Mărţişorul, care este
oferit persoanelor dragi, pe 1 martie, ca vestitor al primăverii, a primit de-a
lungul timpului semnificaţii diverse, de la dar aducător de noroc la simbol al
renaşterii naturii.
În general, femeile
şi fetele primesc mărţişoare şi le poartă pe durata lunii martie, ca semn al
sosirii primăverii. În Moldova însă, obiceiul este ca fetele să dăruiască
mărţişoare băieţilor. Împreună cu mărţişorul se oferă adesea şi flori timpurii
de primăvară, cea mai reprezentativă fiind ghiocelul.
Arheologii au descoperit obiecte cu o vechime de mii de ani
care pot fi considerate mărţişoare. Ele au forma unor mici pietre de râu
vopsite în alb şi roşu, înşirate pe aţă, pentru a fi purtate la gât. Cele două
culori sunt deschise interpretărilor: roşul poate semnifica vitalitatea femeii,
iar albul - înţelepciunea bărbatului. Astfel, şnurul mărţişorului exprimă
împletirea inseparabilă a celor două principii.
Semnificaţia firelor alb şi roşu ce se împletesc într-un
şnur de care este prins un mic obiect este relevată şi de unele legende. Astfel
se spune că Soarele ar fi coborât pe pământ în chip de fată frumoasă şi ar fi
fost ţinut prizonier de un zmeu. Pentru a-l elibera, un voinic s-a luptat cu
zmeul vărsându-şi sângele în zăpadă. Soarele a urcat din nou pe cer şi, în
locurile în care zăpada s-a topit, au răsărit ghiocei - vestitori ai
primăverii.
Conform unui mit care circulă în Republica Moldova, în prima
zi a lunii martie, frumoasa Primăvară a ieşit la marginea pădurii şi a observat
cum, într-o poiană, într-o tufă de porumbari, de sub zăpadă răsare un ghiocel.
Iarna a chemat vântul şi gerul să distrugă floarea şi ghiocelul a îngheţat,
însă Primăvara a dat la o parte zăpada, rănindu-se la un deget din cauza
mărăcinilor. O picătură de sânge fierbinte a căzut pe floare făcând-o să
reînvie. În acest fel, Primăvara a învins Iarna, iar culorile mărţişorului fac
trimitere la sângele roşu pe zăpada albă.
Se spune că, în vechime, mărţişorul era confecţionat din
două fire răsucite de lână colorată - albă şi neagră sau albă şi albastră - şi
era dăruit în prima zi din luna martie. Obiceiul mărţişorului este de fapt o
secvenţă dintr-un scenariu ritual de înnoire a timpului - primăvara, la moartea
şi renaşterea simbolică a Dochiei.
Unele tradiţii spun că firul mărţişorului, funie de 365 sau
366 de zile, ar fi fost tors de Baba Dochia, în timp ce urca turma la munte.
Asemănător Ursitoarelor care torc firul vieţii copilului la naştere, Dochia
torcea firul anului primăvara, la naşterea timpului calendaristic. De aceea,
mărţişorul este numit de etnologul Ion Ghinoiu "funia zilelor,
săptămânilor şi lunilor anului, adunate într-un şnur bicolor".
Originile sărbătorii mărţişorului nu sunt cunoscute exact,
dar se consideră că ea a apărut pe vremea Imperiului Roman, când Anul Nou era
sărbătorit în prima zi a primăverii, în luna lui Marte. Acesta nu era numai
zeul războiului, ci şi al fertilităţii şi vegetaţiei. Această dualitate este
remarcată în culorile mărţişorului, albul însemnând pace, iar roşul - război.
Anul Nou a fost sărbătorit pe 1 martie până la începutul secolului al
XVIII-lea.
Răspândit în toate zonele ţării, mărţişorul este pomenit
pentru prima dată de Iordache Golescu, iar folcloristul Simion Florea Marian
relatează în cartea "Sărbătorile la români" că în Moldova, Muntenia,
Dobrogea şi unele părţi ale Bucovinei exista obiceiul ca părinţii să lege, la 1
martie, copiilor lor o monedă de argint sau de aur la gât sau la mână. Moneda,
legată cu un şnur roşu, un găitan din două fire răsucite din mătase roşie sau
albă sau mai multe fire de argint şi aur se numeşte mărţişor, mărţiguş sau
marţ. Mărţişorul era pus la mâinile sau la gâtul copiilor pentru a le purta
noroc în cursul anului, pentru a fi sănătoşi şi curaţi ca argintul la venirea
primăverii. În unele zone, copiii purtau mărţişorul 12 zile la gât, iar apoi îl
legau de ramura unui pom tânăr. Dacă în acel an pomului îi mergea bine însemna
că şi copilului îi va merge bine în viaţă. În alte cazuri, mărţişorul era pus
pe ramurile de porumbar sau păducel în momentul înfloririi lor, copilul urmând
să fie alb şi curat ca florile acestor arbuşti.
Folcloristul Simion Florea Marian scrie că mărţişorul serveşte
celor care îl poartă "ca un fel de amuletă", dar cine doreşte ca
acesta să aibă efectul dorit "trebuie să-l poarte cu demnitate".
În prezent, mărţişorul este purtat întreaga lună martie,
după care este prins de ramurile unui pom fructifer. Se crede că acesta va
aduce belşug în casele oamenilor. Se zice că dacă cineva îşi pune o dorinţă în
timp ce atârnă mărţişorul de pom, aceasta se va împlini. La începutul lui
aprilie, într-o mare parte a satelor României şi Moldovei, pomii sunt
împodobiţi de mărţişoare. În Transilvania, mărţişoarele se atârnă de uşi,
ferestre, de coarnele animalelor domestice, întrucât se consideră că astfel se
vor speria duhurile rele.
Mărţişorul este o tradiţie în România, Republica Moldova şi
teritoriile învecinate locuite de români sau aromâni. Obiceiuri similare sunt
întâlnite în Bulgaria, Albania, Macedonia.
I.I.D.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu