Alegătorii își pun
întrebarea dacă trebuie să-i sancționeze
la vot pe candidații care optează
pentru un alt mod de viață decît al
majorității tradiționale. Dacă ne orientăm după lumea
occidentală, n-ar trebui să-i discriminăm pe politicieni pe motive ce țin de preferințele
personale. Cel care divorțează, cel cu
partener de viață sau ateul nu încalcă
nici o lege!
Felul cum se poartă oamenii de stat în mediul privat este
totuși important, alegătorii tind spre
cei cu care se aseamănă, însă vestul capitalist-liberal a trecut peste aceste
separări, sînt aleși primari divorțați,
gay, musulmani, arabi… Societatea occidentală a depășit tradiția și lasă opțiunile
pe seama fiecărui cetățean.
Guvernul are scopul prioritar să asigure un nivel de trai decent,
deci nu încurajează un anumit cult, o anumită artă sau un anumit sport, ci pe
toate deopotrivă. Și religia intră la
„petrecerea timpului liber”. Sociologul Karl Marx credea că religia va
dispărea, dar iată c-a greșit. Cel puțin la noi, se construiesc catedrale,
biserici, mănăstiri, capele, căci românul simte nevoia să fie consolat de preot
cînd are probleme existențiale: naștere, căsătorie, boală, moarte.
Statul democrat se distanțează
de biserică și scoate religia din
preocupările sale de bază, lasă consolarea în seama altor instituții de interes public. Scapă astfel de dilema
la care nu poate să răspundă: Care este sensul vieții?, ceea ce îngustează îngrijorător orizontul răspunderii sale
politice, statul preferînd să aibă de-a face cu cetățeni fără probleme spirituale.
Scena publică este ocupată în rîndul întîi de politicieni,
apar în jurnale mereu pe prima pagină. În atenția
publicului urmează artiștii și sportivii, iar preoții vin abia în paginile din urmă, cu toate că reușesc să răspundă convingător la întrebările
existențiale ale credincioșilor. Acest avantaj menține religia și
biserica în societate, deși nu chiar în
centru. Dumnezeu are loc doar în rîndul trei.
Literatura și
celelalte arte joacă un rol asemănător cu al religiei, dar între aceste căi de
a ajunge la suflet există concurență să
capteze publicul receptor. Mesajul biblic se află adesea în contradicție cu sensul reieșit din cărțile de
poezie și proză – Don Quijote distruge
cu lancea aripile morii de vînt, „confundîndu-le” cu un vrăjitor uriaș. Întîmplarea literară poate convinge la fel
ca pilda lui Isus cu mersul pe apă, dar biserica are avantajul că este instituționalizată și
are dialog personalizat cu membrii săi.
Din cărți, învățăm să fim oameni, primim lecții de viață
spuse literar, imaginativ, mitic. Cea mai bună consolare este să constatăm că și alții
înfruntă situații limită – în acest
fel, ne formăm eul și stăpînirea de
sine. Ieșind din singurătatea ființei, comparîndu-ne cu cei din jur, ne cunoaștem pe noi înșine.
Cărțile pot și manipula, pe unii îi pot chiar îndoctrina. Lectura ne face să
analizăm sensurile vieții și să ne inspirăm în crearea propriului
destin. În literatură, film, teatru, operă, întîlnești situații incorecte,
dar asta nu înseamnă că alegem să fim incorecți,
ci căutăm, înțelegem și ne modelăm existența pe măsură ce distingem calea personală de urmat.
Toți oamenii sînt
vrednici de respect, deci și opiniile
lor trebuie respectate. Nu stă în picioare nici un argument dacă îi obligăm pe
semeni să facă ce nu doresc. Din această libertate rezultă însă și excesele în care cad și nu sînt puține.
Societatea actuală este orientată global să emită legi ce transformă lumea
într-o cușcă și îi dezamăgește pe
cetățenii raționali prin legalizarea căsătoriilor între persoane de același sex, legalizarea consumului de droguri,
legalizarea aditivilor alimentari…
Bunăstarea și
libertatea nu pot reduce suferința ființei și
să ne apropie de înțelegerea sensului
vieții, așa
că așteptăm de la politicieni să conștientizeze că omul nu-i doar o ființă politică, ci și una culturală.
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu