă, dând posibilitate de descătușare fără a intra în gura satului, etalând un profil hedonist ce „Cât de interesantă este viața ta… socio-politico-cultural-sexoasă sau ar trebui zilnic să fie... când ești un mascul feroce, un adevărat macho și îți dai drumul… urlând în gura mare, tot ceea ce îți trece prin mintea odihnită… uitând pentru un moment că gura bate poponețul!”
Ţăranul român şi Preaînalta Poartă, alături de Sexiporcuşorul românesc sunt diatribe la adresa europenizării, a taxei pe aderare la UE care zdruncină habitudinile tradiționaliste și obligă omul de la țară să accepte legi de creștere a aviarelor și porcinelor ce-i sunt improprii și, sub protectoratul raportărilor europene și grijii nețărmurite pentru traiul bipezilor valahi, le este interzisă producerea și consumarea panaceului strămoșesc, țuica. Dictatura facturilor denunță creșterea explozivă a prețurilor, de la medicamente care se compensează tot mai puțin pentru bolnavii cronici, la taxele la utilități: „Căci, dacă guvernele au devenit mecanisme de clonat sărăcie, o fac pe spinarea noastră. Când cresc prețurile aruncând oamenii în mizerie, povara este pusă în cârca celor ce încă mai îndrăznesc să stea drepți. Ca o zestre împovărătoare birurile, plățile curente și săracii ne aparțin... banii tot ochii dracului au rămas.” Concluzia tristă a pamfletarei e că, deși regimul dictatorial comunist a fost înlocuit, noua dictatură, a sărăcirii populației, este mult mai draconică.
O constantă a antologiei este prezența lumii literare, în special a scriitorilor bine cotați ai momentului. Aparentul răsfăț din Vreau și eu un cărtăresc, în care candidatul etern la nobelitate este amendat pentru aspirarea monocordă a premiilor literare și internaționale, continuă și în Radu Aldulescu în sâmbăta cu dive unde avem acces la bucătăria internă a Gaudeamus-ului, târg de carte și maraton al lansărilor. Pornirea scriitoarei împotriva multidivelor, care atrag potențialul public în detrimentul scriitorilor-scriitori se conjugă cu aceea contra prezidentului (Un prozator – păstorul neamului poetic) sau politicienilor care-și vând povestea experienței lor prin cărți scrise de alții.
În cheie ludică, dar cu un sarcasm moderat, de prunc răzgâiat care-și permite datul universal cu tifla fiindcă nu e sancționat, Florica Bud descrie climatul politic și social autohton, având acces la secrete secretoase, din interior știute care, prin devoalare, par și mai picante. Fie că e vorba de subcultura propășită gonflabil, mediatic, fie de soarta țăranului român ce nu-și mai poate valorifica produsele în detrimentul importurilor UE arătoase, dar neecologice, fie că se erijează în apărător al castanilor barbar și injust tăiați de administrația nordică, scriitoarea nu ezită să-și repercuteze artileria litotică asupra guvernanților mai mari și mai mici. Mimând candoarea, ea pozează empatic în suporter al asediatului pentru ca în final să denunțe fără echivoc abaterea de la normă/dogmă, impostura, cabotinismul, injustiția, rapacitatea, megalomania, mai rar meritocrația. Iar rețetele, ajustante, reabilitante sunt realizate à reburs, prin pseudoconsilieri conjuncturale.
Moderator al evenimentului este domnul Săluc Horvat. Vor vorbi despre autoare Daniela Sitar-Tăut (editor), Valeria Bilț și Silviu Gheție.
Vă așteptăm cu drag!
Vă așteptăm cu drag!
FLORICA BUD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu