miercuri, 30 ianuarie 2019

Poezii de Mihai Traistă


IMN PENTRU MARAMUREŞ

Fără Tisa n-ar fi margine de ţară,
Fără Iza chiar ar fi prăpăd.
Nu se poate fără Ronişoară,
Fără Sighet nu se poate nici atât.

Nu se putea fără Vişeu şi Mara,
Nici fără porţi cioplite din stejari.
Aici ţăranu-şi poartă-n suflet ţara,
Iar ţara-i poartă-n suflet pe ţărani.

Nicicum fără Săpânţa nu se poate
Unde s-a râs de moarte mai întâi,
Nici fără Hută nu se poate
Cum nu se poate nici fără Gutâi.

Fără Moisei şi Borşa nu se poate iar
Cum nu se poate nici fără Poieni,
Căci ţara altfel n-ar fi ţară,

Nici neamul, neam, fără de moroşeni.

CIMITIRUL VESEL DIN SĂPÂNŢA

Motto:
"Sub aceasta cruce grea
Zace biata soacra-mea
Trei zile de mai traia
Zaceam eu si cetea ea
Voi care treceti pa aici
Incercati sa n-o treziti
Ca acasa daca vine
Iarai cu gura pa mine
Da asa eu m-oi purta
Ca-napoi n-a inturna
Stai aicea draga soacra-mea"
(Epitaf de pe o cruce din Săpânţa)

În cimitirul vesel,
mă plimb printre morminte.
Mă simt legat de moarte foarte strâns.
Niciunde nu se moare atâta de cuminte,
Aici de-o veşnicie mai nimenea
n-a plâns.

Orice mormânt din juru-mi
îl simt că mi-e aproape.
Şi, parcă, deodată cu timpu-s înfrăţit,
Îmi şoptesc păduri, şi munţi, şi ape,
Aici dorm strămoşii, totuşi,
nimeni n-a murit.

Ca-n balada Mioriţei, aici nu se moare,
Ci se cunună doar pământul cu pământ.
Şi clopotul când bate –
e o zi de sărbătoare,
În cimitirul vesel
se veseleşte fiece mormânt.

În cimitirul vesel mă plimb
printre morminte.
M-a cucerit pământul,
făcându-mi legământ,
O umbră se ridică,
sa-mi aduc de ea aminte,
De dincolo de vreme,
de viaţă şi mormânt.


DOR DE MARAMUREŞ


                   Lui Ducu Berţi

„De s-ar face dealul şăs
Şi calea bună de mărs
De la străini ca să ies;
De sa-r face dealul luncă
Şi vremea bună de ducă
De la străîni să mă ducă”
(Veche strigătură din Maramureş)

Maramureş dor dulce amar,
Monumentale porţi, cresc din ţărână,
Dar ne vedem din ce în ce mai rar
Şi credemă că nu mi–e la îndemănâ.

Tot ard ca un martir pe rug,
Însoţit de dor, pe un’ m-aş duce
Şi în fiecare seară în amurg
Eu devin rob al dorului răscruce.

La casa strămoşescă în pridvor,
Mai arde-n grindă trist lămpaşul.
De tine maramureş îmi este dor
Tu iartă-mă că m-a furat oraşul.


ION DE MARAMUREŞ


                     Poetului Ioan Petrovai


A înflorit sub Hera, mândru al porţii lemn
În Petrova viaţa curge ca un iureş
Cân vorbeşte aspru –un bărbat solemn-
Petrovai Ioan- Ion de Maramureş.

Curge linVişeul în umbra dimineţii.
Soarele răsare ca un martir pe rug
Răstignind poeme pe altarul vieţii
Se îmbracă-n versuri poetul haiduc.

Trecând pe sub poarta către veşnicie,
Îmbâtat de versul unei primăveri
Ion de Maramureş, mândru ca o ie
Înflorind în poeme dorului de ieri.


ÎN RONA ÎNFRUNZESC GORUNII

 
În Rona înfrunzesc gorunii
Într-o rugă verde către cer,
Ce-o mai înalţă şi azi străbuni
Ca pe-o colindă cu mult ler.

În Rona înfrunzesc gorunii
Şi clopotul în verde sună,
Când la vecernii vin străbunii
Gătiţi ân chip de noapte bună.

În Rona înfrunzesc gorunii
Şi cerul verde vrea să pară,
Când an de an ne aduc străbunii
Ca pe un tribut – o primăvară.
.
.
.JURĂMÂNTUL ŢĂRANULUI



Nu pot, nu vreau şi nici nu ştiu
Dar dacă am fost din tată-n fiu
Şi de acum până la sicriu,
Eu jur că am să rămân ţăran!

Nu ştiu, nu pot şi nici nu vreau
Oricui eu spune-voi pe şleau
Ţăran voi fi pân la mormânt
O jur cu mâna pe pământ.

Nu vreau nu ştiu şi nici nu pot,
Sunt al ţăranului nepot
Şi cu asta am spus tot!...
Eu jur că am să rămân ţăran

Altfel nu pot,
Altftfel nu vreau,
Altfel nu ştiu
Decât ţăran să fiu.



LA RĂMAS BUN


„În memoria poetului şi prietenului
meu Mihai Nebeleac”

Era atâta iarnă-n Rona şi în tine
În noaptea-n care tu te-ai stins.
Spune-mi dincolo-i mai bine,
Sau nu mai ai nimic de zis ?…

Rămâi măcar pentru o zi, amice,
La ce atâta grabă pentru drum ?
La vară grâul da –va iar în spice
Tu fă cumva şi vino oarecum.

În viaţa asta tristă şi amară,
Am fost de toate, prieteni şi duşmani,
Dar ne împăcam la o votcă de secară
Şi colindam ca la sfârşit de an.

Eu te-am iertat de mult, bătrâne
Acum e rândul tău ca să-mă ierţi,
Nici mie mult nu-mi mai rămâne
Căci se topeşte ceara sub peceţi.

Era atâta iarna-n Rona şi în tine
În noaptea-n care tu te-ai dus.
Spune-mi: dincolo-i mai bine,
Sau nu mai ai nimic de spus ?...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu